Pit Opublikowano 8 Czerwca 2011 Opublikowano 8 Czerwca 2011 Witam kolegów. Posiadam model Hurricana o rozp. 1,6m. Nie do końca jestem przekonany co do położenia środka ciężkości, który podaje instrukcja. Owszem jest podana odległość od krawędzi natarcia ale czy mierzyć ją przy kadłubie czy w miejscu średniej cięciwy aerodynamicznej to już nie wiadomo. Próbowałem wyznaczyć s.c. za pomocą programów jednak w zależności od tego w jakim stopniu uproszczę obrys skrzydła i stateczników otrzymuję dość rozbieżne wyniki. Czy ktoś mógłby mi pomóc w wyznaczeniu s.c. lub może posiada ktoś Hurricana i może to podać "z natury". Będę wdzięczny za wszelką pomoc. ps. posiadam rysunki dwg.
Irek M Opublikowano 8 Czerwca 2011 Opublikowano 8 Czerwca 2011 Najlepiej wyznaczyć średnią cięciwę i od niej zaczać. Generalnie zacząłby od 1/3 cięciwy z lekką tendencją na nos. Jeśli to coś pomoże to kiedyś był ten model firmy Balsacraft dostępny w Polsce. Moze gdy wrzucisz w google to wyskoczy opinnia naszego rodowitego użytkownika/posiadacza. Ja mam Fw-190 tej firmy; na planie jest zaznaczony punkt SC tylko na rzucie bocznym kadłuba. Uwzględniając skos płata w miejscu pomiaru wyszło mi jak należy.
hubert_tata Opublikowano 9 Czerwca 2011 Opublikowano 9 Czerwca 2011 podana odległość od krawędzi natarcia ale czy mierzyć ją przy kadłubie czy w miejscu średniej cięciwy aerodynamicznej to już nie wiadomo.Nie komplikuj sobie niepotrzebnie życia, zmierz przy kadłubie i ognia Podawanie położenia SC na średniej cięciwie, bez określenia jej położenia byłoby bezsensowne - cóż to byłaby za instrukcja :crazy:
Irek M Opublikowano 9 Czerwca 2011 Opublikowano 9 Czerwca 2011 Podawanie położenia SC na średniej cięciwie, bez określenia jej położenia byłoby bezsensowne - cóż to byłaby za instrukcja Ale masz rację tylko w wypadku jesli SC będzie mierzony z kadłuba. Tzn w mijscu SC przymocowałem nitę i w ten sposób sprawdzałem. Jeśli tradycyjnie pod skrzydłem podpora to musi być brane z cięciwy.
vader Opublikowano 9 Czerwca 2011 Opublikowano 9 Czerwca 2011 Witam Zazwyczaj SC podawany jest na cięciwie przy kadłubie i tak jak Hubert zasugerował lepiej nie kombinować. Napisz jeki napęd zastosowałeś do tego modelu.
Irek M Opublikowano 9 Czerwca 2011 Opublikowano 9 Czerwca 2011 Zazwyczaj SC podawany jest na cięciwie przy kadłubie Ale całe płat skrzydła jest w sumie przy kadłubie :mrgreen: Jak mozna nie uwzglednic kosów jesli są? Mozna w przypadku takim jak opisałem - czyli "z kadłuba". W inny przypadku musimy uwaględniać obrys skrzydła.
hubert_tata Opublikowano 9 Czerwca 2011 Opublikowano 9 Czerwca 2011 Ja ułatwiam sobie życie i "mój SC" to linia prostopadła do osi podłużnej modelu biegnąca od końca do końca płata. Podpieram do wyważania gdzie mi wygodnie (na tej linii, o ile jest ona na płacie :devil: ) - co w zasadzie nie jest obarczone jakimś wielkim błędem. Poprzecznie nie wyważam gotowych modeli, tylko samo skrzydło i to nie zawsze. Co do wypowiedzi Fokkera: najdelikatniej mówiąc, w całości nie rozumiem :oops:
kesto Opublikowano 9 Czerwca 2011 Opublikowano 9 Czerwca 2011 Nie do końca jestem przekonany co do położenia środka ciężkości, który podaje instrukcja.A to niby czemu? Czyżbyś miał już jakieś doświadczenie z Hurricanem i środkiem ciężkości w tym konkretnym modelu?Owszem jest podana odległość od krawędzi natarcia ale czy mierzyć ją przy kadłubie czy w miejscu średniej cięciwy aerodynamicznej to już nie wiadomo.Wiadomo, wiadomo. Jeśli jest podana odległość od krawędzi natarcia, to zawsze mierzy się ją przy kadłubie i nie kombinuje się ze średnimi cięciwami aerodynamicznymi. Nie rozbijaj gó....na na atomy. :ble:
Irek M Opublikowano 9 Czerwca 2011 Opublikowano 9 Czerwca 2011 Co do wypowiedzi Fokkera: najdelikatniej mówiąc, w całości nie rozumiem Ale Hubert to że nie rozumiesz mojej wypowiedzi - najdelikatniej mówiąc - wcale nie oznacza, że nie mam racji. Kto jak kto ale wydawalo mi się, że akurat TY doskonale będziesz wiedział co miałem na myśli. :idea: Myślę, że małe nieporozumienie bierze siez dość enigmatycznego tłumaczenia autora; niby ma podane SC , niby jest podana odległosc ok krawedzi natarcia...Skoro to wszystko jest podane to oczywiście, że trzeba isc po najmniejszej lini oporu. Ja w swoim modelu wprowadzałem drobne zmiany i najłatwiej było mi wywarzyć przeciągając nitkę przez kadłub. Wyliczanie odległości z jednego rzutu i przenoszenie go na drugi moze być obarczone blędem.
