Skocz do zawartości

Polecane profile do szybkiego JET'a EDF


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Panowe pytanie dwa pytania:

1. Co polecicie z własnego doświadczenia jako profil do JET'a napędzanego EDF w stylu Viper/Avanti. Podstawowe założenia - rozp. około 1200mm, waga do lotu około 1800 - 2000 gramów. Przeznaczenie - klasyczna akrobacja.

2. Profil do układu bezogonowego ze szczątkowym usterzeniem typu kaczka w stylu Eurofighter/Grippen etc założenia - rozp: ~`900mm , waga do lotu 1200g. Przeznaczenie loty na wysokich kątach natarcia.

 

Będę wdzięczny za każdą podpowiedź.     

 

 

Opublikowano (edytowane)

Nikt jeszcze nie odpowiedział - ale nie jest prosto odpowiedzieć na takie pytania.

Wiele profili będzie się nadawało, ale patrząc na rozpiętości, to wybierałbym profile dla małych liczb Reynoldsa

Możesz wybrać sobie ze strony: http://airfoiltools.com/  w okienko wyszukiwania wpisz: low reynolds i kliknij Search.

1463795900_Zrzutekranu2021-10-17o09_02_30.thumb.png.4343380fae4f5c1ad0db7e7003257f28.png

 

Może zdziała ten link:

http://airfoiltools.com/site/search?cx=partner-pub-2601928470036827%3A5136476429&cof=FORID%3A10&ie=UTF-8&q=low+reynolds&sa=Search&siteurl=airfoiltools.com%2F&ref=www.google.com%2F&ss=0j0j1

 

 

Punkt 2:

W dniu 15.10.2021 o 20:34, Tender79 napisał:

2. Profil do układu bezogonowego ze szczątkowym usterzeniem typu kaczka w stylu Eurofighter/Grippen etc założenia - rozp: ~`900mm , waga do lotu 1200g. Przeznaczenie loty na wysokich kątach natarcia.

 

Nie ma takiego pojęcia, ani elementu samolotu jak "szczątkowe usterzenie typu kaczka"

To jest po prostu układ kaczka i przednie skrzydło.

Przy tej rozpiętości będziesz miał małe cięciwy, czyli bardzo małe Re na końcówkach, oprócz tego chcesz latać na dużych kątach natarcia, czyli oprócz profilu dla małych Re musi być profil, który będzie miał dobrą charakterystykę przeciągnięcia dla tych Re. Np. taki http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=s2091-il

994003324_Zrzutekranu2021-10-17o09_13_22.thumb.png.fb878c155080adbc1a77cc9051a57675.png

 

Moja rada - zrobić piankowca.

Skrzydło główne - kąt zaklinowania: 0 stopni

Na przednie skrzydło canard - np. profil Clark Y - usterzenie płytowe, aby można było łatwo wytrymować. Na początek - "zaklinowałbym" canard na +2 stopnie. (może być mało)

 

 

 

Edytowane przez jarek_aviatik
uzupełnienie
Opublikowano
W dniu 17.10.2021 o 09:19, jarek_aviatik napisał:

Nikt jeszcze nie odpowiedział - ale nie jest prosto odpowiedzieć na takie pytania.

Wiele profili będzie się nadawało, ale patrząc na rozpiętości, to wybierałbym profile dla małych liczb Reynoldsa

Możesz wybrać sobie ze strony: http://airfoiltools.com/  w okienko wyszukiwania wpisz: low reynolds i kliknij Search.

1463795900_Zrzutekranu2021-10-17o09_02_30.thumb.png.4343380fae4f5c1ad0db7e7003257f28.png

 

Może zdziała ten link:

http://airfoiltools.com/site/search?cx=partner-pub-2601928470036827%3A5136476429&cof=FORID%3A10&ie=UTF-8&q=low+reynolds&sa=Search&siteurl=airfoiltools.com%2F&ref=www.google.com%2F&ss=0j0j1

 

 

Punkt 2:

 

Nie ma takiego pojęcia, ani elementu samolotu jak "szczątkowe usterzenie typu kaczka"

To jest po prostu układ kaczka i przednie skrzydło.

Przy tej rozpiętości będziesz miał małe cięciwy, czyli bardzo małe Re na końcówkach, oprócz tego chcesz latać na dużych kątach natarcia, czyli oprócz profilu dla małych Re musi być profil, który będzie miał dobrą charakterystykę przeciągnięcia dla tych Re. Np. taki http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=s2091-il

994003324_Zrzutekranu2021-10-17o09_13_22.thumb.png.fb878c155080adbc1a77cc9051a57675.png

 

Moja rada - zrobić piankowca.

