Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Wieczu

PW-01 czyli fajne s8 ;)

Recommended Posts

Cześć, w tym temacie zamieszczam plany i pliki do skrzydełka 96cm. Klasyczna balsowa konstrukcja bez nowości technologicznych. Generalnie model powstał z myślą o zawodach w sezonie 2008. Razem z kolegą Łukaszem Piechówką (lukaszp) omówiliśmy szczegóły i powstało zgrabne skrzydło. Każdy wybudował po jednej sztuce.

Założenia jakie mieliśmy to waga w granicach 35gram, w miarę sztywne i mocne skrzydło. Z tym do końca nie wyszło bo z 4 powstałych skrzydeł aktualnie nie ma żadnego. Każde po kilkunastu lotach rozsypało się na silniku. Generalnie za słaby dźwigar został zastosowany (sosna na centropłacie a uszy przekładki z balsy 3mm) . Trzeba wpakować sosnę 3x4 w centropłat a uszy można pozostawić bez zmian i będzie po problemie. Profil HN-163, dlaczego? Taki nam się spodobał i już :). Jeśli chodzi o własności lotne to skrzydło nadaje się na każde warunki (oczywiście jak wieje musimy troszkę dołożyć obciążenia). Jak trzeba to można nim pośmigać na dużych prędkościach. W termice i na żaglu na minimalnych prędkościach spisuje się doskonale. Zresztą tym skrzydłem udało mi się zakwalifikować do reprezentacji Polski na MS w Hiszpanii i zająć 2 msc w zawodach zaliczanych do PP. Także własności lotne ma bardzo dobre.

Co do materiałów to potrzebna będzie jedna listewka sosnowa 3x4 na dźwigar (my zastosowaliśmy cieńsze, jeśli chcecie skrzydło do s8 to 3x4 ale jeśli chcecie zwykły szybowiec to 3x2,5 spokojnie wystarczy). Dwie deski 1,5m kesony + żeberka, kawałek deski 3mm na grubsze żeberka potrzebne na końcówki poszczególnych segmentów.

Pokrycie: najlepiej lekka folia Solite Solarfilm, przystępna cena i w miarę dobra folia.

Wagowo skrzydła wychodziły 28-34gram. Troszkę mniej niż zakładaliśmy.

Polecam jeśli ktoś lubi mniejsze szybowce. A poza tym zachęcam do spróbowania swoich sił w rakieto-szybowcach (to skrzydełko akurat jest dla juniorów S8D, do S8E/p wkrótce coś wrzucę na forum) . Chętnie służę pomocą.

 

Tak wygląda skrzydło od wewnątrz:

DSC00639.jpg

DSC00640.jpg

Zamknięte skrzydło z nakładkami na żeberka

DSC00711.jpg

DSC00709.jpg

Sklejamy segmenty do kupy (podgięcie w zależności od upodobań)

DSC00724.jpg

DSC00720.jpg

Oklejone skrzydło (ten różowy kolor miał być czerwony, ale tak to jest jak się wierzy opisowi w sklepie modelarskim :P)

DSC00742.jpg

DSC00741.jpg

Tutaj na wyrzutni (kadłub uniwersalny, ten co mam w każdym s8)

pw.jpg

 

 

Żeberka pod laser (plik cdr)

http://rapidshare.de/files/41224313/Kopia_zapasowa_Rysunek1.cdr.html

http://rapidshare.de/files/41224318/Rysunek_2.cdr.html

 

Plany (autocad)

http://rapidshare.de/files/41224324/Plan_PW-01.dwg.html

Gdyby linki w rapid'zie wygasły piszcie na pw, podeśle na e-mail.

 

Pozdrawiam

Marcin

PS. Mam nadzieję, że komuś przydadzą się plany i pliki pod laser. Odpowiem na wszelkie pytania, także walcie śmiało.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Kamyczek_RC

Ponieważ w tej klasie jestem zupełnym laikiem chętnie bym poczytał opis na czym to wszystko polega , i poza fotkami skrzydelka zobaczył zdjęcia kadłuba z wyposażeniem oraz opis regulacji modelu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ponieważ w tej klasie jestem zupełnym laikiem chętnie bym poczytał opis na czym to wszystko polega , i poza fotkami skrzydelka zobaczył zdjęcia kadłuba z wyposażeniem oraz opis regulacji modelu

 

Silnik-Modelu kosmicznego to silnik na paliwo stałe. Silniki uzywane do modeli rakietoszybowcow maja maksymalny dopuszczalny impuls calkowity 20Ns(juniorzy) i 40Ns (seniorzy).Uzywane silniki w kategori D maja czas pracy 5-7s a silniki E 8-12s.

Na korpusie silnika jest umieszczona informacja o mpulsie calkowitym,startowymi czasie pracy. W polsce produkcja silnikow rakietowyh zajmuja sie panowie Piotr Sornowski z Polanicy zdrój i Witold Tendera z Rybnika.

 

 

silnikiwh4.jpg

 

Kadłub-kadlub modelu rakietoplanu musi by tak skonstruowany by byl jak najlzejszy i stawial jak najmniejszy opór ale jednoczesnie mieszczac elektrronike i silnik.

Kadłuby robi sie z laminatów epoksydowych lub balsowe gdzie silnik jest umieszczony na wiezyczce.Silnik umieszczony z przodu,z tyłu z góry czy tez z dołu deyduje o genealnej konstrukcji kadłuba. Jako belke ogonowa stosuje sie zbiezne rurki weglowe.

kadubqf4.jpg

 

Skrzydła-regulamin okresla minimalna rozpietosc skrzydel na 950mm dla juniorów i 1100mm dla seniorów.Skrzydła wykonywane sa w róznych technologiach.

Balsowe konstrukcje skorupowe lub z kesonem.

Konstrukcje węglowe-oparte na zeberkach balsowych z weglowym kesonem i nakladkami.

konstrukcje oparte na rdzeniu pokryte balsa lub cieka warstwa laminatu.

Skrzydło musi byc mocne i sztywne by wytrzymywalo szybki start i towarzyszace mu przeciazenia

 

skrzydlaoq0.jpg

 

E;ektronika-oczywsice jak najmniejsza i najlzejsza. Najczesciej stosowane odbiorniki to rexy a serwa to hs55 i ts 1118.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Krzysiek już mnie wyręczył za co dostał "pomógł".

Mogę dodać tylko o ustawieniu modelu: Model wyważamy z wypalonym silnikiem (dlatego że jak model przechodzi z lotu silnikowego do szybowania, paliwo jest już wypalone i silnik jest lżejszy. Oczywiste to jest, ale pisze tak dla ścisłości). Po odbyciu lotów próbnych i wstępnym poprawieniu trymerem lotu rakieto-szybowca. Pakujemy silnik do komory, zakładamy na wyrzutnie i w górę. Do lotu na silniku trzeba oddać ze 2 do 4 ząbków na trymerze (ilość w zależności od siły wiatru i wielkości sterów).

Wyrzutnie zwykle stawiamy pod katem około 70stopni +/-, jak mocniej wieje nawet troszkę więcej, grunt żeby nie przekroczyć 60stopni.

Co do wiatru to powyżej 12m/s zawody powinny być odwołane. Choć już przy 6-8m/s jest dosyć nieprzyjemnie. Od przyszłego roku przepisy w S8E/p się zmieniają i lądowanie będzie nie do linii a do punktu jak w F3J (każdy zawodnik będzie mieć własny punkt). Myślę, że to będzie przede wszystkim bardziej komfortowe (mniej osób obok osoby startującej i przede wszystkim czyste pole do lądowania, nie musimy uważać na modele osób które już wylądowały).

Nie długo poznamy oficjalny kalendarz imprez modelarskich, wypisze zawody kiedy i gdzie będą. Będzie można wpaść i popatrzeć jak to jest. Póki co wiem ze Lisie Kąty aż 2 razy, Kraków, Przylep, Gliwce.

Share this post


Link to post
Share on other sites

W tym roku World Cup prawdopodobnie bedzie we wrzesniu. Ale takie podworkowe zawody to pewnie w kwietniu na rozpoczeciu sezonu modelarskiego sobie urzadzimy. W marcu pewnie tez treningi zaczniemy, dam znac na forum jakby ktos chcial popatrzec :)

Pozdrawiam

 

EDIT: Gdzie? Wszystko raczej na Pobiedniku.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gdzie? Wszystko raczej na Pobiedniku.

a da się tam jakoś komunikacją dojechać? :P bo samochodem w Krakowie nie dysponuję :roll:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da się oczywiście. W przypadku dojazdu z dworca głownego to mamy kilka możliwości:

1. Tramwajem 15 do Pleszowa. Z Pleszowa 161 na CŁO (skrzyżowanie z charakterystycznym barem Janosik).

2. 4 na Plac centralny, z Placu Centralnego autobusy CB albo mikro busy na Koszyce bądź Niepołomice i wysiadka również na Cle.

Z Cła trzeba się przejść jakieś 800m do lotniska (uwaga bo kierowcy na tym odcinku jadą jak szaleni...). Niestety chodnika brak.

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jak moga jechac jak szaleni skoro droga sie ledwo trzyma??

Moze na Euro nowa wybuduja :)

I pewnie skończy się na tym że grać będą na lotnisku bo nie będzie gdzie, albo otworzą spore pole namiotowe :D .

Dobra koniec OT.

Wieczu czy można liczyć na żeberka ,ale w jakimś dogodniejszym formacie innym niż cdr, jakoś nigdy nie mogę dojść do porozumienia z corel'em :wink: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na żeberka można liczyć ale dopiero 3 stycznia jak będę mieć dostęp do swojego PC'ta.

Ew. pisz PW do Łukasza (lukaszp) czy on nie ma na kompie jeszcze tego pliku.

Pozdrawiam i życzę Wam wszystkim Szczęśliwego Nowego Roku ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

no to być może się wybiorę jak znajdę czas :) ciekawa sprawa, że wszystkie przystanki na trasie 161 są na żądanie :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Udało mi się złożyć 2 takie skrzydła... Znaczy złożyć na stole i złozyć w locie:) niefortunnie jedna pęknięta rurka, potem złe kąty zaklinowania.

 

Oczywiście nie jest to winą skrzydła ale ja osobiście zniechęciłem się do tego projektu:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.