Skocz do zawartości

SU-XR 80mm - dwa razy wiekszy!


Rekomendowane odpowiedzi

Jako, ze moj pierwszy model Su-XR  sie rozbil:

zamiast plakac i sie zmucic, postanowilem zbudowac nowy, lepszy :)

Eurofighter jakiego budowalem ostatnio traktowalem jako rozgrzewke i okazje nauki druku 3D z uzycem LW-PLA-HT i drukarki Bambu P1P.


Moim celem byl model z mozliwe wysokim wspolczynnikiem ciag/masa  - a jak wiadomo wieksze EDFy sa bardzej wydajne, plus w wiekszym modelu "stale" elementy jak nadajnik, serwa itd stanawia mniejszy procent masy.

Tak wiec przeskalowalem wszystkie elementy modelu o 25% w kazdej osi, otrzymujac model 95% wiekszy do ktorego pasuja EDFy 80mm :D

Kupielem dwa Schuebelery DS-38 AXI - najlepsze EDFy na rynku. Silniki wstawilem najlzejsze jakie sie tylo dalo, tylko 250g sztuka: Typhoon HET EDF 650-58 Motor 36mm 1760Kv - High End Technology RC (highendrc.eu)
Silniki producent rekomenduje na 6S lub 8S przy mocy nominalnej 2500W. Ja mam zamiar latac na 2x 10S Molicel P45B. To ~2000W max, tak wiec mimo nieco wiekszego napiecia zaden problem dla silnikow. Nie zakladalem radiatorow na silniki.

Rozpietosc skrzydel to 140cmm, dlugosc 150cm. Waga do lotu ok 4300g.

Pierwszy model byl drukowany na drukarce Prusa Mk3 - calosc trwala 230h. Kolega narzekal, ze za malo mi policzyl ;) To bylo z uzyciem LW-PLA i wysokosci warstwy 0.3mm
Ekstrapolujac, ten model drukowalby sie 450h przy tych samych ustawieniach, ale LW-PLA-HT rekomenduja drukowac z warstwa 0.2mm, czyli minimalnie jakos 33% dluzej. Na Prusie to byloby pewnie z 600h+...

Na drukarce Bambu P1P mialem wszystko gotowe ponizej dwoch tygodni.

Jedyna modyfikacja jaka zrobilem bylo wyciecie duzej czesci kanalow dolotowych i przerobienie "NACA duct" na zwykla dziure - uwazam, ze oryginalny design z zamknietymi kanalami dolotowymi jest zly, przez co silniki maja gigantyczny niedobor powietrza.

image.thumb.jpeg.fe217dc1a9faf839f970f6b87bf4a33c.jpegIMG20230324085852.thumb.jpg.8b0f6eb059eda5d07a42cc0b959dbeaf.jpgIMG20230324085948.thumb.jpg.ca4ff0aadeaa2bd10d9381dc493de36c.jpgIMG20230324085916.thumb.jpg.26ca16b529bfb7ccd3f0f494f4f14512.jpgIMG20230324085903.thumb.jpg.673c31112fc279d4036a9aea36249f9a.jpgimage.thumb.jpeg.59ebd3a8610a7944efe06ff2cb25d4d3.jpeg

 

 

IMG20230323191501.jpg

IMG20230323191509.jpg

Test ciagu w ogrodzie:

 

  • Lubię to 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

OBLOT UDANY!!
 


Lata BARDZO stabilnie. Zaden inny samolot nie robil na mnie w locie takiego wrazenia - jakby UFO latalo :D
Teraz tylko zamontowac wektorowanie ciagu.
Musze tez dodatkowe plozy do ladowania zainstalowac - jedna z istniejacych uszkodzila sie przy ladowaniu, zmiazdzylo ja.

 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wykonalem nim juz kilka lotow - niestety nie bylo nikogo ,zeby je sfilmowac.
Zamontowalem tez wektor ciagu - ale na razie jeszcze nie mialem odwagi go uzyc ;D
Latam w kolo na 40-60% ciagu, dac wiecej tez sie jeszcze nie odwazylem.

Domontowalem jedna dodatkowa ploze z przodu pod dziobem zeby nie walil dziobem w ziemie przy mocniejszym ladowaniu oraz dwa paski z wlokna weglowego dla wzmocnienia konstrukcji (przy jednym mocniejszym ladowaniu pojawilo sie poprzeczne pekniecie). Model jest juz gotowy, z wyjatkiem malowania.

Bede wrzucal wiecej filmow, jak tylko bedzie ktos zeby je wykonac :)

Mam tez juz w planach zrobic wersje o wielkosci oryginalu - 2x 90mm EDF, z podwoziem :D

Z tego co wyliczylem bedzie mial te sama wage co kompozytowy pierwowzor. Pewnie nawet wiecej ciagu, bo uwazam ze oryginalne wloty powietrza sa zbyt male, co uposledza ciag statyczny. Ten element zamierzam przeprojektowac za wczasu, zamiast modyfikowac po wydruku. Podwozie wezme chyba z Miga 29 Freewinga - podobna waga modelu.
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

No i niestety model ulegl zniszczeniu :(
 

Chcialem wystartowac przy duzym wietrze, model wypadl mi z mojej "wyrzutni" i rozwalil caly przod.

W ramach naprawy musialem poprzestawiac konfiguracje steru wysokosci. Okazalo sie, ze przestawilem go zbyt do gory. W efekcie przy pierwszej probie startu po naprawach model tuz po wyjsciu z reki poszedl pionowo do gory i ulegl przeciagnieciu zanim zdazylem zareagowac. Moja wina - powinienem bym zrobic jak przy oblocie - srodek ciezkosci mocno z przodu ustawic, a nie neutralny. Model spadl plasko poziomo. Gdyby byl z EPO, to pewnie nic by sie nie stalo (moj F-22 90mm wiele takich przezyl), ale tu model polamal sie w wielu miejscach w calym kadlubie 😕 Kasacja

Generalnie oba uszkodzenia przy starcie z reki - ten model jest na to za duzy i zbyt manewrowy.
Sztywnosc LW PLA HT powoeduje tez, ze kazde mocniejsze uderzenie powoduje uszkodzenia. Trzeba dodac podwozie.
Jak tylko tworca wypusci nowa wersje modelu to odbuduje go. Nowa wersja zawiera ruchome slaty i bardzo elastyczne podwozie:

Jest tez "open duct" ;)

Na szczescie polamal sie tylko kadlub, wszystkie "czasochlonne" elementy sa nietkniete, wiec bede mogl je szybko przelozyc.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.