Skocz do zawartości

Mefisto - relacja ... po budowie


pman

Rekomendowane odpowiedzi

Oddać, oddać :) chociaż w sumie malinn piszesz o lotkach, przy samych lotkach możesz mieć rację - też tak miałem w modelu który nie miał klap - trzeba było trochę zaciągnąć, ale jak są klapy to generalnie trzeba oddać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 173
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi
Gość Jerzy Markiton

Tak się zrobi, jak tych lotek jest za dużo w dół i więcej hamują niż zakrzywiają profil.... Czyli większy przyrost oporu niż siły nośnej. Hamulce na dolnej stronie skrzydła - musisz zaciągać wysokością żeby to skompensować. W efekcie dostałeś tylko przyrost oporu, czyli powolniejszy lot bez wzrostu siły nośnej. Niektóre profile tak reagują na zmianę geometrii, tzn. wszystkie, które z założenia miały być bezklapowe !

Przećwiczyłem to na Starlingu i Max-ie. Najlepiej krążyły, jak się nie ingerowało w geometrię profilu. Byłem przekonany o tym wcześniej ale zawsze można było winę zwalić na dokładność odwzorowania profilu. W tych dwóch przypadkach doskonałość odwzorowania jest na najwyższym poziomie.

Owocnych eksperymentów - Jurek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Jerzy Markiton

Na tym profilu jeszcze nic nie miałem. Dopiero się do niego przymierzam. Popróbuj, najlepiej z loggerem. Mnie dopiero Alti pokazał, że na klapach w Starlingu więcej tracę niż zyskuję.

- Jurek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe to co Jurku piszesz , sporo daje do myślenia. Zrobię testy w najbliższym czasie z wario i sam bardzo ciekaw co z tego wyjdzie.

 

Może jakieś sugestie jak najlepiej zrobić taki test?

 

Nasuwa mi się by wypuścić model na np.100m wrzucić klapy i zmierzyć czas opadania z klapami , a potem powtórzyć to bez klap?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej malin, to wszystko zależy od profilu.

Jak gdzieś mędrcy w sieci pisali nie każdy profil się nadaje do "klap", czyli właśnie do obniżania spływu.

Na niektórych zyskujesz na niektórych tracisz. Profil to odgrywa największą rolę.

Pewnie trzeba by było w jakimś Profili zobaczyć jak profil reaguje na klapy i na różne ich wychylenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Jerzy Markiton

Te obniżanie spływu to się chyba zmianą ugięcia środkowej nazywa ? Nie jestem pewien...

Malin - w przybliżeniu tak to robię, tylko po 50x dla każdego wariantu i biorę średnią. Skrajne wyniki odrzucam :mrgreen:

Najlepiej o 6 rano, jak nie ma jeszcze turbulencji lub koło 8 wieczorem jak już jest cisza. Wtedy wyniki są bardziej miarodajne. Dobrze mi się "baja" bo latam elektroszybowcami lub z wyciągarki. Jak to na zboczu uskutecznić - nie mam pomysłu. Jeśli uda mi się kiedyś (?) zrobić skrzydełko z profilem w tolerancji 0,2mm to pewnie Profili sobie zafunduję. Ale do tego czasu to chyba coś lepszego niż Profili będzie....

- Jurek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Jerzy Markiton

Szkoda, tak fajnie zrobiony, chciałem w modelarni wykorzystać.... Trudno, będę dalej kulfony kredą na tablicy skrobał.

Pozdrawiam - Jurek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Po kilku lotach z silnikiem mogę stwierdzić, że model spisuje się nieźle. Ma duży zakres prędkości, dobrze radzi sobie z wiatrem, nie wpada w korkociąg przy przeciągnięciu, mając 'motylka' można wylądować na kilku metrach...

Ale w krążeniu doskwiera brak steru kierunku, mały wznios i szybki było nie było profil. Krótko mówiąc - widać, że jego naturalnym środowiskiem jest zbocze :) Takie pierwsze wrażenie.

Na moje oko maltretowanie szkieletowej niewiele zmienia, acz oko mam niewprawne :P

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No jest to model dla raczej przed-średnio-zaawansowanych, którzy już trochę polatali. Faktycznie, jest bardzo tolerancyjny (tylko raz mi się go udało zwalić w korek) i niezwykle wdzięcznie się nim lata. Warto jednak zmienić mu statecznik, bo ta płytka... żal... Przy wadze 800g używam tylko lotkohamulców (obie lotki w górę 60-70*) - model schodzi pod kątem 30* w dół. Co do lotu pod wiatr, mam nieco inne obserwacje (być może przez profil - ja mam na HN1033). Przy odchyłce powyżej 30* widać dramatyczną różnicę. Balastowanie tylko pogarsza sprawę. W każdym razie ciężko mi nim zejść poniżej 70s.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uzywając tych "lotkohamulców", jakiej funkcji użyć w aparaturze lub jak to rozwiązać: obie lotki w górę 60- 70* - przy takich wychyleniach lotko hamulców chciałbym używać lotek w ten sposób aby lotka nie wychylala sie więcej do góry tylko zeby pozostawała w tej samej górnej pozycji a druga odchylala się w dół.

troche zagmatwane :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W moim radiu (MX-16) ten mikser się nazywa chyba "Break to Flap" - dajesz tylko odwrotny kierunek jak do klap ;) W kwestii drugiego pytania, jest mikser "Diff. reduction", ale to zadziała dopiero jak na serwie masz 150%, także trzeba się pobawić dźwigniami, chyba że Twoje radio umożliwia limitowanie wychyleń. Moje nie :/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Jerzy Markiton

W innych radiach znajdziesz to pod nazwą "flaperon mix". Jak nastawisz duże wychylenie, zbliżone do maksymalnego wychylenia lotki to tak zareaguje - przestanie iść dalej w górę a druga pójdzie tylko w dół. Jeśli masz w nadajniku "camber mix", "butterfly mix", czyli motyla - to nie programujesz klap (klapy na 0 ) i masz to samo. Predefiniowany motyl jest lepszy, bo ma od razu kontrę wysokością. Lotka przy pracy w górę nie pójdzie dalej jeśli jej ustawienia w funkcji hamulca są już maksymalne. Ale - uwaga - nie każdy model zareaguje prawidłowo na tak ustawione lotki. Sprawdź to na większej wysokości.

- Jurek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fakt, zapomniałem napisać o kompensacji. Jeśli masz MX-16 to jest mikser Break->Elevator - nie mamy predefiniowanego Butterfly.

 

Ale - uwaga - nie każdy model zareaguje prawidłowo na tak ustawione lotki.

 

Hmmm... ciekawe. A jak te inne (niektóre) modele reagują na taką konfigurację?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.