Skocz do zawartości

Różnice w mocy po zamianie paliwa na benzynę z olejem


bh91

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

MODELARSKI silnik żarowy nie ma nic wspólnego z silnikiem DIESLA,natomiast sporo ma z silnikami iskrowymi.W typowym dieslu zapłon mieszanki występuje na wskutek wysokiego ciśnienia,zaś w silniku żarowym zapłon następuje od rozżarzonej spiralki świecy,której "świecenie" po zdjęciu zasilania jest podtrzymywane poprzez właściwości metanolu,więc to tak jakby w głowicy siedziała swieca iskrowa.Wystarczy sie zastanowić,że w samochodowym dieslu świece żarowe sa uruchamiane tylko podczas startu na zimno,na gorącym silniku nie sa już potrzebne,bo zapłon i tak nastepuje w wyniku wysokiego stopnia sprezania!

KTO MNIE POPRZE?

Nikt. W samochodwych dieslach świeca żarowa podgrzewana jest do zapłonu na zimno, potem żarzy się od temperatury spalania mieszanki. Tak ak żarowa w silniku modelarskim.

Opublikowano

Macie Panowie rację, trochę pokpiłem sprawę. Mea Culpa. Użyłem nazwy "diesel" nieprecyzyjnie w stosunku do silnika żarowego, powinienem użyć nazwy "z zapłonem samoczynnym"

A różnica taka, że w "dieslu" sprężane jest czyste powietrze a paliwo jest wtryskiwane w odpowiednim momencie i odmierzonej dawce do silnie rozgrzanego sprężaniem powietrza. Dlatego mają wysoki stopień sprężania i skomplikowaną aparaturę wtryskowa niemożliwa (na razie) do zastosowania w modelarstwie(ciężar).

Natomiast silniki żarowe jako że sprężana jest mieszanka paliwa z powietrzem nie może mieć aż tak dużego stopnia sprężania, bo to doprowadziłoby do przedwczesnych zapłonów.

Ale to z kolei powoduje mniejszą temperaturę mieszanki w końcowej fazie suwu sprężania i niemożność jej zapalenia.

Aby zapalić, zastosowano świecę żarową dogrzewającą (!) mieszankę w końcowej fazie i powoduje lepsze odparowanie lotnych składników co przy dochodzeniu do GZP i maksymalnego ciśnienia w cylindrze powoduje samozapłon.

Dlatego odpowiednie dobranie ciepłoty świecy żarowej ma tak duży wpływ na poprawną pracę silnika żarowego w kontekście temperatury zewnętrznej, ciśnienia i wilgotności powietrza.

Ale główna zasada działania czyli zapłon samoczynny jest niezmienna.

 

A co z silniczkami "Diesla" w modelarstwie? Przecież nie mają świecy, sprężają mieszankę z paliwem a mimo to pracują?

Tak, ale mają za to regulowaną pojemność komory spalania (a zatem i stopień sprężania), poprzez którą można dobrać tak ciśnienie w pobliżu GZP (z wyprzedzeniem) aby doprowadzić do samozapłonu. Także inne paliwo.

Skomplikowanie i ciężar ewentualnego mechanizmu zdalnej zmiany pojemności komory spalania dyskwalifikują go do zastosowań modelarskich.

Edit. napisaliśmy z kolegą Marcinem równolegle ale chodzi praktycznie o to samo..

EditII. Niestety nie, kolego Pawle, we współczesnych nowoczesnych silnikach świece żarowe znajdują się w kolektorach ssących i podgrzewają zasysane do silnika powietrze a nie mieszankę i nie miałyby się od czego żarzyć. Prawda, że nawet po odpaleniu silnika grzeją jeszcze jakiś czas zasysane powietrze w sposób regulowany przez automat,

Stosowane były nawet "miotacze ognia" do rozruchu, np w silniku Tarpana, ale również w kolektorze dolotowym, a nie bezpośrednio w cylindrze.

Opublikowano

Nikt. W samochodwych dieslach świeca żarowa podgrzewana jest do zapłonu na zimno, potem żarzy się od temperatury spalania mieszanki. Tak ak żarowa w silniku modelarskim.

Masa silników diesla nie ma żadnych świec.... mój samochód też ich nie ma, a jednak działa. Zadanie świecy żarowej w silniku diesla jest zupełnie inne i nie jest ona potrzebna do prawidłowej pracy po rozgrzaniu silnika - zresztą pisał już o tym Roman.

 

Ale główna zasada działania czyli zapłon samoczynny jest niezmienna.

Problem w tym że zapłon samoczynny w silnikach spalinowych jest zdefiniowany.

