Lucjan Posted January 22, 2011 Posted January 22, 2011 Witam! W tym temacie bedę chciał się z Wami podzielić historią mojego modelarstwa odrzutowego. Zacznę od tego jak zacząłem przygody z odrzutowcami. Pierwszego "jeta" zbudowałem w latach dziewięćdziesiątych - był to napędzany śmigłem pchającym model samolotu F-18 Hornet. Długość 185 cm, rozpiętość 135 cm, konstrukcja balsowa, idealny dla początkujących oraz tani, uczy latania jetem. Posiadam plany - mogę odstąpić. Poniżej zdjęcia: Aby lepiej poznać tajniki modeli jetów sprowadzaiłem z zachodu kilka książek, a zeby być na bieżąco zaprenumerowałem czasopismo Radio Control Jet International. W ten sposób przestałem 'wyważać otwarte drzwi'. Następny F-18 Hornet był już napędzany Impellerem "Ramtec"+silnik OS Max 91VRDF - zaczęło się prawdziwe latanie! Następnie przyszła pora na turbinę - a to jest dźwięk, zapach i moc. Kolejne modele odrzutowców które zbudowałem to F-16A, Mig 29, YF-22, Rafale, F-16C, właśnie kończę F9F2 Panther, a w planach na przyszłość mam YF-23 Nortroph. 90% moddeli buduję od podstaw - balsa, tworzywa, laminaty, itp. Posiadam wiele planów m. in. A-10, B-2, Mirage 2000, Mig 15 oraz wyżej wymienione. Tyle w ramach wstępu, w temacie będę cyklicznie umieszczał zdjęcia i opisy kolejnych modeli. Pozdrawiam, Lucjan
ppompka Posted January 22, 2011 Posted January 22, 2011 A ja mam pytanie. Jak odpalało sie turbine spalinową taką jak na ostatnich 3 zdjęciach, skoro była ona zabudowana w modelu?
RobertK Posted January 22, 2011 Posted January 22, 2011 Wygląda to tak- kołpak wentylatora jest dokręcony śrubą z łbem ampulowym ,która by się nie odkręcała podczas rozruchu wkręcona jest na klej do gwintów (średni). W łeb śruby wchodzi klucz ampulowy zakończony kuliście ,przedłużony jest on rurką lub prętem zakończonym stożkiem do standardowago rozrusznika
Dj. Posted January 23, 2011 Posted January 23, 2011 Jak odpalało sie turbine spalinową Wiesław Schier opisywał jeszcze sposób odpalania poprzez sznurek nawiniety na specjalną rolke na wyprowadzeniu wału - taka szarpanka...
Lucjan Posted January 31, 2011 Author Posted January 31, 2011 Witam ponownie! Dzisiaj załączam zdjęcia z budowy F-22, poźniej dołączę również film z lotu. Budowa kadłuba metodą połówkową. Wloty powietrza wykonane z tkaniny szklanej. Skrzydło pokryte cienką tkaniną szklaną. Statecznik poziomy i dźwigary skrzydeł. [/url Pozdrawiam wszystkich, Lucjan
Tytan Posted February 3, 2011 Posted February 3, 2011 Witam.Kilka moich zdjęć które zrobiłem będąc u Lucjana. A to pilot.
