Skocz do zawartości

Latające skrzydło...


Piotrek2136

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Nie chce prosić o plany czy strony z planami :D ale chodzi mi o to jaki profil zastosować w motoszybowcu tego typu...

 

Chodzi mi o coś w stylu tego co na zdjęciu poniżej i rozpiętości około 150cm.

Oczywiście tak jak w przypadku tego na zdjęciu chodzi o napęd pchający iii tu moje drugie pytanie... czy jest jakaś różnica w wywarzaniu i późniejszym lataniu modelem z silnikiem pchającym i ciągnącym?

 

uavflyingwing04.jpg

 

 

Piotrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy jest jakaś różnica w wywarzaniu i późniejszym lataniu modelem z silnikiem pchającym i ciągnącym?
jest jak masz napęd tylni /pchający ryzykujesz oberwanie po paluchach śmigłem przy wyrzucie ( chyba że jesteś Patryk Sokol, to wtedy problem nie dotyczy :mrgreen: ) - żart oczywiście to w kwestii filmu : http://www.youtube.com/watch?v=Lih4yBtzuUw
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pytanie... czy jest jakaś różnica w wywarzaniu i późniejszym lataniu modelem z silnikiem pchającym i ciągnącym?

Piotrek

 

Łatwiej wyważyć przy napędzie ciągnącym. Również łatwiej zgodnie z zasadami sztuki umieścić wyposażenie przy takim napędzie. W napędzie pchającym masz często tak jak na zdjęciu, które wkleiłeś, odbiornik między pakietem a regulatorem i w ich bezpośrednim sąsiedztwie. Przy takim ułożeniu należy zachować dużą ostrożność.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dobra to będzie napęd ciągnący...

 

A profil to znalazłem Eppler 166, nadawał by się? (to jest profil samostateczny tak? )

 

Jeśli chodzi o szybowce/motoszybowce to je jestem "zielony" bo nigdy takowego nie projektowałem/budowałem...

 

Zauważyłem że niektóre mają bardzo duże śmigła... od czego to zależy? inne podobnych rozmiarów mają dużo mniejsze...

 

Image60.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hehehe ja właśnie sobie w paincie skrobie szkice mojego skrzydełka iiii :D oto rezultat :P

 

4fa1d94e6faa7664m.jpg

 

 

chyba podobne :D

 

 

wiem że śmigło dobierane jest do silnika ale tak jak w samolocie do 3D powinien być niskoobrotowy silnik z dużym śmigłem a w trenerku na odwrót tak i tu chyba jakaś różnica pewnie jest... i właśnie o tą zależność mi chodzi...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

W 1500mm Tzagi miałem RG 15A2,5-13. W 1800mm PAOLI mam ten sam profil miał być napędzany pchającym COX BLACK WILOW 0,49 ale po przymiarkach stwierdziłem ,moja dłoń leży na kolizyjnym kursie ze śmigłem i występowało duże zapotrzebowanie na ołów do wyważenia ( brak kadłuba ) więc COX ciągnie.

 

Profil jaki podałem w trakcie budowy zmienił oznaczenie na RG 15A2,5-13 mod. :rotfl:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Profil w takim skrzydle nie musi być samostateczny.

 

Ogólnie zagadnienie stateczności takiego skrzydła jest mocno pogięte, poskręcane i zwichrzone ;)

 

Generalnie wszystko polega na tym, że skrzydło im bardziej się ustatecznia (np większe skręcenie końcówki) tym bardziej rosną mu opory, a przez to maleje doskonałość, zwiększa się opadanie. A jak odstatecznimy to robi się skrzydełko mniej stabilne i też źle lata.

Cała rzecz polega na tym, aby zapewnić odpowiedni współczynnik stateczności u utrzymać sensowne osiągi.

