Tender79 Opublikowano 15 Października 2021 Udostępnij Opublikowano 15 Października 2021 Panowe pytanie dwa pytania: 1. Co polecicie z własnego doświadczenia jako profil do JET'a napędzanego EDF w stylu Viper/Avanti. Podstawowe założenia - rozp. około 1200mm, waga do lotu około 1800 - 2000 gramów. Przeznaczenie - klasyczna akrobacja. 2. Profil do układu bezogonowego ze szczątkowym usterzeniem typu kaczka w stylu Eurofighter/Grippen etc założenia - rozp: ~`900mm , waga do lotu 1200g. Przeznaczenie loty na wysokich kątach natarcia. Będę wdzięczny za każdą podpowiedź. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek_aviatik Opublikowano 17 Października 2021 Udostępnij Opublikowano 17 Października 2021 (edytowane) Nikt jeszcze nie odpowiedział - ale nie jest prosto odpowiedzieć na takie pytania. Wiele profili będzie się nadawało, ale patrząc na rozpiętości, to wybierałbym profile dla małych liczb Reynoldsa Możesz wybrać sobie ze strony: http://airfoiltools.com/ w okienko wyszukiwania wpisz: low reynolds i kliknij Search. Może zdziała ten link: http://airfoiltools.com/site/search?cx=partner-pub-2601928470036827%3A5136476429&cof=FORID%3A10&ie=UTF-8&q=low+reynolds&sa=Search&siteurl=airfoiltools.com%2F&ref=www.google.com%2F&ss=0j0j1 Punkt 2: W dniu 15.10.2021 o 20:34, Tender79 napisał: 2. Profil do układu bezogonowego ze szczątkowym usterzeniem typu kaczka w stylu Eurofighter/Grippen etc założenia - rozp: ~`900mm , waga do lotu 1200g. Przeznaczenie loty na wysokich kątach natarcia. Nie ma takiego pojęcia, ani elementu samolotu jak "szczątkowe usterzenie typu kaczka" To jest po prostu układ kaczka i przednie skrzydło. Przy tej rozpiętości będziesz miał małe cięciwy, czyli bardzo małe Re na końcówkach, oprócz tego chcesz latać na dużych kątach natarcia, czyli oprócz profilu dla małych Re musi być profil, który będzie miał dobrą charakterystykę przeciągnięcia dla tych Re. Np. taki http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=s2091-il Moja rada - zrobić piankowca. Skrzydło główne - kąt zaklinowania: 0 stopni Na przednie skrzydło canard - np. profil Clark Y - usterzenie płytowe, aby można było łatwo wytrymować. Na początek - "zaklinowałbym" canard na +2 stopnie. (może być mało) Edytowane 17 Października 2021 przez jarek_aviatik uzupełnienie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tender79 Opublikowano 19 Października 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Października 2021 W dniu 17.10.2021 o 09:19, jarek_aviatik napisał: Nikt jeszcze nie odpowiedział - ale nie jest prosto odpowiedzieć na takie pytania. Wiele profili będzie się nadawało, ale patrząc na rozpiętości, to wybierałbym profile dla małych liczb Reynoldsa Możesz wybrać sobie ze strony: http://airfoiltools.com/ w okienko wyszukiwania wpisz: low reynolds i kliknij Search. Może zdziała ten link: http://airfoiltools.com/site/search?cx=partner-pub-2601928470036827%3A5136476429&cof=FORID%3A10&ie=UTF-8&q=low+reynolds&sa=Search&siteurl=airfoiltools.com%2F&ref=www.google.com%2F&ss=0j0j1 Punkt 2: Nie ma takiego pojęcia, ani elementu samolotu jak "szczątkowe usterzenie typu kaczka" To jest po prostu układ kaczka i przednie skrzydło. Przy tej rozpiętości będziesz miał małe cięciwy, czyli bardzo małe Re na końcówkach, oprócz tego chcesz latać na dużych kątach natarcia, czyli oprócz profilu dla małych Re musi być profil, który będzie miał dobrą charakterystykę przeciągnięcia dla tych Re. Np. taki