Jump to content

Budowa pierwszego samolotu ToTo-0


robert_s86

Recommended Posts

Na początku witam wszystkich modelarzy na tym forum. :D

 

Moja przygoda z zabawkami rc zaczęła się od samochodu ( spalinki ) i mam nadzieje że na tym się nie zakończy. Moje obecne plany to budowa samolotu ToTo-0. Zainspirowany artykułem Motylastego pomyślałem że chyba dam radę go zrobić. A więc pierwsze co to zamówiłem depron kleje i trochę narzędzi.Sklejki listewki i balsę kupię w sklepie modelarskim. I właśnie w tym momencie chciałbym poprosić was o kilka cennych dla mnie porad a mianowicie:

1)radio Spektrum DX6i 2.4GHz i odbiornik AR6200 receiver będzie dobre jak dla początkującego z myślą o kontynuacji pozostania w modelarstwie

2)może wie ktoś jaki zasięg ma te radio

3)czy servo typu TowerPro 9G SG90 będzię się nadawać

4)silnik i regulator to niewiem przoszę o radę

5)czy ktoś może wie jak się pisze bowden po angielsku,bo mam ogromny problem i w żadnym internetowym sklepie modelarskim nie mogę tego znaleźć ewentualnie link na ebay.co.uk

6)bateria 3 Cell Li-Po Battery 1500mAh lub 2100mAh tylko jaką pojemność wybrać bo wiadomo że waga ma znaczenie i ile czasu będzie można na niej polatać

7)jaką baterię wybrać do odbiornika i serw

 

Pytań jest naprawdę dużo ale wybaczcie jestem nowicjuszem :oops: i liczę na pomoc z waszej strony.

 

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

witam

a wiec

po pierwsze jesli nie byłes w powitalni to zajrzyj tam choc to powitanie było taktowne niemniej jednak admini przegladaja to forum i warto trzymac sie reguł.

teraz idac do sedna sprawy

radia takiego nie posiadam aczkolwiek nic złego nie słyszałem i jesli tak jak piszesz chcesz zostac w modelarstwie to faktycznie od razu nalezy kupic porzadne radio mysle ze to jest odpowiednie bo nikt nie narzekał a 2.4 Ghz staje sie powoli standardem

2. zasieg jest taki ze modelu juz widziec nie bedzie a zasieg bedzie jeszcze - o to sie nie martw

TP SG 90 nadaja sie ale ja bym sie rozejrzał za SG 91R czy cos takiego sa w tej samej cenie a podobno mocniejsze o jakis tam procent te podane przez Ciebie spokojnie sie nadaja.

Silnik i regiel to cos w ten deseń:

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4710&Product_Name=TowerPro_BM2409-12T_/_25A_BEC_/_8x3.8_Prop_Combo

podobne a praktycznei takie same parametry ma wyposarzenie jakie zastosował Autor

Pakiet

2s 1350 lub 3s 1350 czyli to co podałes to jest za duze ile na tym polata to zalezy od sposobu mozna wariowac na pełnym gazie a mozna tylko "skakac" - wyleciec na wysokosc wyłaczyc gaz i szybowac i znowu to samo i tak sie polata znacznie dłuzej nawet do 2x dłuzej

Jesli masz naped elektryczny to nie generalnie i w tym przypadku nie musisz uzywac osobnego zasilania odbiornika - jest on zasilany przez pakiet silnika ktory jest połaczony z odbiornikiem przez regulator

a co do bowdenu to niestety nie mam pojecia jak to sie nazywa po angielsku

mam nadzieje ze pomogłem i rozjasniłem sprawe

Link to comment
Share on other sites

5)czy ktoś może wie jak się pisze bowden po angielsku,bo mam ogromny problem i w żadnym internetowym sklepie modelarskim nie mogę tego znaleźć ewentualnie link na ebay.co.uk

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7327&Product_Name=Sullivan_Gold-N-Rod_36in/91cm__Flexible__2sets

http://www.sussex-model-centre.co.uk/shopexd.asp?id=25880

Link to comment
Share on other sites

2)może wie ktoś jaki zasięg ma te radio

Dalej niż widać model.

3)czy servo typu TowerPro 9G SG90 będzię się nadawać

Tak.

6)bateria 3 Cell Li-Po Battery 1500mAh lub 2100mAh tylko jaką pojemność wybrać bo wiadomo że waga ma znaczenie i ile czasu będzie można na niej polatać

W moim elektryku bardzo podobnym do ToTo-0 Używam baterii 1.3Ah. Na pełnym gazie bez termiki i zbocza mogę latać ok 6min, a używając silnika tylko do wyciągania prawie dwie godziny.

7)jaką baterię wybrać do odbiornika i serw

Użyj regulatora z funkcją BEC(zasilanie odbiornika z baterii napędowej)

Link to comment
Share on other sites

Bardzo dziękuje za dosyć wyczerpujące i szybkie odpowiedzi.Więszość rzeczy już wiem tzn.

-radio kupię Spektrum DX6i

-mini serwa TowerPro 9G SG90

-silnik i regulator to jeszcze nie jestem pewien.Proszę o jakąś podpowiedź

Silnik i regiel to cos w ten deseń:

http://www.hobbycity.com/...x3.8_Prop_Combo

-czy ten przykład jest optymalny i czy regulator ten posiada funkcję BEC

-czy przekładnia jest wymagana bo widać na zdjęciu coś jest

-czy mógłby ktoś polecić optymalną pojemność bateri do tego modelu.

 

Budowa rusza najprawdopodobniej pod koniec tygodnia i chciałbym wszystko skompletować do tego czasu (prócz radia które kupię pużniej)

 

Za wszelkie porady z góry dziękuje

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Model złożony i wyposażony.Myślę że nie będę go narazie oklejał

 

 

photo0018qb6.jpg

w640.png

 

Moje wnioski po złożeniu pierwszego modelu to :

 

- robienie skrzydła z depronu nie rowkowanego to niezbyt dobry pomysl bo kiepsko się go wygina chyba że bylo by to pierwsze co bym zrobił na początku np na rurce ale to by odbiegało od instrukcji Motylastego (chciałem robić wszystko z instrukcją ze względu na brak praktyki w budowaniu modeli)

 

- zdobyte moim zdaniem ogromne doświadczenie nie tylko teoretyczne ale już praktyczne

 

- chęć zbudowania kolejnego modelu może jeszcze nie spalinowego choć taki w planach już jest.

 

 

A teraz kilka pytań

1. Czy nie idealna krawędź natarcia będzie mieć duzy wpływ na zachowanie samolotu

2. Jaki powinien być dokładny wykłon silnika w dół i prawo

3. Jaka jest różnica w aparaturach z mode 1 i mode 2 chodzi konkretnie o spektrum dx6i (chciałbym go używać także do autka rc) bez możliwości zmiany mode.Przecież na odbiorniku możemy podłączyć wg. swojej kolejności serwa i wtedy konfiguracja jest dowolna

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonymous

a ja ci radze go okleić bo nie rozróżnisz góry od dołu w powietrzu.

ad1. moim zdaniem wielkiego wpływu nie będzie miała

ad2. nie wiem

ad3. mode 1 gaz w prawym drążku, mode 2 gaz w lewym prążku. Do autka rc możesz używać moda 1 jak i 2 ( przyzwyczaj się do jednego moda i na nim lataj )

Link to comment
Share on other sites

Niektórzy różnie doradzają co do wykłonu i skłonu ale najczęściej spotkałem się i sam staram się stosować 4 do 6 st w dół i 1 do 2 st w prawo. Generalnie co do mode to są chyba 4 i nie decyduje o tym sam gaz. Ale gaz jest kluczowy ponieważ ta dźwigienka jest inaczej stabilizowana. Przesuwając ją z góry na dół po puszczeniu pozostaje w tym samym miejscu. Inne po puszczeniu powracają do neutrum. W niektórych aparaturach można przełożyć sprężynki i listewkę blokującą i przełożyć gaz z lewej na prawą stronę i odwrotnie. Prawdopodobnie tak też powinno być w tak renomowanej aparaturze jak Spektrum. Pozostałe kanały można faktycznie podpinać dowolnie ale jednak lepiej sprawdzić jak latają koledzy z najbliższego lotniska modelarskiego. W razie czego można poprosić o oblatanie itd. Ja najczęściej spotkałem się z mode2: gaz w lewej dźwigience - dół to minimum , góra max., ster kierunku lewa dźwigienka na boki , ster wychyla się zgodnie z dźwigienką. prawa dźwigienka do dołu i do góry ster wysokości (przeciwnie), prawa na boki to lotki - ta lotka w górę w którą stronę wychylamy dźwigienkę. Oczywiście jest to podane dla poziomego położenia modelu w pozycji normalnej ( nie na plecach) i pionowemu trzymaniu nadajnika anteną do góry (zwykle trzyma się go bardziej poziomo ale tak dla orientacji napisałem , jak byłby pionowo). Mode 2 jest bardziej naturalnym rozwiązaniem dla latających samolotami 1:1 :wink:

 

Darek

 

PS - Ja też okleiłem swego TOTO-0 przed oblotem (koniecznie przeprasować żelazkiem delikatnie) i dorobiłem mu maskę silnika - ma lepszą aerodynamikę.

Link to comment
Share on other sites

Pozostałe kanały można faktycznie podpinać dowolnie ale jednak lepiej sprawdzić jak latają koledzy z najbliższego lotniska modelarskiego.

 

Mode nadajnika i jego zmiana to nie tylko grzechotka a ta dowolność podpinania nie jest taka dowolna :)

 

Droższe radio kupuje się po to by mieć możliwość programowania, miksowania itp a te są przypisane do danej funkcji drążka. Wystarczy zamienić sobie lotki z kierunkiem i szlag już trafi podstawowe miksery :) Oprócz zamiennej grzechotki radio musi mieć możliwość softwareową zmianę danego mode - jeśli nie konieczna jest ingerencja "mechaniczna".

Link to comment
Share on other sites

Nie chciałem zmieniać aparatury w grzechotkę. :oops: Ale jak jest możliwość programowa zmiany mode to chyba i miksery można dopasować. Ale mechanicznie to i tak trzeba chyba ingerować aby przestawić tą zapadkę gazu.... Chyba nie ma takich aparatur , gdzie zmieniając oprogramowanie przełącza się automatycznie zapadka... ale może się mylę.

 

Darek

 

PS1 - ale chyba odchodzimy od tematu. Rada aby sprawdzić mode u kolegów chyba nie zaszkodzi? :roll:

PS2 - Tu na forum przeczytałem , że gdzieś dodają gazu przez przesuwanie dźwigienki do siebie (do tyłu) jak w przedwojennych samolotach więc już mnie nic nie zdziwi w tych ustawieniach.

Link to comment
Share on other sites

Nie chciałem zmieniać aparatury w grzechotkę. :oops: Ale jak jest możliwość programowa zmiany mode to chyba i miksery można dopasować. Ale mechanicznie to i tak trzeba chyba ingerować aby przestawić tą zapadkę gazu.... Chyba nie ma takich aparatur , gdzie zmieniając oprogramowanie przełącza się automatycznie zapadka... ale może się mylę.

 

Tak jak pisałem wyżej, jeśli ktoś samemu chce zmienić mode - jego radio musi mieć możliwość zmiany grzechotki oraz programową możliwość zmiany mode (często dostępne dopiero z menu serwisowego)

 

PS1 - ale chyba odchodzimy od tematu. Rada aby sprawdzić mode u kolegów chyba nie zaszkodzi? :roll:

 

To jest najlepsza metoda - wybrać mode przed zakupem. Można dostosować się do kolegów na lotnisku, można samemu zadecydować. Ja przykładowo kierowałem się dokładnie tym co napisałeś wyżej, czyli zależało mi aby sterowanie było "naturalne" jak w realu, podobne jak w komputerze (Joystick, symulator). Dlatego wybrałem mode 2 i co mnie dziwi bywam jako rodzynek na naszym lotnisku lecz nigdy mi to nie przeszkadzało.

 

PS2 - Tu na forum przeczytałem , że gdzieś dodają gazu przez przesuwanie dźwigienki do siebie (do tyłu) jak w przedwojennych samolotach więc już mnie nic nie zdziwi w tych ustawieniach.

 

Są i tacy co wysokość mają odwrotnie.... wszystko kwestia zaczęcia i późniejszego przyzwyczajenia. Okazuje się że późniejsza zmiana jest często niemożliwa. (Człowiek jakoś tak się silnie przyzwyczaja)

 

P.S. Trochę zeszliśmy z tematu ale lepiej wiedzieć z czym to mode się "je" przed zakupem radia i świadomie dokonać wyboru a nie na chybił trafił :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.