Skocz do zawartości

FunCub wymiana silnika


Miguel

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Aktualnie posiadam w swoim FunCubie silnik który ma 930kV. Moje pytanie jest następujące, czy silnik 1100kV też będzie odpowiedni do tego modelu? Oczywiście wiem że należy zmienić śmigło. Jakie mogą być skutki takiej zmiany silnika? Dziękuje za odpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Cześć,

ogólnie mówiąc, nie będzie nieodpowiedni :) Zależy co mu dobierzesz (jakie śmigło i jakie napięcie zasilania)

Co do śmigła - za mało informacji. Pytanie, po co zmieniasz? Brak prędkości, ciągu? Podaj jakie śmigło masz teraz.

Jeśli wiesz, że przy wzroście kV trzeba zmienić śmigło i potrafisz je dobrać, to zmiana silnika może być nieodczuwalna. Może zauważysz nieco większą prędkość modelu, wzrost poboru prądu, większe grzanie się silnika. Najlepiej zmierzyć pobór prądu po wymianie.

 

Na wszelki wypadek, kilka słów o zmianie śmigła, mam nadzieję, że się nie obrazisz :)

Śmigło możesz wymienić na takie o mniejszym skoku lub mniejszej średnicy lub jedno i drugie, np: jeśli masz śmigło 11x6 - możesz zmienić na 10x6 lub 11x5 a nawet 10x5. Śmigło 10x6 możesz mienić na 10x5 lub 9x6, 9x5 może już być za małe.

Większe kV (przy zachowaniu innych parametrów napędu) powoduje wzrost obciążenia silnika. Z moich doświadczeń wynika, że jeżeli chcesz ograniczyć obciążenie, lepiej jest zmniejszać średnicę śmigła niż skok ale jedno i drugie zadziała.

 

Zmniejszenie średnicy powoduje głównie spadek ciągu, a zmniejszenie skoku - spadek prędkości maksymalnych. To tak upraszczając. W którą stronę pójdziesz, zależy od Twoich preferencji i tego, jaki masz napęd (silnik + śmigło) obecnie. Zwróć uwagę na zalecenia producenta silnika odnośnie polecanych śmigieł.

 

Ja, zwłaszcza w modelach trenerków takich jak Fun Cub, jestem zwolennikiem większego śmigła i mniejszego skoku. U siebie mam silnik 910kV (na 4S) i śmigło APC 10x5, ale to już jest na granicy dopuszczalnego obciążenia tego silnika na 4S. Dla mojego śmigła ten silnik powinien pracować na 3S lub, zgodnie z tym co powyżej, mieć mniejsze śmigło (lub o mniejszym skoku, ale ja i tak mam dość mały skok).

 

P.S.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź i porady :) Aktualnie mam silnik 930 kV, śmigło 11x5,5. Latam na pakiecie 3s i na takim będę nadal latał. Zmieniam ponieważ aktualny silnik jest uszkodzony. Najchętniej uzyskałbym takie same osiągi, a więc całość opiera się o zmianę śmigła. Producent do silnika 1100 kV zaleca śmigło 11x3,8 lub 10x4,7. I tu właśnie się zastanawiam co będzie bardziej zbliżone do zestawu który mam teraz. Z drugiej strony, zastanawiam się czy nie przeciążę silnika w jakiś sposób np. zbyt dużym śmigłem. Jakie śmigło będzie najlepsze dla tego silnika?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Miguel napisał:

Dzięki za odpowiedź i porady :) Aktualnie mam silnik 930 kV, śmigło 11x5,5. Latam na pakiecie 3s i na takim będę nadal latał. Zmieniam ponieważ aktualny silnik jest uszkodzony. Najchętniej uzyskałbym takie same osiągi, a więc całość opiera się o zmianę śmigła. Producent do silnika 1100 kV zaleca śmigło 11x3,8 lub 10x4,7. I tu właśnie się zastanawiam co będzie bardziej zbliżone do zestawu który mam teraz. Z drugiej strony, zastanawiam się czy nie przeciążę silnika w jakiś sposób np. zbyt dużym śmigłem. Jakie śmigło będzie najlepsze dla tego silnika?

