Skocz do zawartości

Graupner Elektro Rookie


ECO400

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Przymierzam się do kupna modelu Graupner Elektro Rookie. Czy ten model posiada lotki? Przeglądałem zdjęcia w internecie ale coś nie jestem pewien. W opisie modelu piszą że potrzeba 2 serwa, więc wychodzi na to że on nie ma lotek.

 

model do nabycia tutaj: http://www.cyber-fly.pl/produkt-1450.html

 

Dołączona grafika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[edit 17.01.11] edycja celem przedstawienia modelu.

 

Od dłuższego czasu zastanawiałem się, czy sobie nie kupić prostego elektroszybowca Elektro-Rookie firmy Graupner. Potrzebowałem czegoś niedrogiego, czegoś co szybko się montuje z powodu mojego ciągłego braku czasu na budowę modeli. Potrzebowałem również czegoś prostego w pilotażu co daje duż radości ze spokojnego lotu. Ostatecznie do zakupu przekonał mnie post kolego ECO400, który napisał, że model można zasilać zarówno pakietem 7,4V (2s lipo) jak i pakietem 11,1V (3s lipo) - główną przeszkodą w zakupie była niechęć do nabycia dodatkowych akumulatorów, których nie miałbym gdzie wykorzystać poza w/w modelem oczywiście.

 

Model zakupiłem w sklepie http://www.cyber-fly.pl/produkt-1450.html w którym kupowałem wielokrotnie i zawsze bylem zadowolony.

 

 

Zaczynając od końca model po paru godzinach składania przedstawia się następująco:

 

Dołączona grafika

 

Czym różni się podejście firmy Graupner od większości producentów modeli dla początkujących? Rookie właśnie został stworzony głównie z myślą o początkujących modelarzach i jak się domyślam ma być konkurencją między innymi dla Easy-Stara Multipleksa, którego miałem przyjemność pilotować przez ponad rok.

 

Firma Graupner dostarcza dość skąpą instrukcję papierową, która nie wystarczy początkującemu modelarzowi na prawidłowe i bezpieczne złożenie modelu choć dla osoby zaawansowanej jest wystarczająca, ponieważ ukazuje kilka istotnych szczegółów w montażu pozwalając na rozwianie swoich wątpliwości i prawidłowy montaż.

 

Na początku miałem lekki niedosyt spoglądając w krótką instrukcję i trwało to aż do momentu, gdy nie znalazłem małej, kolorowej wkładki z nazwą strony internetowej oraz danymi do logowania, gdzie obiecano że znajdę zwizualizowaną instrukcję do montażu modelu.

 

Dołączona grafika

 

Po zalogowaniu się mamy do wyboru 2 opcje menu. Po wybraniu pierwszej pokazują się nam obrazki narzędzi i materiałów (klej) potrzebnych do montażu naszego modelu. Po wybraniu opcji drugiej instruktor pokazuje nam powoli w ok. 116 kolejnych krokach sposób składania modelu. Dlaczego w 116 krokach? Każda czynność montażowa została zarejestrowana w postaci osobnego filmiku dzięki czemu można ją wielokrotnie powtarzać nie musząc jak w przypadku dłuższego filmu zgadywać, do którego miejsca cofnąć film aby natrafić na poszukiwaną zawartość.

 

Dodatkową zaletą materiału szkoleniowego jest fakt iż jest językowo uniwersalny, tj. nie ma ścieżki dźwiękowej a pomimo to czynności są pokazane w taki sposób, że nie mozna się pomylić przy montażu a sam montaż wydaje się tak prosty i oczywisty, że po oglądnięciu fragmentu materiałów odszedłem od moich pierwotnych pomysłów dot. budowy modelu i jak zahipnotyzowany wykonywałem za instruktorem czynność po czynności mimochodem obserwując rosnący przy mnie model. Zresztą to nieświadome oddanie się w ręce instruktora 2 razy o mało mnie nie zgubiło ale o tym później :!:

 

Poniżej kadr z jednego z filmików pokazujących 7-mą czynność montażową.

