Skocz do zawartości

Silnik Keda A 22-10S przewiniecie


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam mam pytanko jakim drutem  {FI)  jest nawijane uzwojenie tego silnika czy to jest wiązka czy pojedynczy drut.

Jak zaizolować stator bo przy demontażu na gorąco izolacja została uszkodzona. Proszę o info.

Silnik to Keda 22-10S Silnik dostałem już bez uzwojenia.

Opublikowano

Pierwsze -przewijanie takich silników jest kompletnie nieopłacalne -tani kiepski silnik pozostanie dalej kiepski a robocizna i materiały są więcej warte niż kosztuje nowy.

 

Chyba, że dla idei zobaczyć jak to się robi...

 

Drugie -raczej  nie usuwamy uzwojeń na gorąco -bo się uszkadza stojan....

 

Metody -izolacja np klej dwuskładnikowy distal ZWYKŁY szybki się nie nadaje -lub żywica dwuskładnikowa epoxy.

oczyścić i odtłuścić stojan -i delikatnie podgrzać np suszarką -do około 40-50*C. nakładać cienką warstwę kleju/żywicy  zapałką lub pędzelkiem -i tak obracać stator żeby się równo rozpływało.

 Po lekkim wystygnięciu klej robi się gęściejszy i mniej spływa -obracać aż prawie zastygnie w równą warstwę i przestanie spływać -po czym podgrzać do około 120-140*C (piekarnik)  -utwardzi się solidnie.

Nawijać tyle samo zwoi co było -lub tyle ile trzeba do osiągnięcia zamierzonego kV -nawijać jednym drutem -izolacja atestowana powyżej 200*C.

Ma być absolutnie równo i tak samo na każdym ząbku.

Drut max gruby jaki się zmieści. skaleczenie izolacji, pomyłka w ilości zwoi -to zaczynamy od początku.

po nawinięciu łączymy w gwiazdę lub trójkąt -zależnie jak miał oryginał -lub co chcemy osiągnąć.

 

Uzwojenie impregnujemy lakierem poliuretanowym do silników i wygrzewamy -albo ewentualnie znowu klejem distal / żywicą i też wygrzewamy.

 uwaga -niektóre żywice -np te utwardzane Z1 uszkadzają izolacje przewodów....

 

Generalnie -zabawy jest na co najmniej 8 godzin.

Przy dobrym drogim silniku -warto.

przy silniku za kilkanaście -kilkadziesiąt zł -sens żaden.

 

Warto też jeśli chcemy zrobić jakiś nietypowy silnik lub o super osiągach -lepszych od fabrycznych .

DA SIĘ -ALE NIE JEST ANI ŁATWO ANI TANIO.

Opublikowano

Pierwsze -przewijanie takich silników jest kompletnie nieopłacalne -tani kiepski silnik pozostanie dalej kiepski a robocizna i materiały są więcej warte niż kosztuje nowy.

 

Chyba, że dla idei zobaczyć jak to się robi...

 

Drugie -raczej  nie usuwamy uzwojeń na gorąco -bo się uszkadza stojan....

 

Metody -izolacja np klej dwuskładnikowy distal ZWYKŁY szybki się nie nadaje -lub żywica dwuskładnikowa epoxy.

oczyścić i odtłuścić stojan -i delikatnie podgrzać np suszarką -do około 40-50*C. nakładać cienką warstwę kleju/żywicy  zapałką lub pędzelkiem -i tak obracać stator żeby się równo rozpływało.

 Po lekkim wystygnięciu klej robi się gęściejszy i mniej spływa -obracać aż prawie zastygnie w równą warstwę i przestanie spływać -po czym podgrzać do około 120-140*C (piekarnik)  -utwardzi się solidnie.

Nawijać tyle samo zwoi co było -lub tyle ile trzeba do osiągnięcia zamierzonego kV -nawijać jednym drutem -izolacja atestowana powyżej 200*C.

Ma być absolutnie równo i tak samo na każdym ząbku.

Drut max gruby jaki się zmieści. skaleczenie izolacji, pomyłka w ilości zwoi -to zaczynamy od początku.

po nawinięciu łączymy w gwiazdę lub trójkąt -zależnie jak miał oryginał -lub co chcemy osiągnąć.

 

Uzwojenie impregnujemy lakierem poliuretanowym do silników i wygrzewamy -albo ewentualnie znowu klejem distal / żywicą i też wygrzewamy.

 uwaga -niektóre żywice -np te utwardzane Z1 uszkadzają izolacje przewodów....

 

Generalnie -zabawy jest na co najmniej 8 godzin.

Przy dobrym drogim silniku -warto.

przy silniku za kilkanaście -kilkadziesiąt zł -sens żaden.

 

Warto też jeśli chcemy zrobić jakiś nietypowy silnik lub o super osiągach -lepszych od fabrycznych .

DA SIĘ -ALE NIE JEST ANI ŁATWO ANI TANIO.

Dzięki za informację. Silnik chcę przewinąć tak dla własnej satysfakcji. Chciałbym uzyskać podobne parametry jak oryginał,

bo ten u kolegi sprawuje się super i osiagi ma bardzo dobre. Nie wiem tylko jaki drut i ile zwojów na ząb. Wiem, że ma KV 1200 obr/V.

Opublikowano

spróbujemy pozgadywać ile zwojów.

napisz ile ma zębow stator i ile magnesów wirnik?

wymiary (średnica -i grubość) statora?  22 średnica ?  pasowało by pod oznaczenie typu. 10 -to albo grubość pakietu blach -albo ilość zwoi na ząb. często typ silnika to średnica statora/grubość statora/ilość zwoi na ząb.

 

Kiedyś sam robiłem silniki bezszczotkowe do modeli -tak ze setkę zrobiłem -mam troszkę notatek -może coś podobnego znajdę... 

-choć nie będziesz miał danych o rodzaju i sile magnesów ani pewnie o grubości szczeliny magnetycznej więc trudno będzie coś wnioskować ... 

Opublikowano

spróbujemy pozgadywać ile zwojów.

napisz ile ma zębow stator i ile magnesów wirnik?

wymiary (średnica -i grubość) statora?  22 średnica ?  pasowało by pod oznaczenie typu. 10 -to albo grubość pakietu blach -albo ilość zwoi na ząb. często typ silnika to średnica statora/grubość statora/ilość zwoi na ząb.

 

Kiedyś sam robiłem silniki bezszczotkowe do modeli -tak ze setkę zrobiłem -mam troszkę notatek -może coś podobnego znajdę... 

-choć nie będziesz miał danych o rodzaju i sile magnesów ani pewnie o grubości szczeliny magnetycznej więc trudno będzie coś wnioskować ... 

Stator ma 12 zębów a wirnik 14 magnesów. Średnica statora 22mm grubość 9.8mm

Opublikowano

silnik ze względu na geometrie będzie miał tendencje do raczej niskich obrotów. Wobec tego nie za dużo zwojów -startował bym w zakresie 8-10 zwojów na ząb połączenie w gwiazdę.

 

10 zwojów da niższe obroty i możliwość użycia większego śmigła -8 -odwrotnie.

 

      jakie konkretnie wyjdzie KV -zgadywanie -zależy od siły magnesów -i mocno od szczeliny. jeśli  dokładnie mógłbyś zmierzyć średnice statora i wewnętrzna wirnika (miedzy przeciwległymi magnesami)  byłoby info i o szczelinie. Dokładnie to lepiej niż 0,05mm. Czy szczelina jest około 0,25mm (mało prawdopodobne -bo to za duża precyzja jak na tani silnik)  czy bardziej 0,7mm (prawdopodobne) ? czy rzędu 0,9mm (mało precyzyjne, ale się zdarza)

Opublikowano

silnik ze względu na geometrie będzie miał tendencje do raczej niskich obrotów. Wobec tego nie za dużo zwojów -startował bym w zakresie 8-10 zwojów na ząb połączenie w gwiazdę.

 

10 zwojów da niższe obroty i możliwość użycia większego śmigła -8 -odwrotnie.

 

      jakie konkretnie wyjdzie KV -zgadywanie -zależy od siły magnesów -i mocno od szczeliny. jeśli  dokładnie mógłbyś zmierzyć średnice statora i wewnętrzna wirnika (miedzy przeciwległymi magnesami)  byłoby info i o szczelinie. Dokładnie to lepiej niż 0,05mm. Czy szczelina jest około 0,25mm (mało prawdopodobne -bo to za duża precyzja jak na tani silnik)  czy bardziej 0,7mm (prawdopodobne) ? czy rzędu 0,9mm (mało precyzyjne, ale się zdarza)

Szczelina z moich obliczeń wynosi 0.52 mm. Stator już jest gotowy i próbne nawinięcie i pomiar nie wskazują, aby było przebicie jak to miało miejsce na początku zabawy.

Maksymalnie mieści się 10 zwojów drutem 2x0.30mm (bez izolacji) bo taki mam. Silnik u kolegi ciagnie śmigło 9/5 i pobiera max 13 A i jest połączony w trójkąt.

Opublikowano

dość cienki ten drut ale powinien dać radę -zwróć uwagę, żeby obie "nitki" każdej fazy były jednakowe i dobrze polutowane.

 

Na początek zostaw dłuższe wyprowadzenia uzwojeń i połącz  w gwiazdę -jeśli będzie za mały prąd i moc  -to zmień uzwojenia w trójkąt -obroty wzrosną około 50% a pobór prądu 2x

 

I będą dane doświadczalne do dalszych modyfikacji.

Opublikowano

Dzisiaj po przewinięciu silnika połączeniu w trójkąt zrobiłem pierwszą próbę o dziwo silnik pięknie się

odezwał wskazując hamulec i ruszył, ale pięknie i równo szło do 2/3 gazu dalej sinik zrywał obroty i nierówno pracował,

że nie dało się wycisnąć maksymalnych obrotów. Nie wiem co jest przyczyną może niedokładność nawijania lub nierówna liczba zwoi na

każdym zębie. Silnik nie grzeje się a obroty trudno mi powiedzieć jakie bo śmigłą nie zakładałem. Proszę o jakąś radę.

 

Opublikowano

Typowo za mało zwojów -w stosunku do śmigła -za duży prąd -rdzeń wchodzi w nasycenie -ale Ty sprawdzałeś bez śmigła....

Na gwieździe są niższe obroty ale jest stabilniejszy.  Ponadto silnik nie powinien pracować beż żadnego obciążenia -załóż śmigło..

 

Druga opcja -niektóre regulatory mają problem z silnikami łączonymi w trójkąt -gwiazdą jest łatwiej sterować.

 

Prawdopodobnie jest dobrze nawinięty - jeśli ma niedokładność zwarcie między zwojowe  itp -to zazwyczaj wcale nie chce startować lub się grzeje..

 

1 Zobacz ze śmigłem   -coś w okolicy 8x4" lub 9x5"

2 zobacz -jak jest przy połączeniu w gwiazdę. Także ze śmigłem.

3 zobacz na innym regulatorze lub z mniejszą ilością cel.

 

Jeśli wszystkie powyższe źle -przewiń na inny układ uzwojeń. i Bezpieczniej -jest nawijać pojedynczym grubszym drutem mniejsze ryzyko błędu i niedokładności

Opublikowano

Ponieważ z pracy silnika nie byłem do końca zadowolony postanowiłem rozebrać wszystko  i nawinąć od nowa.

Przy rozbieraniu silnika wyszło,że stator jest skręcany z dwóch części tzn, dekielek i tuleja na której przyklejony jest rdzeń

z uzwojeniem. O tym nie wiedział kolega również i ja i mocno podgrzewał, aby zdemontować przez co uszkodził izolację statora.

Ja również przykleiłem rdzeń do tulei i teraz myślałem, że będzie problem a tu po odkręceniu dekielka można bez problemu nawijać.

Montaż przez to jest również prosty. Również wymiana łożysk jest dziecinnie prosta. Zabieram się do ponownego przewinięcia o czym dam znać.

post-384-0-02166900-1510947434.jpg

Opublikowano

Po ponownym przewinięciu silnika i montażu całości sprawdziłem działanie z regulatorem Jeti Advance 40 PRO tak jak poprzednio

okazało sie że silnik ponownie zrywa obroty przy końcu dodawania gazu. Zmieniłem regulator na Tower Pro 40A i wszystko poszło dobrze

bez żadnych zrywów. Zmieniłem ponownie regulator i założyłem śmigło i o dziwo silnik pięknie chodzi. Zrobiłem pomiary prądu i tak na śmigle

7"/3" prąd max był 5.6A natomiast na śmigle 8"/4" prąd max 10.8A. Muszę powiedzieć, że praca silnika może się podobać. Z tego co widzę to

powinien pociągnąć śmigło 9"/5 ale nie mam takiego. Silnik na tych śmigłach przy dłuższej pracy nie grzeje się zaledwie lekko ciepły. Dzięki koledze

latacz za konstruktywną pomoc. Jestem usatysfakcjonowany, że udało mi się przewinąć silnik

 

 

 

post-384-0-77318800-1511092167_thumb.jpg

Opublikowano

regulator jeti odfiltrowuje zakłócenia od sygnału który mierzy z silnika i na jego podstawie wylicza kiedy przełączać uzwojenia.

Przy pracy bez śmigła miałeś mały prąd i mały był sygnał -regulator potraktował pomiar jak śmieci i zerwał synchronizację.

Paradoksalnie -gorszy regulator nie miał tych problemów -bo tak nie czyści sygnału.

I jeszcze jedno -jeti jest optymalizowany do silników kilku firm z którymi współpracuje firma -z innym "bardziej egzotycznymi" silnikami może nie współpracować.

 

Kiedyś dawno robiłem sporo  silników. Dość często jeti kaprysiły -ale tyczyło głównie taniej wersji jeti eco.i głównie silników o bardzo dużej mocy w stosunku do wielkości.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Dzisiaj zamontowałem nowo zakupione śmigło składane 9"/5" aeronaut i silnik przy naładowanym akumulatorze

miał max pobór prądu 15.1 A. Z silnika wyprowadziłem na  nowo przewody bo przedtem to była prowizorka.

Teraz silnik jest gotowy do pracy.

 

 

post-384-0-23314000-1512328551.jpg

Opublikowano

Piękna robota...

 

Też bardzo lubię ten silnik, jeżeli będziesz szukać dawców części do niego, to mam jeszcze kilka sztuk (w różnym stanie) w szafie :)

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.