Skocz do zawartości

Mega acn 22/30/2+4,4:1


Tomek1
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Mam prośbę do osób, które mają konto do obsługi ecalc aby policzyły co mogę wyciągnąć do moich potrzeb.

Posiadam Mega acn 22/30/2+4,4:1 i potrzebuje zastosować go w makiecie Ventusa 2ax 3,5m z HF Model. Silnik ma wyciągnąć model "szybko" aby się cieszyć lotem.

- waga: do lotu 4-4,5kg,

- rozpiętość 3,5m

- zasilanie: mogę się poruszać pomiędzy 4-6 Lipo,

- łopatki którymi dysponuję 13x8, 14x8, 14x9,5, 16x10, 17x13, 18x11, 20x12

- prąd: ograniczenie przez silnik 70A/30s.

 

Jakby ktoś miał czas na wyliczenie to z góry dziękuję.

Pozdrawiam

Tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 lata później...

Witam. 

Poleciał tylko jeden lot i coś się zrypalo. Odcięło zasilanie na silniku przy 4 wciagu. Wylądowane bezpiecznie, sprawdzam co się stało: zewnętrznie ok. silnik i regulator gorące. Pomyślałem że regulator odciął bo za gorąco bylo. Poprawiłem chłodzenie : kołpak turbo, nawiercone otwory we wredze. Wczoraj podczas startu po 5sek.to samo odcięcie prądu na silnik. Na ziemi próby to samo 5sek i odcięcie. Coś się zepsuło tylko co? Zasilanie 5s, śmigło 14*8, pobór prądu 60A. Ktoś pomoże? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dla tego silnika to było żadne obciążenie.  wg moto calc napęd powinien brać około 39A tylko...   dla silnika krótkotrwale 70A nie powinno być żadnym problemem...       piszesz pobór pradu 60A -czym mierzyłeś ? bo 60A to w tym zestawieniu   (ACn 22/30/2   -4,4:1   -5s    -14x8")  to  prąd  za duży względem teorii ...      mocno za duży -programy symulacyjne aż tak się nie mylą...    i co oznacza gorące ? gorące to jaka temperatura  -wydaje się ciepłe ? parzy jak przytrzymać w reku ? ma temp jak przeciętny grzejnik "kaloryfer  centralnego ogrzewania" w domu ? parzy jak dotknąć ? czy jak dotknąć poślinionym palcem to syczy ?    a może zmierzyłeś temperaturę silnika i regulatora ?

 

I podaj porządnie informacje  

-jaki pakiet -firma pojemność ilość C nowy czy już  na wykończeniu ? 

- jaki regulator -firma -typ ? jak ustawiony timing ?   

 

taki napęd to swego rodzaju potwór  przez około 30s bez problemu silnik powinien wytrzymać więcej niż te 70A które podaje producent. Przy dobrym chłodzeniu 70A  powinien wytrzymać  kilka minut pracy ciąglej.  

 

mam słabszą megę  22/30/3 w łódce -co prawda ma na korpusie nawiniętą rurkę chłodzącą wodą -ale spoko po 5 minut piłuję na ciągłym 70A. Twoja    z końcówką  oznaczenia 2 powinna wytrzymywać około 50% więcej niż moja z końcówka 3

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za zainteresowanie. 

Po locie silnik był gorący, nawet parzył w ręce. Na regulatorze miałem doklejony radiator też gorący. Regulator Hacker-Master 125F Opto, odcięcie ustawione na 3,2V cele. Pakiet Redox 3600 30C 5s(3+2)już stary(2016) ale mało latany. Pomiar robiony Wattmeterem w domu pokazał 65A (w locie pewnie trochę mniej). Tym pakietem latam w innym szybowcu gdzie prądy takie same i jest ok. Będę musiał wyciągnąć silnik i obejrzeć uzwojenie. 

