Skocz do zawartości

Bracketing - czyli korekcja ekspozycji w kamerkach


oko

Rekomendowane odpowiedzi

Eksperymentuję sobie z robieniem panoramek za pomocą gimbala z kontrolerem STorM32. Udało mi się wykonać, z pomocą dodatkowego Arduino Mini Pro, wyzwalanie migawki w kamerce Gitup Git2 za pomocą sygnału PWM. Uczę się programów sklejania zdjęć w panoramki (hugin) i wyświetlania tego na stronach (panellum). Wszystko fajnie, ale zazwyczaj kierunek w stronę słońca jest jaśniejszy i zdjęcia są tam prześwietlone. Wymyślono sposób radzenia sobie z tym problemem: robi się po kilka zdjęć z różnym poziomem korekcji ekspozycji (AEB - exposure bracketing) i potem program enfuse wybiera różne fragmenty do finalnej panoramki, naświetlone odpowiednio. 

 

Ale z tego co sprawdziłem, to żaden z action camów nie udostępnia funkcji bracketingu. Xiaomi Yi ma opcję wykonywania skryptów i można mieć bracketing, ale tylko dla jednego ujęcia po włączeniu kamerki. I nie ma wyzwalania zdalnego. Gopro - nie ma tej opcji w żadnej wersji. Firefly 6s - też nie? 

 

Pewnym wyjściem by była zmiana korekcji E/V za pomocą telefonu i wifi, i wykonanie panoramki na nowo, tak (chyba?) można w gopro 4, ale to zajmie więcej czasu i zdjęcia poszczególnych fragmentów nie będą robione bezpośrednio po sobie, co utrudni sklejanie (ruszą się chmury i inne obiekty).

 

Buduję większy gimbal dla aparatu sony nex 5, ale to już znacznie większe wymagania pod kątem udźwigu. Poza tym obawiam się że aparat tego typu nie jest przewidziany do robienia setek zdjęć wyzwalanych automatycznie i migawka szybko padnie - a może nie?

 

Może ktoś już się mierzył z tym problemem?  Dlaczego producenci kamerek nie udostępniają tej opcji, wydaje się to być bardzo proste?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

..... 

Buduję większy gimbal dla aparatu sony nex 5, ale to już znacznie większe wymagania pod kątem udźwigu. Poza tym obawiam się że aparat tego typu nie jest przewidziany do robienia setek zdjęć wyzwalanych automatycznie i migawka szybko padnie - a może nie?

 

Może ktoś już się mierzył z tym problemem?  Dlaczego producenci kamerek nie udostępniają tej opcji, wydaje się to być bardzo proste?

Nie ma potrzeby wykonywania setek zdjęć.

Tak naprawdę wystarczy wykonanie jednego założonego obiegu z poj. ujęciami, ale w formacie RAW.

I później pozostanie praca na kompie i takie wywołanie RAW'ów aby zapewnić spójność tonalną całej panoramy.

Nex 5 to dobry kierunek - udostępnia RAW'y.

Dlaczego nie udostępniają - bo to podrożyłoby te kamerki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak realistycznie to jednak sporo zdjęć taki aparat robi. Znalazłem ciekawą dyskusję o trwałości migawek:

 

https://www.dpreview.com/forums/thread/3130325?page=2

 

Doczytałem, że są aparaty mające oprócz klasycznej mechanicznej także migawkę "elektroniczną" - tak jak kamerki, czyli po prostu odczytywanie obrazu z matrycy. Jest takim na przykład Panasonic Lumix GM1, używane już są w całkiem atrakcyjnych cenach. Do tego obiektyw fisheye np Samyang 7.5 mm, i ciekawy zestaw się szykuje. Chyba wolę to niż kupować fisheye do Neksa. RAW całkowicie sprawy nie rozwiązuje, bo jeżeli przepali fragmenty to już się ich nie odzyska. No i podejście z enfuse jest automatyczne.

 

Co do bracketingu w kamerkach, czy podniósłby cenę? Chyba nieznacznie, przecież to by była zaledwie jedna opcja pośród wielu innych już dostępnych, różnych timelapse, korekt balansu bieli itd. Sądzę że producenci typu GoPro mogą mieć plany zrobienia tego po swojemu we własnych dronach takich jak Karma, a ci mniejsi nie dojrzeli do tego. Tak jak ze zdalnym wyzwalaniem - wiele kamerek tego nie ma a git2 ma :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm, czy RAW nie rozwiązuje sprawy?

Jasne, że nie, jak przepalisz lub kompletnie niedoświetlisz to trudno.

Ale ustawiając się do serii panoramy - Wiesz jakie są warunki oświetlenia i wystarczy tak dobrać ekspozycję, aby zdjęcia były "do użytku".

