Skocz do zawartości

Catalina PBY5a - czemu nie?


RyżyKoń

Rekomendowane odpowiedzi

o...Panie ..... wgniotło w fotel ?

Nie pokazałeś tylko zdjęcia z opuszczonymi pływakami a zakładam, że ukryłeś gdzieś mechanizm ich opuszczania ? ... taki żarcik dla rozluźnienia, bo oglądam kolejny raz zdjęcia i po prostu słów brakuje co potrafisz z epp wyczarować.

Pięknie się prezentuje ?

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wygląda pięknie, zresztą jak wszystkie inne Twoje dotychczasowe modele. Jeśli będzie latał tak jak wygląda to czapki z głów. Jeśli nie to musisz wreszcie otworzyć własną wystawę modeli piankowych tego rodzaju. Masz już przecież niezłą kolekcję. Brawo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak mam już niezłą kolekcję / 28 kombatów/ , ale po prawdzie to zasługa Marka z Napolskimniebie , to on jest otwarty na każdą moją propozycję i to on je w taki fajny sposób wycina , a ja je tylko maluję. Jeszcze nigdy nie usłyszałem od niego ,że tego nie da się zrobić . Zawsze słyszę " dobra zabieram się za rysowanie" i za kilka dni mam już to  o co prosiłem. Taki jest Marek i jego pasja .

Pozdrawiam

Marek

  • Lubię to 1
  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Poleciał, ale nie bez trudu. Filmik jest taki sobie, bo powietrze było mało przejrzyste a operator to amator.

 

 

Jak zwykle , jak była ładna pogoda to brak czasu itd... W końcu trzeba było niezależnie od pogody polecieć. Wiatr 5m/s , a w górze jeszcze większy , do tego stopnia ,że samolocik stawał w powietrzu. No i te starty ,za nim doszliśmy przyczyny rycia nosem po asfalcie / zacinające się kółko w wózku/ dużo nerwowości i zgadywania przyczyn. Wiatrzysko wiało potężnie o regulacji nie było co marzyć. Poczekaliśmy do 20 , wiatr się uspokoił i poszło znacznie lepiej , ale było ciemno, a filmik nie do pokazania. Poprawię się następnym razem. Jedno mogę powiedzieć , dziwnie lata się samolotem gdzie skrzydła są wyżej kadłuba , a dla zainteresowanych, gdyby ktoś chciał ten model robić skłony silników zróbcie na - 4 do 5 stopni. Model zadzierał przy dodaniu gazu.

Pozdrawiam

M

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe, co piszesz...  RWD-ka 10 też ma skrzydła nad kadłubem (parasol), też obawiałem się zachowania. A tu pełna zdziwka - kręci akrobację lepiej niż 1,2m Jastrząb.... Przyczyny szukałbym więc w innym miejscu ? Zadzieranie po dodaniu gazu oprócz silników może mieć też przyczynę w kącie zaklinowania skrzydeł. Sprawdzałeś kąty ?

Pozdrawiam - Jurek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

RWD-ka 10 też ma skrzydła nad kadłubem

Nie to jest problemem tylko umieszczenie napędu nad skrzydłem i nad środkiem masy układu.

RWD-10 ma uniesione skrzydło ale silnik w osi kadłuba co sprowadza środek masy znacznie niżej, silnik dmucha pod skrzydło czyli model jest (w ujęciu mechaniki układu napęd/skrzydło) ... tradycyjnym górnopłatem.

Catalina ma uniesione na pylon skrzydło i wysoko uniesiony napęd. Wprowadzenie skłonu silnika powoduje wciskanie nosa modelu w wodę ( w tym przypadku w ziemię ) i trudność ze startem. Catalina ma też bardzo krótki nos co dodatkowo potęguje efekt "topienia nosa"

 

Marek - chyba nie wyciągnąłeś wniosków z testów BV 138.

Uniesienie napędu nad skrzydło i dodatkowo umieszczenie całego układu nad kadłubem wymaga ujemnego skłonu silników.

Zrób taki test, podeprzyj model na skrzydle w środku ciężkości i włącz delikatnie silniki ... model na pewno skieruje nos w dół. Potem ustaw silniki na ujemnym skłonie a efekt ulegnie zmniejszeniu. Sugeruję ustawienie 2- 3stopnie w górę i model będzie startował z wózka bez problemu.

 

Cytat

ktoś chciał ten model robić skłony silników zróbcie na - 4 do 5 stopni. Model zadzierał przy dodaniu gazu.

Pokaż zdjęcie jak jest ustawiona oś silnika względem osi płata ... w tym ustawieniu jest odpowiedź na konieczny skłon lub podniesienie w górę osi napędu

ms

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, Jerzy Markiton napisał:

Zadzieranie po dodaniu gazu oprócz silników może mieć też przyczynę w kącie zaklinowania skrzydeł. Sprawdzałeś kąty ?