 

Timing+10

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

    Silnik jeśli na obudowie miał nie więcej niż 100*C to go nie powinno uszkodzić. Choć w locie z kiepskim chłodzeniem mógł mieć więcej....  Zmierz miernikiem czy  nie ma przebicia z uzwojeń do obudowy silnika. 

 

      Generalnie przy uszkodzonych uzwojeniach silnik raczej w ogóle by nie ruszył... Twój regulator należy do raczej dobrych i powinien wykryć potencjalne uszkodzenie jeszcze przed próbą uruchomienia...   czy w czasie tych 5sekund pracy napęd normalnie wchodzi na obroty ?  czy od początku widać, ze coś szarpie, nie wkręca się i jakoś piszczy  lub jakieś inne niepokojące ? Czy normalnie się rozpędza i nagle urywa ?  czy jeśli dasz drag do połowy -lub  do 75% to też napęd urywa po 5 sekundach ?

 

Zanim zaczniesz demontować  silnik -przestaw regiel. odcięcie na 3V i soft (czyli przy spadku napięcia ma zmniejszać moc a nie gasić napęd) , timing o jeden skok  w dół ,  czas rozpędzania na minimum 1sekunde -i sprawdź czy zacznie działać  

 

  Napęd  -silnik o prawie skrajnie niskiej oporności uzwojeń może w impulsach zwłaszcza przy nagłym dodaniu gazu szarpać  i 4x więcej niż normalnie...   także impulsy rzędu 120-150A masz prawdopodobne.

Wattmeter pokazuje uśredniany dla jakiś 1-2sekundy prąd i nie pokaże impulsów .  

 

     Nawet całkiem nowe Redox to gówniane pakiety.   Bardzo g.   Stawiam na to, że chwilowo napięcie siada a regulator to wyłapuje i odcina napęd.    Spróbuj na innym pakiecie  jakimś SLS  co najmniej 60C . (albo redox 125C  -chyba nie ma takich...)

Zagadką pozostaje duży prąd   -czemu 60A zamiast około 40A ? czy przekładnia się nie blokuje ?   te 40A to wychodzi w domu -przy zerowej prędkości lotu...  nie wiem czemu silnik mógł się tak nagrzać -nie powinien. Timing wydaje się ok z tendencją na lekko za duży . ewentualnie troszkę zmniejsz i zobacz czy pobierany prąd spadnie jakoś znacząco.

 

 

 kiedyś opisywałem procedurę doboru timingu.

W skrócie -zmniejsz mocno timing -i włącz napęd zmierz prąd.   Wyłącz zwiększ  timing   i znowu zmierz prad.   I kolejno  znowu.

  Przy kolejnym zwiększaniu timingu prąd rośnie pomału proporcjonalnie -może też w jakimś zakresie spaść względem poprzedniego (jak spada to często znak, że timing  zbliża się do optimum) .  Jak przekroczysz jakiś timing -to w kolejnym pomiarze prąd rośnie wyraźnie mocniej niż przy poprzednich. To już timing za duży -cofasz do poprzedniego.

Ustawienie timingu dla konkretnego silnika  zależy od śmigła i przekładni  (od pobieranego prądu- przy dużych obciążeniach optymalny  timing jest większy)  i zależy od ilości  S zasilania. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na pstryku ... a czas rozruchu ?           przestaw  rozruch na drążek i zobacz czy  jeśli rozpędzisz do 75% to też wyrzuci.

 

 nic nie szarpie -czyli silnik regulator rozpędzają się prawidłowo...     Wszystko wskazuje na to, że to problem z pakietem.  Potęgowany gwałtownym rozpędzaniem.

 

Daj sensowne czy nawet więcej niż sensownie długie czasy rozpędzania. Hamulec na soft. To jest napęd przekładniowy z potężną bezwładnością.  Przy gwałtownym starcie z pstryka ten napęd może wziąć    i    200A... a pakiet Redox  NOWY przy około 55A zdycha -klęka.

