marpiso Opublikowano 5 Września 2010 Udostępnij Opublikowano 5 Września 2010 Witam serdecznie. Zbieram wyposażenie do mojego pierwszego projektu. Samolot z depronu, trochę tak RWD, trochę TOTO-0. Znalazłem w ofercir sklepu internetowego dwa pakiety 3E, oba mają 1300mAh, po 20C, ale jeden daje napięcie 7,4 a drugi 11,1V. Silnik TP2408-21 lub 2410-09. Proszę o podpowiedz, który pakiet będzie lepszy i dlaczego. Jak w praktyce przełoży się większe napięcie? Pytanie brzmi być może trochę lamersko, ale do tej pory nie miałem zbyt wiele do czynienia z elektrycznością. Zaznaczam, że sporo czytałem i sporo już wiem, ale wiele jeszcze białych plam w moim świecie modeli RC. Marcin Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarro Opublikowano 5 Września 2010 Udostępnij Opublikowano 5 Września 2010 Rożnica jest taka że na 3 s silnik wykręci więcej obrotow co przełozy się na moc i prędkosc modelu . Pakiet kup sobie jakiś turnigy na allegro chyba będzie taniej i jakość lepsza. Ale chyba coś mało jeszcze czytałeś to forum skoro tego nie wiesz Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Irek M Opublikowano 5 Września 2010 Udostępnij Opublikowano 5 Września 2010 Nie wdając się w dyskusję naj ogólniej jest tak, iż większe napięcie - większa moc silnika ale... Do wymienionych silników - nie sprawdzam ich ale to popularne "dzwonki" - możesz dac zarówno pakiet 7,4V jak i 11,1V. Kazdemu silnikowi producent przypisuje śmigła; większe i mniejszej średnicy. Wystarczy byś wiedział, że do tych mniejszej średnicy stosujemy pakiet o wyżwszym napięciu, a do więszej średnicy - pakiety o mniejszym napięciu. Zapytasz co to daje ; teoretycznie zachowana zostaje sprawnośc napędu - duże śmigło przy małych obrotach pracuje podobnie jak mniejsze śmigło ale na większych obrotach - czyli z pakietem o wyższym napięciu. Często jednak ci, ktorzy wcześniej latali na niższym napięciu po zmianie pakietu odczuwają duzą różnicę w lotach, oczywiście in plus :rotfl: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
marpiso Opublikowano 5 Września 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Września 2010 Dziękuję za odpowiedzi. O śmigłach wiem - przeczytałem. Przeczytałem także o amperach i pądach rozładowania (liczba C) też. Za którymś tam kolejnym czytaniem nawet zrozumiałem. Ale nie zawsze tak mi dobrze idzie. Gdy wrzuciłem amper w google to spadłem z fotela i tak już zostałem do rana. Chciałbym, aby model latał wolno. Zainstaluję pakiet z napięciem 7,4V. Taki pakiet ma 2 ogniwa, prawda? Bo -co wyczytałem- pakiety skałdające się z dwu cel mają napięcia od 5,6V do 8,4V (oczywiście naładowane). Dobrze myślę? Te pakiety to tylko jedna z opcji. To mój pierwszy samolot. Jak (jeżeli) poleci, i dalej będzie mi się to podobało, to z pewnoscią zainwestuję w lepszy sprzęt. Marcin Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Irek M Opublikowano 5 Września 2010 Udostępnij Opublikowano 5 Września 2010 pakiety skałdające się z dwu cel mają napięcia od 5,6V do 8,4V (oczywiście naładowane). Dobrze myślę? No nie do końca tak jest; 1cela "lipola" = 3,7V, 1cela lipo-fe - zwanego potocznie żelazowym to zdaje się 3,3V. 2cele lipo to 7,4V - oczywiście napięcia znamionowego, a 3celowego 11,1V. Cela mająca 3,7V aduje się do 4,2V więc max, naładowany pakiet 2celowy ma 8.4V a 3 celowy 12,6V. Jednak zawsze podaje się napięcie znamionowe. Oczywiście mówimy tu tylko o celach polimerowych bo sa jeszcze "wodorki" i "kadmowe" o nap 1,2V. Skąd wyszło tobie 5,6V nie mogę siedoliczyć :mrgreen: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