Wywołanie z bracketingiem to chwila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Ale ustawiając się do serii panoramy - Wiesz jakie są warunki oświetlenia i wystarczy tak dobrać ekspozycję,

 

Robiąc zdjęcia z gimbala wolę nie dotykać aparatu/kamerki, a w lecącym kopterze jest to raczej niemożliwe.  Poza tym przy dużych kątach typowych dla "rybiego oka" trudno jest dobrać uniwersalne warunki, bo część kadru może być w pełnym słońcu, a część w całkowitym cieniu. Pytanie w tej sytuacji czy w ogóle warto używać takich obiektywów, a nie mniej radykalnych gdzie aparat ma większe szanse sam odpowiednio dobrać warunki - zobaczymy. Przyjemne jest to że używane aparaty mają poziom co najmniej przyzwoity. Gimbal kupiłem taki:

 

http://www.ebay.com/itm/DYS-Brushless-Three-3-axis-Gimbal-Sony-Canon-5N-5R-NEX-ILDC-Camera-Aerial-FPV-/182274854929?hash=item2a706d9011:g:oQYAAOSwOdpX0rRi

 

nic specjalnego, mało sztywny przez te regulacje i raczej wątpię by się dobrze spisywał przy filmowaniu, ale do panoramek powinien być dobry. Możliwość regulowania pozwoli łatwo (?) dobrać odpowiednią konfigurację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o wyrównywanie ekspozycji to moim zdaniem bardzo dobry jest program Autopano Giga do składania panoram, ale trochę kosztuję. Oczywiście lepiej zapobiegać niż leczyć i od razu wykonać dobre fotki jednak nie zawsze jest to możliwe i idealne. Tym programem można się czasami uratować, bo moim zdaniem bardzo dobrze automatycznie wyrównuje zdjęcia.

 

Zabawa w HDR nie musi niszczyć migawki, wystarczą 2-3 ekspozycję i efekt będzie już ok.

 

Dla przykładu panorama zrobiona tym programem z 15 zdjęć, fotka może nie porywająca, zrobiona na pełnym automacie i w jpg (zapomniałem na raw przełączyć :)) 45030x9331 pikseli (420MP) :)

32187323670_de634b1443_k.jpgPanorama-Chorwacja by czarobest, on Flickr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 zdjęć to dość dużo (w jednym rzędzie?), przy obiektywie Samyang 7.5 mm piszą że wystarczy 4, a 6 to już spokojnie, i to właśnie w jednym rzędzie (bez przesuwania pionowego). A może aparat był mocowany pionowo? I dlaczego nie jest interaktywna? Nadaje się bezpośrednio w tej postaci, czy trzeba zrobić w innym odwzorowaniu? 

 

Widać że morze z lewej strony jest mniej niebieskie niż z prawej :)

 

A może jakimś wyjściem jest robienie panoramek gdy słońce stoi dokładnie w zenicie? Albo gdy jest duże zachmurzenie i nie widać zbyt dobrze gdzie jest jaśniej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 zdjęć to dość dużo (w jednym rzędzie?), przy obiektywie Samyang 7.5 mm piszą że wystarczy 4, a 6 to już spokojnie, i to właśnie w jednym rzędzie (bez przesuwania pionowego). A może aparat był mocowany pionowo? I dlaczego nie jest interaktywna? Nadaje się bezpośrednio w tej postaci, czy trzeba zrobić w innym odwzorowaniu? 

Zdjęcie było robione z ogniskową 36mm, są dwa rzędy. Faktycznie przy tak krótkim obiektywnie jak ten Samyang będzie to wymagało mało zdjęć. Zdjęcia robiłem normalnie z ręki - poziomo.

Nie jest interaktywna, bo po prostu nie chciałem, ale moim zdaniem do panoram interaktywnych lepiej nadają się pełne 360 stopni. Tutaj było można byłoby przesuwać trochę na boki - w sumie nic ciekawego. 

Widać że morze z lewej strony jest mniej niebieskie niż z prawej :)

Kurczę, nie zwracałem na to dużej uwagi, ale teraz mi się to bardzo rzuca w oczy, dodam że w tym programie można się jeszcze bawić manualnie i jest to dość intuicyjne. Panorama do poprawy :)

A może jakimś wyjściem jest robienie panoramek gdy słońce stoi dokładnie w zenicie? Albo gdy jest duże zachmurzenie i nie widać zbyt dobrze gdzie jest jaśniej?

Pewnie było by to jakieś wyjście, z doświadczenia wiem że podczas zachmurzenia jest faktycznie pod tym wglądem lepiej i łatwiej robi się zdjęcia, coś jak namiot bezcieniowy :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

....

Widać że morze z lewej strony jest mniej niebieskie niż z prawej :)

 

A może jakimś wyjściem jest robienie panoramek gdy słońce stoi dokładnie w zenicie? Albo gdy jest duże zachmurzenie i nie widać zbyt dobrze gdzie jest jaśniej?

Pytanie czy ta panorama ma odzwierciedlać naturę, czy też ma być "shopowana"?

Patrząc tak jak aparat również będziesz widział inne odcienienie wody w zależności od polożenia słońca.

Jeśli to możliwe należy unikać robienia zdjęć przy oświetleniu zenitalnym (czyli w południe) wtedy prawie zawsze będą problemy z przepaleniami i głebokimi czerniami.

Najlepszymi porami do robienia zdjęć to mniej więcej od 30min przed wschodem do półtorej godziny po wschodzie i podobnie przy zachodzie, to są pory z najlepszym światłem.

Zachmurzenie niby wyrówna oświetlenie, ale stracisz na barwach, wyrazistości i rozpiętości tonalnej zdjęcia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Najlepszymi porami do robienia zdjęć to mniej więcej od 30min przed wschodem do półtorej godziny po wschodzie i podobnie przy zachodzie, to są pory z najlepszym światłem.

 

Tyle że wtedy trudno fotografować pod słońce, zwłaszcza z powietrza. Dziś przynajmniej w Warszawie jest całkowite zachmurzenie, może zdążę sprawdzić czy w takich warunkach potrzebna jest korekcja?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.