Piotrek2136 Opublikowano 21 Lipca 2009 Opublikowano 21 Lipca 2009 Witam, Nie chce prosić o plany czy strony z planami ale chodzi mi o to jaki profil zastosować w motoszybowcu tego typu... Chodzi mi o coś w stylu tego co na zdjęciu poniżej i rozpiętości około 150cm. Oczywiście tak jak w przypadku tego na zdjęciu chodzi o napęd pchający iii tu moje drugie pytanie... czy jest jakaś różnica w wywarzaniu i późniejszym lataniu modelem z silnikiem pchającym i ciągnącym? Piotrek
Lord Rzeźnik Opublikowano 21 Lipca 2009 Opublikowano 21 Lipca 2009 Profil najlepiej jakiś samostateczny.
utopia Opublikowano 21 Lipca 2009 Opublikowano 21 Lipca 2009 czy jest jakaś różnica w wywarzaniu i późniejszym lataniu modelem z silnikiem pchającym i ciągnącym? jest jak masz napęd tylni /pchający ryzykujesz oberwanie po paluchach śmigłem przy wyrzucie ( chyba że jesteś Patryk Sokol, to wtedy problem nie dotyczy :mrgreen: ) - żart oczywiście to w kwestii filmu : http://www.youtube.com/watch?v=Lih4yBtzuUw
KiG Opublikowano 21 Lipca 2009 Opublikowano 21 Lipca 2009 pytanie... czy jest jakaś różnica w wywarzaniu i późniejszym lataniu modelem z silnikiem pchającym i ciągnącym? Piotrek Łatwiej wyważyć przy napędzie ciągnącym. Również łatwiej zgodnie z zasadami sztuki umieścić wyposażenie przy takim napędzie. W napędzie pchającym masz często tak jak na zdjęciu, które wkleiłeś, odbiornik między pakietem a regulatorem i w ich bezpośrednim sąsiedztwie. Przy takim ułożeniu należy zachować dużą ostrożność.
Piotrek2136 Opublikowano 21 Lipca 2009 Autor Opublikowano 21 Lipca 2009 dobra to będzie napęd ciągnący... A profil to znalazłem Eppler 166, nadawał by się? (to jest profil samostateczny tak? ) Jeśli chodzi o szybowce/motoszybowce to je jestem "zielony" bo nigdy takowego nie projektowałem/budowałem... Zauważyłem że niektóre mają bardzo duże śmigła... od czego to zależy? inne podobnych rozmiarów mają dużo mniejsze...
utopia Opublikowano 21 Lipca 2009 Opublikowano 21 Lipca 2009 średnicę śmigła dobierasz do silnika . widziałeś może model pod nazwą HAI 3 ? jak nie znajdę planów to jak babcie kocham kupie ten kretyńsko drogi kit : http://www.fmch.de/downloads/fmt112008hai3.pdf
Piotrek2136 Opublikowano 21 Lipca 2009 Autor Opublikowano 21 Lipca 2009 hehehe ja właśnie sobie w paincie skrobie szkice mojego skrzydełka iiii oto rezultat chyba podobne wiem że śmigło dobierane jest do silnika ale tak jak w samolocie do 3D powinien być niskoobrotowy silnik z dużym śmigłem a w trenerku na odwrót tak i tu chyba jakaś różnica pewnie jest... i właśnie o tą zależność mi chodzi...
paweln7 Opublikowano 21 Lipca 2009 Opublikowano 21 Lipca 2009 Witam W 1500mm Tzagi miałem RG 15A2,5-13. W 1800mm PAOLI mam ten sam profil miał być napędzany pchającym COX BLACK WILOW 0,49 ale po przymiarkach stwierdziłem ,moja dłoń leży na kolizyjnym kursie ze śmigłem i występowało duże zapotrzebowanie na ołów do wyważenia ( brak kadłuba ) więc COX ciągnie. Profil jaki podałem w trakcie budowy zmienił oznaczenie na RG 15A2,5-13 mod. :rotfl:
Patryk Sokol Opublikowano 21 Lipca 2009 Opublikowano 21 Lipca 2009 Profil w takim skrzydle nie musi być samostateczny. Ogólnie zagadnienie stateczności takiego skrzydła jest mocno pogięte, poskręcane i zwichrzone Generalnie wszystko polega na tym, że skrzydło im bardziej się ustatecznia (np większe skręcenie końcówki) tym bardziej rosną mu opory, a przez to maleje doskonałość, zwiększa się opadanie. A jak odstatecznimy to robi się skrzydełko mniej stabilne i też źle lata. Cała rzecz polega na tym, aby zapewnić odpowiedni współczynnik stateczności u utrzymać sensowne osiągi. Ogólnie stateczność latającego skrzydła można zapewnić na trzy sposoby: - skręcenie i cofnięcie płata do tyłu (i tak wygląda większość latających skrzydeł, np nieśmiertelne TeoZagi) - Profil samostateczny. A co właściwie to znaczy? Musi to by profil o ujemnym współczynniku momentu pochylającego. Generalnie możne