Jump to content

EON 600 - upgrade skrzydeł


FockeWulf
 Share

Recommended Posts

W wątku  Bubble dancer:

wyszło, że elektroszybowiec EON-600 wykonany na podstawie planów zamieszczonych w niemieckim FMT (2001 rok) ma dość przestarzały profil i bardziej przypomina latawiec. Jak to wskazał @Patryk Sokol "Z tym profilem to masz bardziej spadochron niż szybowiec. Powoli do przodu, powoli w dół...". Potwierdzam, model zachowuje się w powietrzu jakby mu "paliwa" zabrakło. Żadnej zabawy, poza budowaniem. Tak się składa, że Jonas Kessler zbudował kolejne modele na łamach FMT, w tym NEO (FMT 2/2017 i 3/2017) w których zastosował już nowszy profil "podobny do"  AG35. Jako że modele są bliźniacze i skrzydła z NEO pasują do EON, postanowiłem zakupić kompletny zestaw do budowy skrzydła i pobawić się trochę balsą zanim zabiorę się za MX, który już leży od któregoś tam sylwestra do złożenia ?

 

Korespondencja z autorem bardzo przyjemna, podesłał opis budowy oraz plany do wydruku jak i kompletny zestaw, tj. nie tylko powycinane formatki, ale także listewki, bagnety węglowe, śrubki, trójkątne listwy balsowe etc. Rozpiętość: 2250 mm, dodatkowo w centropłacie wysuwany hamulec.

 

W trzy dni budowy powstał stan surowy, obecnie czeka na oklejenie. Zapraszam na krótką relację. Uprzedzając - nie posiadam aktualnie deski modelarskiej, w którą mógłbym wbijać szpilki. Poradziłem sobie taśmą malarską i odważnikami, w zupełności wystarczyło. Kleiłem klejami Patex Express, CA oraz żywicą (łącznik skrzydeł). Budowa się już praktycznie zakończyła, ale mam ochotę na więcej - kontakt z drewnem to jednak przyjemna sprawa...

 

Zestaw przedstawia się następująco (dość skromnie):

 

1313256201_20210502_172736(s).thumb.jpg.8379561ee2bbec69183465590ddc16a7.jpg

 

1952516261_20210502_173303(s).thumb.jpg.d234e1c93466167539f61e1e3cb753f1.jpg

 

Po wycięciu z formatek wygląda tak:

 

1149062809_20210503_001758(s).thumb.jpg.58ff5b2f13c6474ee7cc7e23a719c1a6.jpg

 

Jest 5 arkuszy planów, z czego dwa przypadają na skrzydła.

 

1751186133_20210502_172744(s).thumb.jpg.6d7d481882b139ee84db1bc23a1e2336.jpg

 

Przystępujemy do montażu:

 

39138623_20210503_103330(s).thumb.jpg.7c20b8ec521bfb16feb039d864ae4631.jpg

 

Brak deski montażowej, to trzeba sobie radzić odważnikami:

 

642979183_20210503_121748(s).thumb.jpg.76b54474afd3010ed243c2a08a440e8b.jpg

 

Niezastąpione szpilki montażowe oraz folia na planie, co by się nic nie posklejało

 

1504472227_20210503_151500(s).thumb.jpg.7a76a6cd8913e10e672b732e7c4a76b6.jpg

 

359170753_20210503_204242(s).thumb.jpg.fbf40ed92bcb6b34c7f7d10589e820ff.jpg

 

887910648_20210503_204247(s).thumb.jpg.e0d068654542f78532e995bd20e4ada1.jpg

 

1275463108_20210503_204255(s).thumb.jpg.8be171c7de7a3d487e939820cef05512.jpg

 

1427123830_20210503_222506(s).thumb.jpg.e6f8e71e01c0aa4a3f90bdcf9e252b68.jpg

 

Pod natarcie podłożona listwa spływu w miejscu wskazanym na planie aby ładnie dokleić keson w części natarcia.

 

56579180_20210503_222519(s).thumb.jpg.027ce8c601de39f8e20454353eb7273d.jpg

 

112504219_20210503_225322(s).thumb.jpg.933b5f2be1e26b0458d60b8fa575fad9.jpg

 

Klejenie kesonu - wszystko na Patex Express

 

1925386618_20210503_225326(s).thumb.jpg.20f27ee81d685a08461f84475525d370.jpg

 

Podobnie na kolejnych elementach skrzydła

 

2119446857_20210509_115351(s).thumb.jpg.6f5bb7071d23a2fcf3aca42705b838ad.jpg

 

1975283797_20210509_143502(s).thumb.jpg.0b735f5de1f80edd87148eaf58af68e4.jpg

 

Łączniki centropłatu z uszami

 

1841509292_20210509_194133(s).thumb.jpg.cd0f997a1bb4e3ea331b81c22ef69bc6.jpg

 

1008038513_20210509_194139(s).thumb.jpg.06926cfb957b47f20864ff96c9043f98.jpg

 

Ustalenie prawidłowego wzniosu

 

982822105_20210509_232719(s).thumb.jpg.f4b041c528b3b7aa6bf5a1ca9a3ecf44.jpg

 

Skrzydło w całości (tu jeszcze bez końcówek)

 

370664642_20210515_223032v(s).thumb.jpg.a7c034334c538eef33754f7c38c76ca5.jpg

 

405002059_20210515_223126(s).thumb.jpg.123882ab264610c2cc798e7ac69c67ad.jpg

 

I na koniec ważenie - wyszło równo:

 

1129774593_20210516_134156(s).thumb.jpg.580fc917ffa6231ff326971831dc81c1.jpg

 

414665506_20210516_134432(s).thumb.jpg.6260c7c56ebc2b888f593490e4fbcbe9.jpg

 

2072018095_20210516_134446(s).thumb.jpg.2dfe64a3c0377d33246acfcbd0b2d29e.jpg

 

Praca przyjemna, poszło dość szybko, ale to dobrze, bo szkoda na ten projekt poświęcać więcej czasu. Zestaw przemyślany, łącznie z szablonami kątów podgięcia skrzydeł (podwójny wznios).

 

Pozostało zamontować serwo hamulca oraz okleić folią. Kadłub i reszta już czekają na nowe skrzydła. 

 

Jak by ktoś reflektował na zestaw, można zamówić bezpośrednio u autora (http://kessler-modellbau.de/neo/) przy czym jest jeszcze większy ATOM z usterzeniem typu "V" (http://kessler-modellbau.de/aton/).

 

 

 

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Skrzydła oczywiście oklejone oraz ulotnione, nie było tylko czasu wstawić relacji.

 

Przycinamy folię do wymiaru skrzydła - jeden fragment przejdzie przez krawędź spływu i obejmie część ażurowaną.

 

2019876621_20210814_212402(s).jpg.297a06200623ce8e946abee039392b80.jpg

 

1756662898_20210814_212408(s).thumb.jpg.e722237568bb6defd2ce82451488a476.jpg

 

Udało się owinąć i wstępnie naprężyć folię bez żadnych zmarszczek.

 

679145766_20210814_215746(s).jpg.87afd4ef282a0baa8c1982b4f65aa6d7.jpg

 

341204734_20210814_215751(s).jpg.f38d528974b61ae52ed7bdb6c6d86c6d.jpg

 

Oklejam kesony - pomocna w ułożeniu i wstępnym naprężeniu okazuje się taśma papierowa, z której chętnie korzystam

 

1275518020_20210905_174210(s).jpg.28dcd050349bab0ae3f09a8b44b13fde.jpg

 

Oznaczenie modelu konstruuję przerysowując litery ze starego skrzydła - było EON jest NEO ;-)

 

390174756_20210905_194419(s).thumb.jpg.d2e14f82d705682a3043931bc737338b.jpg

 

1952774009_20210905_194830(s).thumb.jpg.32684f6a71479af28d09e166e31c171e.jpg

 

Oraz wycinam litery w foli i przenoszę na skrzydło

 

438643132_20210905_204551(s).jpg.f47885c7f15d1926b7bb9cad47dedbe7.jpg

 

Efekt końcowy

 

1960324854_20210905_214245(s).jpg.ce061a257bef5a80c9a9912f992c9f1b.jpg

 

111907140_20210905_214252(s).thumb.jpg.306fea76cd7f26bb7ad1b432f49203ba.jpg

 

I po wstępnym zmontowaniu centropłata celem ustalenia położenia skrzydła.

 

1212621783_20210911_154324(s).jpg.547a2144869de6c5814902c73246c083.jpg

 

Skrzydła jeszcze bez serwa hamulca/spoilera - nie dysponowałem 9 mm.

 

I na lotnisku oblot:

 

1747066251_20211111_133427(s).thumb.jpg.0aaa510fb7ec6610ea5cdcf7941941b7.jpg

 

1910043033_20211111_134213(s).jpg.ab6c5e332f6759a8172626067e6843b7.jpg

 

19456623_20211111_134308(s).jpg.e6973aa044f5c201d8f383205dad02e3.jpg

 

Model lata wyśmienicie, trzyma się dobrze powietrza, mimo braku lotek bardzo sprawnie reaguje na kierunek i jest dość zwrotny. Na jednym pakiecie spokojnie można wylatać 30 min jak nie więcej. Będę jeszcze porównywał właściwości lotne w stosunku do poprzednich skrzydeł, niemniej już zauważyłem, że model śmielej idzie pod wiatr, ma większą prędkość postępową - słowem - nie jest takim latawcem jak poprzednio. Model oczywiście czysto rekreacyjny, ale mogę polecić z czystym sumieniem. Duża frajda ze składania, wszystko do siebie pasuje.

 

Aktualnie założyłem serwo hamulca / spoilera zamontowanego w centropłacie oraz czekam na wiosnę. Polatam trochę to będę mógł coś więcej powiedzieć. Szkoda że kadłub nie jest oklejony na szaro - model by wyglądał bardziej na czasie ;-)

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

Zgadza się ? Model chyba dał mi większą frajdę w budowaniu, niż da w lataniu. Wolę już coś cięższego i konkretniejszego, niemniej przyjemnie było pracować przy nim i patrzeć jak lata. Jak będę miał nagranie to wrzucę, przy czym niewiele będzie widać. Silnik wyrywa model do góry w kilka sekund. Problem jedynie mam z zadzieraniem (nieprawidłowe kąty silnika), ale chyba już nie będę kombinował z podkładkami tylko z mikserem sparowanym z drążkiem gazu.

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.