Skocz do zawartości

Katana F3A 63E HYPERION


tomekr

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Pod koniec maja zamówiłem model Katany w AirCraft, jakoś pod koniec czerwca udalo mi się ją odebrać, niestety doliczyli mi Vat, ale i tak wyszło sporo poniżej 500zł (nawiasem mówiąc to nie wiem na jakich zasadach to cło czy też Vat naliczają). Przed pierwszym wyjazdem wakacyjnym nie zdażyłem modelu wyszykować, ale na kolejny krótki wyjazd już zabrałem model nad morze z nadzieją, że polatam, ale gospodarz tak przeorał pole że nie szło nim wystartować. Okazja pojawiła się dopiero na lotnisku pod Słupskiem w drodze powrotnej, ale nie był to najlepszy pomysł bo okrutnie wiało, model nie oblatany i niestety przy starcie podwiało pod skrzydło i Katana zaliczyła cyrkiel uszkadzając skrzynkę silnikową.

Tak mój model wyglądał

cala1.jpg.html

Napęd to własny silnik, trochę duży bo średnica 63mm i ciężkawy bo waży ok. 330g, a ze śmigłem APC15x8, piastą i mocowaniem to prawie 400g, ale docelowo ma napędzać trochę większy model (moc ok. 1400W), źródło prądu to pakiet A123 7S1P . Cały model o rozpiętości 1,4m waży ok. 2,25kg, ma duuuży zapas mocy i krótko lata 6-8min . Obecnie zmieniam napęd na silnik SK4250-650 Turnigy ok. 120g lżejszy.

Niestety to nie koniec przygód z tym modelem, zniecierpliwiony, że nie mogę polatać popełniłem kolejną gafę, na niezbyt dobrze przystrzyżonej łące wystartowalem z owiewkami na kołach i skończyło się tym, że wyrwałem podwozie, mało tego owiewka wybiła mi dziurę w płacie. Wyglądało to tak

napr1.jpg.html

napr2.jpg.html

napr3.jpg.html

 

Musiałem wyrwać całą półkę na baterie, wręgę podwozia, trochę posztukować poszycie i wykonać nowe wręgi na baterię i pod podwozie.

 

Tak wygląda naprawa

napr4.jpg.html

napr5.jpg.html

napr6.jpg.html

 

W międzyczasie zakupiłem większe koła - 70mm i po sklejeniu udało się trochę polatać, ale już bez owiewek. Doświadczylem co to jest duży pakiet, po 6-ciu ładowaniach zdechł akumulator samochodowy, na szczęście nie na amen. Teraz montuję w aucie dodatkowy akumulator żelowy 65Ah, na kilka ladowań wystarczy.

Wrażenia z lotu są naprawde pozytywne, model lata jak po sznurku i przekonuję się, że czas niebawem kupić coś większego, ale też na prąd.

No i jak ktoś nakręci filmik to też się pochwalę.

Opublikowano

Niestety odpadające podwozia to przypadłość sporej części chińskich zestawów. Zresztą nie tylko chińskich, sam mam modele czeskie i też zdarza mi się zgubić podwozie :) Przerób mocowanie na blachowkręty wkręcane w bukowe kołki, wklejone w sklejce. W razie wyrwania rozwiercasz kołki, dajesz nowe i przykręcasz podwozie. Sprawdzone w praktyce, nie tylko przeze mnie :D

Owiewka na koła też kiedyś zrobiła mi ładną dziurkę w poszyciu (na szczęście w samej folii). Od tamtego czasu latam bez, niestety wygląd modelu trochę na tym stracił :(

Sam modelik bardzo fajny, napraw i w powietrze.

Opublikowano

Naprawy zblizaja sie do końca, dziś pewnie go ulotnię. Niestety rada z kołkiem bukowym dobra, ale trochę spóźniona, może następnym razem.