Marcin K. Posted September 18, 2011 Posted September 18, 2011 Kilka pytań, bardzo laickich no ale w tym temacie taki jestem mianowicie: 1. Na jakim paliwie lata jet? 2. Jak zrobić/przerobić/ gdzie kupić napęd tunelowy tak by móc zapodać ta zwykły silnik żarowy? 3. jaki jest koszt kompletnego modelu gotowego do lotu? np te f-16. 4. jakie prędkości to osiąga? Start/lądowanie/ przelotowa/max prędkość 5. Jaki ciąg ma zaprezentowana turbina? 6. Czy kot nie boi się latać? Proszę mnie nie karcić... :mrgreen:
piotr jet Posted September 18, 2011 Posted September 18, 2011 witam 1 jet1a lub mieszanka oleju nap.+benzyna, 2 zrobić się nie opłaca kupno nowego duży koszt więcej informacji na e-mail 3 zestaw około 2000pln+podwozie od 600-1000+turbina i cała elektronika(którą już chyba masz) 4 nikt tego nie mierzył 5 turbina ma 8,5kG ciągu model gotowy do loty 12kg! 6 właściciel nie dopuścił pilota do lotu(nie przeszedł badań)w instytucie lotnictwa
Marcin K. Posted September 19, 2011 Posted September 19, 2011 Dzieki wielkie! Ja zostane przy zwykłych samolotach Gratuluje modeli!
Lucjan Posted January 21, 2012 Author Posted January 21, 2012 Witajcie Koledzy, Mój F-16 po latach służby (z różnymi napędami) odchodzi na emeryturę ( lot można zobaczyć na )Jego miejsce zajmuje od dawna przygotowywany Panther. Poniżej przesyłam zdjęcia z budowy. Przewidywany oblot na wiosnę. Podziwiajcie albo krytykujcie ! Pozdrawiam serdecznie!
Cimek Posted January 21, 2012 Posted January 21, 2012 Lucjan, powiedz mi ,gdzie ten oblot będzie miał miejsce? Muchowiec?
Lucjan Posted January 21, 2012 Author Posted January 21, 2012 Witaj młody kolego! Loty próbne odbędą się na wiosne przy sprzyjających warunkach na Muchowcu . Pozdrawiam
Piotr_O. Posted January 22, 2012 Posted January 22, 2012 Ładnie wykonany modelik, więc ciśnie się na usta kilka pytań: Czy to jest model Panther z planów Ziroli? Czy Robiłeś go od podstaw samemu, czy z short kit-a? Ile waży model w stanie takim jak na zdjęciach? Jaką będzie miał wagę do startu (z paliwem)? Turbina wygląda mi na KingTech K-80E, czyli ma 19 lb. ciągu, zgadza się? Jakie serwa będą użyte? Jeszcze raz gratuluję pięknej roboty.
Lucjan Posted January 22, 2012 Author Posted January 22, 2012 Witaj Piotrze ! Dziękuję za słowa uznania . Model zbudowany jest od podstaw z planów Zirollego ,obecnie waży 7,5kg docelowo przewiduję 10 +- kg. To jest turbina King Tech o ciągu 8 kg , można podkręcić do 9kg. Sprawdziłem ją w czasie lotów - działa bez zarzutu .Był a w serwisie na przeglądzie okresowym na Tajwanie ( u producenta) -sprawnie i tanio. Ja stosuje serwa Hitec -digital :lotki-4,5kg ,wysok.-10kg ,kier. -6kg ,klapy -10kg , hamulce hydrauliczne na koła -12kg. Pozdrawiam Lucjan
Piotr_O. Posted January 23, 2012 Posted January 23, 2012 Dzięki Lucjanie za wyczerpującą odpowiedź. Dla podtrzymania rozmowy , pomęczę Cię Lucjanie następnymi pytaniami. Hamulce hydrauliczne, których użyłeś to coś takiego? Pompa hamulcowa Tarcze hamulcowe Czy jednak coś bardziej wyrafinowanego, innego producenta? Wnęki kół podwozia głównego wg zdjęcia nr 11 są na wysokości kanału wlotowego do silnika, czy na podstawie Twojego doświadczenia z modelami odrzutowymi nie obawiasz się, że silnik może zasysać śmieci z kół? Może warto wnęki obudować cienką balsą i odizolować od wnętrza kadłuba.
Cimek Posted January 23, 2012 Posted January 23, 2012 Lucjanie, jezeli znajdę chwilkę czasu, to z miłą chęcią was odwiedzę
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.