Skocz do zawartości

Sterownik chowanego podwozia


lemko

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Czy u nas w kraju można cos takiego kupic?

 

http://www.wingspanmodels.com/Products/Electronics/LG.html

 

Chodzi o to aby takie ustrojstwo po wlaczeniu przelacznika "podwozie" w radiu najpierw :

1 uruchomilo serwo otwierajace drzwi podwozia,

2 wysunelo podwozie,

3 zamknelo drzwi podwozia

 

Tak jak na filmiku.

 

Swoja droga, to cytowana strona jest świetna ale koszmarnie droga.

 

Może ktorys z naszych elektronikow cos wykombinuje. Moze wieksze grono byloby zainteresowane takim sterownikiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 62
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Może Cię to zainteresuje ale użycie typowego serwa podwoziowego np. takiego wraz z tym spowalniaczem daje efekt jakiego oczekujesz. To nie jest chyba do końca przewidziane ale w takim zestawieniu jak podałem tak właśnie to działa!

 

Spowalniacz zamiast spowalniać - opóźnia w ogóle zadziałanie serwa podwoziowego jak i w jedną i drugą stronę czyli przykładowo: przy załączeniu podwozia na otwarte pierwsze serwo zadziała natychmiast (otwarcie drzwi podwozia) drugie (podwozie) po pewnym czasie i po załączeniu podwozia na zamknięte drugie serwo (podwozie) zadziała natychmiast a pierwsze (drzwi) zamknie się po pewnym czasie. Szybkość serw można sterować z nadajnika używając EPA (niestety oba na raz) i nie ma możliwości ustawienia maksymalnych wychyleń prócz sposobów mechanicznych (dla serwa podwozia całkiem zbyteczne).

 

Wyszło mi to samo na jaw bo kupiłem taki spowalniacz do tych właśnie serw. I teraz spowalniacz mi leży bo okazał się bezużyteczny :) Nie tak działał z tymi serwami jak miał działać.

 

Próby robiłem jakiś czas temu i byłem zdziwiony działaniem i tak je zapamiętałem jeśli by Cię to interesowało mogę je powtórzyć, będzie potwierdzenie. Jeden spowalniacz i dwa takie serwa podwoziowe w sekwencji jak opisałem wyżej. Trzeba byłoby też zmierzyć czas maksymalny ustawienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi o to aby takie ustrojstwo po wlaczeniu przelacznika "podwozie" w radiu najpierw :

1 uruchomilo serwo otwierajace drzwi podwozia,

2 wysunelo podwozie,

3 zamknelo drzwi podwozia

O ile mnie pamięć nie myli, to oprócz zewnętrznego sterownika można zrobić to mixami i opóźnieniami odrobinkę lepszego radia.

Chyba Tomek, w którymś Łosiu, rozwiązał to programowaniem swojego Multiplex EVO9 (też mam takie radio, ale nie znajdzie się tego w instrukcji, więc musi ktoś pomóc ).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://www.szabatowski.livenet.pl/atos/los/podwozie_full.avi

chodzi o coś takiego ?

 

Rozwiązałem to na 2 kanałach

1 serwo otwiera klapki (89gram) a drugie standard (chyba tp 13kg) podwozie .

Miksery w radiu ustawione są zależnie od siebie kanał master i slave.

No i opóźnienia bo inaczej robi to samo tylko z przytupem.

 

A mixer zbudowany jest tak , że po 50% (czy 70%) kanału "a" otwiera się kanał "b"

(Jednym przełącznikiem uruchamiam mikser który uruchamia 1 serwo a po przekroczeniu 50%położenia , odpala drugie serwo i cała tajemnica.)

 

W multiplecie te zależności są bardzo bogate i można bawić się do woli , nie licząc 5 stopniowej krzywej dla każdego kanału i dowolnego przypisywania funkcji do każdego kanału. Luz ,ale i sporo nauki aby nad tym zapanować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Każdy elektronik Ci to zrobi bez najmniejszego problemu. Jedyny "ciekawy" punkt to wymyślenie jak zrobić ustawianie czasów opóźnień i szybkości pracy obu serw: przyciski plus diodka LED, potencjometry, programowanie z nadajnika lub jeszcze jakoś inaczej ? Jeśli ma być na sztywno (np. tak jak na filmie) to szacuję na godzinę roboty razem z montażem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

marek1707

 

Makieciarze pewnie byliby zainteresowani takim ustrojstwem. Moze taki uklad nie bedzie az tak popularny jak oswietlenie modeli ale moze warto wyprodukowac kilka sztuk.

