rapier Opublikowano 17 Kwietnia 2011 Udostępnij Opublikowano 17 Kwietnia 2011 Witam. Natknolem sie ostatnio na takie zdjecie. Czy ktos obyty z technikami laminowania wyłoży, jak powstaje taka konstrukcja? Ciekaw jestem bardzo a trudno mi to sobie wyobrazic jak powstaja takie skrzydla Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rafal B. Opublikowano 17 Kwietnia 2011 Udostępnij Opublikowano 17 Kwietnia 2011 Obstawiam, ze to jest 3 częściowa konstrukcja. Osobno góra i dół oraz falisty środek, sklejone razem w formie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
utopia Opublikowano 17 Kwietnia 2011 Udostępnij Opublikowano 17 Kwietnia 2011 Dźwigar powstaje jako oddzielny element . Dobrze Rafał myślisz . Temat tylko do zastosowań 100000% sprawdzonych i pewnych inaczej wyjdzie profil CRD pomimo zastosowania form . Jeśli ktoś myśli inaczej to niech wykona płat eliptyczny lub trapezowy tą techniką . Swego czasu pewien człowiek w kraju podejmował sie tego - wykonali chyba z 30 kompletów ale zawsze coś było "nieteges" Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
rapier Opublikowano 17 Kwietnia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 17 Kwietnia 2011 No wlasnie...Ten wycinek pochodzi z plata eliptycznego.Co mnie tez zastanawialo to poprawnosc laczenia tej fali ze skorupa, ( bardzo ladna spoina po luku ) trudna do wyprowadzenia przy takim polaczeniu 3 elementow Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rafal B. Opublikowano 17 Kwietnia 2011 Udostępnij Opublikowano 17 Kwietnia 2011 No wlasnie...Ten wycinek pochodzi z plata eliptycznego.Co mnie tez zastanawialo to poprawnosc laczenia tej fali ze skorupa, ( bardzo ladna spoina po luku ) trudna do wyprowadzenia przy takim polaczeniu 3 elementow Przy obecnej technice CNC, zrobienie odpowiednich form to kwestia tylko pieniędzy i można robić tak precyzyjne projekty. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
utopia Opublikowano 18 Kwietnia 2011 Udostępnij Opublikowano 18 Kwietnia 2011 Przy obecnej technice CNC, zrobienie odpowiednich form to kwestia tylko pieniędzy i można robić tak precyzyjne projekty. Teoretycznie niby masz rację........ Zrobić można każdą formę . Jednak wynik końcowy może być zupełnie odmienny od planowanego z kilku powodów Gdzie jest pułapka wyjaśnię przy okazji spotkanka - może Żar ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rafal B. Opublikowano 18 Kwietnia 2011 Udostępnij Opublikowano 18 Kwietnia 2011 Gdzie jest pułapka wyjaśnię przy okazji spotkanka - może Żar ? No a jak myślisz Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Czaro Opublikowano 18 Kwietnia 2011 Udostępnij Opublikowano 18 Kwietnia 2011 Może ta falka jest wklejana jeszcze w stanie niedotwardzonym i dlatego tak ładnie się docisnęła (odkształciła) na połączeniach ze skorupami? A tak w ogóle to połowa tego węgla wozi się w tym skrzydle na darmo :twisted: Jak sobie popatrzycie w rcgroups na inne zdjęcia tego modelu, to można zobaczyć śliczne zafalowanie powierzchni skrzydła w miejscach styku z dźwigarem. Przekładkowe skrzydła wychodzą gładsze. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ppompka Opublikowano 18 Kwietnia 2011 Udostępnij Opublikowano 18 Kwietnia 2011 Znalazłem ten model na rc-grousps, i wg mnie tam nie ma zafalowań, tylko tak jakby miejsca jaśniejsze od kleju. Tylko co z takiedo całowęglowego modelu, jak na statecznikach są takie dziurki od bąbelków powierza, a jak juz robić model z takich kompozytów, to powinien być perfejcyjny. http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=3941115 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
utopia Opublikowano 18 Kwietnia 2011 Udostępnij Opublikowano 18 Kwietnia 2011 Czaro - upomnij się o browara za uwagę jak się spotkamy ! Na rcgroups zdjecie jest tak wykonane że widać tylko zmianę koloru - nie widać natomiast odbicia otoczenia na lustrzanym poszyciu .. Możemy się narazie domyślać Jednak klawiszowanie pojawia się też przy wklejaniu wręg czy innego "uzbrojenia" nawet w utwardzony i sezonowany laminat . A pozapadany laminat na płatach czy dołki na kadłubach w miejscu wklejenia wręg są bardzo częste . Retusze zdjęć w katalogach również ... :wink: Byli tacy co odkryli garba w miejscu sztywnego dźwigara w płacie po sezonie na lotnisku w gorące lato . jak samemu się buduje model taka skucha nie boli gorzej jak model kosztował 1000-2000ojro.... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Major Opublikowano 18 Kwietnia 2011 Udostępnij Opublikowano 18 Kwietnia 2011 Ten płat wygląda jak schody, pozciagało mu to i to nieźle. Widac conajmniej 5 linii tego wzmocnienia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
rapier Opublikowano 18 Kwietnia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Kwietnia 2011 powierzchnia plata jest gladka. Te prazki sa efektem docisniecia włókien przez fale i inaczej odbija sie swiatło. Jestem przekonany ze gdyby plat mial gelkot kryjacy lub lakier to nie byloby widac zadnych prazkow. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
madrian Opublikowano 18 Kwietnia 2011 Udostępnij Opublikowano 18 Kwietnia 2011 A tak z ciekawości - gdyby połączyć dwie techniki - próżniową do dociśnięcia laminatu do formy oraz jednocześnie wypełnić wewnętrzne komory podwyższonym ciśnieniem, na czas żelowania i sieciowania żywicy? Czy to nie powstrzymałoby laminatu od "zapadania się"? Oczywiście mówię czysto teoretycznie, bo taka instalacja byłaby droga, skomplikowana i trudna w eksploatacji. Dochodzi też ryzyko przebicia się powietrza przez laminat i jest to temat do dopracowania. Lecz gdyby laminat miał takie podwójne "wsparcie", czy nie utrzymałby formy? Inna technika, to zrobić prostokątny "plaster miodu" i po utwardzeniu, wyciąć z niego na CNC pełne wypełnienie płata minus warstwa zewnętrzna. Podparcie byłoby praktycznie idealne i rozłożone bardziej symetrycznie, to może wystarczyłaby sama forma próżniowa. Koszt takiej techniki byłby wprawdzie wysoki, ale do modeli mocno wyczynowych, może by się opłacało? Czysto teoretycznie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Czaro Opublikowano 18 Kwietnia 2011 Udostępnij Opublikowano 18 Kwietnia 2011 powierzchnia plata jest gladka. Te prazki sa efektem docisniecia włókien przez fale i inaczej odbija sie swiatło.Nie chce mi się wierzyć. Takie lokalny docisk od wręgi musi wygenerować zafalowanie powierzchni. Cudów nie ma. W szczególności, że powierzchnia jest całowęglowa - godzina na słonku i dogrzeje się do 60st. Wszystko wtedy popłynie. Madrian, problemem nie jest stabilność kompozytu w formie podczas klejenia. Problem jest z utrzymaniem geometrii po kilku miesiącach od wyjęcia z formy. Konstrukcja skrzydła w czasie lotu pracuje, raz świeci na nie słonko, raz jest mu zimno i wilgotno... przy tak cienkich warstwach kompozytu wszystko co jest pod spodem przebija się na wierzch. Nawet otworki po pęcherzykach w piance przekładkowej, albo słoje w balsie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
armand Opublikowano 19 Kwietnia 2011 Udostępnij Opublikowano 19 Kwietnia 2011 (..) A tak w ogóle to połowa tego węgla wozi się w tym skrzydle na darmo :twisted: (..) Ale kto o tym wie - marketingowo super pomysł, technicznie upierdliwy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
utopia Opublikowano 19 Kwietnia 2011 Udostępnij Opublikowano 19 Kwietnia 2011 Nawet otworki po pęcherzykach w piance przekładkowej, albo słoje w balsie. powiedział bym że ktoś już zjadł na tym zęby ale boję że ten ktoś da mi po łapach za pokazywanie palcem :wink: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
razor Opublikowano 19 Kwietnia 2011 Udostępnij Opublikowano 19 Kwietnia 2011 Madrian, problemem nie jest stabilność kompozytu w formie podczas klejenia. Problem jest z utrzymaniem geometrii po kilku miesiącach od wyjęcia z formy. Konstrukcja skrzydła w czasie lotu pracuje, raz świeci na nie słonko, raz jest mu zimno i wilgotno... przy tak cienkich warstwach kompozytu wszystko co jest pod spodem przebija się na wierzch. Nawet otworki po pęcherzykach w piance przekładkowej, albo słoje w balsie.tak z ciekawości zapytam, czy taki sam problem wystąpi w ramie rowerowej z kompozytu węglowego ? czy roweru nie kłaść na słońcu?czy jeśli się rama wygrzeje, a ja potem na nią wsiądę to się zacznie odkształcać ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
utopia Opublikowano 19 Kwietnia 2011 Udostępnij Opublikowano 19 Kwietnia 2011 Rama rowerowa to rura a dodatkowo układ włokien w zbrojeniu jest wielokierunkowy gdyż pracuje ona pod obciązeniem wszystkich sił .( ściskanie , rozciaganie , skręcanie itd...) Kolejna sprawa to waga laminatu w ramie ( w przeliczeniu na cm3 ) - znacznie większa niz to ma miejsce w przypadku modeli . Nawet jeśłi rama ucieknie 1mm na metrze długości raczej nie będzie to zauważalne. Więcej się pewnie ugnie pod ciężarem kolarza ( ?) Natomiast kilka procent zmiany na grubości profilu lotniczego decyduje o być albo nie być na podium . Wiele osób twierdzi że w utwardzonym laminacie nie zachodzą już żadne zmiany - gdy spytać skąd wiedzą pada odpowiedź "bo tak" jednak nie zadali sobie trudu by to sprawdzić Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
utopia Opublikowano 20 Kwietnia 2011 Udostępnij Opublikowano 20 Kwietnia 2011 jestem zawiedziony .......... żaden forumowy krzykacz nie zabrał głosu w tym temacie nawet krytykanci trzymają się z daleka... :wink: chyba pójdę na " pudelka" .. :mrgreen: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
przytek Opublikowano 20 Kwietnia 2011 Udostępnij Opublikowano 20 Kwietnia 2011 E tam, Krzychu ja przestałem się dziwić kiedy wielokrotny medalista MP ME MS w klasie F1C facet z doświadczeniem i wiedza robiący modele wg najnowszych technologii i zawsze warto było i jest co oglądać... ......kiedy ten wspaniały facet zapytał mnie: czy rzeczywiście powinien zacząć wygrzewać swoje laminatowe elementy i co to daje? !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Robi śmigła, dźwigary, rury itp od ponad 30 -tu lat. Nieistotne kto bo bardzo go lubię i szanuję. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi