Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Hey,
 
Dzisiaj nieszczesliwie oblatalem najnowszy wyrob fabryki Wojtek-Modellbau. Do budowy zainspirowal mnie model z tej strony, 
 
http://papykilowatt.free.fr/html/page_cnc-extr.htm 
post-2244-0-66231100-1517075962.jpg  

na ktorego natknalem sie szykajac informacji o innym samolocie. Autor, Sp. Papy Kilowatt byl belgijskim prekursorem modelarskiego napedu elektrycznego i ojcem styropianowego CNC. Na stronie mozna znalezc naszego Orlika w jego dwoch styrodurowo-depronowych wersjach...

 

Nie mogac ustawic odpowiednio maszyny postanowilem uproscic konstrukcje. Przerysowalem przekroje i wycialem po mojemu. Znalazlem troche informacji dotyczacych samej produkcji ale nic jesli chodzi o ustawienia, SC czy wlasnosci lotne, wiec musialem troche improwizowac.

 

Ciekawostka  jest to, ze (przynajmniej moj, bo ze zdjec "oryginalu" jasno nie wynika) jest w pewnym sensie latajacym skrzydlem. Skrzydla jak w modelu ze strony ze skreceniem -2° na koncowce. Sterowany w mode ELEVON.

 

Przy tej skali statecznik jest bardzo maly i delikatny, wiec zrezygnowalem z jego mechaniki i wkleilem na stale zaklinowujac -1.5°. Zdaje sobie sprawe, ze decyzja byla dosyc ryzykowna ale chcialem oszczedzic na wadze i maksymalnie uproscic konstrukcje.

 

Ponizej kilka zdjec z produkcji:

 

Ciecie.

post-2244-0-86684800-1517077771_thumb.jpg

Gotowe elementy.

post-2244-0-44071500-1517077849_thumb.jpg

Produkcja.

post-2244-0-09526200-1517077887_thumb.jpg

post-2244-0-89663300-1517077901_thumb.jpg

post-2244-0-43696400-1517077929_thumb.jpg

post-2244-0-22703900-1517077945_thumb.jpg

post-2244-0-78820600-1517077956_thumb.jpg

Kabinka.

post-2244-0-15246100-1517077982_thumb.jpg

post-2244-0-38157900-1517077997_thumb.jpg

Gotowy model.

post-2244-0-31924000-1517078288_thumb.jpg

post-2244-0-08845100-1517078313_thumb.jpg

 

Kilka danych:

 

Rozpietosc 700 mm

Waga do lotu 415 g

Profil  MH 43 ze skreceniem -2°

Accu 3S 1400 mAh

Turbina 50 mm ta:

https://www.banggood.com/FMS-50mm-12-Blades-Ducted-Fan-EDF-With-2627-KV4500-KV5400-3S-4S-Brushless-Motor-p-1115809.html?rmmds=myorder&cur_warehouse=CN

Serwa:

https://www.banggood.com/Emax-ES9051-Digital-Mini-Servo-For-RC-Model-p-79261.html?rmmds=myorder&cur_warehouse=CN

Regulator:

https://www.banggood.com/Wholesale-XXD-HW30A-30A-Brushless-Motor-ESC-For-Airplane-Quadcopter-p-50621.html?rmmds=myorder&cur_warehouse=UK

 

Model pomalowany emalia na bazie wody.

 

 Przed oblotem obawialem sie troche turbiny. Braku mocy i faktu,  ze wzgledu na wywazenie wentylator znajduje sie zaraz za splywem skrzydla (dluga dysza) a powietrze wlatuje napotykajac na przeszkody w postaci "wnetrznosci" samolotu (brak osobnego i gladkiego kanalu wlotowego).

Obawy okazaly sie nieuzasadnione. Ciagu wystarcza. Jedynie przy starcie tandem regulator-motor czasami sie nie dogaduje i nie chce zaskoczyc. Trzeba dac pelny gaz, zeby turbina zaczela krecic. 

 

Inna rzecz, ktora nie dawala mi spokoju to wklejony na stale statecznik poziomy. Balem sie, ze przy dluzszej dzwigni dzialania statecznika sterolotki nie beda skuteczne a model nie bedzie sie sluchal.

