tomekr Opublikowano 19 Maja 2010 Autor Opublikowano 19 Maja 2010 Dzięki za rady, na szczęście nie powyginała się konstrukcja, może dlatego, że nie zwilżyłem mocno deseczek. Ciekawe czy zamiast płynu do mycia szyb może być denaturat - jak na razie o taki łatwiej.
Gość Anonymous Opublikowano 19 Maja 2010 Opublikowano 19 Maja 2010 Z tego co wiem to powinien być to płyn do mycia okien na bazie amoniaku. Gdzieś czytałem, że te nadające się mają zwykle niebieski kolor
Konrad_P Opublikowano 19 Maja 2010 Opublikowano 19 Maja 2010 Z tego co wiem to powinien być to płyn do mycia okien na bazie amoniaku. Gdzieś czytałem, że te nadające się mają zwykle niebieski kolor Zgadza się. Potwierdzam i amoniak i ten niebieski kolor. Bardzo szybko odparowuje bardzo łatwo się gnie. Ale jak widze sposobów wyginania balsy tyle ilu modelarzy :mrgreen:
tomekr Opublikowano 20 Maja 2010 Autor Opublikowano 20 Maja 2010 C.d. walki z kabinką, niestety późno dziś wróciłem do domu to i niewielkie postępy, teraz czekam aż się sklei. Przy okazji wypakowałem też kołpak do silnika z HC, nylonowy 4'' , ma bardzo przyzwoity kształt (mnie się podoba), nie jest za ciężki, a pewnie jeszcze ze 20g odejdzie, bo podtoczę podkładkę, no i najważniejsze kosztował niecałe 4$. Poniżej foto, miłego oglądania, a ja dłubię wycięcia pod śmigło w kołpaku. http://rapidshare.com/files/389724576/kabinka04.jpg.html http://rapidshare.com/files/389724580/kabinka05.jpg.html http://rapidshare.com/files/389724582/kolpak1.jpg.html http://rapidshare.com/files/389724583/kolpak2.jpg.html
choina Opublikowano 21 Maja 2010 Opublikowano 21 Maja 2010 A żona to ma teraz czym czepiać pranie do sznurka Też bym kiedyś chciał się dorobić takiego miejsca gdzie mógłbym złożyć na spokojnie model tej wielkości. Robota pali ci się w rękach, jak tak dalej pójdzie to jeszcze w tym sezonie poleci Co do kołpaka to było zaszaleć i wyngiel mu dać na ryj albo chociaż z aluminiową podstawą.
tomekr Opublikowano 21 Maja 2010 Autor Opublikowano 21 Maja 2010 A żona to ma teraz czym czepiać pranie do sznurka Też bym kiedyś chciał się dorobić takiego miejsca gdzie mógłbym złożyć na spokojnie model tej wielkości. Robota pali ci się w rękach, jak tak dalej pójdzie to jeszcze w tym sezonie poleci Co do kołpaka to było zaszaleć i wyngiel mu dać na ryj albo chociaż z aluminiową podstawą. Muszę przyznać, że miałem przerwę w składaniu modelu bo urządzałem od nowa swoją modelarnię, jeszcze nie wszystko gotowe, ale mogę się pochwalić swoim kącikiemhttp://rapidshare.com/files/390065575/mojamodelarnia.jpg.html Te drewniane spinacze to nawet zakup mojej żony, nie są najlepsze, bo słabo się rozdziawiają, ale mam ich ze 40szt, do tego ze 20szt małych plastikowych i 20szt. dużych plastikowych, do wyboru do koloru, mogę spokojnie użyczyć małżonce jak zabraknie jej. Jak na razie dokończyłem kabinkę, pozostało ją okleić i przykleić węglową "szybkę", mam mały zgryz, bo jednak się przekosiła w czasie klejenia, odłożyłem ją na monitor, a jeszcze do końca nie ściągnął klej i teraz te 3mm jest przekoszona. Nie ma problemu ją dociągnąć, ale jak by się dało ją wyrównać, np. przez zwilżenie i przymocowanie do kadłuba to pewnie to bym zrobił,. Pytanie czy ktoś tego próbował i z jakim skutkiem?. Zacząłem też wklejać kieszenie do rury skrzydła i steru wysokości. Zostanie mi jeszcze wkleić prowadzenie linek do steru kierunku, bowden do anteny, półki serw i można się będzie wziąć za statecznik pionowy i garb za kabinką. Potem skrzydła i trzeba będzie myśleć jak go okleić. Odpaliłem też dzisiaj silnik ze śmigłem i kołpakiem, nie rozkręciłem go na maksa bo silnik tylko przykręcony do deski i strach że coś się nie uda. Próby pokazałuy jednak, że z kołpakiem nie jest tak słodko, trochę bije i pewnie skończy się na kołpaku węglowym, a ten będzie tymczasowy. poniżej kilka fotek z efektami dzisiejszych prac. http://rapidshare.com/files/389994032/kabinka06.jpg.html http://rapidshare.com/files/390073016/kabinka07.jpg.html Kabinka przed szlifowaniem, trochę nierówno wklejone poszycie