Tomek 77 Opublikowano 26 Grudnia 2021 Opublikowano 26 Grudnia 2021 Witajcie Na nowy sezon mam zamiar ulotnić używanego Dragona (termisto C), który wpadł w moje ręce. Jest to szybowiec, ale ze względu na zbocze, gdzie najczęściej latam, mszę zamontować jakiś motorek. Ma to być wersja w miarę budżetowa. To będzie mój drugi laminat po Virusie 2,5 e. Niewiele znalazłem na temat tego modelu poza stroną producenta, oto trochę info z jego strony. DRAGON to model w pełni wykonany z TWS. Skrzydła wykonane są techniką skorupową. Kadłub jest usztywniony kevlarem i włóknami węglowymi w miejscach narażonych na naprężenia. Główne obszary zastosowania modelu to latanie na zboczu oraz wejście do latania w kategoriach F3B i F3J. Teraz dostępny również w wersji elektrycznej. (tłumacz google) Technical condition DRAGON Manufacturer V. J. V. VALENTA MODEL Wing span 2892 mm Lenght 1464 mm Aerofoil HQ 2,5/9 Elevator profil NACA 007/006 Wing area 58,022 dm2 Elevator area 6,298 dm2 Flying weight 2400 g Wing Loading 41,22 g/dm2 Motor MEGA S 7 Motor Ultra 1600 -8/18 V Batery 14 pcs Sanyo 1700 SCR Current 35 - 40 A Propeller 13x8 Falco (13,5x7 Robbe) Nr. off controll. functions 4 Model w ciekawym ? różowo brokatowym malowaniu ( gdzieś czytałem że różowy lepiej lata ?) Z poważniejszych uszkodzeń to; Natarcie centropłata widać na zdjęciu naprawione i nie ma co się raczej czepiać. ( ledwo widać) Statecznik prawa stron, ale tylko od spodu (na razie tak zostawię) Kadłub wygląda trochę gorzej, chyba była pęknięta górna część, gdzie wchodzi skrzydło i cały kadłub został w tym miejscu owinięty, chyba węglem i zamalowany na biało. nie widać żeby kadłub był złamany w tym miejscu, a skrzydła są montowane na dwóch śrubach. (chyba do oblotu też nie będę tego ruszał, potem zobaczę) Model miał zamontowane serwo do wyczepu z holu. Z dziobu wyjąłem kawał ołowiu 172g Poważyłem wszystko (z serwami): uszy L = 373 g - P 366 g centropłat 822 g statecznik 136 g kadłub 857 g ołów 172 g całość 2554 g ( bez odbiornika, akumulatora, i regulatora) Producent podaje wagę gotowego do lotu 2400 g (nie wiem czy to waga szybowca czy motoszybowca) Model ma już "trochę" ? wylatane godzin ale chyba nie jest źle. Jak włożę akumulator 4S 2200 mAh ( waga około 250 g) to jest mniej więcej wyważony, a za ołów 172g powinienem dobrać jakiś silnik w tej wadze + kołpak i łopatki. Czyli do lotu powinienem się zmieścić w 2900 g ? co o tym sądzicie. W związku z powyższym, mam kilka pytań do bardziej doświadczonych kolegów: Czy ktoś latał takim modelem i może coś napisać o jego plusach / minusach - mile widziane porównanie do Virusa ( czego mogę się po nim spodziewać) Czy ktoś miał styczność dokładnie z tym modelem i może coś napisać o jego historii. Może jakieś propozycje silnika do tego modelu, poza tymi producenta - nie zależy mi na pionowym wznoszeniu ( bardziej budżetowe rozwiązanie, nawet coś używanego, byle dało radę - regulator jakiś będę miał) Uwagi co do uszkodzeń i przejmowania się nimi (drażnią oczy, ale żeby na razie, chociaż do oblotu było bezpiecznie - kosmetyka później) Pozdrawiam Tomek
Tomek 77 Opublikowano 13 Lutego 2022 Autor Opublikowano 13 Lutego 2022 Witam Żeby temat nie został "pusty" opiszę moją drogę do oblotu tego modelu ( może komuś się przyda ) Miało być budżetowo więc: 1. Silnik - okazało się że mam taki, który wcisnę do kadłuba i powinien dać radę - Emax GT2826/04 Napięcie zasilania: 3-4 cele LiPo (11,1V-14,8V) Obroty silnika: 1090 kV Ciąg maksymalny: 2500 g Maksymalny pobór prądu: 47A Moc maksymalna: 752 W Zalecane śmigła: 11 x 5,5 / 10 x 5 Zalecana masa modelu: 800-2400 g Średnica silnika: 35 mm Długość silnika bez wału: 49,5 mm Średnica wału: 5 mm Waga silnika: 175 g 2. Regulator - narazie wyjęty z innego modelu Redox 65A 3. Kołpak ALU. 