Skocz do zawartości

Latanie w termice...


Rekomendowane odpowiedzi

Witam , jak już mówicie o termice to zadam takie proste pytanko : Jaką średnicę ma przeciętny komin ?

 

Będę złosliwy - mój w domu jakieś 60 cm każdy - i mam ich kilka :jupi: :jupi:

 

a na serio - od kilku metrów małe do kilkuset duże pod chmurami - temat "rzeka".

 

ps. czy małe wznoszenie nad samochodem wyczuwany przez modelik DLG to już komin :?:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 133
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi
  • 4 tygodnie później...

Witam. Czy z termiki zawsze powstają chmurki ? Tz. czy może być termika bez chmur powstałych po niej?

Czasem tak dobrze nosi a na niebie zero chmurek nawet po czasie. Mogą to być wiatry to wiem , ale czy może termika wystąpić nie pozostawiając po sobie śladów (chmur)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Czy z termiki zawsze powstają chmurki ? Tz. czy może być termika bez chmur powstałych po niej?

Czasem tak dobrze nosi a na niebie zero chmurek nawet po czasie. Mogą to być wiatry to wiem , ale czy może termika wystąpić nie pozostawiając po sobie śladów (chmur)?

 

Może, jak najbardziej. Szybownicy takiej pogody nie lubią, ale niestety się zdaża. Z reguły zawsze gdy masz bezchmurne niebo. Słońce świeci - jest termika, nie ma chmur.

Potrzebne są odpowiednie warunki, by powstała chmura - wystarczająco wysokoa wilgotność powietrza. W lato, jak jest sucho, takie warunki występują dość często.

Termika powstaje w skutek nierównomiernego nagrzewania się podłoża. Powietrze nad terenami o wysokim albedo nagrzewa się szybciej (dachy, asfalt, piasek) niż nad terenami o niskim albedo (woda, lasy, mokradła) i powstaje termika. Nawet zimą.

 

Ragi - nie spotkałem się z takim sposobem. Szybownicy czy lotniarze korzystają z naturalnych wskaźników obecności komina. Ulubionym są ptaki szybujące, choć bywa i tak, że to ptaki przyłączają się do lotnika, który znalazł komin.

Innym są np. "chmurki" pyłków, źdżbeł trwy, owadów czy pyłu, porwane z bąblem powietrza i unoszące się z kominem.

Innym sposobem jest doświadczenie i wypatrywanie miejsc, gdzie potencjalnie musi być komin - np. wydma w środku lasu. czy duży dach hali przemysłowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ulubionym są ptaki szybujące

Potwierdzam :D Nie ma to jak mieć w sąsiedztwie parę jastrzębi :D Szybują sobie ładnie i wiadomo gdzie nosi. :D

 

Takie pytanie zadałem bo przez ostatnie dni grzeje u mnie bardzo , śnieg się topi więc i wilgotne powietrze jest a chmur jak nie było tak nie ma. Jak latałem w taką pogodę to bardzo ładnie nosiło model ( był lekki wiaterek) ale w jednym miejscu tak jak by mocny komin był . Jak przelatywałem tam to albo utrzymywało w poziomie model albo trochę w górę(a mój model ma ~35g/dm2 - to trochę dużo)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Wczoraj na Pałacowej, w godzinach 12-13, udało mi się wkręcić w niezłą termikę. Nie było to raczej żadnym wyczynem, bo wessałoby chyba nawet młotek.

Dwukrotnie, gdy Easy Glider przestawał być widoczny, zmuszony byłem uciekać pikowaniem lub stromą spiralą. Poniżej te dwa zapisy z wariometru. Wysokości odpowiednio 647,9 m i 657,2 m. Ciekawe, na jaką wysokość wessałoby model?

pa%C5%82acowa%203%20maja%201.jpg

pa%C5%82acowa%203%20maja%202.jpg

Oba te noszenia były w czasie jednego lotu, w ogóle wykonałem tylko jeden lot, wykorzystując 705 mAh z pakietu 2,2 Ah. Lot w sumie trwał 30 minut, ale jak widać, można było latać duuużo dłużej. Gdybym miał wygodny leżaczek, pewnie by tak było. Skończyłem z powodu zesztywnienia karku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam , jak już mówicie o termice to zadam takie proste pytanko : Jaką średnicę ma przeciętny komin ?

