Skocz do zawartości

"Prawie" łódź z elektrycznym napędem strugowodnym.


Robert WM
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

zauważ że w układzie z przekładnią już jeden silnik da Ci ponad 3kW.     dwa żeby było z zapasem i żeby można te pełne pól godz "pałować"

na przekładni zyskujesz moc mogąc dać silnik z dużym kv i niska opornością uzwojeń.  Pamiętasz pierwsze posty... napięcie jest mało szkodliwe dla silnika. obroty w rozsądnym zakresie też nie szkodzą. nie można dopuścić do zbyt dużych prądów -

tylko że ten sam wielkościowo silnik z dużym kv ma wg producenta ponad 200 czy 300A -a z niskim kv ledwie 100A... w obu przypadkach możesz dać bezpiecznie połowę...  a połowa w napędzie  przekładniowym z kv rzędu 600-1000 to może być np 150A...

 

 

silnik z linku wygląda, ze parametrami podpasuje -jednak  -drogi. -ciężki. mało typowy.  -sterownik też będzie drogi.   jeśli coś nie wyjdzie -będzie kłopot z odsprzedaniem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dwa silniki to fajny pomysł i przekładnia pozwoli KV zwalczyć,ale ten koleś od E-foila używał kół pasowych i za każdym razem ścinało mu ząbki w pasku. No i łożysko na dławicy będzie narażone na większe siły. Ale jeżeli nie znajdę innego rozwiązania to chętnie wypróbuję Twój pomysł bo uważam że jest rozsądny.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeśli dwa silniki -symetrycznie po obu stronach wału to siły na łożyskowaniu wału zdawczego praktycznie się znoszą. niestety mocno są obciążone łożyska silników.

jeśli jeden silnik o dużym kv to przekładnia planetarna nie daje obciążeń łożysk.

 

jeśli ścinało zęby -to przekładnia źle zaprojektowana. za mały pasek. ewentualnie źle zaprogramowany regulator /sterownik -zbyt gwałtowny start i hamowanie

 

mając dostęp do maszyn ja bym rozważył jeszcze    jakiś stary silnik rowerowy -demontaż, toczyć łożyskowania i samemu  przewijać. ...  byłoby na miarę i bez przekładni.  można też wykorzystać części z silnika od wentylatora -dokupić magnesy i zrobić od podstaw.  da się.  ale pracochłonne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tak z ciekawości Robercie sprawdzałeś jaki jest pobór prądu i napięcie tego silnika DC z napędem w wodzie. Może ten napęd ma jeszcze zapas mocy. Te akumulatory do napędu bezszczotkowego oczywiście się nie nadają bo prądowo nie wytrzymają takich dużych prądów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie sprawdzałem natężenia prad u podczas pracy pod obciążeniem.  Sprawdzałem tylko obroty silnika. Przy pierwszej śrubie wydrukowaneh "na oko" nie obciążały wystarczająco silnika,wieś zastosowałem drugą, która zwiększyła znacznie nurt i spowolniła obroty o około 4% z tego co pamiętam.  Teraz już nie mam jak za bardzo sprawdzić bo ani warunków pogodowych na to nie ma,ani silnika,bo hulajnogę z nim zrobiłem.  Ale sądzę że i tak ten silnik był by sporo za słaby- kupiłem co nawet z myślą jako testowy, a nie docelowy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

regulator -nie znam tej firmy, nie wiem czy jakość i parametry są wiarygodne. Same parametry OK -jeśli w praktyce jest to co w dokumentacji to będzie ok.

 

silnik - duże obroty wyjdą - musisz dać mniejszą o słabszej sprawności śrubę. podejrzewam że około 50-60 mm jednak to tylko luźne przypuszczenie.

znowu  z parametrów

podłączenie w gwiazdę kv 730    prąd max 128A.     20V zasilania da 14 060  obr/min jeszcze akceptowalne.    ciągły prąd około połowy j  -i masz 1500W mocy ciągłej

                                                                                                       36vV zasilania da 26 280  obr/min duże obroty -trudno ze śrubą -mała .    ciągły prąd około połowy   -i masz 2500W mocy ciągłej   ale obroty już straszą.

 

podłączenie w trójkąt  kv 1280  prad max 229A.    10-12V daje obroty   1300 -1500 /min  -jeszcze akceptowalne , ciągły  prąd rzędu 140A   -i z mocą masz jak powyżej.    takie silniki maja max prąd podawany dla pracy kilka minut a często nawet kilkadziesiąt sekund...

realne obciążenie żeby to miało jako taką trwałość to 50-70% prądu dopuszczalnego.  To tak jak  w samochodzie -piłując przeciętną osobówkę  non stop z gazem do podłogi 200km/h w kilka dni zarżniesz napęd.  jeżdżąc -normalnie 100-140 wytrzyma 300 czy 400 tys km...

