Jump to content

Regulacja OS 70 Surpass II


Marcin

Recommended Posts

Hej,

 

tak z ciekawosci zapytam. MarekJ napisal w ktoryms temacie, ze dobrze wyregulowany silnik powinien na wolnych obrotach pracowac nieskonczenie dlugo. Jak w takim razie sadzicie musialbym wyregulowac mojego OS aby od momentu odpalenia i zdjecia żarzenia nie gasł? Juz mowie o co chodzi. Gdy silnik jest zimny, to po zdjęciu żarzenia motor ma coraz niższe obroty aż w koncu dławi się i gaśnie. Jedynym ratunkiem jest minimalnie przesunąć drązek gazu do przodu by utrzymać wystarczające obroty. Więc niby to trymer mam za nisko. No ale po wylądowaniu, gdy silnik jest ciepły, obroty utrzymywane są bezproblemowo. Znajomy powiedział, ze to normalne, bo silnik ma poprawie pracować ciepły a nie zimny. No dobra, ale znow w innym OS'ie od kumpla widzę, że jego motor pracuje od początku stabilnie na wolnych. Czy paliwo ma tutaj b. duże znaczenie? Chodzi o to, ze latam na Model Technics z 5% nitro, a on na 10% - czy te 5% ma aż tak duże znaczenie? Dodam, ze silnik na max obrotach chodzi b. dobrze (9500 obrótow przy smigle 14x4W), a wolne stabilne to okolo 2800 obrotów a przejście z wolnych do maksymalnych też jest stabilne i w miarę szybkie ( choć mam wrażenie, ze na samym początku motor rwał do przodu szybciej, ale kurde, to mogło byc tez tylko wrażenie spowodowane nowym silnikiem )

 

Generalnie nie jest to jakiś dyskomfort, bo na ziemi minimalnie wieksze obroty jeszcze nie sprawiają, że muszę gonić model, a przy lądowaniu wolne są wystarczające i nie przelatuję lotniska ale chciałbym wiedzieć, czy coś w tej materii da się zrobić?

Link to comment
Share on other sites

Ok, imienniku. Nie tylko Ty obstawiasz taką opcję więc chyba spróbuję jej przy kupnie nowego paliwa - tego z 5% nitro zostało mi z 2 litry więc trochę jeszcze pośmigam. A potem przeskoczę na 10% nitro - to tylko pare zł różnicy.

Link to comment
Share on other sites

Irek, to zrobilem w pierwszej kolejnosci. Dalsze przykrecanie śruby wolnych obrotów przekłada się na słabe zbieranie się silnika. Jak pisalem - przy zagrzanym motorze nie mam tego problemu.

 

Jutro kolejne loty, moze coś uda mi się jeszcze podregulować.

Link to comment
Share on other sites

Fokker, możesz mi to jakoś obrazowo krok po kroku opisać? Bo nie kapuję :wink:

 

armand, Podtrzymanie to fajny pomysł, ale aż tak nie jest mi to jeszcze potrzebne. Poza tym ten ff fajnie bez silnika lata ;)

Link to comment
Share on other sites

Marcin - generalnie w silniku FS masz dwa wkrety; jeden fabrycznie ustawiony - wolnych obrotów , drugi składu mieszanki. Ten pierwszy z zasady nie ruszamy ale...zdarza się , że tak. wkretem wolnych obrotów regulujesz pracę silnika na wolnych obrotach czyli minimalnie otwwartej przepustnicy. Natomiast wkrętem skladu mieszanki posługijemy sięcześciej. Wkręć go do oporu teraz odkręć na 2,5 - 3 obr. Odpal silnik - po chwili odłącz żarzenie. teraz daj przepust nadajnika na pełen gaz - znaczy drążek. Gdy silnik pracuje na wysokich obr to delikatnie wkręcaj tę srubę składu mieszanki - obroty wzrosną lub zmaleją. Jesli zmalały tzn, że było ustawione na maxa więc wróć do tej pozycji . Teraz przymykając przepustnicę drągiem gazu nadajnika zostaw na najmniejszych stabilnych obrotach.

 

Jeśli natomiast kręciłeś wkretem wolnych obr to gorsza sprawa. Powinieneś wrócić do fabrycznego ustawienia czyli wkręcić ją do oporu a potem odkręcić - ASP podaje chyba na 3 lub 2,5 obr. Igła ta jest konstrukcyjnie w "kanale" odlewu silnika czyli nie wystaje na zewn tak jak skladu mieszanki.

Link to comment
Share on other sites

tu na fotce masz zaznaczoną igłę wolnych obrotów;:

 

fs91igyzb9.jpg

 

Jeśli tę igłę za bardzo odkręcileś ale już nie wiesz w którą strone to jesli wzbogaciłeś zbyt mieszankę - wykręcona igła - to przy przejścoiu na wysokie obr. pojawi się dużo jasnego dymu. Z tym, że to nowy silnik więc w paliwie masz więcej oleju do docierania więc mozesz tego nie zauwazyć. Jutro mogę nakręcić krótki film w własnie z szybkiego przejscia obrotów byś to sprawdził.