http://rapidshare.com/files/390065574/kadlub10.jpg.html Kabinka po szlifowaniu, udasło się wszystko wyrównać - balsa to wdzięczny materiał http://rapidshare.com/files/389994034/silnik11.jpg.html Silnik z kołpakiem, łapy są z tulejkami amortyzującymi - własnej produkcji (dobrze jest mieć tokarkę :wink: ) Edit 22.05 11:11 dorzuciłem parę fotek i opisy do zdjęć http://rapidshare.com/files/390262116/kadlub12.jpg.html kieszeń na rurę łączącą skrzydła http://rapidshare.com/files/390262117/kadlub14.jpg.html tulejki ustalające do skrzydeł http://rapidshare.com/files/390262115/kadlub11.jpg.html Kieszeń do rurki łączącej statecznik poziomy
tomekr Opublikowano 25 Maja 2010 Autor Opublikowano 25 Maja 2010 Poodcinałem kieszenie rur łączących skrzydła i statecznik poziomy, i wziąłem się za statecznik pionowy i poziomy. Kolejna porcja zdjęć http://rapidshare.com/files/391529870/statpion01.jpg.html przymiarki i rozmieszczenie elementów http://rapidshare.com/files/391529871/statpion02.jpg.html http://rapidshare.com/files/391529872/statpion03.jpg.html http://rapidshare.com/files/391529873/statpion04.jpg.html http://rapidshare.com/files/391529874/statpion05.jpg.html http://rapidshare.com/files/391529875/statpoziomy01.jpg.html statecznik poziomy, 2 żeberka przy kadłubie nie są wklejone od strony krawędzi natarcia, wkleję je dopiero po przymiarce na kadłubie. Jako przerywnik proponuję obejrzeć fajny filmik z YouTube z pikniku modelarskiego, też jest tam Velox 3m http://rapidshare.com/files/391572024/statecznik.jpg.html Przymiarki statecznika poziomego i statecznik pionowy z klejonym poszyciem Pochwalę się jeszcze modyfikacjami w kołpaku (który i tak pewnie będzie tymczasowy), wykonałem podstawę z duralu, pełna blacha, a i tak lżej niż oryginalna podstawa plastiowa. http://rapidshare.com/files/391572025/silnik12.jpg.html
tomekr Opublikowano 26 Maja 2010 Autor Opublikowano 26 Maja 2010 Dzisiaj przymiarki zawiasów, dłubanie dziurek pod nie itp. Pojawiły się problem w stateczniku poziomym, na drodze kieszeni do rury łączącej stateczniki wystają zawiasy, widać to na zdjęciach poniżej. Trzeba przyciąć zawiasy, tylko ciekaw jestem, czy osadzenie zawiasu na głębokości 1cm to nie za mało, z drugiej strony nie ma szans na inne rozwiązanie i mam nadzieję, że Łukas z Orion Models świadomie wybrał takie rozwiązanie bo tak w zupełności wystarczy, a nie jest to kolejny błąd prototypu. Mam też nadzieje. że wychylenie sterów o 45° jest w zupełności wystarczające. Czy dajecie jakieś przetyczki, śruby, w poprzek płata aby umocować zawias, czy też tylko klej wystarczy? http://rapidshare.com/files/391784152/statecznikpoz03.jpg.html http://rapidshare.com/files/391784153/statecznikpoz04.jpg.html http://rapidshare.com/files/391784150/statecznikpoz02.jpg.html
tomekr Opublikowano 26 Maja 2010 Autor Opublikowano 26 Maja 2010 Przeszlifowałem statecznik pionowy, dosyć trudno wyrównać go ze sterem kierunku, ale daje radę. http://rapidshare.com/files/391924142/statpion07.jpg.html http://rapidshare.com/files/391923650/statpion06.jpg.html Wziąłem się za skrzydło i jak zwykle zacząłem od przymiarek. Pierwsza ważna rzecz, to elementy dźwigara nie są symetryczne, pomimo tego, że wpusty są rozłożone symetrycznie to elementy nie są symetryczne. Skrzydło ma lekki wznios, to też krawędzie czołowe są lekko pochylone, na drugim zdjęciu jedno żebro dźwigara jest celowo obrócone, żeby było widać różnice. Spodziewałem się tego, ale na pierwszy rzut oka żeberka te wyglądały na symetryczne. Kolejna rzecz to wzmocnienie górne i dolne są "cieniowane", przez pierwsze 6 żeber są podwójne listewki, później pojedyncze. Byłoby mniej problemu z identyfikacją ułożenia żeberek dźwigara, gdyby wpusty nie były rozłożone symetrycznie, wtedy dałoby się to złożyć tylko dobrze. http://rapidshare.com/files/391919130/skrzydlo01.jpg.html http://rapidshare.com/files/391919131/skrzydlo02.jpg.html
alchemique Opublikowano 27 Maja 2010 Opublikowano 27 Maja 2010 Pieknie panie Tomku, pieknie. Model powstaje tak szybko ze juz chyba czas zaczac pytac o wzor oklejenia!