Skrzydło główne - kąt zaklinowania: 0 stopni

Na przednie skrzydło canard - np. profil Clark Y - usterzenie płytowe, aby można było łatwo wytrymować. Na początek - "zaklinowałbym" canard na +2 stopnie. (może być mało)

 

 

 

 

Jarku bardzo Ci dziękuję za odpowiedź. Jedno pytania mam jeszcze odnośnie liczby Re, niestety w temacie aerodynamiki kuleję bardzo. U papy Schiera znalazłem informację, aby unikać zakresów krytycznych Re pomiędzy 40 000 a 80 000. Na kalkulatorze na http://airfoiltools.com/calculator/reynoldsnumber?MReNumForm[vel]=10&MReNumForm[chord]=0.14&MReNumForm[kvisc]=1.4207E-5&yt0=Calculate wprowadzam wartość śr. cięciwy aerodynamicznej a następnie cięciwę końcówki skrzydła upewniając się, że dla oczekiwanych prędkości lotu (prędkość podejścia i przelotowa) wyniki nie będą w przedziale 40/80K Re?

  

 

Opublikowano (edytowane)
1 godzinę temu, Tender79 napisał:

 

Jarku bardzo Ci dziękuję za odpowiedź. Jedno pytania mam jeszcze odnośnie liczby Re, niestety w temacie aerodynamiki kuleję bardzo. U papy Schiera znalazłem informację, aby unikać zakresów krytycznych Re pomiędzy 40 000 a 80 000. Na kalkulatorze na http://airfoiltools.com/calculator/reynoldsnumber?MReNumForm[vel]=10&MReNumForm[chord]=0.14&MReNumForm[kvisc]=1.4207E-5&yt0=Calculate wprowadzam wartość śr. cięciwy aerodynamicznej a następnie cięciwę końcówki skrzydła upewniając się, że dla oczekiwanych prędkości lotu (prędkość podejścia i przelotowa) wyniki nie będą w przedziale 40/80K Re?

  

 

Pamiętaj, że książki Schiera były pisane dawno temu. Baza danych profili była jaka była. Ale jest to prawdą. Bardzo mało profili chce działać w tym zakresie Re. Dlatego dobrze jest np. sterować warstwą przyścienną w tych rejonach, np naklejając jakieś turbulatory.

Wszystko zależy jaką prędkość lądowania przyjmujesz - np. 10 m/s i 10 cm cięciwy

1921289856_Zrzutekranu2021-10-19o15_00_29.png.540ee055ff141d6bd7fc156129b924c9.png

 

Ale samą końcówką bym się nie przejmował, ale średnią cięciwą w rejonie lotki.

 

Ale teraz są profile, które dość dobrze "pracują" przy małych Re

Np. szybowcowe profile Marka Dreli seri AG. Np. AG35

1159544005_Zrzutekranu2021-10-19o15_07_42.png.7d06efbb4bfc517876f038471c1f6a7b.png

 

 

Profil SA7035

1546369630_Zrzutekranu2021-10-19o15_07_06.png.650ef42a639c9dbd69c9591ef7219339.png

 

 

Unikaj profili z takimi charakterystykami przeciągnięcia:

 

490946139_Zrzutekranu2021-10-19o15_14_04.png.f58caf758f72a4df3b046ce6eeea44bc.png943308873_Zrzutekranu2021-10-19o15_23_55.png.e92e7364245ebe2b644ea55a013396ad.png

 

 

 

Do tych "kaczek" proponuję Ci profil od latającego skrzydła MH45, może nie będziesz miał problemów z "ciężkim nosem"

od Re 100k już ma ładne charakterystyki przeciągnięcia, dla Re = 50k - takie sobie (czerwona)

41102646_Zrzutekranu2021-10-19o15_43_21.thumb.png.8968e1864b960c042cdea580383bafdb.png

 

Tu masz plik DAT i SVG (profil jest zmodyfikowany, pogrubiłem mu krawędź spływu)

 

 

 

MH 45 9.85%_mod.dat MH 45 9.85%_mod.svg

Edytowane przez jarek_aviatik
uzupełnienie
  • Dzięki 1
Opublikowano (edytowane)

Jarku bardzo dziękuję Ci za dzielenie się Twoją wiedzą, nawiązując do Twojej odpowiedzi i moich braków merytorycznych chcę dobrze zrozumieć jak odczytywać wykres siły nośnej vs kąt natarcia:  

61043066_krzywacl.thumb.jpg.9c8a5f35c94ba499fba538a570794765.jpg

 

Czy dobrze rozumiem porównanie tych dwóch konkretnych profili?

