Irek M Posted August 28, 2006 Share Posted August 28, 2006 Witam Czy są tu posiadacze 2płatów? Pytanie dotyczy sposobu wyznaczenia SC dla tego typu modeli. Spotkałem się już z 3 metodami; 1) odmierzyć tylko 1/3 - 1/4 do natarcia górnego płata, 2) odmierzyć 35% - 40% od natarcia górnego płata, 3)odmierzyć SC dla gornego i dolnego oddzielnie, następnie na odcinku powstałym z rzutow obu punktów wyznaczyć 40% od poczatku tego odcinka czyli od górnego SC. wyznaczyłem sobie te SC za pomocą programu ale jakoś nic mi nie wynika z niego, tzn nie wiem ktora to jest wartosc SC :?: Niestety wiesza mi się Imageshack i nie mogę wrzucić skanu wydruku Link to comment Share on other sites More sharing options...
de_szaa Posted August 28, 2006 Share Posted August 28, 2006 Heja, ja znam i praktykowalem taka metode: zaznaczasz najdalej wysunieta krawedz natarcia plata gornego, zaznaczasz najdalej wysunieta krawedz splywu plata dolnego i te 2 punkty odwzorowujesz na linii ktora jest osia samolotu. Ten odcinek miedzy punktami dzielisz na 3 rowne czesci i w 1/3 od krawedzi natarcia gornego plata masz SC. Zamotalem ale mecza mnie na gg ciagle i nie moge sie skoncetrowac Jak bys nie zrozumial to pisz, cos naszkicuje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mariolotnik Posted August 28, 2006 Share Posted August 28, 2006 Ja wywazam gdzies miedzy 1/3 a 1/4 cieciwy dolnego plata liczac od natarcia, i lata dobrze :wink: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Irek M Posted August 28, 2006 Author Share Posted August 28, 2006 Dzieki Bartek. Tu nie ma co tłumaczyć - jest to proste jak sen Voltiego o lataniu No dobra powaznie teraz - praktykowałeś tę metodę, czy tylko znana ona ci jest? Różnica między gdzieś 1/3 a 1/4 jest kolosalna w moim przypadku :wink: , dlatego liczę na bardzo precyzyjne odpowiedzi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mariolotnik Posted August 28, 2006 Share Posted August 28, 2006 Jezeli jest kolosalna to zrob w 1/4 wtedy model bedzie stabilny.... A powiedz jaki to wogole model :wink: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Irek M Posted August 28, 2006 Author Share Posted August 28, 2006 No i tu jest własnie problem bo 1/4 to znacznie bliżej krawędzi niż w pozostałych metodach sumowania, dlatefggo mam problem. Model to Nieuport 11 fotka jest w dziale spaliny w temacie Lot DUKA Link to comment Share on other sites More sharing options...
mariolotnik Posted August 28, 2006 Share Posted August 28, 2006 No to w tym modelu radze dac SC w 1/4 skrzydla Link to comment Share on other sites More sharing options...
Irek M Posted August 28, 2006 Author Share Posted August 28, 2006 A czym on się różni od tych w ktorych mozna daś od 1/3 do 1/4 ? :?: Link to comment Share on other sites More sharing options...
mariolotnik Posted August 28, 2006 Share Posted August 28, 2006 Tym sie rozi ze nie jest do akrobacji.... jest do spokojnego, powolnego, majestatyczynego latania, do akrobacji, sczegolnie 3D lepsze jest tyllnie wywazeie (zeby mozna bylo latac na duzych kontach, itp. ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
de_szaa Posted August 29, 2006 Share Posted August 29, 2006 Heja, moja metode praktykowalem w wielu modelach, potem oczywiscie jak zapragnalem wykrzesac z siebie demona 3D to wywazalem na ogon Link to comment Share on other sites More sharing options...
MareX Posted August 29, 2006 Share Posted August 29, 2006 I tu sie zgodzę z przedmówcami. Wiem to po ostatnich doświadczeniach z "DUKIEM". Lepsze jest do spokojnego latania przeważenie na dziób, Czyli ok. 1/4 cięciwy przy dolnym płacie. Ja na górnym mam w DUKU SC w 1/3 i kiedu był przeważony na ogon , w pierwszym locie latał jak motylek /dosłownie/ i bałem sie, że lada moment zwali sie do kora. Jak mu dołożyłem 50g ołowiu pod srubki silnika na łożu, od razu mu to "motylkowanie" przeszło i lata jak złotko. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Irek M Posted August 29, 2006 Author Share Posted August 29, 2006 I w tym momencie nareszcie zgadzam się z Wami to nie akrobat a raczej szeroko rozumiana makieta. Czy loty będą spokojne i majestatyczne? raczej nie. Z praktyki lotów skrzydłem czy łodzią lataj. wiem, że silnik dający 1,5kg ciągu przy masie 1,3 - 1,4kg i obciążeniu pow. 41-44g/dm da trochę poszaleć :twisted: Ale generalnie raczej własnie takie makietowe to będą loty Nareszcie udało mi się z Image.... Na podst tych danych wyszły takie wyniki - który to jest SC???; Link to comment Share on other sites More sharing options...
hubert_tata Posted August 29, 2006 Share Posted August 29, 2006 Witam To mój pierwszy post, więc wypada się przedstawić. Nazywam się Hubert. Modelarstwem zajmuję się od dwóch lat, ale za to dosyć intensywnie. Znam osobiscie dwie osoby z tego forum i kilka z internetu. Wszystkich pozdrawiam Na podst tych danych wyszły takie wyniki - który to jest SC???; 74,5 do 88,6mm od natarcia. Jednak nie ma to nic wspólnego z SC Twojego modelu. Zrób jak zalecał Ci DJDIT, albo de_szaa i będzie lepiej niż masz zgadywać. Link to comment Share on other sites More sharing options...