Poważyłem model i wyszło,że waga jego to ok. 2100g, w czym:

kadłub z odbiornikiem i serwami - 580g

podwozie z kółkami fi70 bez owiewek - 134g

osłona silnika - 54g

skrzydła z serwami L -188g, P -190g

kabina 72g

silnik SK4250-650 z piastą śmigła 250g

regulator 36g

smigło APC13x6,5 26g

pakiet odbiornika 52g i

pakiet LiFe 7S1P 530g

Razem 2112g

 

Zamawiam węglowe podwozie i zmienię pakiet odbiornika z 4xAAA 650mAh na 4x2/3AAA 350mah (ok. 36g), razem da mi to jakieś 100g oszczędności, tak, że jak wyjdzie 2000g wagi to będzie całkiem nieźle

Opublikowano

Pytanie do tych co latają na ogniwach A123, po odcięciu silnika przez regiel na jak długo starcza prądu do serw ?. Ogniwa te mają dosyć sztywną charakterystykę i pytanie czy nie zdarzało się, że brakuje prądu do serw. Co prawda u mnie przy pakiecie 7S to nawet przy 1V na ogniwie BEC dostarczy prądu, ale nie bez szkody dla ogniw. Czy ktoś używał takiego BEC-a http://www.castlecreations.com/products/cc_bec.html

Opublikowano

Przekonałeś mnie Leszek, zakladam BEC-a, zawsze to jeden kłopot mniej ( a może więcej - zakłócenia ?) i ze 40g do przodu.

Poniżej kilka zdjęć z wykonanych napraw

napr7.jpg.html

napr8.jpg.html

napr9.jpg.html

 

Model jest już oklejony, ale nie mam jeszcze zdjęc, natomiast pojawiły się problemy z wyważeniem modelu, za ciężli na ogon i SC jest 1cm za dźwigarem, zobaczymy jak będzie latał ?

Opublikowano

Niestety w tej chwili nie mają Katan na stanie , bo chętnie bym taką zakupił . Ja bym przy podwoziu dał ze dwie listewki lub płaskownik węglowy od tylnej wręgi podwozia do pierwszej wręgi z tyłu .

Opublikowano
Niestety w tej chwili nie mają Katan na stanie.

Jak to, przecież na stronie są dostępne. Chyba, że strona nie jest aktualizowana.

...zakladam BEC-a, zawsze to jeden kłopot mniej ( a może więcej - zakłócenia ?)

Od kiedy latam elektrykami to, o ile pamiętam, nigdy nie używałem dodatkowego zasilania odbiornika. Miałem zastosować oddzielne zasilanie ale dodatkowa waga i konieczność pilnowania pakietu sprawiły, że zrezygnowałem z tego pomysłu. Obecnie w 2 modelach mam 5S Lipo i jedyne zasilanie odbiornika to impulsowy BEC z regulatorów Jeti Spin. Jak do tej pory nigdy nie było problemów. Przy pakietach A123 trzeba pewnie zwrócić uwagę na odpowiednie ustawienie progu odcięcia. Jednak przy tak sporym pakiecie na jakim latasz ok. 6 czy 7V na wejściu regulatora dla prawidłowego działania układu BEC nie powinno być problemem.

Opublikowano

Dziś polatałem trochę tą Kataną, muszę przyznać, że nowy napęd jest :evil: :D czyli diabelsko fajny. Próbowałem dwóch śmigieł APC 12x6E i 13x6,5E . Przy 12''śmigle model idzie pionowo w górę (choć czuć maleńki niedosyt) natomiast na śmigle 13'' ciągnie jak bardzo dobra spalina. Z wyliczeń w MC wynika, że na mniejszym śmigle dysponujemy ciągiem 3100g natomiast na większym śmigle to już 3500g co przy wadze modelu 2100g jest calkiem niezłe. Teoretyczna maksymalna prędkość lotu pionowo w góre to odpowiednio 14 i 17m/s. Również BEC do którego mialem zastrzeżenia zachowuje sie wyśmienicie, nie bylo żadnych problemów. Jedyny klopot to szybko kończacy się dzień i odpadająca kabina jak nie sprawdzi się czy zapięta jest prawidlowo. Mankamentem jest też czas lotu ok. 6-7 min - troszkę krótko. Kłopot mam też z wykłonem silnika w dół, jest za duży i już o ok. 1,5 stopnie zmniejszyłem . I tutaj pytanie, czy też przy zmniejszaniu wykłonu w dół zmniejszamy wykłon w bok?

