Skocz do zawartości

Kto nauczy mnie latać dużymi szybowcami


wojcio69

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Jak co niektórzy może wiedzą w tym sezonie przesiadłem się z Elektro Juniora S na cuś większego :lol:

Najpier był to Ventus 2hx, na szczęście nie wzbiłem go w powietrze, bo po pierwszych dwóch obloach Proxima II, Ventus na pewno nadawałby się do pozamiatania na szufelkę.

W czym mam problem? Z telepiącymi się nogami i trzęsącą się ręką :wink: A tak na serio to z lotem szybowcowym. Jeżeli jeszcze na silniku jako tako mi idzie, to lot szybowcowy to raczej jest to kontrowanie tego co model robi w powietrzu.

Mam wrażenie jakby Proxima II reagowała z dużym opóźnieniem na wychylenia lotek (lotki mam zmiksowane z kierunkiem na 50%). Domyślam się, że jest to spowodowane zbyt małą prędkością lotu a może masą (2kg) i rozpiętością (2,8m).

Wiem, że technika lotu modelem Easy Glider czy Elektro Junior S jest całkiem inna jak przy Proxima II i dlatego poszukuję nauczyciela, wskazówek, porad, sugestii jak latać moim nowym modelem.

Mogę dojechać do Poznania lub na Kobylnice np. w sobotę lub popołudniu w środę, zapraszam również do siebie, gdzie miejsca do latania jest duuużo co widać na tym filmie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 52
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Witam

Markac - Dzięki za info. Strony Piotrka znam tylko tu jest wątek o lataniu na zboczu a w terenie na którym latam jakoś ci tak te zbocza mocno się wypłaszczyły, to znaczy się są np. wały przeciwpowodziowe Warty, między szczytem a podstawą jakieś 3m będą.

lotki do zakrętu w prawo a ster w lewo

Włodek bez takowych sugestyji, no może jeszcze wielu rzeczy nie wiem ale takich kwiatków nie sadzę.

Środek ciężkości zgodnie z instrukcją 65mm od natarcia, może minimalnie przesunięty do przodu.

Ta reakcja na lotki to chyba prędkość lotu, ale chętnie posłucham innych opinii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wojtku , mając ustawiony ść tak jak w instrukcji Falkon nie był demonem zwrotności, a i w zakręty wchodził z opóźnieniem, i dużym ześlizgiem.Pomogło przesunięcie ść do tyłu.Co do mix to miałem ustawiony ok 10% z lotkami, ale zrezygnowałem.Lepiej mnie się lata wprowadzając kierunkiem w zakręt, a potem lotki i kierunkiem podtrzymuje ześlizg ( w przechyleniu następuje zamiana sterów).Kiedys latając jeszcze z mix-em (do dzisiaj nie wiem jak to się stało) lotki szły w jedną stronę a kierunek w druga co bardzo utrudniało zakręt.

Dlatego pisząc o zmianie kierunku nie miałem nic złego na myśli (rutyna czasami gubi) , a masz ustawiony jak piszesz mix aż 50% co przy odwrotnym działaniu może uniemożliwić zakręt

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Mix mam ustawiony dobrze, lotki w lewo - kierunek w lewo.

Przypuszczam, że problem u mnie polega na tym, że poprzednim modelem (Elektro Junior S z pianki EFF 890g do lotu) latało się bardzo powoli i majestatycznie. Tutaj muszę się byba nauczyć trochę innej techniki latania, rozpędzania modelu itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a/ różnicowe wychylenia lotek są ??

b/ Sć do przodu coby szybciej opadał i szybciej latał a tym samym lepsza reakcja na "STERY"

 

małymi kroczkami do przodu i NA PEWNO dojdziesz do perfekcji w lataniu PROXIMĄ.

 

ps. znany Ci szybowczyk też czeka na mój wolny czas ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Jurku to różnicowe wychylenie lotek i jest i go nie ma. Nie ma go z poziomu aparatury, bo lotki mam na kablu Y (wiem, wie... nie wykorzystuję apararu, tak się nie robi itd. i nie lata się jedną ręką takimi modelami tyż), za to są w jakimś stopniu osiągnięte mechanicznie (mocowanie popychaczy na orczyku serwa i dźwigni lotek).

Środek ciężkości faktycznie może przesunę trochę do przodu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uważam , że nie ma co cofać zbyt mocno s.c. do pierwszych lotów.

Model może wtedy szybciej przeciągnąć. Ja na obloty ustawiam przedni s.c. potem go przesuwam...