Na nówce Redox  30C jeśli masz szczęście to masz pakiet rzeczywiste  około 15C. jak pecha to około 10-12C . przy starym pakiecie to w ogóle dziwne, że to ruszyło...   Silnik i regulator  klasy prawie premium a źródło prądu klasy kiepskiej budżetowej i to już zajechane...

 

SILNIK NA DRĄŻEK -pomału dawaj gaz i odczytuj prąd i napięcie z wattmeter.   i powinna być wyjść  sensowna informacja . Na pstryku wszystko dzieje się za szybko żeby wattmeter  cokolwiek zmierzył. 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę się rozjaśniło. 

Siadłem na spokojnie i.... śmigło jednak mam o większym skoku nie 14*8 a 14*9,5. Podczas testu z Wattmeterem odcięło przy 16V 65A  i 1040W czyli tak jak mam ustawiony regler 3,2V/cel. Temperatura na silniku 80 stopni i parzyło w ręce, regler 45 stopni. Czas pracy w sumie z przerwami ok. 30sek. Stopniowo zwiększałem obroty i szło dobrze do tych 16V i bach odcięcie. Zastanawia mnie czemu tak gwałtownie odcina skoro mam ustawiony cut off jako slow down. Powinien silnik zwalniać a nie odcinać gwałtownie. Także acu do wymiany. Znalazłem łopatki 13*8 i na nich przetestuję oraz zmienie odcięcie na 3V/cel. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skok 9,5 trochę  tłumaczy ten większy od obliczonego poprzednio prąd.

 

regler zmniejsza moc  do momentu aż napięcie podniesie się poniżej ustawionego progu -i tak dobiera prąd, żeby to napięcie się trzymało.

jeśli pakiet kwiczy -to napięcie mimo zmniejszenia mocy sie nie podnosi i regler dalej zmniejsza. A silnik o "krótkim" niskooporowym uzwojeniu impulsami szarpie duuuuzy prąd szpilki prądowe sa około 4-5x wieksze niż prąd średni.   Dodatkowo przekładnia powoduje, że  graniczny prąd do utrzymania obrotów tez nie jest taki całkiem mały -więc z powodu tych impulsów  pakiet/padlina nie wstaje  gdy średni prąd spada.   Pakiety redox to g  -a Twój już całkiem padł. 

Jakiś silniczek  wolnoobrotowy z "długim" uzwojeniem  napędzi ale  silniki  dedykowane na około kilowat  po prostu   z pakietem obchodzą się brutalnie.

 

Kup jakiś SLS 60/120C             lub 65/130C  i odpowiedniej pojemności  -co najmniej 2,2Ah     Przetestować z mniejszymi łopatkami -ok -ale nie lataj na tym!  pakiet może w locie  narobić kłopotu -zmień go. I  nie ma sensu z tym zestawem małe śmigło -bo spadnie  sprawność. To zespół optymalizowany na około 700W mocy lub więcej   (zależnie od przekładni)  

Jeśli wystarczy  mniejsza moc -to ten mocny zestaw silnik/przekładnia nie ma sensu...  U mnie śmigło 14x8" chodzi z malutka megą ACn16/20/3 i przekładnią około 3:1   na 3celach.  Do takiego silnika jak Twój pójdzie węglowe RF16x8"

 

Sterowanie zasilasz z oddzielnego pakietu -czy poprzez  bec z  napędowego ? jeśli to drugie -to i sterowanie może dość łatwo paść.

 

Przez ciekawość -jaką masz przekładnie z tą megą ? w sensie typ i producent przekładni.  przekładnia firmowa Megi ?           któreś PG ?             KPG ? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Regulator jest Opto, zasilanie serw 11szt. z pakietu 4xeneloop 2000.

