Skocz do zawartości

Pomysl na dynamiczną wyważarkę śmigieł


motyl

Rekomendowane odpowiedzi

Każde śmigło należy wyważyć przed użycie i tak większość z nas robi. Ale nasze wyważanie jest metodą statyczną która CHYBA wystarcza. A mnie nurtuje pytanie jak wyważać śmigła dynamicznie, co to nam daje i jakie są różnice między obydwoma sposobami.

 

A może ktoś ma pomysł jak taką zbudować ??

 

Nie ukrywam ze mam element do wyważenia dynamicznego, bo pomimo wyważenia statecznego(wagowego) występuje bicie na wale :/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teorię o wyważaniu dynamicznym, którą od biedy można wdrożyć w warunkach domowych najpewniej znajdziesz w postaci laboratorium do ćwiczeń z mechaniki lub teorii maszyn i mechanizmów. Widzę, że kiedyś było coś takiego wystawione na sieci ale link wygasł, został tylko okrojony HTML na stronach Googli. Pozostaje dalej przekopywać się przez sieć (w tym obcojęzyczną) albo poszukać w fizycznych (lub realnych – jak wolisz) skryptach na politechnikę. Polecam głównie skrypty do laboratoriów, jest w nich więcej opisów elementów praktycznych. Tak czy inaczej w warunkach domowych zbudowanie takie stanowiska nie jest łatwe, a jeżeli nawet się uda trzeba całość jeszcze wyskalować. Nie znam Twoich możliwości w tym względzie, ale jestem przekonany że raczej Ci się to nie uda. Pozostaje Ci skorzystać z usług jakiejś firmy. Usługa wyważania dynamicznego jest dość powszechna i łatwo dostępna. Pytanie czy gra będzie tego warta, ze względu na cenę wyposażenia usługa może być droga.

A co do „czystej” teorii, to po wpisaniu do wyszukiwarki „wyważanie dynamiczne” lub „wyrównoważanie dynamiczne” znajdziesz kilka ciekawych linków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trudno jednoznacznie powiedzieć, czy wyważanie statyczne jest wystarczające.

 

Jeżeli przyjmiemy, że nasze śmigła są w bardzo dużym przybliżeniu wirującym poprzecznie prętem o względnie małej grubości w porównaniu do długości, to w momencie wyważenia statycznego (przesunięcia środka ciężkości na środek osi wirowania) niewyważenie dynamiczne nie powinno stanowić większego problemu - chyba, że mówimy o jakiś olbrzymich prędkościach obrotowych - na poziomie stu tysięcy obrotów na minutę.

 

Wyważaniem dynamicznym zajmował się chyba Tomasz_K z Poznania budujący turbiny odrzutowe. Tam to ma wielkie znaczenie - szczególnie dla łożysk.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

To może też być problem ze sztywnością śmigła. Pisał o tym T.Sołtyk, konstruktor m.in. Żaka. W Żaku było śmigło o wąskich łopatkach, które odkształcało się na tyle, że powodowało to drgania. Takie odkształcenie, na skutek drobnych róznic w materiale, czy geometrii, może być niesymetryczne i drgania będą duże. Ciekaw jestem co to śmigło, o którym pisze Motyl.

 

Co do wyważania dynamicznego, to pamietam taki schemat, z czasów, kiedy elektronika pomiarowa była jeszcze w powijakach. Element wirujący, zamocowany na osi, obustronnie na wahliwych łozyskach, napedzano sprężonym powietrzem (aby uniknąć sztucznie wprowadzonych drgań od napędu), obserwując jednocześnie wirujący przedmiot w świetle stoboskopu o częstotliwości takiej, jak częstotliwośc obrotów detalu (synchronizacja). W świetle zsynchronizowanego stroboskopu, przedmiot jest postrzegany jako nieruchomy i widać wówczas odchylenie osi obrotu.

 

PP

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.