 

Co należy pamiętać by takim modelem trzymać prędkość nie zwalniać bo może się w kora wpakować , a dużą maszynę trudniej z korka wyprowadzić.

 

Osobiście do pierwszych lotów bym nie mixował lotek z sk - lepiej chyba pierw latać na ,,żywca'' , wyczuć ją , a potem kombinować.

 

Spora łąka się przyda do lądowania. Do pierwszych lotów i startów wykorzystuje spore wychylenia by model reagował szybko ( można szybciej uratować model z opresji).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze nie tak jak radzi Włodek. Będzie jeszcze gorzej.

-środek cieżkości na początek przesuń do przodu. Model zyska na stateczności podłużnej.,

-jeśli masz możliwość zmień kąt zaklinowania płata na minimalnie większy (na początek). Zrobisz to podnosząc o np. 2 mm spływ statecznika wysokości,

-zlikwiduj kabel Y na lotkach i ustaw wychylenia róznicowe. Im większy model, tym bardziej jest to istotne. Jesli brakuje kanałów, to zlikwiduj coś innego, a dwa kanały dla lotek zrób,

-oczywiście, w Twojej sytuacji, lotki z kierunkiem zmiksuj. Koniecznie. Drogą prób ustalisz procenty. Nie będzie tragedii, jeśli początkowo nie będzie optymalnie, jednak lepiej niż przy machaniu tylko jednym sterem,

-zrób na przełączniku, koniecznie, DR. Na początek steruj na 40-50% wychyleń. Od razu zaczniesz panować nad modelem,

-nie obciążaj za mocno konstrukcji. To co ma latać nie powinno być zbyt ciężkie, a ten model nie służy do gonitw. Możesz to robić później, gdy będziesz wiedział, po co to robisz. Początkowo lataj bez dużych wiatrów, aż będziesz ten model czuł. Nie musisz latać zbyt szybko. Gdy model będzie wyżej, szybko wyczujesz jaka jest jego minimalna prędkość. Początkowo ważne jest, by model posiadał dosyć wyraźną stateczność podłużną i nie uzywaj dużych wychyleń steru wysokości. Dobrze ustawiony i wytrymowany model (wszystkie prostopadłości i równoległości stateczników oczywiście muszą być zachowane) zaciągnięty w locie po prostej (sprawdzać wysoko) powinien tonąć w powietrzu, a nie natychmiast zwalać się w korkociąg. Taki model tak nie robi, jeśli wszystko ma równe,

- nie sugeruj się opisami, jakie nieraz mozna tu spotkać. Nie ma żadnych wbijań się w bąble (są one tylko przy ziemi), ani tym pdobnych zjawisk... etc. Brrrr, jakie tu padają uwagi o lotkach.

Powodzenia w lotach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Z tym różnicowym podłączeniem lotek to nie tak hop-siup, bo wówczas klapy musiałbym podłączyć do kanału od podwozia a tam jest przełącznik dwupozycyjny i klapy będą się wychylały pod kątem jakieś <70° i wówczas klapa bardziej działa jako hamulec a mniej jako klapa, która ma za zadanie zmienić profil skrzydła, celem uzyskania większej siły nośnej przy mniejszej prędkości. No ale skoro mówicie, że lotki muszą być różnicowe, no to będą, ale wówczas lądowanie bez klap to chyba tylko na Ławicy, po wcześniejszym zgłoszeniu i uzyskaniu zgody na lądowanie z Wieży Kontrolerów Ruchu :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz ograniczyć wychylenie klap mechanicznie - dobierając długość dźwigienek lub definiując w nadajnik EPA (end point adjustment). Klapy do lądowania wykorzystuje się w dużej mierze właśnie jako hamulce (z większym wychyleniem), mniejsze wychylenie, w celu zwiększenia siły nośnej stosuje się przy starcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

OK, chcecie różnicowe lotki to będą różnicowe lotki jakby co to będzie na Was :wink:

Podpowiedzcie teraz jeszcze tylko jak je ustawić góra 100% dół 50%, czyli w dół o połowę mniej jak w górę. Wiem, że w czasie lotów sobie to sprawdzę jak będzie najlepiej ale na początek to... :?:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hamulce (butterfly) proponowałbym skonfigurować na drążku - będziesz mógł dozować hamowanie,

poza tym z pierwszego postu wynika, że model lata i zachowuje się w określony sposób, który wskazuje na zbyt przednie wyważenie. Do oblotu - oczywiście ok ale potem przeszkadza..jak widać :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.