Skocz do zawartości

Ritz - alupatyczak rodem E-flite


Rekomendowane odpowiedzi

Ćwiczę latanie, uczę się lądować w każdych warunkach, dlatego szukam modelu do treningu, który będzie łatwy w budowie i szybki w odbudowie , bo to że wcześniej czy później spadnie z nieba w bliżej nieokreślonej sytuacji – to pewne.

Na tym etapie modelarstwa zdecydowałem się na piankoloty i pochodne. Mając do dyspozycji styroploter i drukarkę 3D staram się zrobić z nich jak najlepszy użytek

Zdobyłem plany modelu Prymusa, polecanego na tym Forum i już miałem go robić, ale trafiłem na ten film:

 

https://www.youtube.com/watch?v=Rd8afWBp5iU

 

W zasadzie nie lubię modeli które mają wszystko „na wierzchu” , a ten mnie jakoś zaciekawił.

Postanowiłem połączyć te dwa modele. W  Prymusie spodobał mi się profil, kształt skrzydeł i usterzenia   – ogólna koncepcja modelu z Slow Ultra Stick.

Czy to można nazwać modelem…??? To bardziej jakaś platforma latająca, ale mająca duże możliwości regulacji, ustawiania, kombinacji , testowania .

Mam nadzieje że drukowane elementy pozwolą na szybką odbudowę modelu.

Jako bazę do budowy modelu użyłem informacji ogólnodostępnych zawartych  w instrukcji montażu  Slow Ultra Stick…

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Tytuł został zmieniony na Ritz - alupatyczak rodem E-flite
Cytat

Ćwiczę latanie, uczę się lądować w każdych warunkach

Nie ma aż tak uniwersalnego modelu 🤔

Latanie tym ultralekkim piankoaluminiodrukolotem nie rozwiązuje problemów edukacyjnych. Taka konstrukcja daje szybko złudne przeświadczenie nabytych umiejętności a wraz z wagą i wielkością modelu, zmianą obciążenia powierzchni nośnej, zmianą prędkości lotu czy zmianą profilu skrzydła znacznie zmieniają się reakcje modelu i do każdej zmiany trzeba się zaadaptować.

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, mirolek napisał:

zmianą obciążenia powierzchni nośnej, zmianą prędkości lotu czy zmianą profilu skrzydła znacznie zmieniają się reakcje modelu

Zmienić na skrzydło o innym profilu, czy dociażyc ... to akurat w tym modelu nie jest problem... i to mi się w nim najbardziej podoba .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Ogólne założenia modelu:

 - rozpiętość 1160 mm, długość – 900 mm

 - profil skrzydła Ritz 3-30-12, cięciwa 250/205

 - kąt zaklinowania +2 st ,skręcenie końcówki -1,5 st, wznios 2 st.

 - stateczniki – XPS Dial 9 mm. Natarcie zaokrąglone, spływ 2-3 mm

 - waga do lotu  +- 900

 - silnik 2212, śmigło 8*6, pakiet li-ion 3S, serwa Tower Pro, Emax

Jako że model jest przeznaczony do nauki latania , z założenia jest budżetowy na maxa.. 

Mam nadzieje ze silnik będzie wystarczający  chociażby do ćwiczenia podstawowych figur.

 

Ogólny plan modelu:

 

image.png.847aa0edd22888ee01cc46fd4e5f82d1.png

 

Przeglądając najbliższe sklepy , z dostępnych profili wybrałem na kadłub profil aluminiowy 10x10 .

Wydaje się być wystarczająco sztywny .

Rysowanie elementów do druku  zacząłem od najprostszych – platformy pod odbiornik, regulator, pakiet, wręgę mocowania silnika.

Problemy stworzyły mi dopiero uchwyty do mocowania skrzydeł, gdzie musiałem uwzględnić zbieżność skrzydeł , wznios i skręcenie końcówki skrzydła.

Dla mnie to pierwsza taka skomplikowania figura.

Ostatecznie wyszło coś takiego :

image.png.c539a1097a8a6535e1a60a51c092bb58.png

 

Dla porównania zamieszczam oryginalną instrukcję do  modelu   

 

EFL0350_MANUAL_EN.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to kilka elementów mocujących :

-uchwyt stateczników i dźwignia statecznika poziomego

- uchwyt mocowania aku, nadajnika , regulatora

-uchwyt serw

- gniazdo serw

- uchwyt mocowania silnika

 

 

image.png.4052fe32ecfc5c9de2d46db6197e950b.png image.png.03dfa6ee8fa856411538a0f70e50b0bc.png

image.png.4a033c8e34b14efaa4c143bcc15e96e1.png   image.png.0a68236b5e419d92ee5791cb64c466c3.png   image.png.b38d3ba9f90e3807a19f06738f712ab5.png

 

Największym problemem okazało się zaprojektować winglety. Mają zabezpieczać końcówkę skrzydła (XPS )przed urazami. Udało się stworzyć tylko coś takiego:

image.png.79512c76acf48956fd0537af6f98cfd7.png

 

 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stateczniki zrobione z XPS Dial gr. 9 mm, poziomy usztywniłem jeszcze płaskownikiem węglowym 6x0,5 , stat pionowy za kręgosłup ma szaszłyk 3mm.