Pit Opublikowano 9 Czerwca 2011 Autor Opublikowano 9 Czerwca 2011 Koledzy nie spieramy się czy położenie s.c. w instrukcji jest oczywiste czy nie bo wierzcie mi w tym wypadku nie jest. Nie jest dlatego, że twórca nie namalował tego na rzucie bocznym kadłuba ani też na rzucie z góry ale na niezwymiarowanym (czyt. dowolnym) przekroju przez skrzydło. Nie chodzi o rozbijanie kupy na atomy bo różnica może być znaczna. Fokker podaje 1/3 cięciwy z tendencją na nos, gdybym wartość podaną w instrukcji odłożył przy kadłubie to wyjdzie 1/4 cięciwy.Czy to duża różnica czy mała - nie wiem. Czy ktoś mógłby mi celem sprawdzenia obliczyć położenie tego s.c.? Tak jak pisałem posiadam rysunki .dwg, z których można zdjąć wszelkie wymiary. Napisz jeki napęd zastosowałeś do tego modelu.O.S. max 61FX
Irek M Opublikowano 9 Czerwca 2011 Opublikowano 9 Czerwca 2011 gdybym wartość podaną w instrukcji odłożył przy kadłubie to wyjdzie 1/4 cięciwy 1/3 a 1/4 to bardzo duża rozbieznosć ale... może faktycznie taka ma być w konkretnie w twoim przypadku. Podajesz , że różne wartości SC wychodziły dla różnych programów obliczających - akurat nie ma ich za wiele ja znam 2-3. Skrzydło Hurricane tak bardzo ogólnie przypomina moje skrzydło w Fokker D.VIII; centropłat skońne natarcia i spływy. SC dla mego modelu obliczałem programem Schwer coś tam i nie było problemu. Mogę spróbować ci to policzyć ale musisz dodać do rysunku legendę w postaci odległości od spływu skrzydła do natarcia statecznika poziomego, cięciwy skrzydła i statecznika, wymiary skrzydła i statecznika poziomego tak by można było do kazdej rubryki programu wstawić konkretne wartości. Punkt G może wyjsc między 1/3 a 1/4 ale bez rysunków i wymiarów mozemy sobie tylko pogdybać.
hubert_tata Opublikowano 10 Czerwca 2011 Opublikowano 10 Czerwca 2011 Fokker podaje 1/3 cięciwyChodzi o 1/3 średniej cięciwy - skoro nie wierzysz instrukcji, znajdź ją (średnią cięciwę), jej długość i położenie, wyznacz na niej punkt 1/3, odnieś do miejsca na kadłubie i po kłopocie.Ja nadal obstawiam, że instrukcja podaje odległość SC od krawędzi natarcia żebra przykadłubowego.
Gość Jerzy Markiton Opublikowano 10 Czerwca 2011 Opublikowano 10 Czerwca 2011 Poślij te rysunki na:jerzymałpamarkiton.pl i sprawdzę to wieczorem. Ten płat jest tak prosty, że nie rozumiem..... Pozdrawiam - Jurek
Pit Opublikowano 10 Czerwca 2011 Autor Opublikowano 10 Czerwca 2011 Poślij te rysunki na:jerzymałpamarkiton.plWysłałem. Dzięki
andrzej_t Opublikowano 10 Czerwca 2011 Opublikowano 10 Czerwca 2011 Bez względu na wyniki obliczeń, radzę dać ŚC w 1/4 cięciwy mierząc przy kadłubie. Trzeba zrobić to ustawieniem wyposażenia z akumulatorami zasilającymi jak najbliżej ŚC. Warbirdy z natury nie lubią tylnego wyważenia. Są wtedy mało przewidywalne w locie i tragiczne przy lądowaniach. Po pierwszym locie będziesz wiedział, w którą stronę przesunąć akumulatory, jeśli będzie taka potrzeba. Inna sprawa, że trudno będzie bez doważania uzyskać ŚC w 1/4 ze względu na krótki przód kadłuba. Jednak dla bezpieczeństwa, w pierwszych lotach lepiej mieć cięższy nos. Przednie wyważenie łatwo skorygować w locie trymerem steru wysokości a model jest mniej nerwowy. Po opanowaniu modelu można kombinować z dokładniejszym ustawieniem ŚC. Jednak bez względu na umiejscowienie ŚC radzę uważać na wielkość wychyleń steru wysokości.
Grzegorz Opublikowano 10 Czerwca 2011 Opublikowano 10 Czerwca 2011 Punkt G może wyjsc między 1/3 a 1/4 ale bez rysunków i wymiarów mozemy sobie tylko pogdybać. Mniej więcej znalazłem położenie punktu G. Wymiary 90-60-90
Irek M Opublikowano 10 Czerwca 2011 Opublikowano 10 Czerwca 2011 Wymiary 90-60-90 O! widze, że kolejny zwolennik drobnych rozmiarów :mrgreen: Oczywiście chodziło o SC...
Rekomendowane odpowiedzi