Skocz do zawartości

Solar


tytan12
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

  • 4 tygodnie później...

Proszę bardzo, zatem do rzeczy. ?

Widoczny na zdjęciach model to 3. samolot zbudowany przez koło AGH Solar Plane.

Pierwszy był o rozpiętości 3.8m był konstrukcyjny, balsowo-sklejkowy. Panele miał laminowane folią, pojedynczo, przyklejane na gotowe już skrzydło.
Ten model powstał w tym roku i ma skrzydła zrobione ze styrodurowych rdzeni, laminowanych tkaniną z włókna szklanego, z panelami osadzonymi już w tkaninie. Panele to monokrystaliczne ogniwa, łączone w zespoły. Nasz sposób laminowania pozwolił na znaczne zredukowanie masy paneli, przy zachowaniu bardzo dobrej ich wytrzymałości mechanicznej oraz sprawności prawie identycznej do laboratoryjnej podanej przez producenta. Kadłub jest jeszcze balsowy, rura ogonowa węglowa, stateczniki balsowe laminowane włóknem szklanym.
Rozpiętość skrzydeł modelu wynosi 1.8m, długość 1.2m, masa gotowego do startu to 600g. Napędzany silnikiem Dualsky ECO 2303C ze śmigłem 9x4.7, zasilany pakietem lipo 2s, 400mAh.

Dodatkowo w modelu znajdują się moduły BMS oraz MPPT, by wycisnąć jak najwięcej energii z paneli fotowoltaicznych.

Bezchmurna pogoda w pełni pozwalała na nieprzerwane loty- energia z ogniw wystarcza na zasilenie silnika oraz jednoczesne ładowanie aku. Jednak nie lataliśmy dłużej jak 20 min, bo obserwatorzy zaczynali się nudzić. ? Natomiast jeśli pojawiały się chmury mocno ograniczające promieniowanie słoneczne, loty trwały około 10 minut.

Obecnie pracujemy nad budową kolejnego samolotu o 6m rozpiętości skrzydeł, tak samo na bazie laminowanych rdzeni styrodurowych- oczywiście również z panelami. ? Kadłub w nim będzie już w pełni węglowy, o wiele bardziej opływowy, a jednocześnie bardzo pojemny- duży model będzie wyposażony w znacznie większy zestaw akumulatorów do lotu nocnego oraz dodatkowo w osprzęt umożliwiający loty autonomiczne.

Kilka fotek i film prezentujący naszą najnowszą konstrukcję ?

20200801_160742.jpg

20200801_161732.jpg

  • Dzięki 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, zipp napisał:

Fajny projekt! Kolego informuj proszę o postępach oraz szczegółach konstrukcji.

Czemu jednak nie stosujecie śmigła składanego? W motoszybowcu(nawet solarnym:)) to jakby wyposażenie obowiązkowe..

 

Dzięki ?
Śmigło składane było w poprzednich dużych modelach, tu z racji tak małego silnika, śmigieł montowanych na oringu prop saver, walki o każdy gram- nie był zakładany kołpak. W nowym będzie, ten z przesunięciem łopat. ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, ozokarol napisał:

Śmigło składane było w poprzednich dużych modelach, tu z racji tak małego silnika, śmigieł montowanych na oringu prop saver, walki o każdy gram- nie był zakładany kołpak.

 

Hmm, bez urazy, ale walka o każdy gram, a takie śmigło nieskładane działa jak hamulec aerodynamiczny gdy nie jest napędzane przez silnik. W końcu szybowiec to szybuje a silnika używa do wyciągania się na pułap.. W mojej skromnej ocenie nie stosowanie w motoszybowcu składanego śmigła to błąd logiczny.. i zaoszczędzone gramy są marnowane na opory lotu.

Jeśli bardzo oszczędzać na wadze to założyć samą piastę do śmigła składanego.. np coś takiego:

image.png.e7d8cc04bc076eef6b3fa2b100f1920f.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, zipp napisał:

 

Hmm, bez urazy, ale walka o każdy gram, a takie śmigło nieskładane działa jak hamulec aerodynamiczny gdy nie jest napędzane przez silnik. W końcu szybowiec to szybuje a silnika używa do wyciągania się na pułap.. W mojej skromnej ocenie nie stosowanie w motoszybowcu składanego śmigła to błąd logiczny.. i zaoszczędzone gramy są marnowane na opory lotu.