Jerzy , właściwie to Mirek już wszystko powiedział, jaka jest różnica między RWD 10 , a Cataliną . Obrazowo to jakbyś podpiął wagonik kolejki linowej o długim pałąku pod skrzydła. To  nie kąty zaklinowania powodują gwałtowny wzrost wysokości po dodaniu gazu , bo model nie wytraca prędkości  , nie pompuje, nie przepada przy wolnym locie i nie zwala się na skrzydło , a skrzydło jest zaklinowane 3 stopnie. Statecznik poziomy jest równoległy do osi kadłuba. Chodzi tu o silniki.

11 godzin temu, mirolek napisał:

Marek - chyba nie wyciągnąłeś wniosków z testów BV 138.

 

Mirek w całości masz rację / jak zwykle/ , niemniej  BV 138 ma skłon silników na 2 stopnie i świetnie startuje  oraz  lata nie zadzierając po dodaniu gazu. Dopiero po dodaniu 3 silnika / umieszczonego na wysokim pylonie/  następował gwałtowny spadek wysokości wyeliminowany zaklinowaniem tegoż silnika na minus 4 do 5 stopni . Ja uważam ,  z powodu połączenia skrzydła z kadłubem na stałe , że  BV 138 to w dużej mierze górnopłat / jeżeli nie zostanie włączony 3 silnik/ i jest bardziej przewidywalny niż Catalina. Do oblotu Catalina miała silniki ze skłonem 2 stopnie i widziałeś jak po dodaniu gazu wyrywała do góry. Co by się stało gdybym ustawił silniki skierowane na 3 stopnie w górę? Przecież pętlę zrobiłbym jeszcze na wózku. Obniżyłem  oś silników do 5 stopni . Czy wystartuje z wózka ? Nie wiem. Prawdopodobnie nie dam rady, ale mam też pewność że nie będzie w górze zadzierała przy dodaniu gazu. Silniki mają znaczną moc więc może z ręki pod ostrym kątem w górę ....oj przydałby się teraz śnieg tak jak na twoim filmiku z oblotu Cataliny. W załączeniu zdjęcia z aktualnie zaklinowanymi silnikami.

 

2.thumb.jpg.ecbb15a510cac8899bf4eaa540c3a1cf.jpg

 

1.thumb.jpg.18e376ead37d9e9e5043f4d3adacbbf7.jpg

 

Zobaczymy jak to zadziała.

Dziękuję za wpisy , pozdrawiam.

M

 

 

 

Dziękuję za wpisy 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obejrzałem jeszcze kilkukrotnie zamieszczony filmik, pod wpływem sugestii Mirka. Przyjrzałem się zamieszczonym zdjęciom. Są zrobione pod różnymi kątami, więc ciężko powiedzieć na którym silniki są na -2, a na którym -5 st. Jeżeli górne jest na -2 i model po dodaniu gazu zadziera to potwierdza za duży kąt skrzydeł. Nie pojawia się moment pochylania od wysoko umieszczonego napędu. Albo jest na tyle nieznaczny, że nie kompensuje siły nośnej skrzydła. Natomiast przy starcie - moment od napędu jest widoczny - model szoruje nosem. Zanim nabierze prędkości i pojawi się odpowiednio duża siła nośna ? Najprawdopodobniej podczas 3 startu szybciej pociągnąłeś wysokość i model wystrzelił z wózka ? 

Dużo można ocenić podczas lotu ślizgowego ale z zatrzymanymi śmigłami. Może się okazać, że S.C. chce być bardziej przedni. 

Gdyby to był mój model -  wróciłbym silniki na -2, a może i na "0" i  zmniejszył kąt na skrzydle. Przy starcie powinien pojawić mniejszy moment pochylający a w locie mniejsze zadzieranie po dodaniu gazu. Ale podejrzewam, że skrzydło masz wklejone na stałe. To jakimś rozwiązaniem może być miks silniki - wysokość. Ale to zawsze jest proteza....  Można by jeszcze spróbować lotek w funkcji klap do startu. Ale przy tego rodzaju modelikach nie przynosi to znaczącego efektu.  Przynajmniej ja w swoich nie zaobserwowałem. Trochę winy może też ponosić zbyt mocny napęd - na filmikach nigdy nie będzie widać, kiedy lecisz na zmniejszonym gazie i jak zmienia się reakcja modelu pod wpływem prędkości -brakuje punktu odniesienia a i naloty są pod różnymi kątami. To czuje tylko pilot, bo wie kiedy ruszył drążkami ?

Życzę powodzenia bo modelik pięknie zrobiony - Jurek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawiązując do BV138 miałem na myśli silnik umieszczony na pylonie,  układ skrzydło+napęd na pylonie działają podobnie.

 

Cytat

Catalina miała silniki ze skłonem 2 stopnie i widziałeś jak po dodaniu gazu wyrywała do góry.