 

Trzecia to wywazenie i wplyw nieszczesnego statecznika na nie. 

 

Okazalo sie, ze da sie tak latac. Jedyne co wymaga korekty to zmniejszenie jego kata w stosunku do cieciwy skrzydla. Model zadziera za bardzo.

Przy okazji remontu ;)  zmniejsze do -1°.

 

OBLOT :rolleyes::

 

So...Nie poszlo az tak zle, choc model do naprawy. Wykonalem trzy loty testowe przy dosyc nieprzyjemnym wietrze. Model startuje sam, jest sterowny. Troche za lekki chyba. Wiater nim pomiata strasznie. Pierwsze loty zakonczone udanymi ladowaniami.

 

Przy ostatnim podejsciu cos sie dziwnego stalo (ze mna czy z modelem?) i przyglebilem z okolo 1,5 m w plyte lotniska. Ciezko mi wytlumaczyc. Nawet nie pamietam co sie stalo B) . Podchodzilem z ostatniej prostej i tuz nad ziemia, prawie przed posadzeniem model cos wywinal i walnal nosem w murawe.

 

Naprawa nie bedzie problemem, ale zdalem sobie sprawe, ze skorupa jest dosyc delikatna i nalezaloby sie zastanowic moze nad oklejeniem czyms..?

 

Nagralem aparatem fotograficznym ze statywu krotki filmik. Sorry za archiwalna jakosc. Bez dobrego swiatla w plecy nagrywa toto tragicznie. Nie obrabialem nawet video bo nie bylo sensu.

 

 

Wojtek

  • Lubię to 3
Opublikowano

super

spoko, miękkie światło, miło się ogląda, dawaj więcej


praktyk- taktyk

 

Przed oblotem obawialem sie troche turbiny. Braku mocy i faktu,  ze wzgledu na wywazenie wentylator znajduje sie zaraz za splywem skrzydla (dluga dysza) a powietrze wlatuje napotykajac na przeszkody w postaci "wnetrznosci" samolotu (brak osobnego i gladkiego kanalu wlotowego).

Obawy okazaly sie nieuzasadnione. Ciagu wystarcza. Jedynie przy starcie tandem regulator-motor czasami sie nie dogaduje i nie chce zaskoczyc. Trzeba dac pelny gaz, zeby turbina zaczela krecic. 

Opublikowano

Et voilà. Znowu gotowy do walki. 

 

Po namysle nie wzmacnialem przedniej czesci kadluba. Pozostawilem strefe zgniotu na wypadek...

 

post-2244-0-17411800-1517524082_thumb.jpg

 

Nie wypruwalem statecznika poziomego. Wycialem lotki, wkleilem zawiasy z tkaniny jedwabnej i zrobilem trim blokujac od dolu kawalkiem tasmy bezbarwnej :rolleyes: . Bede mial mozliwosc ewentualnej korekcji.

 

post-2244-0-81818100-1517524120_thumb.jpg

 

post-2244-0-70044700-1517524151_thumb.jpg

 

Po naprawie :)

 

post-2244-0-34679700-1517524165_thumb.jpg

 

W niedziele przed poludniem jest szansa na przeblysk slonca. Moze sie uda wyskoczyc w teren..?

 

 

 

Opublikowano

...Nie wiem jak zaczac :rolleyes:. Moze od odkrycia przyrodniczego? Otoz, przynajmniej w regionie w ktorym mieszkam, krety nie zapadaja w sen zimowy :unsure:
 
Jak bylo:
 
...Wystartowalem jak strzala, bez problemu. Nic nie zapowiadalo dramatu. Po przetrymowaniu steru wysokosci samolot nie zadzieral jak za pierwszym razem.

 

...Zrobilem ze trzy " w ta i z powrotem " zakrecajac (bardziej naturalnie, jak dla mnie) w lewo, po czym postanowilem zmienic kierunek. Przy drugim nawrocie ok. 6-8 metrow nad ziemia lecac z wiatrem w plecy (tak wiem :wacko: ...) jakas nieczysta sila wbila modelik prosto w glebe. Nie mialem miejsca ani czasu zeby wyciagnac. Jakby nie reagowal na stery :mellow: .

 

Aktualny stan Miga:

 

post-2244-0-54094700-1517783622_thumb.jpg

 
Jakie przemyslenia?
 
Wiem, ze troche dopomoglem :wacko: . Stab wklejony na stale nie byl najlepszym pomyslem ;). Polozenie srodka ciezkosci wyliczylem z programiku jak dla skrzydla do konca nie bedac pewnym czy jest optymalne.

 

Jakie decyzje:

 

Odbudowa! Ale nie od razu. Musze troche ochlonac i zajac sie innymi rozpoczetymi projektami zeby zapomniec B).

Zmnienie tryb sterowania na klasyczny. Doloze serwo steru wysokosci.

 

W/g mnie model powinien latac (zreszta lata!). Czuje, ze ma potencjal. Ctrzeba tylko poprawic co bylo skopane i bardziej przylozyc sie do regulacji i ustawien.

 

 

 

 
 
 
 
 
 

  • 11 miesięcy temu...
Opublikowano

Witam po przerwie.

 

...Rada nadzorcza Wojtek Modellbau podjela decyzje o zaniechaniu odbudowy Miga :( .

 

Od jakiegos czasu trwaly jednak prace nad nowym projektem. Postanowilismy zrobic uzytek z napedu i kadluba, ktory zostal troche zmodyfikowany na potrzeby nowego samolotu. Doprawilismy temu skrzydlo typu Zagi i tak oto powstal GIMZI, ktorego prototyp zostal dzisiaj z przygodami oblatany.

 

Pierwsza proba skonczyla sie przyglebieniem po trzech metrach. Ciezko powiedziec co sie na to zlozylo. Wszystko na raz: slaby wyrzut ( model nie jest latwo zlapac pod skrzydlem - sprawa do przemyslenia), zbyt tylny SC, byc moze za male skrecenie skrzydla (-3°).

 

Po malej naprawie nastepna proba i pelny sukces :) . Model lata jak marzenie. Jest sterowny, przewidywalny, slucha pilota. Co zmienilismy?

- SC przesuniety 5 mm do przodu

- trym lotek 2 mm do gory

 

Dane GIMZI'ego:

 

- rozpietosc 106 cm

- masa gotowego do lotu 460 g

- wyposazenie z Miga

- profil Zagi 12 ze skreceniem -3°

 

 

post-2244-0-64590200-1547919004_thumb.jpg

 

porownanie z Migiem

post-2244-0-28402400-1547919062_thumb.jpg

 

Juz powstaje nowa chyba finalna wersja GIMZI'ego z lekko przeprojektowanym kadlubem. Poleci z inna, tym razem 5 lopatowa turbina Dr.Mad Thrust fi 50.

 

 

Opublikowano

W tej chwili powstaje drugi model po lekkim liftingu. Full styrodur :) . Przerysowalem nieznacznie niektore przekroje kadluba. Lekko zmodyfilkowalem plat tzn. bardziej technologie wykonania. Kadlub bedzie  czesciowo lub w calosci zalaminowany. Model ma byc pomalowany.

 

Jak dopracuje ta konstrukcje i bede w miare zadowolony z efektu, to moze pokusze sie o wersje dwumetrowa. Zobaczymy w praniu...

 

ps:

plany sie zorganizuje jak bedzie juz wersja finalna

Opublikowano

Czesci wyciete. Wypalilem tez nowy plat. Po wpadce z pierwszym skrzydlem, wycialem oryginalny profil ( z pogrubieniem krawedzi splywu ).  Wszelkie rowki na wzmocnienia zrobilem osobno. Wiecej roboty ale bez niespodzianek. Zalaminowalem tez srodkowa czes kadluba przed wklejeniem skrzydel. Tak jest szybciej i latwiej.

post-2244-0-97759800-1548624152_thumb.jpg

post-2244-0-87084800-1548624210_thumb.jpg

Opublikowano

Czesci wyciete. Wypalilem tez nowy plat. Po wpadce z pierwszym skrzydlem, wycialem oryginalny profil ( z pogrubieniem krawedzi splywu ).  Wszelkie rowki na wzmocnienia zrobilem osobno. Wiecej roboty ale bez niespodzianek. Zalaminowalem tez srodkowa czes kadluba przed wklejeniem skrzydel. Tak jest szybciej i latwiej.

attachicon.gifIMG_1452.JPG

attachicon.gifIMG_1453.JPG

jak i czym laminujesz bo jest to temat, który bardzo mnie interesuje;)

Opublikowano

Zazwyczaj uzywam zywicy o nazwie/symbolu  2015 z Vosschemie. Mam tez jakas z R&G L czy EPH 161. Tez dobra. Najbardziej popularna i dostepna jest L 285. 

 

To na zdjeciu jest zalaminowane szklem 25 g i zywica jw. 

 

Nakladem najpierw sredniotwardym pedzelkiem rownomierna warstwe zywicy na laminowany element. Potem klade delikatnie na to dociety wczesniej kawalek tkaniny (z naddatkami).

 Dalej delikatnie dociskajac pedzlem ( ciapkajac albo malujac posuwistymi ruchami :) ) gladze do momentu az tkanina zostaje wszedzie przesaczona. Tam gdzie trzeba uzupelniam braki zywicy.

 

Nie uzywam nigdy walka. Zuzywasz wtedy 4x wiecej materialu, musisz odsaczac, tkanina klei sie do walka itd. Moze jak sie laminuje kilometry kwadratowe to wtedy tak...

 

ps:

maly postep prac:

 

wytopione gniazdo na serwo, rowek na kabel i lotke

post-2244-0-23779100-1548703106_thumb.jpg

 

Lotka zalaminowana aramidem/kevlarem. malo eleganckie ale usztywnia lotke i tkanina robi jednoczesnie za zawias

post-2244-0-33401600-1548703176_thumb.jpg

 

przyzadziki do wytapiania drobnych dzurek w styropianie

post-2244-0-73722200-1548703429_thumb.jpg

 

 

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Hmmm. Nie nacieszylismy sie za dlugo nowa wersja. W trzecim testowym locie zachcialo mi sie "akrobacji" i sie skonczylo jak skonczylo. A taki byl ladny i kolorowy... :(

 

Tak czy inaczej nie bylem zadowolony z tego egzemplarza.  Laminowanie kadluba, farba, pliot i przede wszystkim styrodurowe skrzydlo dodalo 100 g  (560 g do lotu). Do tego slabsza turbina i model latal jakos ociezale . Nie mial nic z werwy prototypu. Do tego jeszcze wilgotne i zimne wieczorne powietrze spowalnialo go..?

 

Jedyne pocieszenie, to ze kadlub po krecie nawet sie nie odksztalcil. Az ciezko uwierzyc. Za to skrzydelka odpadly...

 

So, nie ma co sie lamac. W sobote jade do Brico po styropian ;):rolleyes:

 

 

before

post-2244-0-71450600-1550169616_thumb.jpg

after

post-2244-0-46940700-1550169661_thumb.jpg

Opublikowano

Jesli chodzi o walek do laminowania to powinien być zrobiony jak brona talerzowa.

Dawno temu miałem taką książkę o laminowania, tam to znalazlem, stosowalem, zdaje egzamin.

Dociska, żywica wypływa, a mata, czy też płótno się nie ciągnie.

Zrobione z wmiare twardego, ale jeszcze elastycznego plastiku,czy też teflonu daje się latwo czyścić.

Żywica po zastygnieciu łatwo odchodzi.

Opublikowano

Najważniejsza uwaga.

Dzięki takiemu wałkowi otrzymujemy przesączenie minimalną, potrzebną ilością żywicy,(resztę ściągamy,usuwamy).

Dla osiągów laminatu potrzeba maksimum szkła i tylko tyle żywicy, by wypełnić wolne miejsce.

