Skocz do zawartości

Czy znajdę taką aparaturę?


LRV

Rekomendowane odpowiedzi

Koledzy, muszę wyposażyć model samochodu w prosty system zdalnego sterowania. Ma napęd na cztery koła. W czasie zakrętu skręcają koła przednie i tylne. Potrzebuję dwa proporcjonalne kanały: drążek lewo/prawo i drążek przód /tył (przyspieszanie tył/stop/przyspieszanie przód). Ponadto komplet powinien zawierać odbiornik obsługujący PWM dwukierunkowy (najlepiej zintegrowany) dla silnika napędowego, niewymagający programowania i dwa serwomechanizmy. Ponieważ mam dwa synchroniczne układy skrętne (przód i tył) chciałbym połączyć elektrycznie dwa sewomechanizmy równolegle - czy można tak zrobić (nie znam wydajności prądowej wyjść współczesnych odbiorniczków)? Przepraszam za lamerskie pytania ale moja wiedza o zdalnym sterowaniu ma ponad czterdzieści lat i kompletnie nie znam współczesnego rynku. Wiem tylko, że teraz obowiązuje 2,4GHz. Czy taka aparatura istnieje, a przy tym jest niedroga i porządna? Nie mam wymagań co do super- precyzji sterowania - aparatura ma jedynie ożywić model.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za podpowiedź. Tryby oprogramowania dla dwóch osi skrętnych były by dla mnie przerostem treści nad formą... Nadajnik jest "pistoletowy". Wybaczcie być może głupie pytanie, ale jak się tym "cynglem" steruje proporcjonalnie do przodu i do tyłu ze stopem w środkowej pozycji? No i problem z regulatorem dwukierunkowym PWM - skąd go wziąć i jak ten odbiornik go obsłuży. Czy ta firma sprzedaje takie regulatory? I czy sprzedaje dedykowane dla tej aparatury serwomechanizmy? Widziałem w innej ofercie to czego szukam, tzn. aparaturę gdzie odbiornik ma zintegrowany PWM ale co z serwomechanizmami, typami zastosowanych złącz, problemem kompatybilności serw z odbiornikiem? Trochę mnie to chyba przerasta. Nie chcę programowania, synchronizowania itd. Myślałem, że po prostu kupię sobie prostą aparaturę dwukanałową z regulatorem ( kanał przód/tył) i dwoma dedykowanymi serwami, które połączę równolegle (drugi kanał lewo/prawo) i już... Ech, życie jednak nie jest lekkie...  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, cyngiel działa proporcjonalnie. zazwyczaj jest 50/50 ale w niektórych można to przestawiać np na 70/30 (przód tył). Ciągniesz - do przodu, odpychasz - hamuje/cofa.

Regulatory jak najbardziej dwukierunkowe są. Dobiera się do typu i mocy silnika. Szczotkowe czy bezszczotkowe? Jakakie napięcie zasilania i moc? To coś dobierzemy.

Mniej więcej elektronika modelarska jest ustandaryzowana jeśli chodzi o połączenie odbiornik i elementy wykonawcze (serwa, regulatory, włączniki rc...). Natomiast niemal każda firma produkująca aparatury ma swój protokół do komunikacji ze swoimi odbiornikami. Tu należy postawić na jeden system. Dobre i tanie to te o których wspomniałem wyżej. Kupujesz jedno radio i później dodatkowe odbiorniki pracujące w tym systemie. Reszta czyli serwa, regulatory to wg uznania i potrzeb. 