Jeśli bardzo oszczędzać na wadze to założyć samą piastę do śmigła składanego.. np coś takiego:


Póki co, loty odbywały się cały czas na pracującym silniku. Model powstał do generalnego sprawdzenia sprawowania się układów elektronicznych, realnej wydajności paneli, sprawdzeniu konstrukcji i pierwszemu przygotowaniu się pod nowy samolot ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, ozokarol napisał:

Póki co, loty odbywały się cały czas na pracującym silniku. Model powstał do generalnego sprawdzenia sprawowania się układów elektronicznych, realnej wydajności paneli, sprawdzeniu konstrukcji i pierwszemu przygotowaniu się pod nowy samolot ?

Dal mnie to było jest oczywiste że model powstał dla testów przed budową nowego może nie docelowego ale nowego modelu. Też jestem zdania że składane łopatki byłyby tu zdecydowanie lepszym rozwiązaniem ale do testów wkładamy to co mamy i testujemy. Jak w tym układzie jest w miarę OK to w docelowym powinno być jeszcze lepiej.

Może jeszcze parę słów o zastosowanych modułach BMS oraz MPPT dla tych co nie jarzą skrótów. Co to i do czego:) 

 

Na koniec to mnie jeszcze  zastanawia wasz nowy projekt, co zamierzacie zbudować, i jego rozpiętość. 6m to dużo nawet jak na standardy szybowców. Sporo wyzwań Was czeka przy tym rozmiarze. Dlaczego akurat 6m.

  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Konrad_P napisał:

Dal mnie to było jest oczywiste że model powstał dla testów przed budową nowego może nie docelowego ale nowego modelu. Też jestem zdania że składane łopatki byłyby tu zdecydowanie lepszym rozwiązaniem ale do testów wkładamy to co mamy i testujemy. Jak w tym układzie jest w miarę OK to w docelowym powinno być jeszcze lepiej.

Może jeszcze parę słów o zastosowanych modułach BMS oraz MPPT dla tych co nie jarzą skrótów. Co to i do czego:) 

 

Na koniec to mnie jeszcze  zastanawia wasz nowy projekt, co zamierzacie zbudować, i jego rozpiętość. 6m to dużo nawet jak na standardy szybowców. Sporo wyzwań Was czeka przy tym rozmiarze. Dlaczego akurat 6m.


Tak właśnie było ?

BMS to Battery Management System- odpowiada on za rozdzielanie energii w zależności od tego jakie ma dostarczone zasoby, gdy zapotrzebowanie na energię w danym momencie ma silnik i system, a jakie są możliwości w tym czasie paneli bądź akumulatorów. Jeśli panele dostarczają tyle samo energii ile wykorzystuje silnik i cały system, to zasilanie jest ciągnięte tylko z paneli. Jeśli panele nie domagają, to jest energia pobierana w całości z paneli, a reszta potrzebna do prawidłowej pracy, z akumulatorów. Natomiast gdy panele są w stanie dostarczyć więcej energii niż potrzebuje silnik i reszta osprzętu, to BMS kieruje energię z paneli do silnika, na osprzęt oraz do ładowania akumulatorów.
MPPT to Maximum Power Point Tracking- układ stworzony do ogniw fotowoltaicznych odpowiadający za "wyciśnięcie" z ogniw jak największej wydajności i sprawności. Ze względu na charakterystykę pracy takiego panelu fotowoltaicznego, np. gdy jest on słabiej oświetlony, trzeba wymusić w nim większy przepływ prądu, dodając ładunków z innego źródła, by nie stracić drastycznie sprawności ogniwa- w naszym przypadku akumulatorów, a w domach z sieci. ;) Tym właśnie zajmuje się MPPT.
To tak w skrócie. :D
6 metrów rozpiętości było wyliczane i optymalizowane przez dział projektowy, ze względu na spory ładunek jaki będą stanowić bardzo pojemne pakiety akumulatorów, sprzęt do transmisji wideo w wysokiej rozdzielczości, autopilot, wspomniane BMS i MPPT adekwatne do ilości zamontowanych paneli, tak by stosunek obciążenia względem powierzchni skrzydeł był optymalny. Chcemy móc faktycznie wykorzystywać go jako szybowiec, a także z racji chęci zbudowania przez zespół czegoś potężnego. ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wyjaśnienie, teraz już mam przynajmniej wiedzę co tam w tym modelu siedzi.

 

Chłopaki, czytaj Karol :), ja i na pewno większość z forumowiczów bardzo Wam kibicujemy. 