Z wrażenia zapomniałem poprosić kolegów o zrobienie zdjęć i jakiegoś filmiku, może jutro.

Opublikowano

Wykłon w bok i w dół to dwie różne bajki.

Model musisz sprawdzić w locie i w zależności od reakcji ustawić jedno i drugie .

Jak tylko odszukam link z dokładnym opisem co i ile przestawić w zależności od reakcji modelu to go tu wstawię.

opis na samym dole strony.

http://www.f3a.com.pl/jakzaczac.htm

Opublikowano

Dzieki tomku za link, przystępnie opisana podstawowa regulacja modelu - tego mi brakowało. Dziś dalsze próby z regulacją modelu.

Mam nadzieje że go zdążę wyregulować zanim rozbiję. Chociaż ostatnim tartakiem - Extrimem, latałem ponad rok, teraz spadł na dalszy plan, bo niestety jest do poprawek po zaliczeniu słupka w bramce na boisku.

Opublikowano

Dzisiaj odbyłem kolejną krótka rundę z Kataną, walczę cały czas z wykłonem silnika w dół, jeszcze jest za duźy, a podłożyłem już po 3mm podkładek. Nie mniej widać, że idzie wszystko w dobrym kierunku. Niestety zacząłem trochę późno, a korekta wykłonu zajmuje trochę czasu i zrobiłem dwa przybliżenia, a potem straszne stada komarów mie zaatakowały. Nie wiem jak jutro bo pogodę zapowiadają nie najlepszą. Trzeba jeszcze poprawic kąty zaklinowania skrzydeł, niestety do prostego lotu potrzeba lekkiego wychylenia lotek, po ok. 1mm na końcach lotek i to niezależnie czy na silniku czy bez gazu. Tak naprawdę to pierwszy model który chcę dokładnie wyregulować, wcześniej był extrim, ale tam było niewiele poprawek, albo za mało wiedziałem na temat regulacji (pewnie to drugie :P ).

Odnośnie przymiarek do modelu następnego to trochę zapaliłem się do modelu naszego "Wielkiego Elektryka" Skazoo i przymierzam się do czegoś takiego http://www.modelpartner.ig.pl/sklep/index.php?p=productsMore&iProduct=1458&sName=extra-330s-arc

cena wydaje się zachęcająca, ale nie znam żadnych opinni na temat tego modelu. Może ktoś ma/miał coś takiego ?

 

No i najważniejsze, jestem trochę zapominalski, ale chciałbym w końcu podziękować wszystkim kolegom za życzenia urodzinowe. Ahhh te 4,5 dychy to nie w kij dmuchał, ale zabawki dalej lubię :P

Opublikowano

Wczoraj wreszcie opanowalem ustawienia silnika, no może będą jeszcze jakieś małe poprawki. Mogę tylko powiedzieć, że przyczyna problemów byla banalna - miałem ustawiony mikser gaz->wysokość po starym modelu. Po prostu nie zrobilem resetu ustawień i nie przejrzałem ustawień. W czasie dalszych testów zaóważylem, ze model po ostrym przejściu z lotu poziomego do pionu trochę odchyla się w prawo, leci prosto, ale nie pionowo. Pierwsze podejrzenie to ze ster wysokości nie jest rownolegle do skrzydeł, ale optycznie wygląda to prawidłowo. Do czego się w takiej sytuacji czepić ?

Opublikowano

Wreszcie udalo mi się zmontować jakiś krótki filmik z lotu Kataną. Po kilkunastu lotach muszę powiedzieć, że model z tym napędem jest bardzo szybki, w zasadzie lata się na 1/2 gazu, do lądowania nim trzeba się przyzwyczaić, a to ze względu na dużą doskonalośc i niskie podejście. Część lotow odbyła się w niedzielę przy dosyć dużym wietrze z którym model sobie doskonale radził. Wrażenie robi też start modelu, po 6-8m rozbiegu wznosi się pionowo do gory, reszta na filmie. Na czesci filmu modelem latał Kamil "kwijatkowski" .

 

film z lotu Kataną mp4 15MB 2min

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.