A zapłon powodowany od gorącego elementu nazywa się zapłonem żarowym.

 

Zasada działania silnika z zapłonem samoczynnym i modelarskiego silnika żarowego jeśli chodzi o sposób inicjacji zapłonu jest kompletnie inna a w przypadku tego drugiego niemal całkowicie wspólna dla silnika iskrowego - w obu ostatnich przypadkach wymagany jest dodatkowy element w ogóle umożliwiający zapłon mieszanki <- czego nie ma prawa być w silniku o zapłonie samoczynnym.

Opublikowano

No i Marcin133 powiedział juz wszystko w tym temacie...inaczej byc nie może....w silniku o zapłonie samoczynnym nie ma prawa być elementu powodującego zapłon.

Opublikowano

No i nasi młodzi koledzy wynaleźli czwarty rodzaj silnika, który wprawiłby w zdumienie nawet guru silników W. Schiera..

Jaki czwarty?? :evil:

 

Ludzie chyba nie dla jaj zrobili podział na sposoby zapłonu? To po co te podziały tworzyć skoro dwa z nich to to samo? Nawet tego nigdzie Schier nie napisał... a wyraźnie rozróżnia sposób zapłonu.

 

Co do jednego tylko nie jestem pewny - czy zapłon od elementu o wyższej temperaturze ale nie otwartego ognia to samozapłon czy też nie -> być może tak.

 

Ale nawet takie potwierdzenie faktu nigdy nie pozwoli nazywać silnika z zapłonem żarowym silnikiem diesla czy też zapłonem samoczynnym - a tak próbujesz ten silnik nazywać.

Opublikowano

czy zapłon od elementu o wyższej temperaturze ale nie otwartego ognia to samozapłon czy też nie

nie. Samozapłon to samorzutne zapoczątkowanie reakcji spalania po osiągnięciu pewnej temeratury z uwagi na właściwości danego ciała, np. samozapłon benzyny to bodajże 350 st. C, a mokry stóg siana w otoczeniu wysokiej temperatury bez dostepu powietrza do wnętrza stogu - jak sie nie mylę to juz tylko 80 stC.
Opublikowano

A tak właśnie jest, z zapłonem samoczynnym, uzyskiwanym poprzez sprężanie mieszanki.

Wystarczy, że założysz zimną świecę przy mrozie i już silnika nie odpalisz, pomimo żarzenia.

Bo mieszanka nie osiągnie wystarczającej temperatury podczas sprężania. Zresztą nie ja to wymyśliłem...

Opublikowano

Co do jednego tylko nie jestem pewny - czy zapłon od elementu o wyższej temperaturze ale nie otwartego ognia to samozapłon czy też nie -> być może tak.

To trzeba doczytac i wszystko sie wyjasni :wink: Zresztą wotoma zgrabnie to ujął :D
Opublikowano

A tak właśnie jest, z zapłonem samoczynnym, uzyskiwanym poprzez sprężanie mieszanki.

Wystarczy, że założysz zimną świecę przy mrozie i już silnika nie odpalisz, pomimo żarzenia.

Bo mieszanka nie osiągnie wystarczającej temperatury podczas sprężania. Zresztą nie ja to wymyśliłem...

No i nie sposób tego zrozumieć że zapłon samoczynny występuje wówczas kiedy temperatura zapłonu wytwarzana jest tylko przez proces sprężania bez żadnych innych dodatkowych źródeł energii??

 

Na przeciw przykładu z zimą na moje i tak wyjątkowo naciąganym to istnieją modelarskie silniki żarowe odpalane tylko energią z świecy żarowej - po wcześniejszym wytworzeniu odpowiedniego ciśnienia mieszanki paliwo-powietrznej.

 

To trzeba doczytac i wszystko sie wyjasni :wink: Zresztą wotoma zgrabnie to ujął :D

Jeżeli to co wotoma opisał czyli samozapłonem nie jest przypadek kiedy energia rozgrzanego elementu przekazywana jest do innego podnosząc jego temperaturę powyżej jego temperatury zapłonu - to silnik żarowy nie jest nawet samozapłonem :roll:

Opublikowano

Tak silnik żarowy nie jest silnikiem samozapłonowym. Litości.

Temp. samozapłonu odpowiada najniżej temp. przy której następuje SAMORZUTNY i SAMOISTNY zapłon mieszaniny spowodowanej nagrzaniem całej objętości. Natomiast Temp. zapłonu to najniższa temp. przy której wydzielane opary paliwa wystarczają do wytworzenia mieszanki wybuchowej. Widzisz różnicę?

Edit

Metanol CH3OH

T zapłonu 9,5 st C

T samozpł 386 st. C

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.