Co do profili dla kaczki to spróbuję MH45, do tej pory w moich kaczkach stosowałęm KFM'm albo symetryczne i zawsze był problem z ciężkim nosem. Mocny trym na canardzie skutkował niefajnym zachowaniem w trakcie beczki - gwałtowne nurkowanie po osiągnięciu lotu plecowego.

 

Co do profilu dla projektu w takim stylu:

Viperjet_Type-F-black-petrol-768x512.jpg.65e6e6578098802dba1c2f933adbb2ed.jpg

  

Myślę o profilach:

1. http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=e374-il

2. http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=mh20-il

3. http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=rg15-il

4. http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=mh18-il

 

A może jeszcze coś innego?

 

 

Edytowane przez Tender79
Opublikowano
20 godzin temu, jarek_aviatik napisał:

Do tych "kaczek" proponuję Ci profil od latającego skrzydła MH45, może nie będziesz miał problemów z "ciężkim nosem"

od Re 100k już ma ładne charakterystyki przeciągnięcia, dla Re = 50k - takie sobie (czerwona)

MH 45 9.85%_mod.dat 2 kB · 2 pobrania MH 45 9.85%_mod.svg 1 kB · 2 pobrania

 

Jarku myślisz, że warto zrobić zwichrzenie na końcówce około 3 - 2 stopnie?  

Opublikowano (edytowane)
7 godzin temu, Tender79 napisał:

Jarku bardzo dziękuję Ci za dzielenie się Twoją wiedzą, nawiązując do Twojej odpowiedzi i moich braków merytorycznych chcę dobrze zrozumieć jak odczytywać wykres siły nośnej vs kąt natarcia:  

61043066_krzywacl.thumb.jpg.9c8a5f35c94ba499fba538a570794765.jpg

 

Czy dobrze rozumiem porównanie tych dwóch konkretnych profili?

Co do profili dla kaczki to spróbuję MH45, do tej pory w moich kaczkach stosowałęm KFM'm albo symetryczne i zawsze był problem z ciężkim nosem. Mocny trym na canardzie skutkował niefajnym zachowaniem w trakcie beczki - gwałtowne nurkowanie po osiągnięciu lotu plecowego.

 

Co do profilu dla projektu w takim stylu:

Viperjet_Type-F-black-petrol-768x512.jpg.65e6e6578098802dba1c2f933adbb2ed.jpg

  

Myślę o profilach:

1. http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=e374-il

2. http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=mh20-il

3. http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=rg15-il

4. http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=mh18-il

 

A może jeszcze coś innego?

 

Jeśli chodzi o charakterystykę przeciągnięcia, to najlepiej gdy jest łagodne przejście przez ekstremum (delikatne i łagodne załamanie krzywej)

Profile od 1 do 4

1 - raczej nie.

2 - w miarę, ale do Re > 100k

3 - może być

4 - nie

Do takiego modelu jak na rysunku powyżej proponuję Ci taki profil

http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=s4110-il

Będzie OK do szybkiego latania i w miarę do lądowania 

Czy robić zwichrzenie w takim modelu - można, ale ile stopni, to zależy od dekalażu - dekalaż (kąt wzajemnego sklinowania skrzydła i statecznika możesz wyliczyć wg wzoru z książki Schiera)

Gdzieś tu na forum pisałem jak to robić. Możesz napisać na PW, to pomogę w temacie. EDIT: tutaj pisałem: 

 

 

5 godzin temu, Tender79 napisał:

 

Jarku myślisz, że warto zrobić zwichrzenie na końcówce około 3 - 2 stopnie?  

W układach kaczka, a ten profil MH45 zaproponowałem do modelu tego typu, skrzydło główne zaklinowuje się na kąt mniejszy niż przednie, i ten profil się dobrze do tego nadaje.

Dodatkowo w części środkowej skrzydła głównego jest zmniejszenie kąta natarcia ze względu na wpływ skrzydła przedniego.