piotr Posted September 28, 2006 Share Posted September 28, 2006 jeśli chodzi o dwupłaty to najlepiej środek ciężkości wyznaczyć tak: od krawędzi natarcia dolnego skrzydła pociągnąć linię prostopadłą do góry i w połowie drogi do płata górnego mamy SC, :cheers: TO DZIAŁA!!!! mam w tym doświadczenie bo sam buduję dwupłaty i tak wyważam :thumleft: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mariusz S.A.U. Posted September 28, 2006 Share Posted September 28, 2006 Witam Jeśli idzie o Nieuport'a 11 to ze względu na złożony kształt skrzydeł wyznaczenie średniej cięciwy skrzydeł jest dość skomplikowane (matematycznie). Proponuję sięgnięcie do wiedzy starych modelarzy (z przed epoki komputerowej :wink: ) Najprościej wyznaczyć średnią cięciwę starym sposobem z dwoma nitkami: Wycinamy obrys połówki skrzydła z jednorodnego materiału (trktura depron itp) przyczepiamy szpilką nitkę obciążoną ciężarkiem przy krawędzi natarcia nasady skrzydła i wyznaczamy linię określającą pion, podobnie robimy przyczepiając nitkę przy spływie nasady skrzydła. W miejscu przecięcia się nitek rysujemy linię równoległą do osi modelu i mamy wyznaczoną średnią cięciwę skrzydła. Analogicznie postępujemy z dolnym skrzydłem. Teraz trzeba policzyć średnią ciećiwę obu skrzydeł , to już można policzyć matematycznie (uwzględniamy powierzchnię skrzydeł, odstęp pomiędzy skrzydłami i przesunięcie skrzydeł między sobą). Teraz możemy policzyć środek ciężkości jak dla jednopłata. i zaznaczyć go na modelu pamiętając że bazą do wyznaczania będzie wyliczona średnia cięciwa obu skrzydeł. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Irek M Posted September 28, 2006 Author Share Posted September 28, 2006 Dzięki Mariusz za kolejną radę. Nie wiem dlaczego napisałeś , że Nieuport 11 miał złożony kształt skrzydeł :?: Jest wręcz przeciwnie; oba są prostokątne jak strzelił więc wyznaczenie sr. cięciwy jest bardzo proste. Może zmyliło Cię to, że same lotki mają kształt trapezowy, a płaty mają lekki skos co powoduje odbieranie obrazu gornego skrzydła jako łukowato wygiętego. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mariusz S.A.U. Posted September 28, 2006 Share Posted September 28, 2006 Witam Mając na myśli skomplikowany kształt skrzydeł chodziło mi właśnie o komplikację w wyznaczeniu średniej cięciwy całości (skrzydła dolnego i górnego razem) . Jeśli idzie policzenie powierzchni skrzydeł to faktyczie kształt nie jest bardzo skomplikowany. A tak poza tematem to bardzo ładny model (i samolot też). Link to comment Share on other sites More sharing options...
hubert_tata Posted September 28, 2006 Share Posted September 28, 2006 Ustaliłeś Irku położenie tego SC ? Teraz widzę, że skoro masz skos do tyłu, a skrzydła rozszerzają się na końcach to tym bardziej leży on gdzieś bliżej ogona 8) Dla dużych skosów średnia cięciwa (a na pewno jej rzut na oś modelu) może leżeć poza obrysem płata. PS Wersja Mariusza jest bardzo dobra. Zresztą nie jest to nic innego, jak wyznaczenie środka ciężkości figury płaskiej (czy jak to się poprawnie nazywa). I w końcu ktoś zauważył, że płaty mają różną powierzchnię, są od siebie oddalone i przesunięte względem siebie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Artur Posted September 28, 2006 Share Posted September 28, 2006 mojego 1 2-płata miałem z 10 lat temu i tez sie zastanawiałem nad SC (gorny plat mial skos zas dolny był prosty) wiec wyznaczylem SC dla gornego plata , potem dla dolnego i w modelu ustawilem idealnie posrodku tych 2 sc bylo jak najbardziej OK W przypadku nierownych powierzchni skrzydeł trzeba dac matematyczna zaleznosc np 45%/55% zalezna od powierzchni płatów Zawsze ustawiam 30% sredniej cienciwy co przy platach trapezowych jest proste, przy zbierznych juz troche wymaga myslenia, ale 2-platy maja zazwyczaj prostokaty Link to comment Share on other sites More sharing options...
Irek M Posted October 17, 2006 Author Share Posted October 17, 2006 Wyliczyłem wreszcie SC i to dokładnie Posłużyłem sięwzorem; SC= SCA/6 + 3xShxLh/8xS Wyszło 5,9cm od krawedzi natarcia górnego płata. Stanowi to środek między 1/4 a 1/3 odległości od krawędzi. Nie mniej waga do lotu 1650g :cry: Powierzchnia skrzydeł 32,5dm2 a statecznika 4,3dm2. Obciązenie bardzo dobre ale ta waga... Czy mógłby mi ktoś obliczyć na motokalku jak się sprawdzi w tym modelu naped? Jeśli tak to podajcie jakie dane muszę przedstawić. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.