Skocz do zawartości

Przebudowa silnika RAY 3530 - pomożecie?


madrian

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Nabyłem właśnie silniczek RAY (Pelikan) C3530/10

Wiem, że ten silnik ma przekładaną ośkę - do montazu PRZED wręgą, a ja mam w konfiguracji do montazu ZA wręgą.

Mam zatem pytanie- jak bezpiecznie i sprawnie przełożyć ośkę?

Pomoże ktoś z doświadczeniem empirycznym? Bo nie wiem, czy mam ją wybić i obrócić, czy po prostu przecisnąć, po wyjęcu zawleczki.

A nie chciałbym popsuć nowego napędu. :P

Opublikowano

Robiłem takie coś z silnikiem Keda. U mnie wyglądało to tak, że poluzowałem takie malutkie śrubki na imbusa trzymające ośke, zdjąłem te podkładke zabezpieczającą, przełożyłem oś na drugą stronę, po tej drugiej stronie założyłem tę podkładkę i dokręciłem śrubki. I to tyle. Silnik do dziś chodzi i sprawuje się dobrze. :D

Opublikowano

Wirnik jest zawsze trwale lączony z wałem (ośką). Bywa to realozowane połączeniem na śrubki zaciskowe (imbusy), lub łączeniem na klej. Czasem i to i to jednocześnie. Zawleczka zabezpiecza jedynie przed wysunięciem się wirnika ze stojana w przypadku mocowania za stojan (śmigło mocowane do części wirnikowej). Przy mocowaniu odwrotnym zawleczka nie jest potrzebna, (mozna kręcić bez niej). Jeśli potrzebujesz odwrócić wał, zawleczkę musisz usunąć i odkręcić wkręty. Bywają zalane klejem/zywicą. Wówczas nagrzewarz je mocniejszą lutownicą (nie odkręcaj bez podgrzania). Jeśli jest tylko klej, musisz wybijać, ale również po podgrzaniu. Magnesów nie uszkodzisz podgrzewaniem. pozdr.

Opublikowano

Ale w tej konstrukcji nie ma śrubek. Ośka jest wciśnięta w łożyska i zabezpieczona pierścieniem zaciskowym.

Czy mam przepchnąć Ośkę przez łożyska (ma na końcu rowek na pierścień zabezpieczajacy) czy wybić ją razem z łożyskami i obrócić?

Innych opcji nie ma. :cry:

 

Dołączona grafika

 

Zdjęcie bezwstydnie pożyczyłem ze sklepu modele.com.pl

Jak widać, nie ma tu żadnych śrub. Jak by były, to bym się głupio nie pytał ;)

A takm konieczne będzie rozwiązanie siłowe, tylko w którą stronę?

 

Buwi - Ja też bym polemizował - po twojej stronie. Parę magnesów w życiu już usunąłem z tego padołu... :devil: Zgadnij jak metoda była najefektywniejsza? :P

Opublikowano

Ale po co kombinować?, wystarczy takie coś, piasta wsteczna chyba to się nazywa http://www.modelemax.pl/product_info.php?cPath=8_30_274&products_id=2951

Niestety. Ten sposób mnie nie zaspokoja. Ośka wchodzi do środka kadłuba, a do drugiej strony silnika przykręca się stałą piastę. A ja już kupiłem Śmigło składane do tego silnika, więc stała piasta odpada.

Ale nasunąłeś mi pomysł i przeszukałem inne sklepy. Znalazłem w Modelarni, interesujace mnie rozwiązanie. Tyle, że 2x droższe... :? Dlatego samo odwrócenie ośki, dużo bardziej by mi pasowało.

 

Jak widać, nie ma tu żadnych śrub

Zapewne są, tylko od strony rotora ;)

Sugerujesz, że nie spojrzałem na drugą stronę silnika? :wink: Jest jescze bardziej księżycowa, bo łożyska nie widać, Wystaje tylko koniec ośki. :wink:

 

Czy ktoś przerabiał już silniki tego typu?

Opublikowano

Ośka jest połączona trwale z wirnikiem, nie łożyskami. Inaczej silnik by tej ośki nie obracał. Jak zdejmiesz zawleczkę, ręką, lekko wysuniesz wirnik z ośką. Trzymają go tylko siły pola magnetycznego.

buwi777 Mówie o pdgrzewaniu lutownicą śrubek lub ośki, jak w ten sposób przegrzejesz magnesy? Robiłem już dziesiątki takich silników. No chyba, że masz talent. A polemizować zawsze można, najlepiej przy żubrze. Oczywiście. pozdr

Opublikowano

Wał na koncu ma fazke pod pierścień. Ja poprostu w podobnym silniku - przebiłem delikatnie os dalej i po kłopocie - oczywiscie pierscienie trafiły w nowe miejsca (w zasadzie to jeden).Sprawdz dokładnie - chyba ma malutkie imbusy które unieruchamiają wał...

Opublikowano

Przerabiałem silnik C2830/09, tak żeby miał ośkę do napędu pchającego. Mój ma wkręt robaczkowy utrzymujący ośkę. Wkręt jest od tyłu, czyli z drugiej stroni niż wychodzi oś, pomiędzy wyfrezowaniami. Po wykręceniu go i zdjęciu pierścienia zabezpieczającego, młotek w dłoń i dzieła :-)

Opublikowano

lepsza jakas praska

Byłaby lepsza, ale umiejętnie użyty młotek też działa :-)

 

EDIT:

 

Przy wybijaniu ośki silnik trzymamy w ręce. Nie opieramy o nic bo można faktycznie go uszkodzić!

Opublikowano

W pracy mam ręczną praskę do ściągania łożysk. Ośka już przepchnięta na drugą stronę. Strat nie ma :mrgreen:

Dzięki za pomoc.

Rotor był zamocowany do wału tylko na wcisk, bez śrubek imbusowych?

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.