Link to comment
Share on other sites

Fokker, ja wiem którą śrubą się bawiłem. Regulacje przeprowadziłem iglicą wysokich obrotów wg instrukcji by uzyskać jak największe obroty ( dociągnał do 9600) i stabilną pracę w pionie. Następnie śrubą - iglicą wolnych obrotów zacząłem zmniejszać ilość paliwa na wolnych gdyż model przy dodaniu gazu ksztusił się i potrzebował chwili na wejście na wysokie obroty. Sukcesywnie, delikatnie, o kilka stopni przykręcając śrubę, uzyskałem bardzo płynne, szybkie i stabilne przejście z wolnych obrotów na wysokie a o to mi najbardziej chodziło. Ostatnią rzecz jaką chciałbym uzyskać to stabilne wolne obroty na zimnym silniku. Fakt, mogę to zrobić trymerem - dodam gazu, model będzie trzymał wolne, tylko będą to obroty rzędu 4 tysięcy przy których model już zaczyna mi samoczynnie jechać do przodu a podejście do lądowania będzie cholernie ciężkie przy lądowaniu bez wiatru. Tak więc dziękuje za cenne wskazówki, ale chyba odeszliśmy trochę od sedna tematu. Fakt, jestem jeszcze laikiem, ale wydaje mi się, że iglica wysokich obrótów nie ma wpływu na wolne i na przejście :wink:

Jutro loty( właściwie to już dziś ) - wypróbuję Twoją receptę, a, jeśli nie pomoże, to wrócę do ustawień jakie miałem wcześniej i sposobu użytkowania modelu czyli na zimnym silniku trzymam go ciut na gazie, żeby nie zgasł, startuję, a lądowanie mam komfortowe bo obroty do lądowania mam niziutkie i stabilne (po lądowaniu obroty jałowe ciepłego silnika to około 2600 więc wg mnie dobry wynik).

 

A co do filmiku to z chęcią porównam. Ten motor na foto to jaki model?

Link to comment
Share on other sites

Znajomy powiedział, ze to normalne, bo silnik ma poprawie pracować ciepły a nie zimny.
Znajomy dobrze powiedział :D . Oczywiście więcej nitro stabilizuje pracę na wolnych obrotach. Z Twojego opisu wynika, że silnik masz poprawnie wyregulowany. Po prostu, przed startem zawsze należy podgrzać silnik na średnich obrotach i dopiero startować.
Link to comment
Share on other sites

A więc tak. Zrobiłem jak Fokker kazał - śruba mieszanki wolnych obrotów ustawiona na ustawienie fabryczne, iglicą podciągnąłem do max obrótów. I DZIAŁA :D Silnik pyrka jak stary traktor, trzymajac stabilne, b. niskie obroty (2200 okolo), zbiera się żwawo i nie gaśnie. Irek, dziękuję serdecznie!

Link to comment
Share on other sites

Po pierwsze to Irek wcale nie kazał!!! Mam jeszcze wakacje :rotfl: Po drugie cieszy mnie, że się cieszysz :devil:

 

Ale Twój silnik to nówka? Jeśli tak to może mieć lekkie kaprysy i nie przeciażaj go na maxie.

Link to comment
Share on other sites

Irek, to Ty tez nauczyciel jesteś? ;)

 

Silnik to nówka - ma wypalone prawie 4 litry paliwa. Nie przeciązam go na maxie - w czasie lotu nie korzystam więcej niz z polowy gazu, czasem tylko go przegazuje by szybko sie wzbić itp.

 

Chcialem zapytac o cos jeszcze - zauwazylem, ze motor pluje mi troche paliwem z gardzieli gaźnika. Mam silnik zamontowany cylindrem w dół więc gardziel gaźnika jest skierowana ku górze. Efekt taki, ze mam caly firewall zapaćkany ( na szczęście oklejony więc bezpieczny ). Czy moge np na ten wlot gaźnika dać kawałek plastikowej/ silikonowej rurki i ułozyć ją w odwróconą literę U aby skierować te śmieci z gaźnika pod model za owiewkę? Czy to nie zakłóci dopływu powietrza do gaźnika?

 

PS.

 

Tutaj film z pracy silnika po regulacji by Fokker ;)

Link to comment
Share on other sites

I to dyplomowany od paru lat :rotfl: Po 4 litrach paliwa wypalonego to róbta co chceta... :wink: Gardziel tę możesz za pomocą rurki trochę "przekręcic", pamiętaj tylko, że przez nią zasysane jest powietrze dlatego w moim FS 91 miałem nałożony jeszcze filtr powietrza. Zarówno w Fokkerze jak i w Vicomcie ctlinder jest w dół więc gadziel niby przecdiwnie do góry ale zbierał sie na nim osad. Oczywiście odpalsz głowicą w dół? Jeśli nie to spróbuj - w moich tylko tak odpalam.

Faktycznie na filmie chodzi jak kosiarka.

Link to comment
Share on other sites

No to ja zaczynam dopiero 'karierę' - zrobiłem kontraktowego ;) Mowiąc o odpalaniu głowicą w dół masz na myśli to, że silnik jest 'do góry nogami'? Jeśli tak, to odpalam tylko w ten sposób - nie przekręcam modelu na grzbiet itp - pali pięknie od kopnięcia rozrusznikiem. Z Twojej odpowiedzi wnioskuję, że zasysanie jest tam na tyle mocne, że taka rurka w niczym nie będzie przeszkadzała.

Link to comment
Share on other sites

No i rurke wywaliłem - widoczny spadek mocy. Rurkę wywaliłem ;)

 

Mam jeszcze jedno pytanie - jakie najlepsze śmigło do tego modelu silnika jeśli chciałbym uzyskać maksymalną prędkość? Chodzi o to, że spotkałem się z ładnym racerem i tak z ciekawości zastanawiałem się jakby to śmigało na moim OS'ie :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.