http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=s2091-il Moja rada - zrobić piankowca. Skrzydło główne - kąt zaklinowania: 0 stopni Na przednie skrzydło canard - np. profil Clark Y - usterzenie płytowe, aby można było łatwo wytrymować. Na początek - "zaklinowałbym" canard na +2 stopnie. (może być mało) Jarku bardzo Ci dziękuję za odpowiedź. Jedno pytania mam jeszcze odnośnie liczby Re, niestety w temacie aerodynamiki kuleję bardzo. U papy Schiera znalazłem informację, aby unikać zakresów krytycznych Re pomiędzy 40 000 a 80 000. Na kalkulatorze na http://airfoiltools.com/calculator/reynoldsnumber?MReNumForm[vel]=10&MReNumForm[chord]=0.14&MReNumForm[kvisc]=1.4207E-5&yt0=Calculate wprowadzam wartość śr. cięciwy aerodynamicznej a następnie cięciwę końcówki skrzydła upewniając się, że dla oczekiwanych prędkości lotu (prędkość podejścia i przelotowa) wyniki nie będą w przedziale 40/80K Re? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek_aviatik Opublikowano 19 Października 2021 Udostępnij Opublikowano 19 Października 2021 (edytowane) 1 godzinę temu, Tender79 napisał: Jarku bardzo Ci dziękuję za odpowiedź. Jedno pytania mam jeszcze odnośnie liczby Re, niestety w temacie aerodynamiki kuleję bardzo. U papy Schiera znalazłem informację, aby unikać zakresów krytycznych Re pomiędzy 40 000 a 80 000. Na kalkulatorze na http://airfoiltools.com/calculator/reynoldsnumber?MReNumForm[vel]=10&MReNumForm[chord]=0.14&MReNumForm[kvisc]=1.4207E-5&yt0=Calculate wprowadzam wartość śr. cięciwy aerodynamicznej a następnie cięciwę końcówki skrzydła upewniając się, że dla oczekiwanych prędkości lotu (prędkość podejścia i przelotowa) wyniki nie będą w przedziale 40/80K Re? Pamiętaj, że książki Schiera były pisane dawno temu. Baza danych profili była jaka była. Ale jest to prawdą. Bardzo mało profili chce działać w tym zakresie Re. Dlatego dobrze jest np. sterować warstwą przyścienną w tych rejonach, np naklejając jakieś turbulatory. Wszystko zależy jaką prędkość lądowania przyjmujesz - np. 10 m/s i 10 cm cięciwy Ale samą końcówką bym się nie przejmował, ale średnią cięciwą w rejonie lotki. Ale teraz są profile, które dość dobrze "pracują" przy małych Re Np. szybowcowe profile Marka Dreli seri AG. Np. AG35 Profil SA7035 Unikaj profili z takimi charakterystykami przeciągnięcia: Do tych "kaczek" proponuję Ci profil od latającego skrzydła MH45, może nie będziesz miał problemów z "ciężkim nosem" od Re 100k już ma ładne charakterystyki przeciągnięcia, dla Re = 50k - takie sobie (czerwona) Tu masz plik DAT i SVG (profil jest zmodyfikowany, pogrubiłem mu krawędź spływu) MH 45 9.85%_mod.dat MH 45 9.85%_mod.svg Edytowane 19 Października 2021 przez jarek_aviatik uzupełnienie 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 19 Października 2021 Udostępnij Opublikowano 19 Października 2021 Co masz na myśli pisząc "szybkiego edf"? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tender79 Opublikowano 19 Października 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Października 2021 1 godzinę temu, robertus napisał: Co masz na myśli pisząc "szybkiego edf"? Robertus chodzi o prędkość lotu w okolicach 160-180 km/h. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tender79 Opublikowano 20 Października 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Października 2021 (edytowane) Jarku bardzo dziękuję Ci za dzielenie się Twoją wiedzą, nawiązując do Twojej odpowiedzi i moich braków merytorycznych chcę dobrze zrozumieć jak odczytywać wykres siły nośnej vs kąt natarcia: Czy dobrze rozumiem porównanie tych dwóch konkretnych profili? Co do profili dla kaczki to spróbuję MH45, do tej pory w moich kaczkach stosowałęm KFM'm albo symetryczne i zawsze był problem z ciężkim nosem. Mocny trym na canardzie skutkował niefajnym zachowaniem w trakcie beczki - gwałtowne nurkowanie po osiągnięciu lotu plecowego. Co do profilu dla projektu w takim stylu: Myślę o profilach: 1. http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=e374-il 2. http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=mh20-il 3. http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=rg15-il 4. http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=mh18-il A może jeszcze coś innego? Edytowane 20 Października 2021 przez Tender79 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tender79 Opublikowano 20 Października 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Października 2021 20 godzin temu, jarek_aviatik napisał: Do tych "kaczek" proponuję Ci profil od latającego skrzydła MH45, może nie będziesz miał problemów z "ciężkim nosem" od Re 100k już ma ładne charakterystyki przeciągnięcia, dla Re = 50k - takie sobie (czerwona) MH 45 9.85%_mod.dat 2 kB · 2 pobrania MH 45 9.85%_mod.svg 1 kB · 2 pobrania Jarku myślisz, że warto zrobić zwichrzenie na końcówce około 3 - 2 stopnie? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek_aviatik Opublikowano 20 Października 2021 Udostępnij Opublikowano 20 Października 2021 (edytowane) 7 godzin temu, Tender79 napisał: Jarku bardzo dziękuję Ci za dzielenie się Twoją wiedzą, nawiązując do Twojej odpowiedzi i moich braków merytorycznych chcę dobrze zrozumieć jak odczytywać wykres siły nośnej vs kąt natarcia: Czy dobrze rozumiem porównanie tych dwóch konkretnych profili? Co do profili dla kaczki to spróbuję MH45, do tej pory w moich kaczkach stosowałęm KFM'm albo symetryczne i zawsze był problem z ciężkim nosem. Mocny trym na canardzie skutkował niefajnym zachowaniem w trakcie beczki - gwałtowne nurkowanie po osiągnięciu lotu plecowego. Co do profilu dla projektu w takim stylu: Myślę o profilach: 1. http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=e374-il 2. http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=mh20-il 3. http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=rg15-il 4. http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=mh18-il A może jeszcze coś innego? Jeśli chodzi o charakterystykę przeciągnięcia, to najlepiej gdy jest łagodne przejście przez ekstremum (delikatne i łagodne załamanie krzywej) Profile od 1 do 4 1 - raczej nie. 2 - w miarę, ale do Re > 100k 3 - może być 4 - nie Do takiego modelu jak na rysunku powyżej proponuję Ci taki profil http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=s4110-il Będzie OK do szybkiego latania i w miarę do lądowania Czy robić zwichrzenie w takim modelu - można, ale ile stopni, to zależy od dekalażu - dekalaż (kąt wzajemnego sklinowania skrzydła i statecznika możesz wyliczyć wg wzoru z książki Schiera) Gdzieś tu na forum pisałem jak to robić. Możesz napisać na PW, to pomogę w temacie. EDIT: tutaj pisałem: 5 godzin temu, Tender79 napisał: Jarku myślisz, że warto zrobić zwichrzenie na końcówce około 3 - 2 stopnie? W układach kaczka, a ten profil MH45 zaproponowałem do modelu tego typu, skrzydło główne zaklinowuje się na kąt mniejszy niż przednie, i ten profil się dobrze do tego nadaje. Dodatkowo w części środkowej skrzydła głównego jest