tomekr Opublikowano 27 Maja 2010 Autor Opublikowano 27 Maja 2010 Mocno mnie stresuje oklejanie (a właściwie wybór wzoru) , nie bardzo wiem na co się zdecydować, pewnie coś a'la "buterfly1" albo "snake" z Orion models http://www.oriononline.cz/galerie.html . Propozycje generalnie mile widziane, ważne, żeby to nie było 287 gwiazdek wycinanych ręcznie i był kontrast góra/dół. Do klejenia pooznaczałem na żeberkach dźwigara wszystkie górne rogi od strony kadłuba, jest to ważne, bo później przy klejeniu nie ma czasu na dywagacje jak to włożyć. Przed klejeniem złożyłem prawie wszystkie elementy skrzydła. Upewniłem się w ten sposób, że wszystko pasuje i nie spotkają mnie niespodzianki, chociaż pozbieranie wszystkiego do kupy zajmuje ze 2 godziny. Żeberka dźwigara i krótkie wewnętrzne podłużnice są klejone na epidian 57, zewnętrzne długie podłużnice klejone są na klej D3. http://rapidshare.com/files/392108849/skrzydlo04.jpg.html oznaczenie położenia na żeberkach podłużnic, górny róg od strony kadłuba http://rapidshare.com/files/392108850/skrzydlo05.jpg.html wyrównywanie końców kieszeni rury łączącej skrzydła, aby nie uciąć na tzw "kiełbasę" tej laminatowej rurki owięłem ją kartką papieru, krawędź kartki wyznacza właściwe miejsce cięcia. Okulary powiększające (lupa nagłowna) są bardziej dla ochrony oczu niż poprawy widoczności (bardzo fajny gadżet za 20-30zł) http://rapidshare.com/files/392108851/skrzydlo06.jpg.html złożone przed klejeniem skrzydło, należy uważać na końcowe żebro skrzydła, jest symetryczne i łatwo je założyć na rurki montażowe do góry nogami, ale różnią się wcięcia na przednie listewki przy krawędzi natarcia, górne wcięcie jest inaczej pochylone. http://rapidshare.com/files/392108852/skrzydlo07.jpg.html http://rapidshare.com/files/392108853/skrzydlo08.jpg.html http://rapidshare.com/files/392207838/skrzydlo09.jpg.html Zwróćcie uwagę jak perspektywa zmienia geometrię na tym zdjęciu
Marek:D Opublikowano 27 Maja 2010 Opublikowano 27 Maja 2010 Pieknie panie Tomku, pieknie. Model powstaje tak szybko ze juz chyba czas zaczac pytac o wzor oklejenia!Z góry przepraszam za OT, ale zgadzam się z Pawłem. Na prawdę i jakość klejenia modeliku zaskakuje(pozytywnie) i szeroka relacja zdjęciowa też pierwsza klasa Mam tylko pytanie, czy statecznik pionowy na tej rurce jest zdejmowany? Czy to tylko ułatwienie do jego montażu? A z tym zawiasem Tomku, który ma być obcięty to osobiście bym go skrócił i od góry do dołu przewiercił klocek razem z zawiasem wiertłem 3mm i wstawił w środek węglowy pręt. To powinno wytrzymać. Co do kąta 45° to w zupełności wystarczy. Na przeciągnięciu pozwala na korektę a jak dodasz gazu to sam zobaczysz jakie Ci ukaże pazurki. Aha no i Tomku może zdradzisz nam troszkę wagi poszczególnych elementów? Wiem, że jestem strasznie dociekliwy i strasznie dużo potrafię pytać i dręczyć pytaniami, z góry przepraszam
tomekr Opublikowano 27 Maja 2010 Autor Opublikowano 27 Maja 2010 Rurka w stateczniku pionowym to tylko montażowa, statecznik poziomy jest demontowalny, przy pionowym byłby problem z linkami napędowymi i w zasadzie nie jest to niezbędne. Model ten do małego samochodu i tak nie wejdzie. Z zawiasem pewnie tak zrobię jak mówisz, są one chyba z jakiegoś polietylenu, a do tego cholerstwa mało co się klei i przyda się przetyczka, chyba, że to poliamid. Co do wagi elementów, to podam ją jak poważę elementy, może dziś w nocy, myślałem to zrobić jak elementy będą gotowe do oklejania, ale nic nie stoi na przeszkodzie zrobić to na gorąco, wcześniej, waga i tak niewiele się zmieni, poza tym nie wszystko jest gotowe. Epidian którego używam wiąże po 24h i trochę spowalnia prace, dlatego rozszerzyłem front robót. Dzięki koledzy za dobre słowo, trochę mnie to dopinguje, a szczególnie Paweł, który odpalił swojego Veloxa, i im bliżej do końca to bardziej mnie ciśnie żeby skończyć.
