szpikulec Opublikowano 3 Grudnia 2010 Udostępnij Opublikowano 3 Grudnia 2010 Witam. Jak to jest z tym środkiem ciężkości?? Mówi się ze znajduje się w 1/3 długości cięciwy skrzydła liczac od krawędzi natarcia... A co jeśli cięciwa skrzydła jest zmienna, tnz większa przy kadłubie mniejsza przy końcu płata?Które miejsce uznać za bazowe ( na jakiej rozpiętości)? Pytam, bo chciałbym ładnie ustawić model ASW-28 EPP niby coś instrukcja pokazuje, ale w róznych językach to jest różnie interpretowane... pozdrawiam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam_Max Opublikowano 3 Grudnia 2010 Udostępnij Opublikowano 3 Grudnia 2010 Środek ciężkości powinien być mierzony mniej więcej w 1/3 długości cięciwy i w 1/2 długości połówki skrzydła. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rafal B. Opublikowano 3 Grudnia 2010 Udostępnij Opublikowano 3 Grudnia 2010 Pytam, bo chciałbym ładnie ustawić model ASW-28 EPP Skoro chcesz to ładnie ustawić, to posłuż się jakimkolwiek programem do wyliczania SC. 1/3 sprawdza się na początek by model oblatać ale potem trzeba dalej to ustawiać. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
malinn Opublikowano 3 Grudnia 2010 Udostępnij Opublikowano 3 Grudnia 2010 Na obloty ustawia się 1/3 średniej cięciwy płata. Przy oblotach tez lepiej mieć model ciut wyważony na dziub niż na ogon. jest to bezpieczniejsze. Reszta regulacji już w czesie lotów obserwujac zachowania modelu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Damiano11 Opublikowano 3 Grudnia 2010 Udostępnij Opublikowano 3 Grudnia 2010 A co powiecie drodzy koledzy kiedy skrzydła są eliptyczne mają sloty, klapy bezszczelinowe? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
malinn Opublikowano 3 Grudnia 2010 Udostępnij Opublikowano 3 Grudnia 2010 To obierasz sobię klika punktów i wyciągasz średnią cięciwę i 1/3 ustawiasz na oblot. Na prawdę nie ma co bardziej kombinować. Poczytajcie o tym , nie raz o tym było na forum. Robicie tochę na moje z igły widły... :| Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
szpikulec Opublikowano 3 Grudnia 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 3 Grudnia 2010 Więc dokłądnie zdjąłem wymiatry modelu, wpuściłem w program SHWER i wypluło mi dwie wartości dla wsp stabilności 8 i 16%, tylko dosyć mocno się różnią od tej 1/3 cięciwy od natarcia w 1/2 rozpiętości płata ( 71i 82 [czego w którą stronę??] wobec 40mm od natarcia) Jak to rozumieć?? Może faktycznie z igły widły.... :roll: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rafal B. Opublikowano 3 Grudnia 2010 Udostępnij Opublikowano 3 Grudnia 2010 A co powiecie drodzy koledzy kiedy skrzydła są eliptyczne mają sloty, klapy bezszczelinowe? Dzielisz na parę trapezów tak by odzwierciedlały one mniej więcej obrys i wklepujesz do programu. Kalpy bezszczelinowe jak i sloty nie maja wpływu na SC. Zauważcie, że nawet programy podaj nam pewien zakres użytecznego SC i my sami podczas prób dopiero go ustawiamy tak by model spełniał nasze oczekiwania. EDIT: szpikulec, to co podał Adam_Max, miało się zapewne odnosić do średniej cięciwy aerodynamicznej (czy jakoś tak się to zwało) wtedy tą 1/3 nie mierzy się od natarcia u nasady płata. Brr gdzieś jest rysunek który bardzo dobrze oddaje to co chce powiedzieć, jak znajdę to go wkleję. To co wypluł ci program to mierzysz zaraz przy kadłubie od krawędzi natarcia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość slawekmod Opublikowano 3 Grudnia 2010 Udostępnij Opublikowano 3 Grudnia 2010 Proponuję zobaczyć podane poniżej linki. Podajemy wartości w mm. Wcale ten SC w 1/3 cięciwy nie jest taki oczywisty. Orientacyjnie można tak przyjąć ale po przeliczeniu mojej Funtany wyszedł jakieś 40% od natarcia i taki mi sygnalizowali koledzy po oblotach. http://adamone.rchomepage.com/cg_calc.htm http://adamone.rchomepage.com/cg2_calc.htm Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hubert_tata Opublikowano 3 Grudnia 2010 Udostępnij Opublikowano 3 Grudnia 2010 Mówi się ze znajduje się w 1/3 długości cięciwy skrzydła liczac od krawędzi natarcia...Raczej w 1/3 długości średniej cięciwy licząc od krawędzi natarcia (na tej średniej cięciwie) - niby niewielka różnica, ale zmienia wszystko.Szukasz średniej cięciwy płata i w 1/3 jej długości (tej średniej cięciwy ) wstępnie lokalizujesz SC (jak chcesz to przenosisz ten punkt na kadłub i w praktyce może to być punkt leżący zupełnie poza żeberkiem przykadłubowym). Mam nadzieję, że nie wdając się w szczegóły, pisząc własnymi słowami dałem wskazówkę - znajdźmy średnią cięciwę ( i oczywiście jej położenie ) - czy 30%, czy 1/3, czy inna wartość to już kwestia drugorzędna. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Irek M Opublikowano 3 Grudnia 2010 Udostępnij Opublikowano 3 Grudnia 2010 A co powiecie drodzy koledzy kiedy skrzydła są eliptyczne Istnieją wzory na obliczenie średniej cięciwy skrzydła dowolnego typu - więc i eliptycznego. To znacznie upraszcza sprawę i nie trzeba bawić sie w rozrysowywanie mniejszych trapezów. Jesli potrzebujesz tych sposobów obliczania to odnajdę je. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Damiano11 Opublikowano 3 Grudnia 2010 Udostępnij Opublikowano 3 Grudnia 2010 Nie dziękuje, mam aerodynamikę z dwoma inżynierami z zakładów szybowcowych więc powinni wiedzieć, ale jak już jesteśmy przy tym temacie to jaki można by zastosować profil do makiety WWS-1 Salamandra 49, myślałem nad HQ lecz nie wiem czy to dobry wybór, co wy o tym sądzicie? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rafal B. Opublikowano 3 Grudnia 2010 Udostępnij Opublikowano 3 Grudnia 2010 Damiano11, nie rób tutaj śmietnika. O profil spytaj autora tego tematu: http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=29104 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.