Jeśli to nie tajemnica to jak będziesz mógł to wstaw zdjęcia tych układów. Jak one są duże i ile ważą. Tu mówisz dość wyrafinowanych właściwościach obu układów. Ja jako laik wyobrażam sobie że są duże z przewagą wielki i ciężkie:);), a przecież wiadomo wszystkim że walczymy o każdy gram.

Nie mniej jak w tak niewielkim modelu testowy wlazły oba układy to muszą być naprawdę niewielkich rozmiarów, więc tym bardziej jestem ich ciekaw.

  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, Konrad_P napisał:

Dzięki za wyjaśnienie, teraz już mam przynajmniej wiedzę co tam w tym modelu siedzi.

 

Chłopaki, czytaj Karol :), ja i na pewno większość z forumowiczów bardzo Wam kibicujemy. 

Jeśli to nie tajemnica to jak będziesz mógł to wstaw zdjęcia tych układów. Jak one są duże i ile ważą. Tu mówisz dość wyrafinowanych właściwościach obu układów. Ja jako laik wyobrażam sobie że są duże z przewagą wielki i ciężkie:);), a przecież wiadomo wszystkim że walczymy o każdy gram.

Nie mniej jak w tak niewielkim modelu testowy wlazły oba układy to muszą być naprawdę niewielkich rozmiarów, więc tym bardziej jestem ich ciekaw.


Serdecznie dziękuję w imieniu całego zespołu! :D

Układy dobierane są w zależności od ilości ogniw i prądów jakie mają obsługiwać. W małym modelu jest on stosunkowo nieduży. ;)
Jeśli się uda i będzie taka możliwość, to wrzucę zdjęcia środka. Jednak podejrzewam, że to raczej jak coś, nastąpi dopiero gdy duży model będzie już gotowy... ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

36 minut temu, ozokarol napisał:

6 metrów rozpiętości było wyliczane i optymalizowane przez dział projektowy,

 

6m to już jest kawał szybowca :) - jestem bardzo ciekaw jak się to uda

Oczywiście powodzenia i czekam na zdjęcia i filmy z kolejnych etapów..

 

  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, zipp napisał:

Oczywiście powodzenia i czekam na zdjęcia i filmy z kolejnych etapów..

Bez tego to nawet chłopaki niech sobie nie myślą że im odpuścimy. Jak mawia stare porzekadło modelarskie bez filmiku oblot się nie liczy.:)

 

3 minuty temu, tytan12 napisał:

No,to może być fajny temat,bez sporów?.

Mają to zagwarantowane. Mogę powiedzieć, że ten wątek będzie moderowany i każdy kontrowersyjny wpis będzie usuwany. Tu pierwsze skrzypce należą do zespołu budującego model. Jak chłopaki będą chcieli się coś podpytać doświadczonych modelarzy to proszę bardzo a tak każde wymądrzanie będzie skazane na zapomnienie.

  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 miesięcy temu...
W dniu 31.08.2020 o 20:38, ozokarol napisał:

Obecnie pracujemy nad budową kolejnego samolotu o 6m rozpiętości skrzydeł, tak samo na bazie laminowanych rdzeni styrodurowych- oczywiście również z panelami. ? Kadłub w nim będzie już w pełni węglowy, o wiele bardziej opływowy, a jednocześnie bardzo pojemny- duży model będzie wyposażony w znacznie większy zestaw akumulatorów do lotu nocnego oraz dodatkowo w osprzęt umożliwiający loty autonomiczne.

Witam,co tam słychać z nowym projektem,kibicujemy i jesteśmy ciekawi?.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 20.04.2021 o 10:33, tytan12 napisał:

Witam,co tam słychać z nowym projektem,kibicujemy i jesteśmy ciekawi?.


Witam,
na chwilę obecną tworzymy nowy samolot, póki co dużo mniejszy niż ten o którym wspominałem, by popracować nad tworzeniem kadłuba laminowanego z formy.
Przez pandemię niestety wydajność koła naukowego drastycznie spadła. Ostatnimi czasy ja robiłem projekt, teraz na jego podstawie powstaje forma.
Jest to model oczywiście solarny, jednak o rozpiętości około 1.7m, budowany z myślą o zawodach statków powietrznych w Turcji.  ;)
Przed zawodami (są we wrześniu) postaram się o trochę fotek, tego co uda nam się zbudować i tu wrzucę. Na chwilę obecną dysponuję tylko renderem koncepcyjnym.
Pozdrawiam i dziękuję za zainteresowanie :D
 

SOLAR V2 skrz.łączone - prześwit.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.