Skocz do zawartości

Budowa formy do laminowania \ proszę o pomoc


kamilos1600
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Serdecznie 
 

Kilka tygodni temu zabrałem się za budowę modelu łodzi zanętowej własnego projektu.
Jako materiału użyłem styroduru by wyciąć dwa pływaki (lodź ma być katamaranem). Wszystko już jest gotowe i  obrobione, plan jest taki że te pływaki połączone razem chcę zalać gipsem odlewniczym który dziś kupiłem ( 50kg ) - forma będzie dość spora będzie miała około 60cm długości 40cm szerokości i 20cm wysokości 
post-1636-0-88081600-1546036494_thumb.jpg

post-1636-0-09898500-1546036544_thumb.jpg

Za bardzo nie wiem czym najlepiej było by pokryć pływaki, by nie przywarły do gipsu i by później dało je się wyciągnąć bez uszkodzenia, Czy ktoś mógłby coś doradzić ? 
Jako próbę pierwszego zalania gipsem ( Mini pływaka , zrobionego na szybko )  pokryłem woskiem świeczki rozgrzanym i naniesionym pędzlem, po czym wypolerowałem ,  muszę tu przyznać że forma  wyszła nie najgorzej ale nie udało się wyciągnąć styroduru bez uszkodzenia .. 

Kolejne moje pytanie to jak przygotować gipsową  formę  do  laminatowania ? 


 Żywicą którą będę później laminowal to:  L285 z Tkaniną 80gr i 110gr Aerograss

Myślę że nie będę używał żelkotu tylko po Laminatowaniu pokryje kadłub podkładem epoxydowym i pomaluje. 
post-1636-0-00026000-1546036594_thumb.jpg

Pływaki mają rozmiar: 57cm długości i od 6 do 9cm grubości wysokość około 16cm  


Jeśli ktoś może coś doradzić będę wdzięczny . 



 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Hej...

Kamil z tym gipsem to średni pomysł. Nie mówię że się nie da, ale forma w całości hmm, nawet jeśli udało by Ci się jakimś cudem wyjąć styrodurowe

kadłuby, musisz formę przygotować pod laminowanie. Jednym słowem forma musi być na glanc zrobiona, gładka jak pupa niemowlaka.
Przed laminowaniem musisz użyć rozdzielacza, natomiast żelkot ułatwi Ci wypełnienie krawędzi spodu kadłuba,
aby nie trzeba było potem szpachlować kitować, ponadto jeśli przygotujesz ładnie podłoże to żelkot pozwoli Ci tą powierzchnie odwzorować.
No i oczywiście musisz to jakoś wyjąć z tej całościowej gipsowej formy a to może być trudne. 
Moim zdaniem jeśli pójdziesz na skróty, to roboty dołożysz sobie dwukrotnie, jak nie więcej.

 

Lepiej było by Ci zrobić tradycyjną formę tak jak np. robi się kadłuby szybowców. Robisz podział  istniejącego kadłuba na pół.
Kadłuby pokryć tkaniną szklaną, wykończyć aby można było z nich zdjąć formę. Trochę roboty będzie ale, łatwiejsze to niż kombinowane

z gipsem. Żelkot ułatwia pracę i możesz zrobić sobie sam, mieszając areosil z żywicą, ewentualnie kupić gotowy.
Reszta procesu to już wiadomo, przygotówka, szlifowanie, gładzenie, rozdzielacz itp. czym dokładniej to zrobisz tym ładniejszy efekt no i praca przy budowie łatwiejsza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, tak jak pisał kolega wyżej z tym gipsem to taki średni pomysł. Ja bym teraz te styrodurowe kopyta zalaminował tkaniną szklaną, potem ewentualne niedoskonałości wyszpachlował i pomalował podkładem. Po podkładzie szlifowanie na mokro w celu wyprowadzenia powierzchni (papier 400 i 800). Potem kilka warstw wosku, może być pasta do podłogi (w puszcze twarda), po każdym nałożeniu odczekać aż odparuje i polerować (6-7 razy). Do zrobienia formy jeśli nie chcesz szaleć z kasą użyj żelkotu formierskiego poliestrowego (zielony) ok 60 zł za kg. Potem kilka warstw tkaniny albo maty na żywicy poliestrowej (10 zł za kg) i forma gotowa. Jeśli na gotowej formie zauważysz niedoskonałości możesz doszlifować papierem 800 na mokro i za polerować pasta polerską. Jest to według mnie najszybsza droga i w miarę najtańsza do zrobienia sensownej formy.

