Skocz do zawartości

Wibracje silnika


sudik

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Mam problem, ponieważ przy większych obrotach silnika występują dość spore drgania modelu. W związku z tym ma pytanie czy dając pomiędzy wręgę silnikową a silnik podkładkę z gumy pomoże to jakoś choćby trochę wyciszyć drgania? Silnik mam bezszotkowy a model to toto-1 . Prosze o szybką odpowiedź.

 

Pozdrawiam

Bartek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Silnik jest ok ( sprawdzeałem i oska jest prosta i na łożyskach nic nie bije ), faktycznie sprawdzę śmigło. chyba tylko mi tak dziwnie wyszło, ze takie coś się dzieje, czy jednym z powodów tych drgan może być zbyt słaba konstrukcja przodu?

 

Pozdrawaim

Bartek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli silnik jest zamocowany zbyt elastycznie (np. konstrukcja przodu modelu), to nawet przy dobrym wyważeniu, po przekroczeniu pewnych obrotów wpadnie w silne drgania.

 

W ogólnym przypadku zwiększenie sztywności zamocowania, przesuwa rezonans do wyższych częstotliwości. A to czy zwiększając obroty spowodujemy wzrost czy spadek amplitudy drgań zależy od tego czy układ pracuje poniżej czy powyżej rezonansu. Amplituda drgań będzie rosnąć do pewnej prędkości obrotowej, a po jej przekroczeniu zacznie maleć wraz ze wzrostem obrotów.

 

sudik, nie usztywniaj przodu, prawdopodobnie kadłub jest na tyle sztywny przy swojej masie, że to nie pomoże, tylko wymień śmigło na poprawnie wyważone. Oczywiście zakładam, że silnik jest mocno dokręcony do kadłuba i nie ma żadnych luzów w mocowaniu - sprawdź to!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I śrubki od prop savera powinny miec jednakową długość. Kupiłem prop-saverka i miałem jedną śrubę o blisko centymetr dłuższą od drugiej. Na szczęście włośnica do drewna - i jakoś poszło :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście wszystkie elementy silnika i śmigła muszą być dobrze wyważone. Przede wszystkim śmigło. To nie podlega dyskusji. Aż dziwie się, ze ktoś wspomina o stalowaych śrubkach różnej długości. Ale jeżeli silnik jest przymocowany do zbyt elastycznek konstrukcji, to żadne wyważanie nie uchroni od szkodliwych rezonansów. Zresztą zjawisko i przyczyny jego powstawania są bardziej złożone niz tylko zjawisko rezonansu. Zanim silnik wyjdzie poza zakres rezonansu, zdązy wyłamać się z konstrukcji i zniszczyć model. Narastanie szkodliwych drgań, na wiotkiej konstrukcji, przebiega w tempie lawinowym i trwa b. krótko. Tak jak flatter.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale jeżeli silnik jest przymocowany do zbyt elastycznek konstrukcji, to żadne wyważanie nie uchroni od szkodliwych rezonansów.

 

W zasadzie masz rację, ale zakładamy (tak myślę), że model jest poprawnie wykonany i silnik też dobrany odpowiednio. Chyba, że nie?

 

sudik, to jest takie doradzanie na ślepo. Sprawdź wszystko: wyważenie, mocowanie, sztywność konstrukcji i zdaj relację. A najpierw zrób zdjęcie, żebyśmy mogli zobaczyć o czy dyskutujemy :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jednak dizś n alotnisku okazało się, że te wibracje to tylko na pewnych obrotach sa dośc silni a potem zanikają :P . Dziękuję wszystkim za pomoc .. acha i śmigło było dobrze wyważone .

 

Pozdrwaiwm

Bartek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.