 

Ogólnie stateczność latającego skrzydła można zapewnić na trzy sposoby:

- skręcenie i cofnięcie płata do tyłu (i tak wygląda większość latających skrzydeł, np nieśmiertelne TeoZagi)

- Profil samostateczny. A co właściwie to znaczy? Musi to by profil o ujemnym współczynniku momentu pochylającego. Generalnie możne je poznać, po charakterystycznym podgiętym do góry spływie (ale lepiej zawsze w XFoilu sprawdzić, czy to naprawdę to). Na takim profilu można zrobić latające skrzydło, będące prostokątem (ang. plank).

-Obniżenie ŚC konstrukcji do dołu. Tak działają np. lotnie.

 

Tak więc samostateczny profil to tylko jedna z metod, niekoniecznie najlepsza.

 

Ogólnie samo zagadnienie jest bardzo ciekawe (na tyle, ze się przymierzam do jakiegoś większego latającego skrzydła). Polecam o tym więcej poczytać:

http://www.anonia-flyers.de

http://xflr5.sourceforge.net/docs/XFLR5_and_Stability_analysis.pdf

http://mh-aerotools.de/airfoils/nf_1.htm

http://mh-aerotools.de/airfoils/flywing1.htm

 

 

ps. Utopia, a jakże TZagiego z SAL też się rzucało :rotfl:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotr profile do latających skrzydel to mh45, mh60 , naca 2r1 12. w jakiej technologi chcesz robic skrzydelko ? Co do rysowania skrzydelka w paincie to nie wszystko co trzeba zrobić :) podaj mi na PW swoj adres email to podesle Ci bardzo dobry arkusz do liczenia wielu rzeczy zwiąązanych ze skrzydelkiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zauważyłem że niektóre mają bardzo duże śmigła... od czego to zależy? inne podobnych rozmiarów mają dużo mniejsze...

 

Wynika to z zalozen jakie spelniac ma model. W przypadku latajacych skrzydel niektore projektowane sa jako bardzo szybkie modele a inne jako wolno latajace. W obu przypadkach inne sa zalozenia konstrukcyjne i inny dobor napedu a w tym takze samego silnika czy zasilania.

 

W modelach szybkich uzywa sie wysokoobrotowych silnikow i bardzo malych smigiel - celem takiego napedu jest wytworzenie odpowiednio wysokiej predkosci strumienia zasmiglowego umozliwajacego szybki lot i odwrotnie w modelach wolnolatajacych w ktorych wysoka predkosc strumienia nie jest wymagana. Stosuje sie woczas silniki o nizszych obrotach lecz krecace wiekszym smiglem. W takim przypadku naped zyskuje na sprawnosci jest lepiej dobrany do wymagan, pozwala obnizyc koszty i wage.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, google mi przetłumaczą (mam nadzieje że będzie dało się zrozumieć... :shock: ) :mrgreen:

 

Jeśli chodzi o konstrukcję to chciał bym zrobić balsowe kryte folią z laminatowym kadłubem.

 

Czyli aby skrzydło miało lepsze własności aerodynamiczne powinienem raczej unikać profili samostatecznych czyli jeszcze bardziej cofnąć połówki skrzydła do tyłu...

 

Jak już wybiorę profil najbardziej mi odpowiadający zabieram się za budowę...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, google mi przetłumaczą (mam nadzieje że będzie dało się zrozumieć... :shock: ) :mrgreen:

 

Jeśli chodzi o konstrukcję to chciał bym zrobić balsowe kryte folią z laminatowym kadłubem.

 

Czyli aby skrzydło miało lepsze własności aerodynamiczne powinienem raczej unikać profili samostatecznych czyli jeszcze bardziej cofnąć połówki skrzydła do tyłu...

 

Jak już wybiorę profil najbardziej mi odpowiadający zabieram się za budowę...

 

Google nie wszystko tłumaczą :!: .

Konstrukcja chwalebna :D .

Może to dobry pomysł, jak dasz za duży skos nie będzie latało dobrze (niestateczność), dasz za to zwichrzone końcówki (geometrycznie i aerodynamicznie).

Jak policzę aerodynamikę skrzydła :!: , jak wybierzesz profil to możesz sobie co najwyżej same żeberka wyciąć :devil: .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.