Można robić takie skrzydło główne:

od osi podłużnej do rozpiętości przedniego skrzydła +10% bez zwichrzenia - kąt zaklinowania +1 stopień

Dalej do końcówki zwichrzenie liniowe: -1 stopień - czyli końcówka będzie miała kąt zaklinowania 0 stopni.

 

EDIT - aby zobrazować, co poeta miał na myśli:

SAAB_JAS-39_Gripen_rys.jpeg.5fad061fe589c247c6bc3b0d807cd612.jpeg

 

 

 

 

 

 

Edytowane przez jarek_aviatik
uzupełnienie
  • Dzięki 1
Opublikowano
W dniu 20.10.2021 o 16:08, jarek_aviatik napisał:

 

W układach kaczka, a ten profil MH45 zaproponowałem do modelu tego typu, skrzydło główne zaklinowuje się na kąt mniejszy niż przednie, i ten profil się dobrze do tego nadaje.

Dodatkowo w części środkowej skrzydła głównego jest zmniejszenie kąta natarcia ze względu na wpływ skrzydła przedniego.

Można robić takie skrzydło główne:

od osi podłużnej do rozpiętości przedniego skrzydła +10% bez zwichrzenia - kąt zaklinowania +1 stopień

Dalej do końcówki zwichrzenie liniowe: -1 stopień - czyli końcówka będzie miała kąt zaklinowania 0 stopni.

 

EDIT - aby zobrazować, co poeta miał na myśli:

SAAB_JAS-39_Gripen_rys.jpeg.5fad061fe589c247c6bc3b0d807cd612.jpeg

 

 

 

 

 

 

Jarek, wielkie podziękowanie za pomoc, dzięki Twoim sugestiom opracowałem założenia pod pierwszy projekt bezogonowca, który będzie się tak prezentował:

f16b.thumb.jpg.84dc0bdd00aedc060a46190bd21259f6.jpg

Pytanie czy dawać dodatni wznios canarda, zauważyłem, że w dużej ilości konstrukcji ma on właśnie wznios dodatni. Wyszła całkiem duża pow. skrzydeł 35dm2 co przy wadze do lotu 1300g powinno dać solidne noszenie. Skrzydła będę wycięte gorącym drutem i pokryte fornirem, lub jeśli starczy $$ zrobię eksperyment z powłoką z włókna węglowego 120g/m2. Zamonowany zostanie również wektor ciągu bo jest z tym mega zabawa - obecna wersja mojego jeta:

 247452151_678747786420361_5150533136284178719_n.thumb.jpg.c664db7b6bf453251fa02e9d69613e08.jpg

Lata tak: https://youtu.be/GQ4MmHbeN8U także po dodaniu canarda, sterów kierunku, dobrego profilu i zmniejszeniu masy powinno być jeszcze lepiej. Założę topic we właściwym dziale i tam będę kontynuował relację z budowy.

Opublikowano
23 godziny temu, Tender79 napisał:

Jarek, wielkie podziękowanie za pomoc, dzięki Twoim sugestiom opracowałem założenia pod pierwszy projekt bezogonowca, który będzie się tak prezentował:

f16b.thumb.jpg.84dc0bdd00aedc060a46190bd21259f6.jpg

Pytanie czy dawać dodatni wznios canarda, zauważyłem, że w dużej ilości konstrukcji ma on właśnie wznios dodatni. Wyszła całkiem duża pow. skrzydeł 35dm2 co przy wadze do lotu 1300g powinno dać solidne noszenie. Skrzydła będę wycięte gorącym drutem i pokryte fornirem, lub jeśli starczy $$ zrobię eksperyment z powłoką z włókna węglowego 120g/m2. Zamonowany zostanie również wektor ciągu bo jest z tym mega zabawa - obecna wersja mojego jeta:

 

Lata tak: https://youtu.be/GQ4MmHbeN8U także po dodaniu canarda, sterów kierunku, dobrego profilu i zmniejszeniu masy powinno być jeszcze lepiej. Założę topic we właściwym dziale i tam będę kontynuował relację z budowy.

 

To na rysunku powyżej, to nie bezogonowiec, a układ kaczka - chyba, że źle odczytuję te jaskrawozielone powierzchnie.

Co do wzniosu canarda - nie musi być dodatni. Ale nie może to być płaska  płytka - zobacz opis Motylastego Gintera http://www.motylasty.pl/toto020a.html

Dodając do układu DELTA przednie skrzydło canard - zmieniasz układ i musisz sobie zdawać sprawę z konsekwencji.

 

  • Dzięki 1
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.