Pytanie z innej beczki. Co to ca pojazd i jakie ma przeznaczenie? Bo może się okazać, że lepszym rozwiązaniem będzie klasyczny lotniczy "parapet" z drążkami. Chociaż po takie aparatury to z reguły sięgali "makieciarze" z racji większej ilości dostępnych kanałów. Teraz już są "pistolety" z 5 (Flysky GT5) a nawet 8 kanałami (Radiolink RC6GS v2) i więcej.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję, już wiem więcej. Rozpoczynam budowę... LRV ?. Pojazdu, którym po Księżycu szaleli kosmonauci z misji Apollo 15, 16, i 17. Kończę opracowywanie dokumentacji wykonawczej na podstawie materiałów NASA. Skala 1: 8. Z tym pojazdem jest poważny problem - nie ma karoserii! Dlatego napęd muszę odtworzyć jak w oryginale, czyli umieścić silniki w każdym kole. Problem polega na tym, że są małe jak na wielkość pojazdu. W tej skali mogą mieć najwyżej 12mmm średnicy. Zamówiłem takie (są komutatorowe z reduktorami obrotów) i czekam na dostawę. Specjalnie szukałem takich z wewnętrzną przekładnią, żeby ich nie katować przy małych obrotach. Robię atrapę podwozia i zastępcze koła, żeby te silniczki przetestować: czy w ogóle podołają i pomierzyć ich łączną moc i pobierany prąd. Na tym wstępnym etapie muszę też dograć szczegóły z aparaturą, znać wymiary odbiornika, regulatora, serw i zasilania bo schowków na tym pojeździe jest mało. Testowe podwozie pozwoli mi ponadto łatwo wyznaczyć jaką masę udźwignie, co ułatwi kontrolowanie masy na poszczególnych etapach budowy. Teraz widzę, że odrobinę się pośpieszyłem z pytaniami. Po pomiarach silników na pewno się odezwę bo w kwestii aparatury błądzę we mgle. 

Dziękuję i pozdrawiam.

apollo-rover.jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, opony będą siatkowe. Zresztą od opon zaczynam budowę bo to najtrudniejszy element. Technologia już opracowana. Po próbach ugięcia okaże się, czy będą z siatki stalowej ocynkowanej (wolałbym) czy (w ostateczności) twardszej, nierdzewnej. Jak założę relację, to dam Kolegom znać. Póki co, muszę się ogarnąć z aparaturą.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o serwa i ich wymiary to wejdź dobie na stronkę https://botland.com.pl/135-serwomechanizmy tam masz bardzo dobrze opisane i zwymiarowane. Na skręt przy tej skali pewnie będzie trzeba użyć wielkości "standard" i mocy minimum 10kg. Przyzwoite i niedrogie są firm Power HD i Feetech.

Co do regulatora to nadal potrzebnymi parametrami jest napięcie zasilania i łączna moc silników. Jednakowe silniki można ogarnąć jednym regulatorem albo do każdego dać osobny.   

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aparatura w tym projekcie to chyba najprostsza rzecz. Możesz zastosować drążkową skoro takie Ci pasują. Ja używam do łódek i autek pistoletową bo dla mnie jest to dużo wygodniejsze. Porównuję to do jazdy samochodem . Tutaj mam kierownicę i w samochodzie. Miniaturowe regulatory kupisz na Alli za parę złotych. Możesz zastosować po jednym regulatorze na oś. Jak dostaniesz silniczki z przekładnią to zrób pomiar prądu pod obciążeniem , zapewne nie będzie wielki. Serwa są różne wymiarami i mocami. Zawsze coś dopasujesz do miejsca jakie będziesz miał do ich zamocowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Bodzioch napisał:

Ja używam do łódek i autek pistoletową bo dla mnie jest to dużo wygodniejsze.

Mam pytanie .... mam dwie aparatury - drążkową Futabę i pistoletową Radiolink RC6GSv2 - problem polega na tym że na takich samych ustawieniach gazu (100%) aparatura Futaba kręci dużo szybciej silnikiem niż Radiolink. Silnik i regulator oraz akumulator jest ten sam.

Czy mógłby Kolega podpowiedzieć co zrobić aby Radiolink kręcił silnikiem z takimi samymi obrotami jak Futaba ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.