Jump to content

czy silnik do łódki może chodzić na pakiecie 4s ? inne hobby


latacz
 Share

Recommended Posts

oprócz modeli czasem przepłynę się pontonem..

  silnik (bezszczotkowy)   Jaxon 65lbs -to to samo co Has Wing protruar 1.0   sklepy piszą, że niewolno stosować lit-ion 4s   -prawda to czy tylko asekuracja sklepów ? próbował ktoś puszczać bezszczotkowe silniki łodzi pontonów itp na lit ion  czy polimerach 4S ?

 

będzie szybciej -czy spalę silnik / padnie regulator obrotów ?    składam zasilanie i zastanawiam się nad konfiguracją...

 

do modeli mam kilka pakietów 4s -spięte równolegle ( 4s4p) zasilały stary malutki silniczek 18lbs szczotkowy do pontonu  i śmigało. Zachciało się szybciej -kupiłem większy motorek -a tu zonk    - "nie stosować li-ion ani LiFePo4  w konfiguracji 4s

 

o ile li-ion to byłaby ewentualna logika -to 4s LiFePo4 jest tak blisko napięć aku kwasowych, że zabranianie stosowania jest paranoją... natomiast li-polimer nie wiem co sądzić...

Link to comment
Share on other sites

Mam mały ponton i mam najtańszy silnik haswing lecz elektronikę do niego zrobiłem sam . Regulator pwm . Zasilam go pakietem zlozonym z 3 akumulatorów lipo 4 s 10000 połączonych rownolegle . Silnik śmiga aż miło a ładuje normalnie na 16,8. 

 

mysle ze oryginalna elektronika i te lampki wskazujące napięcie jednak umrą jak zadasz im napięcie 4 cel lipo 

Link to comment
Share on other sites

dzięki. Fajne i ładnie pływa -zwłaszcza, że na malutkim silniku. Tylko  Ty nie masz fabrycznej elektroniki na pokładzie.

   Ja ponton opływałem na cobod 18lbs zarówno na pakietach 3s jak i 4s i dawało radę -choć na 4s silniczek i jego wyłączniki się grzały.  Chciałem troszkę lepszych osiągów i...

 

kupiłem

silnik bezszczotkowy  TURBO MAX 65 lbs Jaxon ES-XT65 x     

 

  -miał być do niego zrobiony  pakiet 4s LiFePo4     -a trafiły się tanio ogniwa li-ion 40Ah  -kupiłem 12 sztuk

 i dylemat łączyć 3s4p -będzie bezpieczniej dla silnika i elektroniki ale napięcie niskie więc wolniej

-czy   jednak 4s3p - ale  importer zakazuje... i napięcie wyższe niż nominalne  z kwasiaka...  więc boję się że zamiast większej prędkości będzie dym z regulatora obrotów..

Link to comment
Share on other sites

Może być dym , pamietaj ze moc rośnie z kwadratem napięcia a więc coś tą większą moc musi przenieść w tym regulatorze . Ja bym celował jednak w ogniwa life a te co masz sprzedał . Silniki klasyczne z odczepami Do regulacji obrotów strawia wyższe napięcie bo to tylko rezystancja i będzie grzałka tak jest i u mnie , silnik jest

cieply ale żyje we wodzie . 

Link to comment
Share on other sites

mocy nie przekroczę -silnik ma dopuszczalny pobór 50A -wg info netowych w praktyce biorą góra 40A. I typowo są dedykowane pod duże łodzie lub pontony mające 140-160cm szerokości -czyli spory opór.

 

Mój ponton to w zasadzie pompowane canoe -1m szerokości  -czy małe opory ruchu i powinien się szybko rozpędzać odciążając silnik.

A napięcie 4s zacznie od około 15,6 -16V (w praktyce po godzinie od ładowania  cele mają 3,9-4V)  i tu może być problem z napięciem właśnie. Po  kilku minutach biegu na pół gazu napięcie siądzie do około 3,7v/celę czyli 4s da mi 14,8V -mocowo powinno się mieścić w tych  50A -ale nadal napięcie  wysoki. Typowy zalecany kwasiak raczej nie przekracza 13.8V -czyli wszystko powyżej 14V to niewiadoma...

 

   Wczoraj odpaliłem silnik "na sucho " na zasilaczu laboratoryjnym -uruchomiony na około 11-12V chodzi nawet jak napięcie spadnie poniżej 8V -czyli da radę zużyć li-ion do końca. Na 10,5V jako najniższe jest tylko sygnalizacja wyczerpania aku ale silnik nie gaśnie. Natomiast nie da się uruchomić jeśli podłączymy go pod niższe napięcie...