marpiso Opublikowano 5 Września 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Września 2010 Skąd wyszło tobie 5,6V nie mogę siedoliczyć :mrgreen: Ogniwa połączone w pakiety - na początek lepiej kupić gotowy pakiet, nie robić go samemu Pakiet może być oznaczony np. 2S1P, co oznacza, że składa się z 2 ogniw połączonych szeregowo, 3S1P - 3 ogniwa połączone szeregowo. Prawdopodobnie jednego z tych pakietów będziemy używać na początek. Napięcie jednego, nieuszkodzonego ogniwa, wynosi od 2,8 V (dopuszczalnie rozładowane) do 4,2 V (dopuszczalnie naładowane). Czyli pakiet 2S1P może mieć napięcie od 5,6 V do 8,4 V, a pakiet 3S1P może mieć napięcie od 8,4 V do 12,6 V. Przekroczenie tych napięć, mierzonych pod obciążeniem lub nie, jest niszczące dla ogniw". I dalej. Tak napisał kilka lat temu tom_tom w tym miejscu: http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=955&highlight=dla+pocz%B1tkuj%B1cych Tak, chodzi mi o lipole. Próbuję ogarnąć wszystko co przeczytałem i jakoś to usystematyzować i stąd takie pytania. Forum to bardzo przydatna płaszczyzna wymiany doświadczeń i zdobywania wiedzy, ale czasami może być tak, że tyle racji ilu uczestników dyskusji. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Irek M Opublikowano 5 Września 2010 Udostępnij Opublikowano 5 Września 2010 Zamawiając czy przewidując pakiet do modelu nigdy nie bierzemy pod uwagę jakie będzie miał napięcie po naładowaniu i po rozładowaniu. Istotne jest w tym przypadku - rozładowanie - C im wyższe tym większy prąd w Amperach możemy wyciągnąć z pakietu. Więc ważne będzie tylko pakiet 2s, 3s, 4s. Dalsze rozważania nie będą ci w tej chwili potrzebne. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Cracoos Opublikowano 7 Września 2010 Udostępnij Opublikowano 7 Września 2010 Chciałbym, aby model latał wolno. Zainstaluję pakiet z napięciem 7,4V. Pozwolę sobie coś napisać pomimo faktu, że jestem bardzo początkującym pilotem : ) Otóż posiadam Cessne z typowym dzwonkiem, który dostaje właśnie 7,4V przez 20A regulator z pakietu 2S (2 cele). Śmigło 10x47. W porównaniu z modelami podobnej wielkości pod napięciem 11,1V te drugie latają znacząco szybciej. Także na początek w sam raz - nie ma strachu nawet przy maksymalnym gazie. Chociaż prawdę powiedziawszy, obecnie chciałbym już też tak szybko latać :rotfl: @ Fokker - czy silnik, ktory ma oznaczenie 1300kv (to jedyne oznaczenie na tym silniku, oprócz "Caution Hot" :lol2: ) mógłby pracować na 11.1? Czy regiel 20A to wytrzyma? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
marpiso Opublikowano 7 Września 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Września 2010 Na początek myślę o takim właśnie zestawie. Zobaczymy jak wypadnę z masą modelu. Ile waży twoja Cessna gotowa do lotu? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Cracoos Opublikowano 7 Września 2010 Udostępnij Opublikowano 7 Września 2010 Mój model, wg producenta, gotowy do lotu waży 610g Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Irek M Opublikowano 7 Września 2010 Udostępnij Opublikowano 7 Września 2010 czy silnik, ktory ma oznaczenie 1300kv (to jedyne oznaczenie na tym silniku, oprócz "Caution Hot" ) mógłby pracować na 11.1? Czy regiel 20A to wytrzyma? Ale kv nie ma nic wspólnego z napięciem zasilania, znaczy ma cos wspólnego ale to kv zalezne jest od napięcia , a nie odwrotnie. KV jest to ilosc obrotów na minutę na 1V bez obiazenia silnika czyli bez smigła; u ciebie 1300 x 7,4V = 9620 obr/min, a przy 11,1V; 1300 x 11,1 = 14430 obr/min i tylko tyle mówi ten wskaznik. Teraz znając sprawnośc silnika - bardzo często producent podaje np 75% - mnożymy uzyskane obroty "na luzie" przez sprawnosc silnika. To co wyjdzie to już obroty