Skocz do zawartości

Wybór noża


upgrayedd

Rekomendowane odpowiedzi

Czołem! Proszę o radę jaki nóż wybrać. Pytam, bo jestem w temacie zupełnie zielony, chcę nauczyć się ostrzyć itp. Moja wymagania:

-składany lub nie

-nie scyzoryk

-ergonomiczny

-zastosowania typowo surwiwalowe (ostrzenie kijka, ścinanie gałązek itd.)

-z wyglądu nie powinien wyglądać jak jakiś kuchenny nóż

Zwięźle i na temat. Pozdrawiam, stecio!

 

A i przedział cenowy: do 50-60zł!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Nie przesadzajmy. :wink:

Rok temu, w Góraszce na pokazach (w ten weekend będą następne ;) ), na stoisku z militaryszajsem, wśród setek badziewiastych nożyków do papieru, znanej produckji, wypatrzyłem mały składany nożyk, ze stali 440, cały metalowy. Kosztował mnie 30zł.

Mam go do dzisiaj, noszę w spodniach, tnie wszystko co trzeba, w tym ciął już nawet blachę. Ostrzę go zwykłej ostrzałce do noży kuchennych, metalowych krążków.

Czyli da ię kupić przywoity nożyk w tej cenie.

 

Szukaj raczej foldera - małego składanego nożyka na co dzień. Noże stałe może fajnie wyglądają, ale poza lasem czy działką są cholernie niewygodne w noszeniu.

 

Stal najlepiej 440 lub coś podobnego. Ostrze możliwie krótkie. nie ma nic gorszego niż wielki, ciężki i długi nóż w ciastnej kieszeni. Ważne, by ostrze było dość grube. Szlif raczej prosty lub wypukły. Z wklęsłym będziesz miał problemy.

 

Niezłą opnię dla początkujących mają Opinele. Klasyczne, składane nożyki użytkowe. Wzór Opinela ma kilkaset lat i jest sprawdzony przez pokolenia roboli, chłopów i pasterzy. :)

Co więcej są dość tanie.

 

Sprawdzają się też "robocze" nożyki Gerlacha do kupienia w sklepach z narzedziami - ale kosztują nieco więcej niż 60zł. :wink:

 

Jeżeli jednak wolisz bardziej futurystyczne wzornicwo, szukaj marek:

Benchmate

Spyderco

Strider

Cold Steel

Timberline

Gerber (tak samo jak odżywki dla bobasów :P ).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach