Skocz do zawartości

Arsenal-Delanne 10 C2 - Inspiracja płatem Puławskiego?


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Niesamowity samolot stworzył Mauricy Delanne, wykorzystując płat Puławskiego dodając płat w trapezowym obrysie zainstalowany w kadłubie poniżej pierwszego , powstał układ skrzydła tandemowego.

ad10-5.thumb.jpg.e5204177e508d3ce7484364d3a70fecd.jpg

 

Dzięki temu płat przedni oddziaływał na tylni, przez co samolot był bardzo zwrotny zmniejszając przy tym prędkość przeciągnięcia, oraz zmniejszyła się tez prędkość lądowania. Zbudowano taki prototyp który w sierpniu 1938 roku wystartował i rozbił się z powodu nieumiejętności pilotowania takiego typu samolotu. Delanne  nie zraził się tym faktem i doprowadził do budowy kolejnego modelu ukończonego w 1940 roku. Po upadku Francji, Niemcy zauważyli jakiś potencjał w tym rozwiązaniu i po próbach w tunelu aerodynamicznym maszyna w październiku 1941r wzbiła się w powietrze . Zaczęto ulepszać / w sobie wiadomym celu/ istniejący już prototyp i wywieziono samolot do Niemic i ......... nic dalej nie wiadomo o dalszych losach tego dziwnego samolotu.

wwb_img10094.jpg.c57c0c37e8fa041015d5b0ea99fc5c82.jpg

 

Skrzydło tandemowe to coś co jeszcze nie było prezentowane w kombatach / chyba/, więc dlaczego nie, to naprawdę interesujący samolot wart przypomnienia. Marek spokojnie przyjął moją propozycję, wszak takie próby ulotnienia tego modelu już kiedyś były. Przyszły pianki wśród których  wyróżnia się okazały monolit kadłuba.

IMG_20210817_173032951.thumb.jpg.317a47c6e8acf7fa1a96812c64851ef2.jpg

 

Poszpilkowałem model mając przykre doświadczenie przy budowie DO335, gdzie wyznaczenie środka ciężkości po skończeniu budowy, zmusiło mnie do przemieszczenia całej elektroniki. Teraz postanowiłem zrobić to jako pierwszy krok przy budowie tego samolotu. Ponieważ nigdy nie liczyłem tandemu, poprosiłem o pomoc Jarka  /jarek_aviatik/ i dzięki temu wiem gdzie ten SC powinien się znajdować.

990875531_Zrzutekranu2021-09-2o20_41_34.thumb.png.2e20b4d0bb3ca6f498ef24866dfbc6fb.png.ff5455e9a35e8e7d27de3e04e8121688.png

 

Od Jarka i z literatury wiem, że w  tandemie wyliczenie SC nie jest najważniejszym z problemów, ale na pozostałe nie mam już wpływu, wszak pianki zostały już wycięte i nie zmienię profilu i dekalażu. Ufam, że Marek przemyślał to za mnie i nie będę miał problemów przy oblocie.

Samolot to górnopłat, skrzydło to element nośny przymocowany punktowo do kadłuba i to ono musi udźwignąć cały ciężar modelu, oczywiście przy pomocy zastrzałów. Niestety taki fakt powoduje, że jedynym miejscem do umieszczenia  elektroniki jest spód kadłuba. Dlatego po oznaczeniu miejsca gdzie będą zastrzały pomimo, że jest to monolit wzmocniłem z każdej strony kadłub prętami węglowymi. Da mi to wzmocnienie całego spodu po wycięciu w nim otworu pod elektronikę.

IMG_20210824_154251317.thumb.jpg.8a8a9e34a828d0448c3400021edf425a.jpg

 

IMG_20210824_161236539.thumb.jpg.30322313bbd693259c30d8d007a024b3.jpg

 

Nieźle jak na początek.

Pozdrawiam.

Marek

Opublikowano
1 godzinę temu, RyżyKoń napisał:

Samolot to górnopłat, skrzydło to element nośny przymocowany punktowo do kadłuba i to ono musi udźwignąć cały ciężar modelu [...]

 

W układzie tandem to chyba jednak nie cały. Tylny płat tez niesie i to sporo - biorąc pod uwagę, ze jego powierzchnia jest 75% przedniego płata.