na obciążonym silniku. Im sprawnosc większa tym oczywiście lepiej. Jesli latałeś na pakiecie 2s to przechodząc na 3s załóż smigło o jeden, dwa wymiary mniejsze. Bardzo popularne to 8x6, 8x4 do pakietu 3s. Popularne "dzwonki" zwykle nie biorą więcej niż 18A ale sa wyjątki. Ty pewnie masz popular więc smiało mozesz sprawdzać i informowac o różnicy :mrgreen: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Cracoos Opublikowano 8 Września 2010 Udostępnij Opublikowano 8 Września 2010 Dziękuję bardzo za wyjaśnienia - będę zatem eksperymentować Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cobra Opublikowano 8 Września 2010 Udostępnij Opublikowano 8 Września 2010 Fokker, nie wprowadzaj w błąd. Wielkość kv jest stałą konstrukcyjną silnika i nijak nie jest powiązana z napięciem. KV jest to ilosc obrotów na minutę na 1V bez obiazenia silnika czyli bez smigła; u ciebie 1300 x 7,4V = 9620 obr/min, a przy 11,1V; 1300 x 11,1 = 14430 obr/min i tylko tyle mówi ten wskaznik. Powyższe jest jak najbardziej prawdziwe. Tu znowu nieprawda: Teraz znając sprawnośc silnika - bardzo często producent podaje np 75% - mnożymy uzyskane obroty "na luzie" przez sprawnosc silnika. To co wyjdzie to już obroty na obciążonym silniku.Sprawność to stosunek mocy na wale silnika do mocy elektrycznej podanej na zasilaniu silnika. Znowu nic wspólnego z obrotami. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Irek M Opublikowano 8 Września 2010 Udostępnij Opublikowano 8 Września 2010 Może Cobra przeczytaj jeszcze raz początek mojego pierwszego zdania. Czytaniem wybiórczo sam zaśmiecasz i siejesz zamęt. Napisałem przecież, że kV nie ma nic wspolnego z napięciem. Dalej wyjasniłem koledze jak używaćtej wielkości. Tak więc spróbuje przeczytać tekst jeszcze raz ale już ze zrozumieniem treści i nie wybiórczo. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
marpiso Opublikowano 8 Września 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Września 2010 Witam ponownie. czy silnik, ktory ma oznaczenie 1300kv (to jedyne oznaczenie na tym silniku, oprócz "Caution Hot" ) mógłby pracować na 11.1? Czy regiel 20A to wytrzyma? Ale kv nie ma nic wspólnego z napięciem zasilania, znaczy ma cos wspólnego ale to kv zalezne jest od napięcia , a nie odwrotnie. KV jest to ilosc obrotów na minutę na 1V bez obiazenia silnika czyli bez smigła; u ciebie 1300 x 7,4V = 9620 obr/min, a przy 11,1V; 1300 x 11,1 = 14430 obr/min i tylko tyle mówi ten wskaznik. To wydaje mi się jasne. Czyli im większe kv silnika i napięcie pakietu tym wyższe obroty. Im wyższe obroty, tym większa moc silnika plus oczywiście odpowiednio dobrane śmigło. A co ze sprawnością. To co napisałeś wydawało mi się jasne, ale cobra namieszał. Sprawność to stosunek mocy na wale silnika do mocy elektrycznej podanej na zasilaniu silnika. Znowu nic wspólnego z obrotami. Co to jest stosunek mocy na wale? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Irek M Opublikowano 8 Września 2010 Udostępnij Opublikowano 8 Września 2010 Marpiso - w jakimś stopniu cobra ma rację ale napisał to tak jak gdyby to co napisałem wczesniej były wypocinami ignoranta. Fakt, że sprawnosć zespołu silnik - śmigło - pakiet odnosi sie raczej do mocy niż tylko obrotów ale jest i z obrotami powiązane jak zauważyłeś;moc(W) to przecież V razy A ale zmieniając napięcie zmieniamy też liczbę obrotów. Więc jak to nic wspólnego? No chyba że zdaniem Cobry kV = const i jest stałe (w podanym przykładzie 1300 obr/min) bez względu na wartość napięcia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
karambolis8 Opublikowano 8 Września 2010 Udostępnij Opublikowano 8 Września 2010 Sprawność silnika to stosunek mocy jaką pobiera silnik do mocy jaką produkuje. 2 klasa gimnazjum. Nie wiem czemu tu się o tym w ogóle wspomina, bo nie ma to związku z obrotami. Parametr mówi po prostu ile pary pójdzie w gwizdek. Silnik nie zamienia całej energii z pakietu na ruch obrotowy z powodu oporów toczenia łożysk, rezystancji cewek i tak dalej. Co to jest stosunek mocy na wale?Mówi się o stosunku dwóch wielkości a nie stosunku "na czymś". Im wyższe obroty, tym większa moc silnikaZależy co masz na myśli. Parametr kv nie zależy od mocy silnika, moc silnika nie zależy od jego parametru kv. Natomiast moc rośnie wraz z napięciem, tak jak obroty. Jednak dalej, relatywnie słaby silnik gorzej będzie sobie radził z utrzymaniem obrotów pod obciążeniem niż mocny odpowiednik z takim samym parametrem kv. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Irek M Opublikowano 8 Września 2010 Udostępnij Opublikowano 8 Września 2010 Cytat: Czyli im większe kv silnika i napięcie pakietu tym wyższe obroty. Nie. Silnik może mieć duże kv, ale mieć małą moc co będzie objawiało się tym, że jak założysz śmigło to obroty drastycznie zmaleją. Ty to już całkowicie chyba nie panujesz nad wypowiedzią... Czyli i według ciebie silnik o kV 1300 będzie miał tyle samo obrotów na 1V na pakiecie 7,4V oraz 11,1V :?: :!: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
karambolis8 Opublikowano 8 Września 2010 Udostępnij Opublikowano 8 Września 2010 Cytat: Czyli im większe kv silnika i napięcie pakietu tym wyższe obroty. Nie. Silnik może mieć duże kv, ale mieć małą moc co będzie objawiało się tym, że jak założysz śmigło to obroty drastycznie zmaleją. Ty to już całkowicie chyba nie panujesz nad wypowiedzią... Czyli i według ciebie silnik o kV 1300 będzie miał tyle samo obrotów na 1V na pakiecie 7,4V oraz 11,1V :?: :!: Źle mi się zacytowało. Poprawiłem. Swoją drogą nie wiem jak wywnioskowałeś to z mojej wypowiedzi... EDIT. Na prawdę nie rozumiem o co Ci chodzi. Tak, silnik o kv 1300 będzie miał 1300 obrotów na 1V niezależnie czy podłączymy go do pakietu 7,4 11,1 czy 200V. EDIT2: No chyba że zdaniem Cobry kV = const i jest stałe.Parametr kv jest jak najbardziej stały. Jednak nie oznacza on obrotów silnika, tylko obroty silnika na 1V. Jak podłączysz go pod 0.5V to będziesz miał 650 obrotów, jak pod 2V to 2600 i tak dalej... PS. cons oznacza stałe. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tomekr Opublikowano 9 Września 2010 Udostępnij Opublikowano 9 Września 2010 ... Ale kv nie ma nic wspólnego z napięciem zasilania, znaczy ma cos wspólnego ale to kv zalezne jest od napięcia , a nie odwrotnie. Tak jak wcześniej mówił cobra - Kv jest stałą silnika, zależy od jego konstrukcji w zakresie napięć dopuszczalnych dla silnika przyjmuje się, że nie zmienia się, chyba, że zmienisz uzwojenie silnika, magnesy. Służy do określenia jakie obroty będzie miał silnik bez obciążenia (a to jest wartość która decyduje o wyborze wielkości śmigła) przy danym napięciu zasilania. ... Teraz znając sprawnośc silnika - bardzo często producent podaje np 75% - mnożymy uzyskane obroty "na luzie" przez sprawnosc silnika. To co wyjdzie to już obroty na obciążonym silniku. Im sprawnosc większa tym oczywiście lepiej. Bardzo ciekawa teoria/spstrzeżenie, raczej wyssana z praktyki, ale ja ze swoim doświadczeniem zgodził bym się z tym, bo rzeczywiście im niższa sprawność silnika tym mocniej reaguje on zmianą obrotów na obciążenie i do wstępnych obliczeń (szczególnie przy małych silnikach) jak najbardziej bym ją stosował i stosowałem choć nie w tak bezpośredni i prosty sposób. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.