Na zdjęciach, silniki sa moim zdaniem nad skrzydłem a kąt skłonu chyba większy niż 2stopnie (chyba że zdjęcia już po korekcie to będzie jeszcze gorzej niż było)

Moim zdaniem propozycja podniesienia osi na +1 czy +2 rozwiązałaby temat.... jeśli masz wątpliwości to ustaw silnik na "zero" i zrób ponowny test.

 

Chodzi o to jaką reakcję powoduje gwałtowny strumień powietrza dmuchnięty wprost na skrzydło i dokładnie gdzie zostanie skierowany ....inaczej, jak zostanie podzielony czy też w jakich proporcjach zostanie podzielony na osi profilu.

Silnik pod skrzydłem (tradycyjny górnopłat) nie powoduje takich reakcji na profilu, że jeden stopień ustawienia tak drastycznie zmienia sytuację. W przypadku silnika na osi skrzydła nawet minimalne przestawienie silnika ( w zakresie kąta sklinowania czy odległości od natarcia) będzie miało znaczenie jaka pojawi się różnica ciśnienia na profilu. Silnik ma zapewnić prędkość modelu a nie wpływać (poprzez strumień zaśmigłowy na różnicę ciśnienia bo zupełnie inna będzie reakcja przy starcie a inna w locie modelu.

 

 

EDIT:

Tak mocne pochylenie silników jakie teraz wykonałeś spowoduje dociśnięcie nosa przy starcie a po starcie i nabraniu prędkości ustawi skrzydło na bardzo dodatnim kącie natarcia co spowoduje gwałtowny wzrost siły nośnej czyli intensywne wznoszenie.

Jednocześnie takie dodatnie ustawienie skrzydła będzie powodowało spory opór (mocne silniki dadzą radę) ale model będzie leciał na bardzo dziwnych kątach ..... jestem ciekaw finalnego ustawienia SW w tej konfiguracji po trymowaniu i ustabilizowaniu lotu.

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nareszcie zrozumiałem  i osiołek dotarł tam gdzie trzeba. Dzięki Mirek, jak zwykle pomagasz i zrobię tak jak proponujesz silniki na zero a potem zobaczymy.  Załączone zdjęcia to silniki już po "poprawie" .  Zmienię to na zero   i filmik  po oblocie oczywiście będzie. 

Dziękuję .

M

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

 

W dniu 16.04.2024 o 08:20, mirolek napisał:

 

 

Chodzi o to jaką reakcję powoduje gwałtowny strumień powietrza dmuchnięty wprost na skrzydło i dokładnie gdzie zostanie skierowany ....inaczej, jak zostanie podzielony czy też w jakich proporcjach zostanie podzielony na osi profilu.

Silnik pod skrzydłem (tradycyjny górnopłat) nie powoduje takich reakcji na profilu, że jeden stopień ustawienia tak drastycznie zmienia sytuację. W przypadku silnika na osi skrzydła nawet minimalne przestawienie silnika ( w zakresie kąta sklinowania czy odległości od natarcia) będzie miało znaczenie jaka pojawi się różnica ciśnienia na profilu. Silnik ma zapewnić prędkość modelu a nie wpływać (poprzez strumień zaśmigłowy na różnicę ciśnienia bo zupełnie inna będzie reakcja przy starcie a inna w locie modelu.

 Jak zwykle Mirolek / dla mnie Guru kombatowego świata / miał rację . Zdjąłem osłony silników ustawiając skłon na zero i na lotnisko . Jeżeli będzie nie całkiem fajnie poprawię na miejscu- tak myślałem.  Na szczęście nie musiałem  i poszło jak po sznurku. Jak zwykle był wiatr , ale tym razem samolocik nie robił sobie nic z tych porywów. Jest szybki , zwrotny i dobrze widoczny na tle nieba , fajnie kręci figury i można nim walczyć.

https://youtu.be/dwjAfnUEbvo?si=wHjlbriymtNijCVn

 

Chociaż szkoda go do tego. Jestem bardzo zadowolony , dzięki Mirek za rady. 

 

Oblot Ki-84 odbył się tego samego dnia , jeszcze nie obrobiłem filmu. Jedno mogę powiedzieć , bardzo zawiodłem się na tych silnikach.

12345.thumb.jpg.57915c25f8c9473eb1ae71667cc711b1.jpg

 

 

Nie warte są swojej ceny , ale o tym przy filmiku z oblotu Ki-84.

Pozdrawiam

M

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brawo Marek - całkiem dobrze lata i prawdziwy kombat z tej latającej łodzi wyszedł :)

Ciesze, że rozwiązałeś problem zadzierania i model stał się bardziej posłuszny.  Mam jeszcze wrażenie, że jest nieco przeważony na nos, dość szybko schodził w dół po zdjęciu gazu ale to już drobna korekta .... choć lepiej to jeszcze raz sprawdzić przy mniejszym wietrze.

 

Super sie prezentuje w takich zbliżonych ujęciach ?

 

ms

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.