 

Będę złosliwy - mój w domu jakieś 60 cm każdy - i mam ich kilka :jupi: :jupi:

 

a na serio - od kilku metrów małe do kilkuset duże pod chmurami - temat "rzeka".

 

ps. czy małe wznoszenie nad samochodem wyczuwany przez modelik DLG to już komin :?:

Masz podpis "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem

pozdrawiam JERZY

To musisz być bardzo mądrym człowiekiem gratuluję

Jakoś nie za miłe to jest :evil:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cobra pikowałeś EG z 650m do 100m w tak krótkim czasie i się nie złożył ?

Nie złożył się, bo wyjście z nurkowania nie było ostre.

Chyba podczas nurkowania nie było też flatteru, bo model by tego nie przeżył, a prędkość wynosiła ponad 100 km/h.

 

Czy na 650m widziałeś jeszcze model ?

Tak, byłem w stanie go nawet zorientować. Niemniej musiałem się ze skupieniem gapić w punkt. Jeśli na chwilę go straciłem z oczu (zdarzyło się raz), to już bardzo trudno go było zauważyć.

Nie będę już latał EG na takie wysokości, bo są bardzo duże szanse na stracenie modelu. Dla mnie 550 metrów to taka bezpieczna granica.

 

P.S.

A mnie ten cytat z Lema bardzo się podoba. Nigdy nie przyszło mi do głowy, że może być skierowany do kogoś z Nas (aczkolwiek niekiedy dopadaja mnie wątpliwości) :mrgreen:.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widoczność modelu zależy też mocno od pory dnia jak i zachmurzenia. Latałem juniorem ( 1.9m ) na ~530m około 14/15 i było całkiem dobrze, a wczoraj w pełnym słońcu około południa już przy 350m miałem problemy z widocznością.

 

Poniżej log z jednego z kwietniowych lotów na Podlasiu:

junior20090419fix.th.gif

 

Dla mnie najlepiej byłoby gdyby noszenia były takie, żebym mógł się utrzymywać w zakresie od 150-250 m :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

wg. mnie termiki najlepiej uczyć się na zboczu - rzucasz model i widzisz czy idzie w górę czy opada :) wykręcasz się na 300m, acro i dalej od nowa w górę, oczywiście nie da się tego zawsze zrobić, bo nie zawsze jest terma, czasem zostaje żagiel i F3F :twisted: termika to dobra odmiana na zboczu, która się czasem przydaje :) tak jako ciekawostka - kolega ostatnio latał w termice na zawodach makiet SZD Kobuzem 3 4.2m i 13.5kg i powiem, że ładnie się trzymał, jednak doskonałość robi swoje :D model ma obciążenie ok. 100g/dm^2 w tym ponad 2kg dołożone do akrobacji. Na tych samych zawodach latał z kolei drugi znajomy MDM Fox'em ponad 15kg i 5m, też się ładnie powietrza trzyma. Zaraz powiecie, że w makiecie tej wielkości obciążenie nie robi już takiej różnicy - racja :) taka ciekawostka z mojej strony ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jakie lepsze zbocze ? Napisze a b c i proszę ustawić w kolejności od najlepszego do najgorszego :D

 

a) zbocze całe zalesione

B) zbocze bez lasów - tylko trawa (łąki zboczowe)

c) zbocze mieszane - troche pól troche lasów .

d) zbocze z krawedźą lasu i łąki

 

I jeszcze jedno jaki model lepszy jest do termiki ? Długi np. 2,5m i mała powierzchnia czy krótszy np. 2m i większa powierzchnia ?

O ile się domyślam doskonałość to długość modelu ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najlepszy jest Klif nad Bałtykiem,

Potem odłosnięte zbocze - trawiaste bez drzew i krzaków,

 

 

EDIT:

doskonałość to długość modelu

 

 

Nie wiem ile masz lata ale masz neta i poczytaj sobie trochę o modelach , szybowcach i może się dowiesz co to doskaonałość ;-)

 

Na bank jest to w google.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.