Mówiąc inaczej: bez powietrza, żywica to tylko spoiwo, szkło(lub inny wypełniacz) to główny nośnik wytrzymałości i ograniczenie wagi elementu.


Podobnie jest z laminowaniem.

Żelkot(żywica izotropowa[nie spływająca])stanowi pierwszą gładką, odzwierciedlającą warstwę(nie musi być gruba).

Zanim z żeluje(utwardzi się całkowicie) należy położyć pierwszą warstwę "wypełniacza".

Pokrywamy niewielką ilością czystej żywicy i "Uwaga" pierwsza warstwa powinna być z maty.

Dlatego, że jest bardziej podatna na układanie, dopiero potem dajemy płótno pod różnymi kątami osnowy, celem otrzymania odpowiedniej wytrzymałości elementu.

Jeśli powierzchnie nie są zbyt wypukłe i płótno się nie "wichrzy", to kończymy.

Jeśli element jest bardzo wypukły kładziemy płótno kawałkami "zazębiając" o siebie.

Kończymy matą, bo ukrywa nierówności wynikłe z nakładania na siebie warstw.

Tyle zapamiętałem gdy bawiłem się w laminowanie.

Fakt, Poliestrem,ale o Epidianach też tam było. :)

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Oj sie dzialo... Chyba poprosze moderatora o przeniesienie watku do dzialu kraksa ;).

 

W czwartek wieczorem pierwszy Gimzi - prototyp polegl podczas kolizji w powietrzu z innym chinskim dzetem. Nie naprawialem. Odzyskalem tylko graty.

 

W tym czasie powstawal nowy, ktorego dzisiaj oblatalem. Tym razem bez niezpodzianek. Poszlo jak po masle. Wyszedl lzejszy od prototypu. 435 g do lotu. Musze jeszcze troche sie pobawic ze srodkiem ciezkosci, bo mam wrazenie, ze musze troche wiecej trymowac lotkami, zeby nie opadal. Ale poza tym lata jak trzeba :) .

 

post-2244-0-39548300-1551034662_thumb.jpg

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Wlasnie oblatalem nowe wcielenie Gimziego. Docelowo ma byc to moja pierwsza platforma FPV do latania przy nodze.

Projekt budzetowy. Wyposazenie z odzysku. Jakies stare 9 gramowe serwa, zalegajacy od lat silnik Robbe Roxy 2815, ktory o dziwo daje rade chociaz nie wyglada. Ze smiglem GWS 7x5 na 3S ciagnie max. 7 A na postoju. Mocy wystarcza do spokojnego latania. Co najwazniejsze z ta sama bateria mozna latac co najmniej cztery razy dluzej niz wersja z turbina.

 

Wykonczenie (albo raczej jego brak) surowe. Wiadomo. pierwsza platforma. Nie wroze dlugiego zywota...Jak dojda graty zrobie test w goglach. Pochwale sie jak poszlo. Watek sie zapewnie ozywi ;) .

 

 

post-2244-0-97640600-1554400067_thumb.jpg

 

Ps:

Obiecalem wczesniej plany. Nie potrafilem tego w jakis ludzki format wlozyc. Wkeilem screeny z rysunku:

 

 

post-2244-0-02392000-1554401859_thumb.png

post-2244-0-90201100-1554401822_thumb.png

  • 2 miesiące temu...
Opublikowano

Dzis wieczorem oblatalem chyba juz ostatnia wersje modelu. Powstala w sumie tylko dlatego, ze kiedys kupilem dwie turbiny 30mm, z ktorymi nie bardzo wiedzialem co poczac...

 

Wialo niemilosiernie. Pomiatalo modelem strasznie (390g). Latalem krotko, dlatego ciezko cos powiedziec. Skrzydlo lata jak zwylke dobrze. Jedynie turbiny przy pewnych obrotach albo wpadaja w wibracjie albo wydaja strasznie zlowrogi dzwiek.

 

Filmu z oblotu nie mam z powodu braku kamerzysty. Nagralem tylko ryk silnikow...

 

post-2244-0-60278400-1561055530_thumb.jpg

 

https://youtu.be/vXI5L8xKZTQ

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.