Powodzenia i cierpliwości

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam! Z formą jest tak jak koledzy piszą. Kupa roboty, ale efekt zajefajny. Ja stosowałem rdzenie wyszpachlowane, wypolerowane, pokryte woskiem w płynie, na to żelkot narzędziowy i mata szklana z żywicą poliestrową-tańsza. formy mam do dziś.

Cały temat tutaj.

http://heli.waldorf.pl/viewtopic.php?t=5106&postdays=0&postorder=asc&start=0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję wszystkim za informację i pomoc ;) 

Co do robienie formy jako połówek tą opcję odrzucam bo to zbyt skomplikowane. 

Przeczytałem uważnie temat Pana Lucjana jest tam dużo ciekawych pomysłów, mój główny problem jest taki iż mógłbym pokombinować ze zrobieniem formy z żelkotu i żywicy , ale kilka dni temu zakupiłem ten nieszczęsny gips za 70 zł + koszty dostawy .. a formę jak i kadłub chciałem zrobić w miarę jak najtańszym kosztem . Jestem teraz w kropce i nie wiem co zrobić :/ 


Tak czy tak wydaje mi się iż kopyta styrodurowe muszę wy szpachlować i pomalować by uzyskać gładka powierzchnie tak jak podpowiadacie . 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kamil to może inaczej, prościej już się chyba nie da.
1. Piernicz ten gips, sprzedaj nawet kosztem mniejszej ceny,albo zwróć.
2. Zalaminuj kadłuby płótnem szklanym , dwie trzy warstwy w zależności od gr. tkaniny.
3, Wyszlifuj na glanc i ew. pomaluj, a środek czyli styrodur wypłucz rozpuszczalnikiem,zyskasz lekkość i wyporność.
    Nie będziesz chyba pływał po Morzu Beringa czy Północnym i łowił krabony, góry lodowe też Ci nie grożą ;)
    Wiem że pisałeś o odzyskaniu kadłubów ale w ten sposób co Ty chcesz zrobić, zniszczenie jest nie uniknie.
4. Bez robienia formy powstaną dwa kadłuby.
5. Oczywiście Twój wybór ...

 

Zobacz sobie tu

Cz.I
http://www.rcmodel.com.pl/kadlub-z-laminatu/
Cz.II
http://www.rcmodel.com.pl/kadlub-z-zywicy-laminat-czesc-ii/
I to co pisze na początku cz.II
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kamil sprzedam Ci i kolegom patent na kadłub lub formę .dobrze że zrobiłeś model ze styroduru.bo na styropianie to nie wychodzi . Kup rolkę dużą taśmy aluminiowej w Castoramie i pokryj dokładnie cały model wraz z płytą pod modelową. gdy płyta jest z płyty meblowej zostawiasz ją czystą a szczelinę pomiędzy modelem a płyta wypełniasz plasteliną i dokładnie odcinasz aby mieć wyraźną krawędź formy.  Taśmę kładziesz na zakładkę około 5mm następnie rączką od szczoteczki do zębów lub jakaś szpatułką z plexsy  wygładzisz   wszelkie nierówności po  dwukrotnym  pastowaniu modelu możesz jechać formę lub laminat na kadłub, jak zrobisz to w miarę dokładnie wyprowadzenie powierzchni laminatu zabierze Ci bardzo mało pracy . A gdybyś to zrobił na żelkocie na przykład poliestrowym wraz z laminatem to kadłub Ci wyjdzie na lustro. jak by co to zadawaj pytania odpowiem na każde. Władek

 

PS; Model wyskoczy z formy bez żadnego problemu nawet na czystym aluminium.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie 

Zastanowiłem się nad tym i postanowiłem że ten gips sprzedam i kupie to co potrzebne jest do zrobienia formy z żywicy by móc zrobić w razie czego kilka kadłubów . A te styrodyrowe kopyta ( pływaki) poświęcę i wytopie . 

Zastanawiam się teraz co konkretnie muszę kupić  by to wszystko się udało. 

Na pewno szpachle doradzicie jakąś ?  Mogę  użyć jej bezpośrednio na kopyta, wygładzić i pomalować  ? 
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, szpachla jakaś normalna samochodówka ale nie bezpośrednio na styrodur bo zostanie nadtopiony. Najpierw zalaminuj cienką tkaniną kopyta a potem możesz szpachlować i malować do woli aby uzyskać jak najgładszą powierzchnię. Po szpachlowaniu przeszlifuj powierzchnię papierem 120 a potem 240. Na to podkład w spreju lub z puszki akrylowy z utwardzaczem i po wyschnięciu szlif na mokro 400, 600, 800 i powinna być szyba. Tak wyprowadzone kopyto woskujesz kilka razy i polerujesz. Jeśli chodzi o szpachlę nadającą się bezpośrednio na styrodur to ostatnio testowałem kilka specyfików i najlepsza okazała się szpachlówka akrylowa z Vidaronu do drewna ok 5 zł. Fajnie się nakłada i szlifuje ale ma jedną wadę - długo schnie, ok kilku godzin w zależności od grubości. Można na tą szpachlówkę laminować tkaninę i dobrze trzyma.

Jeśli chodzi o żęlkot formierski to nie wiem na jaki się zdecydowałeś czy poliestrowy czy epoksydowy bo od tego zależą dalsze materiały do budowy formy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dziękuje za odpowiedz . 
Czyli generalnie mogę użyć szpachli tej co polecasz do drewna akrylowej z  Vidaronu bez nakładania warstwy tkaniny ?
Proszę powiedz jak ten podkład epoksydowy co mam będzie zachowywał się w kontakcie ze styrodurem, skoro jest epoksydowy nie powinien wchodzić w reakcje z nim ? 
Pytam dlatego iż te kopyta wydaję mi się ze wyszpachlować będę musiał tylko miejscowo, tam gdzie mają rysy . 

a odnośnie żelkotu to pewnie ten tańszy, zależy mi na tym by był czarny i pytanie czy jest taki by można było go użyć przy budowie formy i później przy laminatowaniu gdy forma będzie gotowa ? czy będę potrzebował jakiegoś innego . 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do szpachli to tej akurat nie stosowałem więc musisz sam spróbować. Ja stosuję tą https://www.vidaron.pl/produkt/szpachla-do-drewna. Piszesz, że chcesz szpachlować miejscowo i potem malować podkładem. Niestety podkład jest dość agresywny i wytopi styrodur. Miejsca rys wypełnij szpachlą, wyszlifuj i zalaminuj tkanina na żywicy epoksydowej np L 285. Potem wyprowadź kopyto jak pisałem wyżej do ściągnięcia formy.

Żelkot formierski poliestrowy z pierwszego linku jak najbardziej. Natomiast drugi link to topkot - "Natomiast TOPKOT  to żelkot z dodatkiem korektora parafinowego, który stosuje się do wykańczania laminatu jako ostatnią warstwę (chroni przed osmozą oraz wpływa na walor estetyczny )."

Na żelkot poliestrowy stosujemy do wykonania formy żywicę poliestrową!!! Potem w formie poliestrowej możesz laminować wyroby dowolną żywicą epoksydową, poliestrową itd.

Jeśli coś nie jest jasne to pytaj.
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Witam

Po dłuższej przerwie skopletowalem wszystkie potrzebne materiały i zacząłem wykończenie elementów technika która poleciliscie, tzn zalaminowalem elementy tkanina 110 2/2 aerogras. W następnej kolejności przeszlifowalem kopyta i pomalowalem podkładem bym lepiej było widać nie równości.

W dalszej pracy nałożyłem szpachle wykończeniową, przeszlifowalem i pomalowalem 2 razy podkładem.

Element nr 1 jest juz dość gładki ale widać na nim mikro nierówności tak jak na zdjęciu.

 

Pytanie do was czy ten element dodatkowo polakierowac ? By powierzchnia była jeszcze lepsza czy wystarczy ? Chce też zaznaczyć że będę używał pva i wosku.

 

Zdjęcie elementu nr 2 nie jest jeszcze szpachlowane tak mniej więcej wygląda cała reszta po zalaminowaniu i pokryciu podkładem ;)

 

9954c4e27ff0f31e870ecca7b60dfa17.jpg334adf8dd974f40157b658d0b2d5ed76.jpg434ae2a812bd8b335cdbfdc7be3633f7.jpg

 

Wysłane z mojego SM-G901F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Po dłuższej przerwie skopletowalem wszystkie potrzebne materiały i zacząłem wykończenie elementów technika która poleciliscie, tzn zalaminowalem elementy tkanina 110 2/2 aerogras. W następnej kolejności przeszlifowalem kopyta i pomalowalem podkładem bym lepiej było widać nie równości.

W dalszej pracy nałożyłem szpachle wykończeniową, przeszlifowalem i pomalowalem 2 razy podkładem.

Element nr 1 jest juz dość gładki ale widać na nim mikro nierówności tak jak na zdjęciu.

 

Pytanie do was czy ten element dodatkowo polakierowac ? By powierzchnia była jeszcze lepsza czy wystarczy ? Chce też zaznaczyć że będę używał pva i wosku.

 

Zdjęcie elementu nr 2 nie jest jeszcze szpachlowane tak mniej więcej wygląda cała reszta po zalaminowaniu i pokryciu podkładem ;)

 

9954c4e27ff0f31e870ecca7b60dfa17.jpg334adf8dd974f40157b658d0b2d5ed76.jpg434ae2a812bd8b335cdbfdc7be3633f7.jpg

 

Wysłane z mojego SM-G901F przy użyciu Tapatalka

Witam, raczej lakierować nie trzeba bo po ostatnim szlifie na mokro podkładu papierem 800 powinna wyjść już fajna powierzchnia. Wszystko zależy od tego jakiej jakości powierzchni potrzebujesz czyli jakie kopyto taki wyrób. Po zrobieniu form i tak jeszcze będzie trzeba przeszlifować na mokro i przepolerować.

Powodzenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za informacje oczekuje powierzchni lśniące tzn zelkotu który będzie pierwsza zewnętrzna warstwa. Mam wrażenie ze podkład przed wyschnięciem wygląda ładnie ale później juz coś tam widać dlatego pomyślałem ze może by użyć jeszcze jakiejś innej farby w sprayu by było lustro. Po za tym w pokrywie mam dużo zakamarków które napewno będzie ciężko wyszlifowac i wypolerowac.

 

Wysłane z mojego SM-G901F przy użyciu Tapatalka

Kilka fotek z laminowania i po laminowaniu. Nagrywam tez krótkie filmiki jak będzie czas to zmontuje może materiał z całości budowy post-1636-1551214278,0084_thumb.jpgpost-1636-1551214303,1159_thumb.jpgpost-1636-1551214427,9312_thumb.jpg

 

 

 

Wysłane z mojego SM-G901F przy użyciu Tapatalka

16887db04df7faf1d87d3b40bbeb63ff.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Witam . Czy koledzy specjalisci mogą doradzić jaka farba powinienem pokryć te elementy by nie weszły mi w reakcję z zelkotem poliestrowym?

 

Może jakiś troton dwusklsdnikowy podkład epoxydowy ? Są albo zwykle albo akrylowe. -https://allegro.pl/oferta/podklad-akrylowy-2k-troton-7558588575?utm_source=facebook&utm_medium=app_share&utm_campaign=AndroidShowitemShare

 

Lub może coś innego ?

 

Wysłane z mojego SM-G901F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrób tak zwany test na sprawdzenie czy żelkot wejdzie w reakcje z farbą .

 

Polega on na tym , zrób próbnie wymalowanie na czym  co będziesz miał pod ręką płaska deska panelowa i pomaluj ją farbą dwuskładnikową poczekaj aż się utwardzi farba . 

Daj jej na to 3dni , test polega na nasączeniu kawałka materiału płóciennego " styrenem " i położyć  na ten element wymalowany .

 

Wieczorem połóż do następnego dnia rano   , jeżeli  farby nie odparzy to będzie wszystko ok możesz użyć tej farby 

Styren jest bardzo rakotwórczy wiec wiadomo  Maska z pochłaniaczami  i najlepiej robić to na powietrzu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrób tak zwany test na sprawdzenie czy żelkot wejdzie w reakcje z farbą .

 

Polega on na tym , zrób próbnie wymalowanie na czym co będziesz miał pod ręką płaska deska panelowa i pomaluj ją farbą dwuskładnikową poczekaj aż się utwardzi farba .

Daj jej na to 3dni , test polega na nasączeniu kawałka materiału płóciennego " styrenem " i położyć na ten element wymalowany .

 

Wieczorem połóż do następnego dnia rano , jeżeli farby nie odparzy to będzie wszystko ok możesz użyć tej farby

Styren jest bardzo rakotwórczy wiec wiadomo Maska z pochłaniaczami i najlepiej robić to na powietrzu.

Dzięki Artur za odpowiedz ale nie mam jak tego eksperymentować. Chce zamówić farbę /podkład sprawdzony przez kogoś pomalować i po temecie .

 

Wysłane z mojego SM-G901F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.