 

image.thumb.jpeg.0a0f7f564eaf9b4703914c6d12632ccf.jpeg

 

Następnie zostały oklejone taśmą pakową .

 

Skrzydła wycięte z XPS-u zostały wzmocnione tylko jednym dolnym dźwigarem sosnowym 6x3.

image.thumb.jpeg.20ea87921139f4ad203bd63940258e4a.jpeg

 

image.thumb.jpeg.68910b0b1cc996c5f2d1caa7dbce24b2.jpeg

 

Następnie oklejone papierem pakowym na wikol i pomalowane lakierem akrlowym za pomocą wałka.

Lotki zrobione z odciętych części skrzydła, bez wzmocnienia , zamontowane na 4 zawiasach.

image.thumb.jpeg.a43ee2896ba9e1af514220be6931cc0f.jpeg

Serwa montowałem w drukowanych gniazdach, w takiej odległości od środka skrzydła żeby wystające końcówki przewodów w środku skrzydła  miały po ok 5 cm , co pozwoli podpiąć je do nadajnika bez przedłużania.

Ponieważ skrzydło jest dosyć grube ( 13%) wywierciłem otwory ok 10 mm  w środku skrzydła do gniazd serw na przewody , tak żeby przy wymianie można było przecisnąć swobodnie wtyczkę serwa i wyciągnąć je z gniazda.

Po sklejeniu skrzydeł na styk, wzmocniłem połączenie dźwigarkiem 10x3 ze sklejki wklejonym obok dzwigarów sosnowych , po ok 80 mm w każdą stronę.

Na tym dźwigarze ustalilem wstępnie SC ( ok 80 mm od krawędzi natarcia mierząc w środku skrzydła)

 

image.thumb.jpeg.fedc95c31216eb15acd6cfe854e31737.jpeg

Skrzydła montowane są do podstawy za pomocą gumy. Kołki montażowe nie wychodzą w bok tylko wzdłuż osi kadłuba

image.thumb.jpeg.633057d9df2954fa574f9459971314e8.jpeg

 

Ostatecznie wyszło coś takiego:

 

image.jpeg.14668c7622800479bfd05e7e72b96aa4.jpeg

 

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrą relację  trudniej zrobić niż dobry model. Zdjęcia robiłem sporadycznie i wyrywkowo.

Model jest prosty, łatwy ... jeżeli ma się dostęp do drukarki 3D i plotera (wycinarki).

Budowa sprowadza się do zrobienia skrzydeł i stateczników - reszta gotowe elementy, wydruki.

Zaletą jest to że można zamontować ....każde skrzydło ( prawie ) o rozpiętości 1200-1800.

Czasem  takie gdzieś się plątają po rozbitym modelu. Skrzydło nie musi być z XPS ,może być każdej konstrukcji.

Myślę że jest to dobra platforma do testowanie układu skrzydło  stateczniki.

Nie chcę zaśmiecać serwera, ale jeżeli ktoś chciałby zbudować i pobawić się tym modelem , mogę udostępnić rysunki i pliki *.stl.,  a nawet wydrukować kilka kompletów.

 

 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Po serii lotów  w których próbowałem różnych ustawień - na własne życzenie ... uszkodziłem mocno skrzydło. Początkowo zostało przeznaczone do kasacji, ale .... spróbowałem naprawić. Wyszło całkiem dobrze, nie widać różnicy podczas lotu w zachowaniu modelu.

Z powodu mocnego porywistego wiatru ( ponad 20 m/s) model przewracało i nie było szans na start z ziemi mimo to powtórnie oblatałem model Przy SC = 80 mm.

 

Ritz waży 950 g ...  ale się wiatru nie boi. Nie kręcę akrobacji, raczej starałem się latać płynnie albo utrzymać go pod wiatr i szybować. Myślę że przy mocniejszym silniku spokojne będzie można zrobić podstawowe figury ...

A to migawki z jednego z lotów:

 

 

 

  • Lubię to 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.