Deem Opublikowano 4 Maja 2019 Opublikowano 4 Maja 2019 Silnik przed zabudowaniem w modelu wstępnie dotarty, trzy lub cztery zbiorniki, w każdym razie przeprowadzony bez problemu. Ostatecznie w modelu znalazł się inny a ten podlany afterrunem przeleżał ponad pięć lat. Znalazł się model pod niego i postanowiłem go ulotnić. Przed próbą odpalenia „wymoczyłem” w paliwie sprawdziłem zawory (czy chodzą), przekręciłem i tu pierwszy objaw choć nie miałem wcześniej pewności, silna kompresja. Przy próbach uruchomienia silnie odbija (zwykły rozrusznik sobie nie radzi), chodzi głośno i nierówno. Z regulacją gaźnika sobie radzę natomiast z regulacją zaworów, a domyślam się że w tym problem, jeszcze się nie bawiłem. Nie wiem który ruszyć i czy docisnąć go czy poluzować. Proszę o poradę.
jarek996 Opublikowano 4 Maja 2019 Opublikowano 4 Maja 2019 Opisywac to ciezko , ale wrzuc sobie to : https://www.youtube.com/watch?v=Q2qS_tAvXUU Duzo latwiejsze jak sie zdaje ... W TZW gornych polozeniach zaworow , powinienies moc wlozyc szczelinomierz (http://saito-engines.info/maintenance.html ) okolo - 0.002 to 0.004 inches (or 0.03 to 0.10 mm) . Potrzebny Ci bedzie kluczyk ( ja w ENYA mam 5,5 mm ) do nakretki kontrujacej i cienki dobry srubokrecik do samej sruby. Dociagaj delikatnie , bo urwac dosyc latwo .... https://www.youtube.com/watch?v=94lAgRIoBjc 1
M.Ch. Opublikowano 4 Maja 2019 Opublikowano 4 Maja 2019 Tu masz kompendium wiedzy w kwestii Saito: http://saito-engines.info/index.html A tu obsługa, m.in zawory: http://saito-engines.info/maintenance.html Nie chcę mi się wierzyć, że od leżenia coś się z zaworami rozregulowało.... i nie po 4 zbiornikach.... W jakiej pozycji masz go w modelu? Na jakiej wysokości jest środek zbiornika względem gaźnika?
Deem Opublikowano 4 Maja 2019 Autor Opublikowano 4 Maja 2019 OK. Dzięki za odzew i linki. Teraz wiem do czego ta blaszka dostarczona z silnikiem . Do rzeczy; silnik jeszcze poza modelem, próby z cylindrem do góry, paliwo w zbiorniku, poziom nieco powyżej gaźnika, klasycznie. Śmigło MA 13x8. Sprawdziłem luz a właściwie jego brak, na ssącym blaszkę z trudem można wcisnąć, na wydechowym nie wejdzie. Szczelinomierza nie mam więc na tej blaszce się oprę. I rzeczywiście nie zakładałem nawet że od leżenia coś się z zaworami porobiło. Edyta; o ile dobrze doczytałem (google translate) to blaszka ma nie wchodzić. Bez szczelinomierza się nie obejdzie.
M.Ch. Opublikowano 5 Maja 2019 Opublikowano 5 Maja 2019 Dobrze odczytałeś - szczelinomierz. Spróbuj obniżyć zbiornik do zalecanego poziomu. Rurki dobrej średnicy, nie za długie, prawidło (sorry) zapięte? Rurka odpowietrzająca w zbiorniku zagięta do góry, nie obróciła Ci się, nie pieni paliwa? Do niej wchodzi z tłumik. Dwie dolne - jedna do tankowania, druga do gaźnika. Jak masz oryginalną świecę to zmień ją na O.S.-F. Dla mnie to coś z kwestią instalacji paliwowej i regulacji gaźnika. Dzięki radom kolegi MASKa jedyna moja spalina - FA 125a chodzi idealnie, bez żadnego podżarzania itp. To naprawdę wspaniałe silniki! https://pfmrc.eu/index.php/user/351-mask/ Nie przejmuj się - Twój też będzie super działał, tylko cierpliwości.
Deem Opublikowano 5 Maja 2019 Autor Opublikowano 5 Maja 2019 Odpowiadając; Tak, rurki dobrej średnicy, zbiornik tuż przy silniku, rurki w zbiorniku jak opisałeś. Świeca również. To nie jest mój jedyny silnik i nie jedyne saito, mam jeszcze fa65 i przytoczony fa125. Jak pisałem z regulacją sobie radzę chociaż 125 chodzi bez żadnej dotąd regulacji. Wspomniałem też że silnie odbija, używam takiego rozrusznika https://sklep.modelarnia.pl/p3904,rozrusznik-silnikow-spalinowych-airplane-align.html i przy próbach rozruchu odbija tak silnie że rozwaliłem dwa plastikowe kołpaki, FA125 zakręci bez problemu i podobnych efektów. Stąd domniemanie że problem tkwi w zaworach. Ale oczywiście skorzystam z sugestii i wezmę się ponownie za regulację gaźnika, może coś pomoże.
Deem Opublikowano 6 Maja 2019 Autor Opublikowano 6 Maja 2019 Silnik od nowości, jak pisałem świeca OS-F, paliwo Contest 10%. Podsumowując; zakupiłem szczelinomierz i przeregulowałem zawory, tj. ustawiłem tak że 0.04 przesuwa się swobodnie, 0.05 z oporem, 0.06 nie wchodzi. Silnik odpala łatwo bez odbić czy większego oporu. Nie obyło się bez drobnej regulacji gaźnika. Dobrze pracuje w wysokich i niskich obrotach gorzej w średnich (około 1/3 – 1/2 otwarcia przepustnicy) ale myślę że to już kwestia precyzyjniejszej regulacji. Dziękuję wszystkim za pomoc i sugestie.
Rekomendowane odpowiedzi