45/5/M3 TURBO SPECJAL 4. Łopatki do pomiaru które mam na stanie Aero naut 13x6.5 i 10x5 "Pomiary" na mojej "wiatrowni" 3S- 10X5 - 10.28 V = 13.23A - 0.9 kg ciąg 4S- 10X5 - 14.00 V = 33.83A - 1.9 kg ciąg 4S- 13x6.5 - 13.04 V = 67,8A - 3,2 kg ciąg (model około 2,9 kg) Przewidywany pakiet to 4S 2200-2300 mAh więc silnik da radę ale pasowało by trochę większe śmigło niż 10x5 ale mniejsze niż 13x6.5 bo 67,8 A Próby trzy serie po około 10 s nic się nie grzało (ale było koło zera stopni na zewnątrz) Model po amputacji - przygotowany do wklejenia wręgi ze sklejki. ( z lekkim skłonem i wykłonem ) Pozdrawiam 1
Elvis Opublikowano 14 Lutego 2022 Opublikowano 14 Lutego 2022 Na takim silniku, z łopatami 13x6.5 i aku 3s 2200 latałem kiedyś motoszybowcem 2.6 m i wadze 2.8 kg jak dobrze pamiętam. Szału nie było ale dawał spokojnie radę. Przy 4s może mieć trochę ciepło tylko weź pod uwagę że pomiary masz statyczne a w locie będzie nieco lżej. Jak chcesz to poszukam u siebie czy mam jakieś pośrednie łopaty - będzie pretekst do spotkania ?? Ogólnie to emaxy to bardzo budżetowe silniki i słabo znoszą grzanie, no i lubią magnesy się odklejać. Ale dają radę no i są ... tanie ? Edyta: mogłeś jeszcze pomierzyć 13x6.5 na 3s ? Sprawdziłem, mam 11 x4, x5, i x7 jakby co. 1
Tomek 77 Opublikowano 14 Lutego 2022 Autor Opublikowano 14 Lutego 2022 13 godzin temu, Elvis napisał: Na takim silniku, z łopatami 13x6.5 i aku 3s 2200 latałem kiedyś motoszybowcem 2.6 m i wadze 2.8 kg jak dobrze pamiętam. Szału nie było ale dawał spokojnie radę. Przy 4s może mieć trochę ciepło tylko weź pod uwagę że pomiary masz statyczne a w locie będzie nieco lżej. Jak chcesz to poszukam u siebie czy mam jakieś pośrednie łopaty - będzie pretekst do spotkania ?? Ogólnie to emaxy to bardzo budżetowe silniki i słabo znoszą grzanie, no i lubią magnesy się odklejać. Ale dają radę no i są ... tanie ? Edyta: mogłeś jeszcze pomierzyć 13x6.5 na 3s ? Sprawdziłem, mam 11 x4, x5, i x7 jakby co. To mnie pocieszyłeś?. Nie pomierzyłem 13x6.5 na 3s bo naładowałem tylko jeden aku, a zakładałem że założę 4s - poprawię się jeszcze w tej kwestii Silnik prawie nowy więc może od razu się nie rozsypie zresztą używałem kilku emaxów i do tej pory żaden nie zawiódł. Fajnie że masz inne łopatki to w razie czego będzie jakiś manewr - DZIĘKI Ja też szukam pretekstu do latania i pewne za niedługo dojdzie to do skutku. Pozdrawiam
Tomek 77 Opublikowano 6 Marca 2022 Autor Opublikowano 6 Marca 2022 Witam Co prawda małe - ale zawsze to jakieś postępy. Wklejona wręga i dodatkowa taśma, żeby nie było luzów. I wycięcie otworu kabinki, na tyle dużego, żeby wchodził akumulator. . Gotowy otwór i nawet przykręcony silnik. Pozdrawiam 1
Tomek 77 Opublikowano 4 Maja 2022 Autor Opublikowano 4 Maja 2022 Witam Model oblatany w zeszłą sobotę. Dwa rzuty z ręki bez silnika ( lekki wiatr) - trymer lekko w górę. Po pierwszym locie z silnikiem + 5g na ogon - potem jeszcze 5g i na razie jest OK.( aku jest 3S a zakładałem 4 S ) Teraz założone są łopatki 11x7 i "bierze" 56 A, bo na większych było ponad 60 A w pierwszym starcie.( regulator 60 A ) Dzięki uprzejmości kolegi Krzyśka ( Pozdrawiam) mam nagranie z oblotu, jak poskładam filmik to umieszczę. Wrażenia jak na pierwszy raz - poza korektą wysokości wynikającą z wyważenia - model idzie jak po " sznurku" Mimo średnich warunków, " ładnie widać noszenia" - jestem mile zaskoczony łatwością oblotu i oczywiście zadowolony. Pozdrawiam
Elvis Opublikowano 5 Maja 2022 Opublikowano 5 Maja 2022 Gratuluję udanej przeróbki - brawo. Model lata bardzo dobrze, ma spory zakres prędkości i niechętnie chce lądować. Fajny i do szaleństw jak i wożenia się po niebie, no i model ma jeszcze komorę balastową w kadłubie więc pewno kiedyś sprawdzimy go na górce ? 1
Rekomendowane odpowiedzi