Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Cześć,

Przyszedł czas na najpoważniejszy projekt z mojej modelarsko szkutniczej nauki. Mam nadzieję, że za dwa lata wystartuje nim w zawodach klasy NSS-A. W między czasie muszę przygotować pozostałe jachty do przyszłego sezonu, więc jest co robić icon_e_smile.gif.
Skerry cruiser Mälar 30 SARINA został zbudowany przez Erikssona Varva w Strägnäs w Szwecji jako numer 41 w 1938 r.Kadłub po remoncie jest wykonany z drewna sosnowego oraz ram stalowych. SARINA otrzymała nowy drewniany maszt, zawierający części metalowe i takielunek oraz nowy pokład tekowy. Nadbudówka i obramowanie kokpitu są z mahoniu i są politurowane, co podkreśla jej szlachetne linie.
Kadłub zakupiłem od kolegi z modelarni w stanie jak na zdjęciach. Prace rozpoczynam, od steru i budowy całego wnętrza - wręgi usztywniające kadłub i mocowanie masztu, półki pod windę i serwo steru. Następnie szpachlowanie i malowanie kadłuba oraz drewniany pokład.
Model powstaje według planów opracowanych przez Macieja Roszkowskiego, a zamieszczonych w Modelarzu 4/2000. Skala modelu to 1:8.

 

post-19167-0-15967800-1508661181_thumb.jpg

Źródło: http://www.classic-yachts.de

post-19167-0-74665300-1508661197_thumb.jpg

post-19167-0-91287800-1508661202_thumb.jpg

post-19167-0-60391200-1508661212_thumb.jpg

post-19167-0-05640200-1508661219.jpg

post-19167-0-58348100-1508661233.jpg

Szablon steru, wycięty z tektury - docelowo będzie z zalaminowanej balsy.

Pozdrawiam,
Łukasz

  • Lubię to 1
Opublikowano

Mam te rysunki, ale w tabliczce jest napisane: Jacht żaglowy klasy 30 m2 "Skjaergaards kressere"

Oryginał ma długość całkowitą: 11.08 m

Ładny. 

 

ps. Swoją drogą to jest fajne, że jeden modelarz zaczyna budowę modelu i przekazuje drugiemu, który ze świeżym spojrzeniem kontynuuje i ulepsza.

Opublikowano

Cześć,

 

Dziękuję za zainteresowanie. Cytując za modelarzem "Spotykana niekiedy angielska nazwa "skerry cruiser" nie jest dokładnym tłumaczeniem, bo jej szwedzki odpowiednik "skjaergaarde kryssare" nie oznacza jachtu do żeglugi turystycznej (cruising), a jednostkę łatwo halsującą w ciasnych niekiedy wodach szwedzkich szkierów". Plany jednostki to plany, klasy. Do NSS-A musiałem znaleźć rzeczywistą jednostkę podobnej klasy, stąd wybór SARINY. Będzie ona budowana według planów z modelarza, modyfikowanych o dokumentację zdjęciową. Jeśli chodzi o temat wątku, mimo wszystko łatwiej wymówić mi wersję angielską tej klasy :)

 

Pozdrawiam,

Łukasz

Opublikowano

Cześć,

 

Dzięki Andrzeju za mobilizację. Powoli ruszyły prace przy sterze. Wstępnie zostały, wycięte z balsy dwie jego połowy i mosiężne mocowanie. Teraz czas na szlifowanie i spasowanie wszystkich elementów.

 

post-19167-0-77296600-1509131861_thumb.jpg

post-19167-0-23349100-1509131867_thumb.jpg

Pozdrawiam,
Łukasz

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Cześć,

Dzisiaj spędziłem trochę czasu nad planami i pomiarami kadłuba. Uściśliłem skalę do 1:7,6 i wyznaczyłem miejsce głównej nadbudówki. Wyciąłem też frezem dwa główne otwory w laminatowym kadłubie.

 

post-19167-0-44074800-1510260259.jpg

post-19167-0-66453300-1510260265_thumb.jpg

post-19167-0-36093100-1510260280_thumb.jpg

Pozdrawiam,
Łukasz

Opublikowano

Cześć,

Dziś dotarły do modelarni dławica steru i pręt 4 mm. W balsie wyszlifowałem "kanał" na pręt. Następnie na szlifierce, w kilku miejscach zeszlifowałem go na płasko. Po spasowaniu wszystkiego pręt został wklejony na żywicy pomiędzy dwie połowy steru. Jutro szlifowanie steru i jego mosiężnego mocowania.

post-19167-0-20716500-1510866151_thumb.jpg

post-19167-0-55068000-1510866161_thumb.jpg

post-19167-0-37124900-1510866169_thumb.jpg

post-19167-0-18438300-1510866174_thumb.jpg

Pozdrawiam,
Łukasz

Opublikowano

Potrzeba matką wynalazków :) największy koszt to tylko pompa próżniowa.

A później taniej mniej żywicy, mniej czasu na szlify szpachle

Opublikowano

Dzięki za rady i kibicowanie, ale pewnie zostanę przy tradycyjnej formie. Czasem mam wrażenie, że szlifowanie to kwintesencja modelarstwa :)

Opublikowano

Prawie wszystkie płetwy laminowałem wykorzystując docisk. Płetwa jest włożona pomiędzy dwie płyty i gąbkę (`8-10 mm ) grubości. Jako rozdzielacz elastyczna folia. Warto tylko sprawdzić jak reaguje na żywicę. Używałem foli pochodzącej z gładkich koszulek na dokumenty. Później ściski i gotowe. W Twoim przypadki możesz mieć tylko problem z krawędziami. W podobny sposób będę laminował płetwę w EL Draco.

post-15007-0-10524300-1511033205_thumb.jpg

post-15007-0-07529900-1511033249_thumb.jpg

post-15007-0-39956500-1511033264_thumb.jpg

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Radosnych Świąt Bożego Narodzenia i szczęśliwego Nowego Roku. Spełnienia osobistych i modelarskich celów :).

Życzy, Łukasz

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.