je poznać, po charakterystycznym podgiętym do góry spływie (ale lepiej zawsze w XFoilu sprawdzić, czy to naprawdę to). Na takim profilu można zrobić latające skrzydło, będące prostokątem (ang. plank). -Obniżenie ŚC konstrukcji do dołu. Tak działają np. lotnie. Tak więc samostateczny profil to tylko jedna z metod, niekoniecznie najlepsza. Ogólnie samo zagadnienie jest bardzo ciekawe (na tyle, ze się przymierzam do jakiegoś większego latającego skrzydła). Polecam o tym więcej poczytać: http://www.anonia-flyers.de http://xflr5.sourceforge.net/docs/XFLR5_and_Stability_analysis.pdf http://mh-aerotools.de/airfoils/nf_1.htm http://mh-aerotools.de/airfoils/flywing1.htm ps. Utopia, a jakże TZagiego z SAL też się rzucało :rotfl:
attyla Opublikowano 21 Lipca 2009 Opublikowano 21 Lipca 2009 Piotr profile do latających skrzydel to mh45, mh60 , naca 2r1 12. w jakiej technologi chcesz robic skrzydelko ? Co do rysowania skrzydelka w paincie to nie wszystko co trzeba zrobić podaj mi na PW swoj adres email to podesle Ci bardzo dobry arkusz do liczenia wielu rzeczy zwiąązanych ze skrzydelkiem.
marcin133 Opublikowano 22 Lipca 2009 Opublikowano 22 Lipca 2009 Zauważyłem że niektóre mają bardzo duże śmigła... od czego to zależy? inne podobnych rozmiarów mają dużo mniejsze... Wynika to z zalozen jakie spelniac ma model. W przypadku latajacych skrzydel niektore projektowane sa jako bardzo szybkie modele a inne jako wolno latajace. W obu przypadkach inne sa zalozenia konstrukcyjne i inny dobor napedu a w tym takze samego silnika czy zasilania. W modelach szybkich uzywa sie wysokoobrotowych silnikow i bardzo malych smigiel - celem takiego napedu jest wytworzenie odpowiednio wysokiej predkosci strumienia zasmiglowego umozliwajacego szybki lot i odwrotnie w modelach wolnolatajacych w ktorych wysoka predkosc strumienia nie jest wymagana. Stosuje sie woczas silniki o nizszych obrotach lecz krecace wiekszym smiglem. W takim przypadku naped zyskuje na sprawnosci jest lepiej dobrany do wymagan, pozwala obnizyc koszty i wage.
MiQ27 Opublikowano 22 Lipca 2009 Opublikowano 22 Lipca 2009 Piotrek2136, na http://www.aerodesign.de/ jest też trochę o profilach do latających skrzydeł, ale po niemiecku. Np. tu - http://www.aerodesign.de/profile/profile_s.htm
Piotrek2136 Opublikowano 22 Lipca 2009 Autor Opublikowano 22 Lipca 2009 Dzięki, google mi przetłumaczą (mam nadzieje że będzie dało się zrozumieć... :shock: ) :mrgreen: Jeśli chodzi o konstrukcję to chciał bym zrobić balsowe kryte folią z laminatowym kadłubem. Czyli aby skrzydło miało lepsze własności aerodynamiczne powinienem raczej unikać profili samostatecznych czyli jeszcze bardziej cofnąć połówki skrzydła do tyłu... Jak już wybiorę profil najbardziej mi odpowiadający zabieram się za budowę...
blackriver Opublikowano 23 Lipca 2009 Opublikowano 23 Lipca 2009 Dzięki, google mi przetłumaczą (mam nadzieje że będzie dało się zrozumieć... :shock: ) :mrgreen: Jeśli chodzi o konstrukcję to chciał bym zrobić balsowe kryte folią z laminatowym kadłubem. Czyli aby skrzydło miało lepsze własności aerodynamiczne powinienem raczej unikać profili samostatecznych czyli jeszcze bardziej cofnąć połówki skrzydła do tyłu... Jak już wybiorę profil najbardziej mi odpowiadający zabieram się za budowę... Google nie wszystko tłumaczą :!: . Konstrukcja chwalebna . Może to dobry pomysł, jak dasz za duży skos nie będzie latało dobrze (niestateczność), dasz za to zwichrzone końcówki (geometrycznie i aerodynamicznie). Jak policzę aerodynamikę skrzydła :!: , jak wybierzesz profil to możesz sobie co najwyżej same żeberka wyciąć :devil: .
Piotrek2136 Opublikowano 23 Lipca 2009 Autor Opublikowano 23 Lipca 2009 ;p na policzyć dobrze by było... a że google nie wszystko tłumaczą to wiem, ale jak się nie ma co się lubi to się lubi co się ma... nie znam na tyle niemieckiego żeby samemu sobie przetłumaczyć :|
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.