Skocz do zawartości

Nowy filament PCTG (nie PETG)


japim
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Wygląda na to (czego można było się zresztą spodziewać), że niedługo dostępny będzie nowy fajny filament: PCTG:

https://fiberlogy.com/pl/filamenty/pctg/

 

 

Gdyby wydrukować z tego model to zachowywałby się jak butelka po wodzie mineralnej... Po prostu czad!!!

Problemem może być też konieczność druku na allmetal bo to wymaga wysokiej temperatury. Już wiem jakie będą następne upgrejdy moich drukarek :)

 

Tylko cena może być mało sprzyjająca (coś ok 150zl/kg?) Czyli model Ki to jakieś 75zl, ale jeżeli model ma być "niezniszczalny" to chyba warto. Bo to w sumie niewielka cena zamiast drukowania co chwilę modeli. 

 

Może będą 2 alternatywne metody budowania - ultra lekka z LW-PLA i klasyczna z wykorzystaniem takich materiałów jak PCTG.

Już nie mogę się doczekać.

 

EDIT: Nie tak źle: 100zł/750g. Na Alledrogo w sklepie Zadar jest z wysyłką smart :) Wziąłem przezroczysty na spróbowanie. 

 

PS. W drodze jest też rolka filamentu ePLA-LW od eSUN - będzie ciekawie :)

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to
  • 2 tygodnie później...

Wydrukowałem w majówkę kilka elementów skrzydła do modelu Goblin. 

 

Druk w 265- 270stC na all metal nauczył mnie że moje obecne chłodzenie jest za słabe. Po pierwszym nieudanym druku (gdy łącznik zatkał się na amen i musiałem udrażniać cały cold/hot end wiertlem :) ) wymieniłem wentylator 40x40x10 i założyłem Godzillę z jakiegoś serwerowego zasilacza 40x40x30 który ma 8x większy pobór prądu - ale wieje tak że mógłbym z niego zrobić mały odkurzacz / silnik odrzutowy :P

 

Kilka wniosków:

1. wydruki są fajnie przezroczyste - nie w 100% ale zauważalnie bardziej niż z naturalnego PETG czy PLA. Myślę, że gdyby pomalować wydruk jakimś rzadkim lakierem to byłyby prawie klarowne.

2. Wydruki są elastyczne. Mogłem zgiąć krawędź spływu i on wraca sobie elastycznie do punktu wyjścia - przypomina to cienką butelkę PET.

3. Wydruk wymaga minimum ok 90stC i stołu posmarowanego np klejem. Czytałem, że ten materiał bardzo mocno przywiera do szkła, więc zawczasu posmarowałem szybę klejem w sztyfcie aby nie uszkodzić sobie platformy. Najpierw drukowałem w 100stC i w dziwny sposób wydruk na pierwszych 5-8mm się "deformował / zapadał" (zrobię fotki to będzie widać co się stało). Im wyżej tym wydruk wyglądał lepiej i lepiej. W sumie wyszedł dużo lepiej niż drukowany ze zwykłego PETg - nie ma falujących się płaskich powierzchni. Jak zmniejszyłem temperaturę stołu do 75stC to zadziały się 2 rzeczy: profil skrzydła na powierzchni stołu znacząco się podwiną (ok 2-3mm na cięciwie 200mm) ale trzymał się na kleju i wydruk pięknie wyszedł, ale nie było żadnych deformacji na płaskich powierzchniach zaraz nad stołem.

4. Całkiem poprawnie mostkuje.

5. Zostawia trochę nitek, które zbierają się na dyszy w czasie druku i niestety potrafią się "odkleić" co jakiś czas i brudzą wydruk brązowymi kropkami. I to nawet w trybie wazy gdzie nie ma retrakcji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

raz mi sie też zatkał na początku. ale robiłem wydruk ze starymi ustawieniami retrakcji. I wyszło że 4.1mm a 4.5mm to znacząca różnica zatykająca extruder. Jak jest poprawny allmetal, to standardowe  wentylatorki z zasady stykają przy tych temperaturach.

Jak rozumiem, materiał rokuje? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam w swojej drukarce Dragona on niby jest przystosowany do dużych temperatur. Niestety też mi się przytykał. Rozwiązaniem pośrednim było zmniejszenie retrakcji, ale pełny sukces dało zwiększenie prędkości drukowania co najmniej o 30%. W przypadku Dragona problem tkwi w zbyt precyzyjnym wykonaniu. Oczywiście pomijając, że jak by head break był lepiej odizolowany cieplnie od Head block-a to by się to nie działo. Po prostu niektóre filamenty, głównie PLA lekko puchną na długości 3-4mm nad head block-iem powodując opór przy podawaniu filamentu. Dosłownie 0.5 mm szerzej jak by było to porblem by nie istniał. Mam napisać do Trianglelab by to poprawili, ale się zastanawiam czy nie spowoduje to innych problemów więc...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego ja wziąłem wiertło 2mm i rozwierciłem wszystko na wylot. Dopiero w dyszy się zmniejsza do 1.8mm.

Używam starego zestawu J-head V5 - części tanie że aż śmiech. Zrobiłem sobie 5-6 wymiennych kompletów i zamiast bawić się w rozkręcanie heatblockow i wymianę dysz na gorąco - to wymieniam całe cold/hotendy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak Przemku moje rozwiązanie jest bardzo kosztowne i zysk z tego jest marny. Tak się pocieszam :) Zdecydowanie odradzam wydawania pieniędzy na Dragona, lepiej jak piszesz za drobne pieniądze przerobić V6 czy inny Hotend  na  fullmetal.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.