 

I chyba coś nie tak z wpisaniem wymiaru skrzydło/statecznik - wygląda jakbyś zamienił je miejscami  - to celowo czy niechcący?

Opublikowano

Przemek, pewnie że masz racje z tym tylnym skrzydłem które jest nośne, ale gro ciężaru na siebie przyjmuje przednie skrzydło /tak mi się wydaje/ i to sugerowało mi nadanie nazwy górnopłat. Teraz do obliczenia. Pierwsze moje wyliczenie wpisane w program wyszło tak:

2099727905_AD10-poprawioneobliczenieCG.thumb.jpg.981359ba0d3d3fe44ab409eb3322b3c3.jpg

 

 

Na razie było ok, ale przypomniałem sobie ,że tandem powinno się liczyć jako kaczka i wpisałem dane w program i wyszło tak:

 

1114205323_Obliczeniakaczka(2).thumb.jpg.4ae5380fa96262d02fca76cb4fe864f9.jpg

 

Minusowe wartości liczb mnie zaskoczyły. Zwróciłem się o pomoc, prosząc Jarka o wyjaśnienie popełnionego błędu. Jarek naprawił mój błąd i wynik tego jest na rysunku. Musisz mi uwierzyć na słowo, że SC jest w idealnym punkcie, co przy tym modelu ma niesamowite znaczenie.

M

Opublikowano

Kadłub samolotu jest bardzo okazały jego wysokość to 12 cm , szerokość 6 cm i długość 60 cm. Niby duży gabarytowo, a wolnej przestrzeni gdzie można umieścić elektronikę i gdzie byłby do niej dogodny dostęp jest niewiele. 

IMG_20210825_084637544.thumb.jpg.08dc0a23e89892452080c9c864918f93.jpg

 

 

 

Umieszczając baterie, regulator i odbiornik od spodu, trzeba je tak zabezpieczyć, aby przy gwałtownych manewrach nie wypadły z samolotu. Wytopiłem kanał w którym zamierzam zmieścić elektronikę, oraz zamontowałem tylne skrzydło. Piszę skrzydło, bo ten statecznik ma 57cm i musiałem wzmocnić go również węglami.

IMG_20210824_163544591.thumb.jpg.c504c8545d0435905af4a63bf84c40aa.jpg

 

Przymocowałem silnik i serwo steru wysokości. Umieszczenie elektroniki od spodu, zmusiło mnie do zabezpieczenia "brzuszka" przed otwarciem podczas szorowania samolotu  przy lądowaniu. Ponieważ prawdziwy samolot miał od spodu wlot chłodnicy / nie wiem do jakiej części  silnika /wykorzystałem to i zrobiłem ten element z balsy. Podczas lądowania to on będzie jako pierwszy dotykał podłoża, a jednocześnie trzymał całość.

IMG_20210827_072203059.thumb.jpg.acb05998d03a477e61111e9348ae6ff9.jpg

 

IMG_20210827_072237519.thumb.jpg.facb9f90e18f17bac4e783ba00f31918.jpg

 

Pierwsze skrzydło styka się z kadłubem na wąskim odcinku /powierzchni/ i wydawało mi się, że pomimo zastrzałów przy kręceniu 

pętli może się urwać. Dlatego postanowiłem je "przybić" za pomocą 4 patyków wklejonych w skrzydło i kadłub.

IMG_20210827_081538924.thumb.jpg.7f0d17b58a96206239cb70265c0e81ee.jpg

 

IMG_20210827_084914798.thumb.jpg.37b17c0dee35bd38e80175105f63f97e.jpg

 

No to teraz tylko dorobienie kabinki i malowanie.

IMG_20210827_154924967.thumb.jpg.de3f184d7a7cd4d8e2466c62fedae36a.jpg

 

To rzeczywiście jest dziwny model kombata.