 

Dołączona grafika

 

Co otrzymujemy w komplecie z modelem?

 

W zestawie otrzymamy:

 

- elementy z materiału typu EPP. W porównaniu z Easy Starem alementy modelu Elektro-Rookie są troszkę mniej elastyczne oraz EPP jest bardziej zagęszczony.

 

- zestaw akcesoriów z plastiku. Osoby, które posiadają zalecane do modelu serwa fm Graupner będą mogły użyć specjalnych dźwigienek z zestawu zapewniających, że mocowanie bowdenów będzie na właściwej wysokości. Zauważycie na zdjęciu, że w zestawie są 4 dźwigienki do sterów - producent przewidział, że możecie zapragnąć dorobić do skrzydeł lotki. Stąd zapasowe dźwigienki.

 

- silnik bezszczotkowy COMPACT 260Z oraz regulator napięcia 18A,

 

- dwa śmigła różniące się rozmiarem. Większe należy zamontować, gdy używacie pakietu lipo 2s, mniejsze gdy chcecie zasilić silnik pakietem lipo 3s,

 

- ciężarki na taśmie samoprzylepnej służące do wyważania modelu jeżeli zajdzie taka potrzeba,

 

- zestaw naklejek dobrze trzymających się na modelu,

 

- instrukcja obsługi + zakładka z potrzebnymi danymi do logowania na strone zawierającą filmową instrukcję montażu modelu.

 

- pudełko w którym przysłano Wam model, a które po jego zmontowaniu służy jako pudło do jego transportu na lotnisko.

 

 

Dołączona grafika

 

Trochę mnie denerwuje fakt, że aby ew. wyciągnąć silnik trzeba go wyciąć razem z EPP, ale nie miałem czasu na wymyślenie innego rozwiązania. Być może wystarczy posmarować klejem wyłącznie przednią część EPP lub plastiku mocującego silnik i w razie czego będzie łatwiej go wyciągnąć razem z plastikowym mocowaniem.

 

Dołączona grafika

 

Jak widać wszystko ładnie do siebie pasuje. W otwory na serwa dobrze wchodzą serwa HS-55 (mam tu na myśli i pasowanie serwa i odpowiednią jego wysokość do mocowania bowdenów), mieszczą się również każde wymiarowo podobne. W pierwszym podejściu chciałem zamontować TP SG91R, ale sa troszkę za wysokie i musiałbym pogłebiać otwór. Stanęło więc na używanych HS 65HB, które na pewno są za mocne ale przynajmniej popracują w modelu dłuuugo. Same bowdeny sa bardzo elastyczne i zarazem delikatne. Producent pomyślał o tm, że ich droga w kadłubie będzie pełna zakrętów i serwa napędzające je nie będą zbyt silne. Do napędu mają wystarczyć serwa o sile 1,1 Kg (w oryginale serwa Graupner C231 - 1,3Kg przy 6V, czyli ok. 1,1Kg przy 4,8V).

 

Nie lubię przyklejać przewodów klejem - przecież jak życie modelu dobiegnie końca silnik można wykorzystać do innego latadła. Dlatego niezgodnie z instrukcją przewody biegnące do silnika zabezpieczyłem kawałeczkami EPP zamiast klejem - ma to zabzepieczyć je przed wypadnięciem w czasie sklejania połówek kadłuba.