 

potrzebny większy silnik -lub taki /podobny jak z linku  ale pracujący z przekładnią. żeby  dać wyższe napięcie i zredukować obroty utrzymując przyjazny nie za duży prąd.

  cały czas dobierasz proporcje wielkościowe jak silnik od motoroweru  w nadwozie samochodu...   proporcjonalnie silnik powinien ważyć 5-10% wagi pojazdu...  idąc w silniki wyczynowe (cena) można zejść niżej ale decha z aku ze 30kg + pływak 100kg -razem 130kg do pociągnięcia i  silnik 1 kg -to jak mysz  zaprzężona do holowania roweru...      można to obejść za pomocą przełożenia  -przekładni.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tanio -silnik od roweru -zdemontuj, dotocz nowe łożyskowania i zasil odpowiednio wysokim napięciem.

ewentualnie jeszcze  przewiń żeby napięcie i obroty pasowały. da się zrobić.   sam zrobiłem prawie od podstaw kilkadziesiąt mniejszych silników do modeli ...  większe łatwiej zrobić lub przebudować.

 

lub drożej szukaj silnika modelarskiego  który wazy ponad 3kg     ciągle obracasz się wokół tej samej klasy maleństw.    ale jeśli maleństwo ma mieć moc -to idzie w duże obroty.

 

np coś w tym rodzaju

 https://alienpowersystem.com/shop/brushless-motors/120mm/12090-outrunner-brushless-motor-130kv-15000w/     

 

lub lepiej w stylu

https://alienpowersystem.com/shop/brushless-motors/100mm/tp100-inrunner-brushless-motor-rc-boat-200kv-23000w/

 

trochę większe silniki -trochę mniej się grzejące -obliczone bardziej żeby trwać. Duuuuży zapas mocy chwilowej i dość konkretna wyjdzie moc ciągłą.  szukaj podobnych -może tańszych  jednak nie maleństw przeciążanych do granic absurdu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...

Trochę mnie nie było,ale praca pochłonęła cały mój czas. M już napęd kupiony i przetestowany na " sucho" . W przyszłym tygodniu będę to zakładał do dechy i testy na wodzie nareszcie zrobię. Zasilanie 12S 44,4V 2x 10000mAh. Na testy wystarczy, a jak będzie wszystko ok to podwoje pojemność, aby było więcej frajdy. 

20200625_232818.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obowiązkowo na silnik  płaszcz z chłodzeniem wodnym.

      Popatrzyłem parametry- spore będziesz miał obroty -przy dość dużej śrubie prąd może mocno  przekroczyć dopuszczalny...   więc do pierwszych prób podłącz na 6s  i zmierz prąd w czasie prób na wodzie. Jeśli prąd będzie poniżej 30% dopuszczalnego -to dawaj 12s -czyli podwojenie napięcia.  Jeśli prąd blisko max -to przed podłączeniem  na 12s zmień śrubę na z mniejszym skokiem

 

Zdaje się, że to silnik robiony do wyścigowych modeli łódek -czyli zabawek 2,5x mniejszych od twojej deski i ważących 10X mniej...  tam to pracuje z mała śruba przekładając się na prędkość.

u Ciebie po prostu duża  śruba może zadusić  silnik o małym momencie 

Więc zacznij próby od małych obciążeń i przy połowie napięcia. i obowiązkowo pomiar prądu.

 

Jakie masz grubości przewodów ? -bo na zdjęciu jakoś tak delikatnie wyglądają...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Płaszcz wodny na silnik mam,tyle że nie zakładałem jeszcze,bo nie chce oringów uszkodzić.  Obroty na 6S mierzyłem i było około 8600 a na 12S 18900obr/min bez obciążenia.  Mierzone oczywiście laserowym miernikiem obrotów.  Masz rację że zbyt wysokie obroty mogą przeszkodzić w rozpędzaniu deski pod obciążeniem dość sporą masą.  Mam ten komfort że mogę dowolnie dobierać śruby napędowe.  Jest jeszcze opcja przekładni 5:1 którą zniwelował bym obroty,a podniósł Nm co było by wskazane i za razem odciążyło silnik.   A przewody to 10AWG 5,3mm2 silicone.  To bardzo krutkie odcinki i sprawdzalem pirometrem ich temperaturę podczas pracy. Nie zmieniała się.  Najbardziej grala się silnik, bo na 12S bez obciążenia po 10 minutach max obrotów miał 72 stopnie. Chlodzenie wodne powinno to znacznie poprawić. 

 

I jeszcze mam jasno pytanie.  Mianowicie czy możesz polecić jakąś dobrą przekładnie? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.