zmniejszenie kąta natarcia ze względu na wpływ skrzydła przedniego. Można robić takie skrzydło główne: od osi podłużnej do rozpiętości przedniego skrzydła +10% bez zwichrzenia - kąt zaklinowania +1 stopień Dalej do końcówki zwichrzenie liniowe: -1 stopień - czyli końcówka będzie miała kąt zaklinowania 0 stopni. EDIT - aby zobrazować, co poeta miał na myśli: Edytowane 20 Października 2021 przez jarek_aviatik uzupełnienie 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tender79 Opublikowano 25 Października 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 25 Października 2021 W dniu 20.10.2021 o 16:08, jarek_aviatik napisał: W układach kaczka, a ten profil MH45 zaproponowałem do modelu tego typu, skrzydło główne zaklinowuje się na kąt mniejszy niż przednie, i ten profil się dobrze do tego nadaje. Dodatkowo w części środkowej skrzydła głównego jest zmniejszenie kąta natarcia ze względu na wpływ skrzydła przedniego. Można robić takie skrzydło główne: od osi podłużnej do rozpiętości przedniego skrzydła +10% bez zwichrzenia - kąt zaklinowania +1 stopień Dalej do końcówki zwichrzenie liniowe: -1 stopień - czyli końcówka będzie miała kąt zaklinowania 0 stopni. EDIT - aby zobrazować, co poeta miał na myśli: Jarek, wielkie podziękowanie za pomoc, dzięki Twoim sugestiom opracowałem założenia pod pierwszy projekt bezogonowca, który będzie się tak prezentował: Pytanie czy dawać dodatni wznios canarda, zauważyłem, że w dużej ilości konstrukcji ma on właśnie wznios dodatni. Wyszła całkiem duża pow. skrzydeł 35dm2 co przy wadze do lotu 1300g powinno dać solidne noszenie. Skrzydła będę wycięte gorącym drutem i pokryte fornirem, lub jeśli starczy $$ zrobię eksperyment z powłoką z włókna węglowego 120g/m2. Zamonowany zostanie również wektor ciągu bo jest z tym mega zabawa - obecna wersja mojego jeta: Lata tak: https://youtu.be/GQ4MmHbeN8U także po dodaniu canarda, sterów kierunku, dobrego profilu i zmniejszeniu masy powinno być jeszcze lepiej. Założę topic we właściwym dziale i tam będę kontynuował relację z budowy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek_aviatik Opublikowano 26 Października 2021 Udostępnij Opublikowano 26 Października 2021 23 godziny temu, Tender79 napisał: Jarek, wielkie podziękowanie za pomoc, dzięki Twoim sugestiom opracowałem założenia pod pierwszy projekt bezogonowca, który będzie się tak prezentował: Pytanie czy dawać dodatni wznios canarda, zauważyłem, że w dużej ilości konstrukcji ma on właśnie wznios dodatni. Wyszła całkiem duża pow. skrzydeł 35dm2 co przy wadze do lotu 1300g powinno dać solidne noszenie. Skrzydła będę wycięte gorącym drutem i pokryte fornirem, lub jeśli starczy $$ zrobię eksperyment z powłoką z włókna węglowego 120g/m2. Zamonowany zostanie również wektor ciągu bo jest z tym mega zabawa - obecna wersja mojego jeta: Lata tak: https://youtu.be/GQ4MmHbeN8U także po dodaniu canarda, sterów kierunku, dobrego profilu i zmniejszeniu masy powinno być jeszcze lepiej. Założę topic we właściwym dziale i tam będę kontynuował relację z budowy. To na rysunku powyżej, to nie bezogonowiec, a układ kaczka - chyba, że źle odczytuję te jaskrawozielone powierzchnie. Co do wzniosu canarda - nie musi być dodatni. Ale nie może to być płaska płytka - zobacz opis Motylastego Gintera http://www.motylasty.pl/toto020a.html Dodając do układu DELTA przednie skrzydło canard - zmieniasz układ i musisz sobie zdawać sprawę z konsekwencji. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi