Skocz do zawartości

RC Switch za 5 zł


AndyCopter
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Dziękuję za zainteresowanie przełącznikiem. Jednakże nie planuję żadnej produkcji. Urządzenie zaprojektowałem jako prototyp.

Układ jest na tyle prosty, że przerysowanie go w Eagle i zrobienie własnej płytki, zajmie dosłownie chwilę.

W prototypie użyłem celowo dość spory tranzystor typu MOSFET IRF540, aby przetestować także sterowanie przekaźnikiem samochodowym oraz sterowanie innym urządzeniem (kamera). Jeśli Ktoś z Was chciałby wykonać taki układ samodzielnie do sterowania wyłącznie oświetleniem w modelu, z powodzeniem można użyć innego tranzystora o mniejszych gabarytach.

Obecnie planuję projekt płytki sterującej z kilkoma wyjściami sterującymi (realistyczne oświetlenie lotnicze sterowane z aparatury) z użyciem mikroprocesora ATTiny45 (również decydująca tu będzie cena).

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przewidujesz w tym oświetleniu jakieś tryby pracy? Normalny lot / lądowanie, etc? Jak tak, to jak planujesz wykonać sterowanie wyborem?

Może z jednego kanału i w zależności od progu? -100 wyłączone, 0 start/lądowanie, 100 normalny lot.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przewidujesz w tym oświetleniu jakieś tryby pracy? Normalny lot / lądowanie, etc? Jak tak, to jak planujesz wykonać sterowanie wyborem?

Może z jednego kanału i w zależności od progu? -100 wyłączone, 0 start/lądowanie, 100 normalny lot.

Taki właśnie mam zamiar, dlatego postanowiłem użyć mikroprocesor. Niestety będę musiał przeportować bibliotekę PWM Arduino na ATTiny45, chyba że znajdę inne rozwiązanie.

Celem jest załączanie odpowiednich trybów oświetlenia w zależności od tego, czy model jest na ziemii(pasie startowym) czy już w powietrzu. Rozważam czy "podpiąć" się pod sterowanie podwoziem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Andrzej, w jaki sposób ustala się próg zadziałania przełącznika? Cyfrowo (długość sygnału) czy analogowo - wypełnienie sygnału? (...)

LM358 to prosty wzmacniacz różnicowy. Nie ma możliwości aby ten układ "rozumiał" sygnał PWM, dlatego też użyta została "konwersja" sygnału PWM na postać analogową przy pomocy kondensatora C1. Zadaniem jego jest "wygładzenie" impulsów PWM do postaci (w miarę) stałej wartości napięcia. Im mniejsze wypełnienie impulsów (przełącznik w aparaturze wyłączony) tym mniejsze napięcie na wejściu wzmacniacza. Większe wypełnienie impulsów w sygnale PWM spowoduje wzrost napięcia na wejściu układu, właśnie dzięki zastosowaniu w tym miejscu kondensatora C1. Na drugim wejściu wzmacniacza jest podłączony potencjometr nastawny do wyregulowania progu zadziałania układu przy wyłączonym przełączniku w aparaturze. Załączenie przełącznika zwiększy wypełnienie impulsów w sygnale PWM a dzięki temu wzrośnie napięcie na wejściu wzmacniacza, a ten z kolei wysteruje tranzystor aby przewodził. Sprawdziłem skuteczność układu z kondensatorem o pojemności 10uF i działa równie dobrze.

Mam nadzieję, że nie jest to zbyt zagmatwane ? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem ze w attiny45 nie mieści się cały kod wygenerowany z adruino. A nie lepiej większy uC? Nie będzie problemu z portowaniem kodu

Najprościej było by mi użyć Pico Mini Arduino, koszt ok. 50 zł. Za to ATTiny45 kosztuje tylko 5 zł :) a do sterowania oświetleniem wystarczą 2-3 wyjścia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najprościej było by mi użyć Pico Mini Arduino, koszt ok. 50 zł. Za to ATTiny45 kosztuje tylko 5 zł :) a do sterowania oświetleniem wystarczą 2-3 wyjścia.