Przekładnia planetarna maxon ale nie znalazłem nigdzie zdjęcia w necie takiej ja ja mam. Jest specyficznie zrobiona, nie taki "cylinder", może pod zamówienie. Kupiłem napęd dawno temu jako uzywany i się doczekał modelu. Latało to w kategorii F5B  na 10cel NI-XX. Jak wymontuje kiedyś to wrzucę zdjęcie. 

Znalazłem taki pakiet który powinien to garnąć  :

https://akumulatoryrc.pl/pl/p/SLS-Quantum-4000mAh-5S1P-18%2C5V-30C60C/593

Jest cięższy o 100g od Redoxa. Podczas prób tych 30sek wyssało prawie 600 mAh. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a dlaczego uparcie wybierasz najsłabsze prądowo  30C ?     zapasu masz tu  niewiele.         choć i tak będzie o niebo lepiej niż na pakiecie redox.

 

zobacz         https://akumulatoryrc.pl/pl/p/SLS-XTRON-4000mAh-5S1P-18%2C5V-40C80C/168

 

                  https://akumulatoryrc.pl/pl/p/SLS-APL-MAGNUM-3500mAh-5S1P-18%2C5V-45C90C/257

 

 

Przez ciekawość -jaką masz przekładnię z tą megą ? w sensie typ i producent przekładni.  przekładnia firmowa Megi ?           któreś PG ?             KPG ?

  jeśli megaplanet to max 700W  -choć silnik wytrzyma więcej to przekładnia niekoniecznie. Przy KPG można mocniej obciążyć silnik.

 

 

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tym pakiecie co podalem zapas jest spory, przecież pojemność to 4Ah wydajnosc 30C to daje 120 amper. Ja potrzebuje "tylko" 70A. O SLS-ach piszą że mają rzeczywista wydajnosc z etykiety i tym się sugerowałem. 

Wracając do przekładni to znalazłem post który pisałem dawno temu i przełożenie wynosi 4,7:1, firmy Maxon. Wymontuje z modelu i sam zobaczysz jak wygląda. Nie ma oznaczeń. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30C to nie tylko wydajność prądowa -pośrednio czasem określa to tez jakość ogniw...  po prostu mniejsze wymagania i mniej dokładna selekcja -lub te które nie trzymają parametrów na 40C...

 

 wydajność pakietu -to max prąd jaki pakiet może wytrzymać bez szybkiego zniszczenia a nie prąd optymalny...

 

Pakiet który pracuje z dużym zapasem

  -będzie zdecydowanie dłużej służył -zamiast paść po roku  wytrzyma 2 zamiast po dwóch  wytrzyma 3 ...   Średnio masz 50% dłuższy czas życia pakietu względem tego który jedzie bliżej prądu dopuszczalnego..

- będzie miał zauważalnie wyższe napięcie pod obciążeniem -co przekłada się na wyższą moc napędu

-pozwoli wykorzystać więcej energii zanim regulator odetnie.

 

po prostu  warto użytkować pakiety poniżej dopuszczalnego prądu. Dodatkowo -Twój napęd nie bierze max 70A - to prąd średni. Ten silnik bierze impulsy około 200A !!!  i słabszy pakiet może nie zapewnić tych impulsów -co niekorzystnie wpływa na pracę zespołu.  Silniki z bardzo niską opornością uzwojeń(0,008 om)  po prostu tak mają i lubią pakiety bardzo wydajne prądowo.   Podobny prąd 70A  na silniku ACn22/30/3  byłby  bez tak drastycznych impulsów  (oporność 0,016 om)

tyle, że Twój mniej się grzeje, ma lepsza sprawność przy dużej mocy....

 

 

Uwaga - pakiety SLS dziwne są -w nich póki nowe w trakcie rozładowywania napięcie prawie się nie zmniejsza -a jak prąd się już kończy to napięcie gwałtownie spada.   Silnik ciągnie mocno nic nie wskazuje, ze pradu mało -i nagle silnik przerywa i zaraz nie masz pradu nawet dla sterowania. Koniecznie przed pierwszym lotem przestaw wyłączenie silnika na 3,4 -3,45V / na celę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ma to sens.