alchemique Opublikowano 27 Maja 2010 Opublikowano 27 Maja 2010 Wg mnie butterfly to bardzo elegancki i przyjemny dla oka wzor oklejenia. A veloxa trzeba skladac jak najszybciej, sam jestem bardzo ciekawy jak to wszystko poleci.
tomekr Opublikowano 27 Maja 2010 Autor Opublikowano 27 Maja 2010 kadłub - 1240g garb za kabinką - 63g kierunek - 155g (103+52g) wysokość - 2x140g (80g+60g) kabinka - 155g szybka - 80g osłona silnika - 205g podwozie - 284g koła i owiewki 2x72g rura skrzydła - 256g rura wysokości - 43g kółko ogonowe kpl.- 36g galanteria - 152g silnik kpl. z kołp. i śmigłem 1580g akumulatory - 2300g Suma =6970g do tego skrzydła z 1000g ??? folia 200g serwa i odbiornik 370g pakiet odbiornika + BEC 100g przedłużacze serw 80g regulator 125g w sumie 1865g Razem całość ok. 8845g
choina Opublikowano 28 Maja 2010 Opublikowano 28 Maja 2010 A veloxa trzeba skladac jak najszybciej, sam jestem bardzo ciekawy jak to wszystko poleci.I tak niezłe tępo.A co do obcinania kieszeni to z tym palcem w środku rurki chyba było trochę ryzykownie :wink:
tomekr Opublikowano 28 Maja 2010 Autor Opublikowano 28 Maja 2010 Mam 10 palcy u rąk i parę oczu, wolę chronić oczy. Tak na prawdę to dopiero na zdjęciu zwróciłem uwagę gdzie wkładam swoje paluchy :wink: . Niestety trochę dzisiejszy dzień nie jest szczęśliwy, 2 żebra w skrzydle połamałem swoimi wprawnymi paluszkami, a co najgorsze okazuje się, że pomimo uwagi odwrotnie wkleiłem żebra dźwigara i potrzebna będzie podkładka balsowa, bo żebro przy kadłubie jest ustawione pod niewłaściwym kątem i nie przylega do kadłuba. Będę musiał dorabiać "cieniowaną" podkładkę , takie rozwiązanie jest najprostsze.
tomekr Opublikowano 20 Czerwca 2010 Autor Opublikowano 20 Czerwca 2010 Niestety tempo osłabło mocno ostatnio - brak czasu, ale wczoraj i dziś powalczyłem trochę z silnikiem, dociągnąłem do 16,5 kG ciągu, wydaje się to trochę mało, ale coś tam czytałem, że śmigła VESS nie dają dobrego ciągu statycznego, natomiast sprawdzają się w praktyce. Na razie to widzę szansę na jakieś 18kG ciągu jak dołożę jeszcze jedną celę i pakiet urośnie do 13S3P. Czy koledzy sądzicie, że te 18 kG ciągu wystarczy przy spodziewanej wadze modelu 9,5kg. Więcej szczegółów na temat silnika w tym wątku http://pfmrc.eu/viewtopic.php?p=302192#302192
Pawel_W Opublikowano 20 Czerwca 2010 Opublikowano 20 Czerwca 2010 Czy koledzy sądzicie, że te 18 kG ciągu wystarczy przy spodziewanej wadze modelu 9,5kg. Z powodzeniem i zapasem.
Boogie Opublikowano 20 Czerwca 2010 Opublikowano 20 Czerwca 2010 Jesli teraz masz 16,5kg ciagu przy masie modelu rzedu 9,5kg to i tak bedzie wystarczajaco! Zawsze potem mozesz dolozyc jedna celke do pakietu o ile bedzie zle. A co do ciagu to teraz mam elektryka 1300g do lotu i 2800g ciagu-jesli chcesz zobaczyc jaki ogromny jest to nadmiar ciagu to dzisiaj prawdopodobnie bede latal na Chudoby-moze sie spotkamy?
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.