Tak, to prawda. Możesz też rozważyć ATmega8, droższy o jakąś złotówkę a 2 razy tyle pamięci programu. 

W każdym bądź razie kibicuję projektowi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy, ja wiem że dziś bez Atmegi to LED-a nie zaświecisz, ale może by tak zrobić z tego co pod ręką mamy. Była dyskusja na RcClu.eu na ten temat. http://www.rcclub.eu/viewtopic.php?f=66&t=904&view=unread#unread  Na elektronice z serwa właśnie zbudowałem imitację płomienia silnika odrzutowca. http://youtu.be/e6_IOmLD5ow W sumie wszystko za darmo, ze złomu elektronicznego zrobione.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To będzie chyba moja pierwsza płytka jaką zrobię w życiu, bardzo mi się projekt spodobał. Tylko dlaczego temat jest w "różne" ? Żądam przeniesienia do elektroniki lub warsztatu bo jest ciekawy a zginie w gąszczu pierdół, już dzisiaj miałem problem z odnalezieniem go.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wybaczcie moje "talenty" w Eagle, powstało to dość spontanicznie :) użyte elementy typu SMD. Dla przewlekanych elementów, płytkę należało by przeprojektować tak jak i pod kątem optymalizacji ulokowania elementów.

 

Schemat:

gnpQjWr.png

 

Płytka z oznaczeniami:

t4WHptS.png

 

 

Płytka do druku:

AMpuxHx.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Zbudowałem układ według schematu AndyCoptera z 4 sierpnia br. Ma włączać i wyłączać syrenę. Całość wygląda tak.

post-419-0-00430200-1413202788.jpg

Bez nadajnika.

Działanie jest nie takie jak powinno być. Syrena wyje, po włączeniu zasilania. Potencjometrem ustaliłem punkt zadziałania ale sterowanie z nadajnika nie powiodło się, na żadnym kanale.

Nie wiem gdzie popełniłem błąd. Może któryś z elementów jest wadliwy. Detale są z odzysku. Poniżej switch z bliska

post-419-0-51913600-1413203354.jpg

 

post-419-0-02112300-1413203389.jpg

 

 

post-419-0-60551700-1413203419.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...)

Nie wiem gdzie popełniłem błąd. Może któryś z elementów jest wadliwy. Detale są z odzysku. Poniżej switch z bliska

(...)

 

Do wejścia układu podłącz wyjście z odbiornika, z którym masz powiązany przełącznik dwupuzycyjny w aparaturze.

Jeśli przełącznik w aparaturze jest już przypisany do odpowiedniego kanału w odbiorniku, pozostaw go wyłączonym, a potencjometrem w układzie, ustal próg, dla którego Twoja syrena przestanie działać. Nastepnie sprawdź, czy załączając przełącznik w aparaturze, nastąpi włączenie syreny.

Zamieść też schemat jak to wykonałeś, z Twoich fotografii niewiele widać.

 

EDIT

wydaje mi się że mogłeś popełnić błąd w połączeniach.

Jeśli chcesz aby przełącznik sterował załączaniem zasilania syreny, powinieneś połączyć to wg schematu:

"+" zasilania syreny do J1-3

"-" zasilania syreny do J1-2 (dren tranzystora, pin środkowy)

następnie źródło zasilania:

"+" do J3-2

"-" do J1-1 (masa wspólna)

W powyższy sposób tranzystor przełącznika działać będzie jak włącznik zasilania syreny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Prosciej by bylo na attiny i jakims mosfecie irl :) Tutaj zmiany temp beda powodowaly dziwne sytuacje :D

 

A jeszcze prosciej ! Stare serwo - wywalamy elektronike i zamiast silniczka podpinamy mosa - zrobilem tak z elektronika z mikroserwa - uruchamialo to buzzer z generatorem na failsafe :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.