 

Dołączona grafika

 

Sugerując się filmową instrukcją składania modelu do każdego połączenia używałem średniego CA i przyśpieszacza. Okazało się to ryzykowne w 2 przypadkach. Początkowo zamierzałem skleić ze sobą połówki kadłuba UHU porem aby mieć czas na dokładne ich spasowanie. Wiedziony instrukcją zmieniłem swoje zdanie i po raz pierwszy kleiłem tak dużą powierzchnię z pomocą CA. W efekcie z pośpiechu mam malutkie przesunięcie połówek kadłuba o jakieś 0,6mm i podejrzenie, że w 2-3 miejscach klej nie złapał dobrze połówek. Drugi raz klejąć malutki element - zaczep kabinki, o mało nie skleiłem sobie paluchów. W zasadzie skleiłem je, ale po kilku sekundach udało mi się cudownie je rozkleić :evil:

 

Kabelek, który widzicie w regulatorze pomiędzy kablem + a kablem - a który służy do jego programowania wycięga się po zaprogramowaniu regulatora i juz nam nie przeszkadza :)

 

 

Dołączona grafika

 

 

Dołączona grafika

 

Wnęka z przodu kadłuba ma 3 poziomy:

- poziom na samym dole to wnęka przewidziana na przyklejenie dołączonych do zestawu ciężarków, które w razie potrzeby przyklejamy aby uzyskać właściwy środek ciężkości modelu,

- następny poziom to wnęka na wąski pakiet lip 3s. Dlatego wnęka ma długość 115mm oraz głębokość prawie 2 cm,

- ostatni trzeci poziom to wnęka na krótki a szeroki pakiet lipo 2s. [edit] mój błąd, okazało się, że szeroki pakiet lip 2s ma byc również mocowany tam gdzie wąski, czyli 3-ci poziom jest wolny.

 

Dołączona grafika

 

 

W chwili obecnej model waży 543g (310g kadłub z tym co na zdjęciach oraz statecznikiem poziomym + 233g skrzydła z bagnetem). Do tego dojdzie pakiet ok. 130g i pewnie jakis ciężarek na doważenie.

 

Testy silnika i dostarczonych śmigieł:

Dostarczony silnik Graupner Compact 260Z 7,4V 1820 rpm, ciąg 420g, napięcie pracy 7-4-11,1V, maksymalny pobór prądu 10A.

 

Śmigła dostarczone przez producenta:

Graupner CAM slim prop 6/3"

Graupner SlowFly prop 3,3/3"

 

śmigło 6/3" mapięcie 11,1V - wykazuje moc 118W na wejściu przy poborze prądu 10,2A

śmigło 6,3/3" mapięcie 11,1V - wykazuje moc 136W na wejściu przy poborze prądu 12A

(uwaga wartości zostały poprawione, poprzednie były źle odczytane na skutek złego ustawienia trymera na kanale gazu)

 

Dzisiaj 22 stycznia odbył się oblot modelu z pakietem 11,1V 1500mAh o wadze 124g z użyciem mniejszego śmigła dołączonego do zestawu.

 

Model po włożeniu pakietu, teoretycznie wyważony - w locie był jednak za lekki na przód i praktycznie aby wylądować musiałem go sprowadzić na pracującym silniku wspomagając się sterem wysokości. Dopiero po włożeniu do modelu wszystkich 7x5g obciążników model zaczął poprawnie latać choć mam wrażenie, że gdybym dołożył 5-10g więcej to może poleciałby jeszcze lepiej.

 

Jakie ważenia z lotu? Sam model lata bardzo ładnie, jest bardzo stabilny w locie – pewnie to zasługa podwójnego wzniosu skrzydeł, dość dobrze radzi sobie z niezbyt dużym wiatrem. Można nim bez problemu latać wolno „przy nodze” jak i szybciej na większe odległości. Co do samego napędu w użytej przeze mnie konfiguracji silnik ma na wejściu ok. 118W przy poborze prądu ok. 10A co nie jest rewelacją ale do wypoczynkowego latania, czy też filmowania z powietrza w zupełności wystarcza a tak niski pobór prądu sprawia, że latać można długo. Samą Moc silnika z zestawu z tym śmigłem jest troszkę większa niż silnika szczotkowego Multiplet Permax 400 7,2V zasilanego pakietem 11,1V którego dokupiłem do Easy Stara aby wytrzymał napięcie 11,1V (dla przypomnienia silnik z zestawu Easy Stara jest na 6V). Uważam, że zimą przy tak niskich temperaturach chłodzenie silnika jest tak dobre, iż można śmiało założyć większe śmigło i z nim latać. Tą opcję wypróbuję następnym razem.