M

 

 

 

 

IMG_20210827_072057740.jpg

Opublikowano

Jest to jeden z najdziwniejszych moich kombatów. Rozpiętość pierwszego skrzydła 83 cm, drugiego /statecznik poziomy/ 57cm, Kadłub długość 60, wysokość 12, szerokość 6 cm, waga gotowego do lotu 461 gram. Tutaj poległem, ale myślę, że jest jeszcze dużo do poprawy w tym modelu i  można spokojnie zmieścić się w regulaminowej wadze. Ważne jest jak i czy ten "Arsenal" poleci, a wygląda tak:

IMG_20210830_202234.thumb.jpg.21580de0c33b61db704e55886864b5ff.jpg

 

IMG_20210830_202253.thumb.jpg.5199ae741032f9e380cfe3dc56a81c9e.jpg

 

IMG_20210830_202333.thumb.jpg.c513d62fecc85bcf8beada181441a5c2.jpg

 

IMG_20210830_202822.thumb.jpg.0c2f2cf738e994f1b30217f3b6fc58e6.jpg

 

IMG_20210830_202501.thumb.jpg.e6bc2dc4de6fe5f41d4d87046ef13f68.jpg

 

IMG_20210830_202712.thumb.jpg.a45bc2fb15914f72ea40b1847880214f.jpg

 

IMG_20210830_202925.thumb.jpg.1802a40185981f905f775ae66455277c.jpg
 

IMG_20210830_203142.thumb.jpg.c159f7276b2e89e79bea200533123004.jpg

 

IMG_20210830_203258.thumb.jpg.b67b3fa40a9bb1f2e4b74d7004128fc7.jpg

 

Rzeczywiście jest to kombat piękny inaczej. Teraz tylko oblot, puki ładna pogoda.

M.

 

IMG_20210830_202537.jpg

  • Lubię to 1
Opublikowano

Dzień w pełni nadawał się na oblot. Pierwszy start – lot odbył się w miarę poprawnie, ale tylko dlatego, że pilot maksymalnie zaciągnął ster wysokości w górę. Bez tego samolot pochylał nos chcąc koniecznie „kretować”.

 

 

Zgodnie stwierdziliśmy -> za ciężki na nos -> dołożyliśmy więc 18 gram ołowiu na koniec kadłuba. Efekt - jak na filmie - był beznadziejny.

 

 

„Nie idźcie tą drogą …” Wszyscy którzy  chcieliby budować ten model koniecznie zlikwidujcie skłon silnika, a nawet dajcie troszeczkę do góry. Unikniecie przez to wielu nieprzyjemnych doznań nie tylko wzrokowych. Tak więc, po poprawieniu skłonu samolot lata tak:

 

 

Lata fajnie, ale nie wiem czy zauważyliście, iż beczki to on nie zrobi. Otóż przy próbie wykonania takiego manewru, model zachowuje się jak „Wańka Wstańka” i gdy pilot zmuszał go do wykonania beczki, samolocik wraca do pozycji wyjściowej.  To jest mój błąd. Zasadniczy balast – bateria ważąca 122 gram umieszczona jest bardzo nisko na spodzie kadłuba.

 

1862916794_NiskoCG.thumb.jpg.bde62265d95c3a8b49bcf80e6414d301.jpg

 

Powoduje to zmianę środka ciężkości w pionie. Kadłub ma 12 cm wysokości w wyniku czego główny ciężar umieszczony na spodzie uniemożliwia wykonanie tego manewru. Zapewne można to skorygować, umieszczając wszystko bardzo blisko osi silnika i będzie ok , ale trzeba to zaplanować przed rozpoczęciem budowy.

Wniosek z oblotu: nie  jest to akrobat  a i kombatem też nie będzie. Za to bardzo fajnie wygląda w powietrzu.

 

 

 

 

 

No to jeszcze kilka zdjęć zrobionych przed lotem i w trakcie lotu.

 

1212262586_AD10-04.thumb.JPG.5e62aa9dea7c09a0feb8c41ed96cae1f.JPG

 

759523005_AD10-08(2).thumb.JPG.895a1af5b2a65ce83c43d1ca662b0888.JPG

 

710172862_AD10-10.thumb.JPG.c12837ea20bf55e5858d1f55d593b91a.JPG

 

1712688197_AD10-25(2).thumb.JPG.541d42921144da42d5f6fa70059b0501.JPG

 

143422691_AD10-26(3).thumb.JPG.73ae5f68f2cfc25ab8d7fb6605398bf9.JPG

 

1184493218_AD10-27(3).thumb.JPG.0d1d77fcc933fee3cce494ce1f61c673.JPG

 

190431763_AD10-29(3).thumb.JPG.78afba344012c4d71ad080cefcd7ca24.JPG

 

1959557032_AD10-31(3).thumb.JPG.afc145409279bc7ffde97b66817a5b0b.JPG

 

2068043007_AD10-33(3).thumb.JPG.07e984a2f84e7955e8557f60512b66e9.JPG

 

  • Lubię to 2
  • Dzięki 1
Opublikowano
Cytat

Wniosek z oblotu: nie  jest to akrobat  a i kombatem też nie będzie.

Nie podzielam tej opinii ... bardzo dobrze lata i trzeba go  tylko "lepiej poznać w locie" aby wykorzystać jego walory .

Pięknie wygląda statycznie , w locie troszkę rozkraczoną żabę przypomina ? i ubawiłem się oglądając te filmiki  - KOLEJNY RAZ GRATULUJE udanego projektu - brawo Marek ?

 

ms

Opublikowano

Tak Mirolek dobrze prawi. Szkoda ze nie zastosowales 4  serw. Tak aby drugi plat nie tylko byl statecznikiem ale rownież lotkami. To idealny samolot aby pokombinowac z konfiguracja sterowania lotkami. Czterema ! ?

pewnie beczke by robil bardzo sprawnie ?

Opublikowano

Zapomniałem właśnie o tym napisać Markowi :)

4 serwa - i super platforma do testów różnych układów sterowania:

od delty, przez kaczuchę, ustawienia klasyczne po dowolne mixy

Model jak zawsze cudny - jedyne do czego bym się trochę czepił - to lekko "oklapnięte" mewie skrzydełka  :)

 

Dzięki Marecki za pociągnięcie projektu do końca :) 

 

Opublikowano
W dniu 14.09.2021 o 10:26, mirolek napisał:

bardzo dobrze lata i trzeba go  tylko "lepiej poznać w locie" aby wykorzystać jego walory .

 

Mirek, jak zwykle masz rację "lepiej poznać w locie" . Otóż podczas pogoni za tasiemką, gdy uciekam przed przeciwnikiem / niestety samolocik nie jest zbyt szybki/ wykonując beczkę - czego oczywiście mój kombat nie chce zrobić, samolocik robi "Wańkę wstańkę"  w wyniku czego zwalnia jeszcze  prędkość i ślizga się na skrzydło, spadając 2 metry w dół. Przeciwnik nie potrafi tego dokonać i przelatuje   nad nim . Jeżeli uda mi się w tym czasie podnieść samolocik do góry, tnę wstążkę. Takiego manewru nikt  u nas nie potrafi zrobić.

 

W dniu 14.09.2021 o 13:49, Grzechu113 napisał:

Szkoda ze nie zastosowales 4  serw.

 

 Grzegorz, ja również  tak myślę . Cztery serwa i możliwość różnych konfiguracji to jest to!!!! Zwłaszcza kiedy przeczytałem na ten temat wątek na forum. Zwyciężyła prostota, wszak to ESA ma być prosta również w naprawie. Gdyby zastosować tą ilość serw, byłby bardziej zwrotny i przypominał oryginał. Może warto to zrobić w dużym modelu XL. Fajnie byłoby zobaczyć takie coś w locie.

 

W dniu 14.09.2021 o 15:57, marek rokowski napisał:

jedyne do czego bym się trochę czepił - to lekko "oklapnięte" mewie skrzydełka 

 

"Oklapnięte skrzydełka" - tu również się zgadzam, ale uwierzcie mi trudno jest wkleić węgiel w skrzydło typu mewa na odcinku 20 cm   trzykrotnie wyginając je w trzech różnych kierunkach. Złamałem pięć węgli, dałem spokój i w efekcie spłaszczyłem trochę skrzydło. Teraz budując go jeszcze raz, zastosowałbym łącznik odpowiednio wyprofilowany mniej więcej taki:

 

5.thumb.jpg.a9e1cc8aafec2e08d88540885e70c6be.jpg

 

wklejając go od góry w skrzydło, a od dołu wkleiłbym 4 szt. węgli 0,5mm na całej spodniej powierzchni. Zapewne poprawiłoby to lot, a może wszystko byłoby inne. Nie dowiem się. Może kiedyś ktoś zbuduje  taki sam model tylko z właściwymi skrzydłami i będziemy mogli porównać .Pozdrawiam.

M

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.