 

Ja mam spowalnianie serw ze strony radia ale fajnie byloby zeby taki uklad mial dodatkowe spowalnianie (mozna wtedy ustawic rozna predkosc dla drzwi i podwozia) no i regulowany czas przerwy miedzy kolejnymi krokami. Wtedy byloby cudnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi o to aby takie ustrojstwo po wlaczeniu przelacznika "podwozie" w radiu najpierw :

1 uruchomilo serwo otwierajace drzwi podwozia,

2 wysunelo podwozie,

3 zamknelo drzwi podwozia

Nie jestem do konca pewien, ale bawiąc sie jetibox'em trafiłem na funkcje (przy konfiguracji jetibox - odbiornik) spowalniania ruchu serwa. Prawdopodobnie można takie cos zaprogramowac w odbiorniku 2,4Ghz jeti... Była by wtedy sprawa załatwiona. Jutro sprawdzę czy tak jest w istocie. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wiec komplikacja układu zależy od sposobu programowania a dokladnie sekwencji i czasow .

program powinien uruchomic 1 serwo pokryw podwozia , otworzyc je, po czym uruchomic serwo drugie podwozia , otworzyc podwozie , zamknac pokrywy .

I jedyny problem to napisac taki program ktory pozwala na proste programowanie czasow, predkosci i kolejności żeby to bylo uniwersalne :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zajęło cały wieczór ale skorzystałem z płytki jakiegoś starego mrugacza i mam układ który:

 

- wciąga i mierzy impulsy PPM z kanału zdalnego sterowania,

- steruje dwoma serwami (SD - serwo drzwi, SG - serwo goleni),

- realizuje dwa schematy sterowania: drzwi otwierają się na stałe przy opuszczonym podwoziu lub (tak jak na filmie) otwierają się każdorazowo przy ruchu goleni w obie strony,

- wszystkie czasy (a jest ich siedem) są programowalne,

- wszystkie cztery skrajne położenia (2 serwa x 2 pozycje) są programowalne,

- ustawiania wszystkich czasów dokonuje się przy pomocy dwóch przycisków i dwóch diodek LED.

 

Siedem czasów wyszło mi gdy narysowałem sekwenecję zamykania i otwierania. Tutaj też to narysuję w wolnej chwili. Wszystko zaczyna się od wykrycia odpowiedno długich impulsów PPM w kanale sterowania. Każde serwo realizuje swoją sekwencję niezależnie i od dobrego ustawienia czasów zależy prawidłowe funkcjonowanie całości.

Dla serwa drzwi można ustawić:

 

1. opóźnienie (od chwili wykrycia impulsu zdalnego sterowania) startu otwierania drzwi przy podwoziu wciągniętym

2. długość ruchu drzwi między skrajnymi położeniami (otwieranie i zamykanie z taką samą prędkością)

3. czas pełnego otwarcia drzwi

4. czas opóźnienia startu otwierania przy podwoziu opuszczonym

 

Serwo goleni ma trzy czasy:

 

5. opóźnienie (od chwili wykrycia impulsu zdalnego sterowania) startu opuszczania podwozia

6. długość opuszczania/podnoszenia do przeciwnego skrajnego położenia

7. opóźnienie (od chwili końca impulsu zdalnego sterowania) startu podnoszenia podwozia

 

Dzięki istnieniu ustawień 1, 4, 5 i 7 można ruchy obu elementów dokładnie ustawić w czasie i to niezależnie dla sekwencji opuszczania i podnoszenia.

Czasy 2 i 6 określają po prostu jak długo trwa odpowiedni ruch i mogą być oczywiście niezależnie ustawione np. na 0 - wtedy podwozie wystrzela jak z procy a szybkość jest ograniczona tylko parametrami serwa.

Wszystkie czasy ustawiane są w zakresie od 0 do 5s z rozdzielczością 0.5s.

 

Do ustawienia pozycji skrajnych trzeba podłączyć sterownik pod któryś analogowy kanał nadajnika i skorzystać z drążka lub potencjometru. Domyślnie jest to 0 i 100%. Pozycje skrajne serw i wszystkie czasy są zapamiętywane w EEPROMie procesora. Dwa klawiszki i dwie diodki to chyba minimum wygody. Jeden przycisk wywołuje tryb programowania i zmienia rodzaj ustawianego parametru a drugi zwiększa wartości od 0 do max i potem znów od początku. Diodki pokazują co ustawiamy (jedna) i jaką to ma wartość (druga). Mam nadzieję, że sposób który wymyśliłem nie będzie zbyt skomplikowany.