Cześć Michał
Bartek bardzo fajnie rzeczowo to wyjaśnił.
Od siebie dodam że samo kV silnika które podajesz, tak naprawdę nie wyczerpuje tematu. 
Zakładam że ten uszkodzony dobrze sprawował się w modelu.
Co do drugiego silnika, ważna jest też moc którą dysponuje silnik, załóżmy że masz dwa silniki po 1100kV

z tym że jeden będzie dysponował mocą np. 300W a drugi np 700W lub więcej, to dość spora różnica a równie ważna.
Producent niby zaleca pod 1100kV śmigła które wymieniłeś, jeśli podaje również parametr do jakiej wagi modelu można użyć

ten silnik wraz z śmigłami, no to OK. W innym wypadku słabo to wygląda. To tak pokrótce.
Jeśli bardzo Ci zależy podaj markę i parametry silnika, wrzucę to do eCalca i o ile będzie takowy silnik w bazie, zobaczymy co wyjdzie.

Wagę dobiorę z mojego Fun Cab_a, no chyba że podasz wagę swojego modelu, ale to chyba bez różnicy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź i porady :) Zgadza się, aktualny silnik ze śmigłem 10x5,5 bardzo dobrze się spisywał i byłem z niego zadowolony. Aktualny silnik to EMAX 2218/11 (930 kV, 216 W, zalecana waga modelu 600 - 1000 g) a wymiana będzie na EMAX 2218/09 (1100 kV, 312W, zalecana waga modelu 600 - 1200 g). Chciałbym się dowiedzieć jakie śmigło spowoduje jaki efekt. Wiem że wyżej zostało już opisane  co powoduje zmiana średnicy i skoku, ale mam na myśli konkretny przypadek z tym silnikiem i tymi śmigłami które zaleca producent. Wagę modelu możesz podać swojego, zakładam że to bez różnicy. Co masz na myśli przez 

Cytat

W innym wypadku słabo to wygląda.

?
Rozumiem że masz na myśli gdybym zastosował niekatalogowe śmigło albo w modelu o np. znacznie większej wadze?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnie mojego stwierdzenia cyt: słabo to wygląda
Bywa tak że w ofercie silników podane są parametry kV, moc , waga, rozmiar silnika oraz z jakim śmigłem  może lub powinno pracować.
Jeśli nie podana jest zalecana waga modelu, ( co z pewnością jest pomocne ) no to trochę dobieranie śmigieł robi się po omacku.
Właśnie katalogowe śmigło może nie być do końca dobre jeśli nie znamy z jaką wagą modelu przyjdzie mu się zmierzyć we współpracy z silnikiem.

A kupowanie kilku rodzajów jest mało opłacalne.
W Twoim przypadku masz wszystko podane.

Patrząc na te EMAX_y te 216W  jest na sporym limicie i silnik będzie mocno obciążony,

natomiast 312W to też jakiegoś szału nie ma. Oczywiście wszystko zależy od stylu latania i czego oczekujemy.
Po odpowiednim doborze śmigła z pewnością poleci.
Jak będę w domu to przysiądę do programu i zrobię kilka symulacji z różnymi śmigłami i sobie zobaczysz jak to wygląda.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Latałem dotychczas na tym 216 W i przyznam że przyjemnie się latało, może dlatego że latam dość spokojnie. Znalazłem teraz jeszcze coś ciekawego, co może być lepszym rozwiązaniem. Silnik EMAX 2812/09 (1060 kV, 408 W, 600 - 1300 g waga modelu). Większa moc, troszkę  niższe kV, może warto? Co sądzisz o takim rozwiązaniu? Jeśli byś mógł, wykonaj również dla tego silnika obliczenia. Zalecane dla niego śmigło to 11x5, 11x3,8 lub 12x6. Jeszcze raz bardzo dziękuje za pomoc :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, Miguel napisał:

Latałem dotychczas na tym 216 W i przyznam że przyjemnie się latało, może dlatego że latam dość spokojnie. Znalazłem teraz jeszcze coś ciekawego, co może być lepszym rozwiązaniem. Silnik EMAX 2812/09 (1060 kV, 408 W, 600 - 1300 g waga modelu). Większa moc, troszkę  niższe kV, może warto? Co sądzisz o takim rozwiązaniu? Jeśli byś mógł, wykonaj również dla tego silnika obliczenia. Zalecane dla niego śmigło to 11x5, 11x3,8 lub 12x6. Jeszcze raz bardzo dziękuje za pomoc :)

 

Tu już jest bardzo fajnie, lepszy ciąg, śmigła podstawiam takie które są dostępne, bazuje na NASTIK_u - APC Electric 11x7

Mocy nigdy za wiele, osobiście wole mieć zapas niż męczyć się. 

 

image.thumb.png.f8e14dfe145afdcf5fa8862df29d6089.png są 
 

12 x 6

 

image.thumb.png.b46a82294d0b9fae5721f9ede2c18227.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zważyłem swój model, wyszło mi że waga wynosi 1070 g,  i zastanawiam się skąd ta różnica 130 g. Czy mógłbyś jeszcze wykonać takie obliczenia dla wspomnianego przeze mnie wyżej 2812/09? :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak wspominałem swojego modelu nie zważyłem, jak dojadę do domu to z ciekawości uczynię to. Wagę 1200 g podstawiłem z zapasem, być może jakiś większy pakiet itp

 

1070g

 

image.thumb.png.e313877cf9387bc2d962510f6840234e.png

 

Zrobiłem Ci jeszcze obliczenie dla tego samego silnika z wagą 1070g ale śmigło 11 x 5,5

 

image.thumb.png.94193a06f1546dca2b3ba5b227167a94.png

image.thumb.png.58164758dd211324591277fa9b4477b0.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja w swoim FC mam Emaxa GT2812/10, 970 kV, pakiety 3S, śmigło APC 11x5,5. Lata mi się bardzo dobrze choć jak dla mnie mógłby być trochę wolniejszy. Ale ogólnie jest ok. Mocy wystarcza aby ostro lecieć w górę pod dość dużym kątem przez kilka sek. Wystarcza tez aby zrobić np 1 beczkę i 1 pętlę. Na drugą już trzeba się ponownie rozpędzić :)  ale w FC nie o to chodzi.

Zaliczyłem nim 2 poważne uderzenia w ziemię, 2 x złamał mi się wał - po wymianie wału silnik pracuje do dziś. Więc jakość Emaxa jest naprawdę ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam jeszcze jedno pytanie dotyczące śmigła, a konkretnie jego mocowania. Na rysunku technicznym Emaxa 2812/09 jest narysowana piasta z gwintem 8 mm. Zastanawia mnie to, bo mam śmigło APC 11x5,5, a w nim średnia otworu to 6 mm. Trzeba rozwiercać te śmigła? Czy są jakieś wersje pod większe średnice piast?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Emax 2812/09  posiada wał o średnicy 5 mm, musisz dokupić kołpak na oś 5 mm, natomiast po drugiej stronie masz gwint  M 6 

Jeśli posiadasz wraz silnikiem taką piastę musisz powiększyć otwór w śmigle, wymaga to precyzji aby nie było bicia, aby rozwiercony otwór był wycentrowany

najlepiej użyć wkładek centrujących które są wraz ze śmigłem. Jednakże otwór nie może być większy niż średnica obwodu samej wkładki centrującej,

wszak w śmigle jest gniazdo przystosowane pod te wkładki.

 

image.png.9c6eef9462af03f78548a023ae0e5656.png

image.png.3016f5824067c098da2dddd42c2a3db4.png

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Ja w swoim FC mam silnik turnigy g10 1100kv, śmiglo 11x5.5, pakiet 3s 2300 mah 40C. W tym układzie mogę o nim powiedzieć, że jest wariat. Lot pionowy nie stanowi żadnego problemu. Większość prostych akrobacji wykona. Poza tym to fantastyczny modele jako trener i do zabawy.



Wysłane z mojego SM-A405FN przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.