Jump to content

Wibracje silnika


sudik

Recommended Posts

Witam

 

Mam problem, ponieważ przy większych obrotach silnika występują dość spore drgania modelu. W związku z tym ma pytanie czy dając pomiędzy wręgę silnikową a silnik podkładkę z gumy pomoże to jakoś choćby trochę wyciszyć drgania? Silnik mam bezszotkowy a model to toto-1 . Prosze o szybką odpowiedź.

 

Pozdrawiam

Bartek

Link to comment
Share on other sites

sprawdź czy śmigło jest proste czy obie łopaty mają taką samą masę .

gumy nie dawaj bo będzie zmieniać kąt zaklinowania silnika.

 

warto sprawdzic czy wszystkie magnesy siedzą pewnie na swoich miejscach

w chińskich silnikach nieprzyklejony magnes to częsta przypadłość.

Link to comment
Share on other sites

Silnik jest ok ( sprawdzeałem i oska jest prosta i na łożyskach nic nie bije ), faktycznie sprawdzę śmigło. chyba tylko mi tak dziwnie wyszło, ze takie coś się dzieje, czy jednym z powodów tych drgan może być zbyt słaba konstrukcja przodu?

 

Pozdrawaim

Bartek

Link to comment
Share on other sites

Jeżeli silnik jest zamocowany zbyt elastycznie (np. konstrukcja przodu modelu), to nawet przy dobrym wyważeniu, po przekroczeniu pewnych obrotów wpadnie w silne drgania. Narastające, tak jak flatter. Guma jeszcze pogorszy zjawisko.

Link to comment
Share on other sites

W takim razie jak usztywnić przód:?: Jak trzymam model w ręce na3/4 gazu to wibracje jak dla mnie są już bardzo duże i boje się dawac dalej żeby się coś nie rozwaliło:/.

 

Pozdrawiam

Bartek

Link to comment
Share on other sites

Jeżeli silnik jest zamocowany zbyt elastycznie (np. konstrukcja przodu modelu), to nawet przy dobrym wyważeniu, po przekroczeniu pewnych obrotów wpadnie w silne drgania.

 

W ogólnym przypadku zwiększenie sztywności zamocowania, przesuwa rezonans do wyższych częstotliwości. A to czy zwiększając obroty spowodujemy wzrost czy spadek amplitudy drgań zależy od tego czy układ pracuje poniżej czy powyżej rezonansu. Amplituda drgań będzie rosnąć do pewnej prędkości obrotowej, a po jej przekroczeniu zacznie maleć wraz ze wzrostem obrotów.

 

sudik, nie usztywniaj przodu, prawdopodobnie kadłub jest na tyle sztywny przy swojej masie, że to nie pomoże, tylko wymień śmigło na poprawnie wyważone. Oczywiście zakładam, że silnik jest mocno dokręcony do kadłuba i nie ma żadnych luzów w mocowaniu - sprawdź to!

Link to comment
Share on other sites

I śmigło powinno dość ciasno wchodzić na oś silnika czy piasty. I powinno być ustawione dokładnie prostopadle do osi silnika. Jeśli tak nie jest, to nawet wyważenie nic nie da.

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonymous

I śrubki od prop savera powinny miec jednakową długość. Kupiłem prop-saverka i miałem jedną śrubę o blisko centymetr dłuższą od drugiej. Na szczęście włośnica do drewna - i jakoś poszło :)

Link to comment
Share on other sites

Oczywiście wszystkie elementy silnika i śmigła muszą być dobrze wyważone. Przede wszystkim śmigło. To nie podlega dyskusji. Aż dziwie się, ze ktoś wspomina o stalowaych śrubkach różnej długości. Ale jeżeli silnik jest przymocowany do zbyt elastycznek konstrukcji, to żadne wyważanie nie uchroni od szkodliwych rezonansów. Zresztą zjawisko i przyczyny jego powstawania są bardziej złożone niz tylko zjawisko rezonansu. Zanim silnik wyjdzie poza zakres rezonansu, zdązy wyłamać się z konstrukcji i zniszczyć model. Narastanie szkodliwych drgań, na wiotkiej konstrukcji, przebiega w tempie lawinowym i trwa b. krótko. Tak jak flatter.

Link to comment
Share on other sites

Ale jeżeli silnik jest przymocowany do zbyt elastycznek konstrukcji, to żadne wyważanie nie uchroni od szkodliwych rezonansów.

 

W zasadzie masz rację, ale zakładamy (tak myślę), że model jest poprawnie wykonany i silnik też dobrany odpowiednio. Chyba, że nie?

 

sudik, to jest takie doradzanie na ślepo. Sprawdź wszystko: wyważenie, mocowanie, sztywność konstrukcji i zdaj relację. A najpierw zrób zdjęcie, żebyśmy mogli zobaczyć o czy dyskutujemy :-)

Link to comment
Share on other sites

Jednak dizś n alotnisku okazało się, że te wibracje to tylko na pewnych obrotach sa dośc silni a potem zanikają :P . Dziękuję wszystkim za pomoc .. acha i śmigło było dobrze wyważone .

 

Pozdrwaiwm

Bartek

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.