To teraz gdybym założył nowy pakiet np. SLS Quantum 4000mAh 5S1P 18,5V 65C/130C, który będzie znacznie lepszy od starego i wysluzonego Redoxa to czy nie uszkodze silnika? Pewnie poleci więcej Amper ,może to być więcej niż dopuszczalne dla tego silnika .

Jak kupiłem pakiet Redoxa w 2016 to w próbach statycznych miałem ok. 72A i 1300W. Jeśli te SLS-y są wydajniejsze prądowo to już jest obawa o życie silnika.

Zmienić łopatki śmigła, wentylator na silnik, dodatkowy otwór w kadłubie do wlotu powietrza?

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zdaje się, że model to motoszybowiec ? -to ile tam pracuje silnik  ? 20 sekund ? 30 Sekund ?  Przez tak krótki czas go nie ugotujesz. ewentualnie daj mniejszy skok.           Pytałem o przekładnię - -bo tu  jest większe ryzyko uszkodzenia...

wentylator na silnik niewiele daje. porządnie wykonane otwory chłodzące w kadłubie.  wlot jakoś z przody, przez kołpak i wręgę lub tuż za wręgą. I dalej za silnikiem i reglem  otwór wylotowy o powierzchni 2x większej niż wlotowe. Wylot może być na końcu ogona -pod warunkiem, ze kadłub to rura z przelotem. Powietrze nie tylko musi wpadać na silnik -ale musi też wylatywać z kadłuba...

 przez czas windowania te 20 lub 30sekund  silnik się nagrzeje dość mocno -jednak dalej masz kilka minut szybowania -gdzie przepływające powietrze ma go wychłodzić.

Pracujący silnik to  ponad 300W grzałka -gdzieś to ciepło musisz wydmuchać.

I czy jest sens dawać ciężki dużej pojemności akumulator ?  masz jakieś ciężarki które wywalisz bo model lepiej się wyważy z cięższym pakietem ? Czy wzrośnie waga ?  ile wazy Twój model gotów do lotu ?

to co zamierzasz powinno dać Ci 6 wciągów na 300m   .  Nie znam się  makietami nie latałem -ale wg mnie to dla takiego modelu  ponad pół godziny latania bez żadnej termiki...  A to już szyja boli.  Jak złapiesz termikę to  latania aż do...  zadyszki.

 

      Ja mam obecnie w użyciu  mniejszy  model  2m rozpiętości  -cóż lata po 45-50 minut bez termiki...  to długo. Czasem  ląduje w połowie żeby dać odpocząć kręgosłupowi  -i po kilku minutach startuję z tym samym pakietem. Oczywiście wtedy nic nie rozłączam -bo regulator się ponownie  nie uzbroi na częściowo rozładowanym aku.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tomku - daj zdjęcie tej przekładni. Megi bardzo często były sprzedawane z przekładnią Hendrycha. To nie jest zła przekładnia, ale bardzo czuła na regulację docisku talerzyka. Od czoła przekładni są otwory: 4 do przykręcenia do wręgi i 4 w których znajdują się robaczki imbusowe. One pozycjonują talerzyk wewnątrz przekładni, który utrzymuje satelity we właściwej pozycji względem wieńca i zębatki na wale. Regulacja jest więcej niż "zegarmistrzowska". Robiłem to tak, że podłączałem amperomierz regulowałem "mad-ami" na najmniejszy prąd. Oczywiście - bez śmigła. Ale 1 była tak "uparta", że zdesperowany wysłałem do Pragi, do producenta. Wyregulował za free - ale z odpowiednim komentarzem....

Co do pakietu, to Twoje podejście jest bardzo prawidłowe. Im większe "C" akumulatora - tym większa "sztywność", lub w inny sposób: mniejsza oporność wewnętrzna akumulatora (to, co Witek określa mianem "dziwne" opisując SLS-y) ale niestety, mniejsza żywotność pakietu. 