 

Mając do wyboru Easy Stara za 259 PLN z przestarzałym silnikiem szczotkowym, który jest zbyt słaby do w miarę przyjemnego latania tym modelem i związaną z tym koniecznością wymiany na troszkę lepszy szczotkowy za 35PLN lub bezszczotkowy a z drugiej strony mając możliwość zakupu Elektro Rookiego za 359 PLN z regulatorem 18A oraz silnikiem bezszczotkowym, a przede wszystkim ładniejszego, bardziej przypominającego szybowiec i mieszczącego się w łatwym do transportu pudełku ja wybrałem Elektro Rookiego. Jeżeli znudzi nam się silnik z zestawu to zawsze można go zamontować o modelu ESA a do szybowca zakupić mocniejszy.

 

 

 

Zdjęcia z lotu znajdują się na następnej stronie tematu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rozmawiałem z Markiem, właścicielem cyber-fly.pl i powiedział mi że można zasilać ten silnik i regulator z pakietu zarówno 2s jak i 3s. W zestawie są 2 śmigła do zasilania z 7,4v i 11,1v. Ponoć na pakiecie 3s ten model lata jak rakieta. Rozmyślam też nad kolejnym Juniorem S ale w chwili obecnej nie ma na stanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kol. WZ napisał:

Lotek nie ma

Niezaprzeczalny fakt :-).

Dwie stówki kol. ECO400 więcej i masz poniższą półmakietę z lotkami w rozpiętości 2m. (nazwa modelu w stopce).

W komlecie jest 5-ć serw, regulator-mikser, silnik bezszczotkowy, pakiet li-po 3s/1300Ah (o ładowarce raczej nie powinienem wspominać, bo byle jaka).

Całość należy trochę poprawić, zaprogramować, wyregulować i można śmigać.

 

Dołączona grafika

 

Na zdjęciu jeszcze w stanie surowym (sklepowym).

 

Jeżeli będzie potrzebna pomoc przy powyższym modelu, to chętnie pomogę, tak jak i mnie pomagano (instrukcja po czesku).

 

Pozdr. Tex/Czesław.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tex, dzięki, miałem już taki model :wink: poszukuję coś do FPV a ten model co pokazujesz jest trochę za wiotki. Rookie byłby super ale nie ma lotek co go w moim przypadku dyskwalifikuje bo nie będę mógł zamontować autopilota i stabilizacji. W przeróbki nie chce mi się bawić.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzeczywiście, do FPV jest zbyt delikatny w skrzydłach a może i w ogonie.

Inna sprawa, że z rozpędu nie spojrzałem na Twój "staż modelarski" i sądziłem, że potrzebujesz model do... nauki latania :-)).

 

Powodzenia w poszukiwaniach.

Tex.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

ECO400 jak chcesz to za 280zł. + koszt przesyłki sprzedam Ci swojego AXN Floater Jet z 4 serwami i regulatorem (fabryczne), silnikiem zmienionym na mocniejszy E-Max CF2812, śmigłem 6x4 i z dwoma pakietami Turnigy 1800mAh (model i pakiety latane tylko jeden miniony sezon). Wkładasz odbiornik i w górę. Foto jutro mogę porobić i podesłać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tex, (...) Rookie byłby super ale nie ma lotek co go w moim przypadku dyskwalifikuje bo nie będę mógł zamontować autopilota i stabilizacji. W przeróbki nie chce mi się bawić.

Model do mnie dotarł. Okazało się, że co prawda lotek nie ma ale producent przewidział dorobienie lotek dodając dwie dodatkowe dźwigienki do sterów. Sama budowa skrzydła - podwójny wznios po prostych a nie po łuku jak w modelu Easy-Star MPXa ułatwia wykonanie lotek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.