Jump to content

Jak to jest z tym środkiem ciężkości??


szpikulec

Recommended Posts

Witam.

Jak to jest z tym środkiem ciężkości??

Mówi się ze znajduje się w 1/3 długości cięciwy skrzydła liczac od krawędzi natarcia...

A co jeśli cięciwa skrzydła jest zmienna, tnz większa przy kadłubie mniejsza przy końcu płata?Które miejsce uznać za bazowe ( na jakiej rozpiętości)? Pytam, bo chciałbym ładnie ustawić model ASW-28 EPP niby coś instrukcja pokazuje, ale w róznych językach to jest różnie interpretowane...

pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

Pytam, bo chciałbym ładnie ustawić model ASW-28 EPP

Skoro chcesz to ładnie ustawić, to posłuż się jakimkolwiek programem do wyliczania SC.

 

1/3 sprawdza się na początek by model oblatać ale potem trzeba dalej to ustawiać.

Link to comment
Share on other sites

Więc dokłądnie zdjąłem wymiatry modelu, wpuściłem w program SHWER i wypluło mi dwie wartości dla wsp stabilności 8 i 16%, tylko dosyć mocno się różnią od tej 1/3 cięciwy od natarcia w 1/2 rozpiętości płata ( 71i 82 [czego w którą stronę??] wobec 40mm od natarcia)

 

Jak to rozumieć??

 

Może faktycznie z igły widły.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

A co powiecie drodzy koledzy kiedy skrzydła są eliptyczne mają sloty, klapy bezszczelinowe?

Dzielisz na parę trapezów tak by odzwierciedlały one mniej więcej obrys i wklepujesz do programu.

Kalpy bezszczelinowe jak i sloty nie maja wpływu na SC.

 

Zauważcie, że nawet programy podaj nam pewien zakres użytecznego SC i my sami podczas

prób dopiero go ustawiamy tak by model spełniał nasze oczekiwania.

 

EDIT:

szpikulec, to co podał Adam_Max, miało się zapewne odnosić do średniej cięciwy aerodynamicznej (czy jakoś tak się to zwało) wtedy tą 1/3 nie mierzy się od natarcia u nasady płata. Brr gdzieś jest rysunek który bardzo dobrze oddaje to co chce powiedzieć, jak znajdę to go wkleję.

 

To co wypluł ci program to mierzysz zaraz przy kadłubie od krawędzi natarcia.

Link to comment
Share on other sites

Guest slawekmod

Proponuję zobaczyć podane poniżej linki. Podajemy wartości w mm. Wcale ten SC w 1/3 cięciwy nie jest taki oczywisty. Orientacyjnie można tak przyjąć ale po przeliczeniu mojej Funtany wyszedł jakieś 40% od natarcia i taki mi sygnalizowali koledzy po oblotach.

 

 

http://adamone.rchomepage.com/cg_calc.htm

 

http://adamone.rchomepage.com/cg2_calc.htm

Link to comment
Share on other sites

Mówi się ze znajduje się w 1/3 długości cięciwy skrzydła liczac od krawędzi natarcia...

Raczej w 1/3 długości średniej cięciwy licząc od krawędzi natarcia (na tej średniej cięciwie) - niby niewielka różnica, ale zmienia wszystko.

Szukasz średniej cięciwy płata i w 1/3 jej długości (tej średniej cięciwy :) ) wstępnie lokalizujesz SC (jak chcesz to przenosisz ten punkt na kadłub i w praktyce może to być punkt leżący zupełnie poza żeberkiem przykadłubowym).

Mam nadzieję, że nie wdając się w szczegóły, pisząc własnymi słowami dałem wskazówkę - znajdźmy średnią cięciwę ( i oczywiście jej położenie ) - czy 30%, czy 1/3, czy inna wartość to już kwestia drugorzędna.

Link to comment
Share on other sites

A co powiecie drodzy koledzy kiedy skrzydła są eliptyczne

Istnieją wzory na obliczenie średniej cięciwy skrzydła dowolnego typu - więc i eliptycznego. To znacznie upraszcza sprawę i nie trzeba bawić sie w rozrysowywanie mniejszych trapezów. Jesli potrzebujesz tych sposobów obliczania to odnajdę je.

Link to comment
Share on other sites

Nie dziękuje, mam aerodynamikę z dwoma inżynierami z zakładów szybowcowych więc powinni wiedzieć, ale jak już jesteśmy przy tym temacie to jaki można by zastosować profil do makiety WWS-1 Salamandra 49, myślałem nad HQ lecz nie wiem czy to dobry wybór, co wy o tym sądzicie?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.