Wracając do tematu: Zjawisko grzania się przekładni i silnika  (dla Megi z przekładnią Hendrych) zazwyczaj ma przyczynę w złej regulacji tego talerzyka, lub innym uszkodzeniu przekładni (wytarte, zniszczone uzębienie). Silnik  będzie gorący bo przenosi ciepło z zacierającej się przekładni. Zły, niewłaściwy "timing" też będzie mocno grzał silnik i powodował większy pobór prądu.  Zdażało mi się, że bardzo "markowe" (czyt: drogie) regulatory miały coś pokopane w programie i ustawiały timing niezgodnie z tym, co same sygnalizowały. 

Podejrzewałbym w 1 kolejności przekładnię, zwłaszcza jeśli pochodzi z modelu F5B - regulamin rozgrywania tych zawodów wymusza bardzo brutalne traktowanie zespołu napędowego. Wszystko to - czego przekładnia bardzo nie lubi. Niewykluczone, że poprzedni właściciel przed sprzedażą dokonał przeglądu przekładni i zmontował ją nie zwracając uwagi na ten szczegół.

Pozdrawiam - Jurek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wg mnie sls optymalny kompromis trwałość-osiągi-waga SLS  mają przy  typach C40/80   i C45/90   .  

      C65/130  to konstrukcje  raczej pod wyczyn i max osiągów.    C30 to trochę gorszy sort -  ale i tak względem innych firm są dużo lepsze.  

C30 oceniam niżej     od C40  czy C45 które są dokładniej selekcjonowane i mają grubsze przewody i solidniejsze połączenia miedzy celami. 

 

     Osobiście 3 sezon eksploatuję  pakiety SLS   magnum 3s  2200mAh    C45/90.       U mnie te pakiety pracują  na obciążeniach 25A -z reguły cyklicznie 15- 30s pracy i 2 - 3 minuty szybowania.    Ewentualnie praca ciągła około  15A około 10 minut .  Sporadycznie  kilka x używałem przy około 45A.  Nigdy nie były przechowywane w trybie storage,  zawsze ładuję po lotach na max i tak naładowane czekają "w gotowości"  kiedy znów będę miał czas polatać...  Czyli  przechowywanie mają  wbrew zaleceniom.

    Niedawno -jakiś miesiąc temu zauważyłem minimalny spadek czasu lotu -  Minimalnie niższe napięcie  pod obciążeniem niż było dotąd . Gdyby nie telemetria to nawet bym nie zauważył. Przy czym mimo starzenia się i 3 lat eksploatacji te pakiety nadal są dużo lepsze od nowych zippy compact. A zippy osobiście oceniam wyżej niż redox.  

 

    Wracając do napędu daj zdjęcie przekładni -to grzanie się jest trochę dziwne... 

  Przekładnie maxon przynajmniej te co ja miałem  mają ślizgowo łożyskowane satelity i raczej są  pod mniejsze moce niż generuje ta mega...    trzeba dbać o ich czystość i smar -czasem rozłożyć umyć i nasmarować...  robota trochę zegarmistrzowska... Twoja przekładnia może być trochę inna -ale bez zdjęć można tylko zgadywać...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie wiem co to za przekładnia -nigdy takiej nie widziałem -ale na maxon nie wygląda.              zresztą  na firmową Megi ani PG ani KPG też nie...   Chyba, że właściwa przekładania jest w środku (maxon mają dość małą średnicę) a to co widać to tylko zewnętrzna dorobiona obudowa/mocowanie.

 

Może   spróbuj to uruchomić bez śmigła i zmierzyć jaki prąd jałowy bierze ?   i w trakcie pracy luzem  na bieżąco obmacać gdzie się najpierw zaczyna grzać  -czy przekładnia czy silnik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.