 

A teraz problemy (o których już wiem):

Po włączeniu zasilania sterownik "nie wie" gdzie jest podwozie i drzwi. Ja założyłem, że włączanie i wyłączanie zasilania będzie się odbywać przy podwoziu opuszczonym i tak jest napisany program. Jeżeli ktoś "ręcznie" przestawi stan czegoś, po włączeniu serwa dostaną sygnały odpowiednich skrajnych położeń i może być mała masakra. Może coś zaproponujecie ? Ja wymyśliłem przełączniki krańcowe ale to dodatkowy kawał instalacji albo przeróbkę serw tak, by sterownik "wiedział" w jakich pozycjach stoją zanim serwa włączą silniki. Wystarczyłyby sygnały z potencjometrów..

 

Czy temat jest jeszcze aktualny ? Pozdrawiam :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:shock: :shock: :shock: :shock:

WOW

 

Znalazlem strone producenta tego modulu:

http://www.thomson-automation.com/

 

i faktycznie ma w ofercie tez instalacje z krancowkami:

http://www.thomson-automation.com/1040swc.html

 

Faktycznie moglby byc niezly klopot gdyby serwa znalazly sie w dziwnym polozeniu, tak samo chyba bylyby wiory gdyby przelaczylo sie dzwignie podwozia w polowie trwania cyklu. Krancówki to chyba jedyne rozwiazanie, zeby procek wiedzial w jakim polozeniu sa serwa i zeby pozwalal na przejscie calego cyklu od poczadku do konca, lub wrazie zmiany polozenia serwa pomogl mu na zakonczenie cyklu w odpowiednia strone.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

moim zdaniem wystarczy jeden czujnik typu switch jako krancowka . Sprawdza czy podwozie jest otwarte, jezeli nie wykonuje sekwencje otwarcia do momentu otrzymania sygnalu ze swich'a. Oczywiscie mozna przerobic serwa tak zeby byly widoczne sygnaly z potencjometru ale tez mozna by bylo pominac elektronike serwa i zostawic tylko silnik i potencjometr . Moze jeszce pomyslec o ukladzie podwozia 3 kolowego :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lemko, program jest tak zrobiony, że zawsze wykonuje się pełna sekwencja opuszczania nawet, jeśli przełożysz wajchę tylko na chwilę. Po jej zakończeniu, jeżeli przełącznik w nadajniku jest już w górze następuje normalne, kontrolowane wciągnięcie. Niebezpieczeństwo jest tylko wtedy, gdy nie mamy zasilania a ktoś "ręcznie" wciągnie podwozie. Wtedy po włączeniu sterownik wyśle do serw sygnały "normalnego" ich stanu czyli otwarcia bo "uważa" ten stan za domyślny. W tej samej chwili goleń z maksymalną prędkością wyleci przez zamknięty luk...

Przełącznik krańcowy byłby potrzebny na serwie podwozia w pozycji "opuszczone i zablokowane" aby kontroler mógł zauważyć, że coś jest nie tak (podwozie nie jest w pełni otwarte) i móc nie włączyć zasilania serw (powienien to umieć) a zamiast tego np. piszczeć. Wg mnie nic innego nie może w tej sytuacji zrobić.

 

Edit: Właśnie obejrzałem wskazaną stronę Thomsona i poczytałem instrukcję. Ech, prochu to ja nie wymyśliłem. Oni wpadli na bardzo podobne pomysły, tylko że dużo wcześniej.. Wejścia wyłączników krańcowych mogę dorobić, to nie jest problem. Też mają dwa przyciski ale tylko jedną diodkę - i tu jesteśmy górą :) Chyba mamy też szybsze i bardziej elastyczne programowanie sekwencji ale to wyjdzie dopiero w użytkowaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie żebym na siłę próbował namieszać, ale znalazłem takie coś: link do aukcji: sterownik 8 serw

Rozwiązanie gotowe, tanie, dowolnie i wygodnie programowane. Owszem pewnie ciężkie, no i sporych rozmiarów.

Moim zdaniem idealne do tego typu zastosowań :)

W tym konkretnym przypadku trzeba by dodać "jakiś bajerek" z przełącznikiem krańcowym co by kołami zarządzał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

E tam, zaraz mieszanie. Po prostu kupujemy gotowy układ, który nam nie pasuje bo jest za duży, za ciężki, nie daje się podłączyć do odbiornika i ma kilka niepotrzebnych rzeczy "na pokładzie", idziemy po prośbie do autora by dodał i oprogramował wejście sygnału PPM, wejścia z krańcówek a najlepiej to zmienił płytkę na mniejszą i uzupełnił program o możliwość odgrywania sekwencji "w przód" i "w tył" i mamy gotowe, "idealne do tego typu zastosowań" rozwiązanie. No to po sprawie :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.