 

 -Wiem, że li fe byłoby lepsze -tyle,  za 600Wh musiałbym dać 8 stówek -a w li-ion mam za 540zeta  prawie 2 kWh....   spora różnica.    coś jak godzina albo 3 godz pełnej mocy... i zasięgu około 7km albo około 20tu A na 30% mocy 3 godziny kontra 9godzin i jakieś 12km zasięgu kontra  prawie 40ci...   czyli li-ion taniej dużo dłużej i dalej a i waga pakietu prawie ta sama...

 

Ogólnie dzięki  -fajnie pogadać z kimś kto ma wiedzę o silnikach do łodek -ja mam sporo wiedzy ogólnie o silnikach ale ponton i silnik do niego to dla mnie nowość. A info w instrukcji i w necie jest bardzo skąpe -typ napięcie nominalnie 12V zalecany aku kwasowy głębokiego rozładowania 100AH i nie stosować 4s li-ion i LiFe.  bezszczotkowy max 50A 600W uciąg 65lbs do łódki do 6m długości i 1800kg wagi...

mój ponton ma 410cm długość metr szerokość i wagę własną 30kg. razem z dwoma osobami silnikiem i aku będzie około 220kg.

Link to comment
Share on other sites

Niestety bezszczotkowy przy wyższym napięciu zacznie kręcić szybciej a opory śruby zrobią swoje i prąd wzrośnie lawinowo . Żeby wogole wyjść z rozruchem na wyższym napięciu dobierz się do sterownika- regulatora i zobacz na  jakie napięcie wejściowe są kondensatory na zasilaniu .  Czy wogole pozwolą na podłączenie czegoś powyżej 16v . Dane do

obliczen Masz następujące , standardowe zasilanie 12v , moc

nominalna 600w , prąd 50 amperow Co wynika z powyższych dwóch parametrów . Szybko liczona rezystancja wynosi około 0,24 ohma . Podniesienie napięcia o tylko 4v na 16 spowoduje

wzrost mocy takiego silnika aż do 1066 watów co Niewątpliwie zamorduje Sterownik . 
Dla czytelników nie w temacie

P- moc

I- prąd 

U- napięcie 

R- rezystancja 

 

R=U/I

P=UxU/R 

sa to

obliczenia dla warunków teoretycznych wynikających tylko z

danych

katalogowych . Nie uwzględniają w żaden

sposób rozruchu śruby napedowej

gdy ponton

jest na postoju ( Największy prąd ). 

 

Pozdrawiam Michał 

Link to comment
Share on other sites

16v to będzie bez obciążenia -i napięcie może wykończyć np kondensatory albo układy zasilające dla logiki -jakiś stabilizator itp -podejrzewam, że logika chodzi koło 3,5 lub 5V.

w momencie dania nawet małego gazu pod obciążeniem około 30A napięcie siądzie do jakiś 3,7 na ogniwo czyli pakiet da 14 z ułamkiem Volta...

 

to już nie powinno straszyć. świeżo naładowany kwasiak daje około 13,8V a pod obciążeniem ponad 13V -czyli w trakcie pracy silnika przewyższenie napięcia będzie około  14,2/13=  10% za wysoki. ze względu na wzrost oporów w stosunku do prędkości w 3 potędze  pobierany prąd wzrośnie około 1,1x1,1 = 1,2x       czyli 20%   to nie przelicza się samymi opornościami.    generalnie mocowo silnik powinien trzymać się około nominału. tylko kwestia napięcia. Fajnie jakby trafił się ktoś kto urzywał albo jaxon 65lbs turbo max albo haswing protruar 1.0 na 4s li-ion lub li polimer...     robiąc pakiet 3s stracę około 30% prędkości max....   zwłaszcza pod koniec akumulator -jeśli li-ion będę rozładowywał do 3V / ogniwo to dla 3s na końcu będzie 9V i wolniutko    -z 1250 obr/min zostanie około  900... 

pomysł z rozkręceniem i sprawdzeniem kondensatorów jest dobry zobaczę czy tam nie ma jakiś plomb...  bo silnik jest nówka na gwarancji...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Może trzeba by szukać odpowiedzi na portalach dla wędkarzy . Swego czasu sporo było tematów o akumulatorach na forum Jerk bait . 

Link to comment
Share on other sites

ale o tych silnikach nic o zasilaniu -tylko, że fajne mocne -albo, że trafiają się kiepskie egzemplarze -głośne. nic nie znalazłem o zasilaniu li-ion ani li-pol.  Wędkarze używają na kwasiakach ewentualnie na LiFe.

pewnie skończy się, że asekuracyjnie zrobię 3s.  

i na przyszłość ewentualnie drugą małą baterie na LiFe 4s (mam jeszcze sprawnych 48 ogniw 26650 A123) - tak na 20 minut szybkiej jazdy  - żeby zobaczyć ile tracę na głównym zasilaniu 3s...

 

W każdym razie -dzięki.

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.