Pit Opublikowano 8 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 8 Czerwca 2011 Witam kolegów. Posiadam model Hurricana o rozp. 1,6m. Nie do końca jestem przekonany co do położenia środka ciężkości, który podaje instrukcja. Owszem jest podana odległość od krawędzi natarcia ale czy mierzyć ją przy kadłubie czy w miejscu średniej cięciwy aerodynamicznej to już nie wiadomo. Próbowałem wyznaczyć s.c. za pomocą programów jednak w zależności od tego w jakim stopniu uproszczę obrys skrzydła i stateczników otrzymuję dość rozbieżne wyniki. Czy ktoś mógłby mi pomóc w wyznaczeniu s.c. lub może posiada ktoś Hurricana i może to podać "z natury". Będę wdzięczny za wszelką pomoc. ps. posiadam rysunki dwg. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Irek M Opublikowano 8 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 8 Czerwca 2011 Najlepiej wyznaczyć średnią cięciwę i od niej zaczać. Generalnie zacząłby od 1/3 cięciwy z lekką tendencją na nos. Jeśli to coś pomoże to kiedyś był ten model firmy Balsacraft dostępny w Polsce. Moze gdy wrzucisz w google to wyskoczy opinnia naszego rodowitego użytkownika/posiadacza. Ja mam Fw-190 tej firmy; na planie jest zaznaczony punkt SC tylko na rzucie bocznym kadłuba. Uwzględniając skos płata w miejscu pomiaru wyszło mi jak należy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hubert_tata Opublikowano 9 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 9 Czerwca 2011 podana odległość od krawędzi natarcia ale czy mierzyć ją przy kadłubie czy w miejscu średniej cięciwy aerodynamicznej to już nie wiadomo.Nie komplikuj sobie niepotrzebnie życia, zmierz przy kadłubie i ognia Podawanie położenia SC na średniej cięciwie, bez określenia jej położenia byłoby bezsensowne - cóż to byłaby za instrukcja :crazy: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Irek M Opublikowano 9 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 9 Czerwca 2011 Podawanie położenia SC na średniej cięciwie, bez określenia jej położenia byłoby bezsensowne - cóż to byłaby za instrukcja Ale masz rację tylko w wypadku jesli SC będzie mierzony z kadłuba. Tzn w mijscu SC przymocowałem nitę i w ten sposób sprawdzałem. Jeśli tradycyjnie pod skrzydłem podpora to musi być brane z cięciwy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
vader Opublikowano 9 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 9 Czerwca 2011 Witam Zazwyczaj SC podawany jest na cięciwie przy kadłubie i tak jak Hubert zasugerował lepiej nie kombinować. Napisz jeki napęd zastosowałeś do tego modelu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Irek M Opublikowano 9 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 9 Czerwca 2011 Zazwyczaj SC podawany jest na cięciwie przy kadłubie Ale całe płat skrzydła jest w sumie przy kadłubie :mrgreen: Jak mozna nie uwzglednic kosów jesli są? Mozna w przypadku takim jak opisałem - czyli "z kadłuba". W inny przypadku musimy uwaględniać obrys skrzydła. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hubert_tata Opublikowano 9 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 9 Czerwca 2011 Ja ułatwiam sobie życie i "mój SC" to linia prostopadła do osi podłużnej modelu biegnąca od końca do końca płata. Podpieram do wyważania gdzie mi wygodnie (na tej linii, o ile jest ona na płacie :devil: ) - co w zasadzie nie jest obarczone jakimś wielkim błędem. Poprzecznie nie wyważam gotowych modeli, tylko samo skrzydło i to nie zawsze. Co do wypowiedzi Fokkera: najdelikatniej mówiąc, w całości nie rozumiem :oops: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kesto Opublikowano 9 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 9 Czerwca 2011 Nie do końca jestem przekonany co do położenia środka ciężkości, który podaje instrukcja.A to niby czemu? Czyżbyś miał już jakieś doświadczenie z Hurricanem i środkiem ciężkości w tym konkretnym modelu?Owszem jest podana odległość od krawędzi natarcia ale czy mierzyć ją przy kadłubie czy w miejscu średniej cięciwy aerodynamicznej to już nie wiadomo.Wiadomo, wiadomo. Jeśli jest podana odległość od krawędzi natarcia, to zawsze mierzy się ją przy kadłubie i nie kombinuje się ze średnimi cięciwami aerodynamicznymi. Nie rozbijaj gó....na na atomy. :ble: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Irek M Opublikowano 9 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 9 Czerwca 2011 Co do wypowiedzi Fokkera: najdelikatniej mówiąc, w całości nie rozumiem Ale Hubert to że nie rozumiesz mojej wypowiedzi - najdelikatniej mówiąc - wcale nie oznacza, że nie mam racji. Kto jak kto ale wydawalo mi się, że akurat TY doskonale będziesz wiedział co miałem na myśli. :idea: Myślę, że małe nieporozumienie bierze siez dość enigmatycznego tłumaczenia autora; niby ma podane SC , niby jest podana odległosc ok krawedzi natarcia...Skoro to wszystko jest podane to oczywiście, że trzeba isc po najmniejszej lini oporu. Ja w swoim modelu wprowadzałem drobne zmiany i najłatwiej było mi wywarzyć przeciągając nitkę przez kadłub. Wyliczanie odległości z jednego rzutu i przenoszenie go na drugi moze być obarczone blędem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pit Opublikowano 9 Czerwca 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 9 Czerwca 2011 Koledzy nie spieramy się czy położenie s.c. w instrukcji jest oczywiste czy nie bo wierzcie mi w tym wypadku nie jest. Nie jest dlatego, że twórca nie namalował tego na rzucie bocznym kadłuba ani też na rzucie z góry ale na niezwymiarowanym (czyt. dowolnym) przekroju przez skrzydło. Nie chodzi o rozbijanie kupy na atomy bo różnica może być znaczna. Fokker podaje 1/3 cięciwy z tendencją na nos, gdybym wartość podaną w instrukcji odłożył przy kadłubie to wyjdzie 1/4 cięciwy.Czy to duża różnica czy mała - nie wiem. Czy ktoś mógłby mi celem sprawdzenia obliczyć położenie tego s.c.? Tak jak pisałem posiadam rysunki .dwg, z których można zdjąć wszelkie wymiary. Napisz jeki napęd zastosowałeś do tego modelu.O.S. max 61FX Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Irek M Opublikowano 9 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 9 Czerwca 2011 gdybym wartość podaną w instrukcji odłożył przy kadłubie to wyjdzie 1/4 cięciwy 1/3 a 1/4 to bardzo duża rozbieznosć ale... może faktycznie taka ma być w konkretnie w twoim przypadku. Podajesz , że różne wartości SC wychodziły dla różnych programów obliczających - akurat nie ma ich za wiele ja znam 2-3. Skrzydło Hurricane tak bardzo ogólnie przypomina moje skrzydło w Fokker D.VIII; centropłat skońne natarcia i spływy. SC dla mego modelu obliczałem programem Schwer coś tam i nie było problemu. Mogę spróbować ci to policzyć ale musisz dodać do rysunku legendę w postaci odległości od spływu skrzydła do natarcia statecznika poziomego, cięciwy skrzydła i statecznika, wymiary skrzydła i statecznika poziomego tak by można było do kazdej rubryki programu wstawić konkretne wartości. Punkt G może wyjsc między 1/3 a 1/4 ale bez rysunków i wymiarów mozemy sobie tylko pogdybać. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hubert_tata Opublikowano 10 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 10 Czerwca 2011 Fokker podaje 1/3 cięciwyChodzi o 1/3 średniej cięciwy - skoro nie wierzysz instrukcji, znajdź ją (średnią cięciwę), jej długość i położenie, wyznacz na niej punkt 1/3, odnieś do miejsca na kadłubie i po kłopocie.Ja nadal obstawiam, że instrukcja podaje odległość SC od krawędzi natarcia żebra przykadłubowego. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Jerzy Markiton Opublikowano 10 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 10 Czerwca 2011 Poślij te rysunki na:jerzymałpamarkiton.pl i sprawdzę to wieczorem. Ten płat jest tak prosty, że nie rozumiem..... Pozdrawiam - Jurek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pit Opublikowano 10 Czerwca 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 10 Czerwca 2011 Poślij te rysunki na:jerzymałpamarkiton.plWysłałem. Dzięki Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
andrzej_t Opublikowano 10 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 10 Czerwca 2011 Bez względu na wyniki obliczeń, radzę dać ŚC w 1/4 cięciwy mierząc przy kadłubie. Trzeba zrobić to ustawieniem wyposażenia z akumulatorami zasilającymi jak najbliżej ŚC. Warbirdy z natury nie lubią tylnego wyważenia. Są wtedy mało przewidywalne w locie i tragiczne przy lądowaniach. Po pierwszym locie będziesz wiedział, w którą stronę przesunąć akumulatory, jeśli będzie taka potrzeba. Inna sprawa, że trudno będzie bez doważania uzyskać ŚC w 1/4 ze względu na krótki przód kadłuba. Jednak dla bezpieczeństwa, w pierwszych lotach lepiej mieć cięższy nos. Przednie wyważenie łatwo skorygować w locie trymerem steru wysokości a model jest mniej nerwowy. Po opanowaniu modelu można kombinować z dokładniejszym ustawieniem ŚC. Jednak bez względu na umiejscowienie ŚC radzę uważać na wielkość wychyleń steru wysokości. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Grzegorz Opublikowano 10 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 10 Czerwca 2011 Punkt G może wyjsc między 1/3 a 1/4 ale bez rysunków i wymiarów mozemy sobie tylko pogdybać. Mniej więcej znalazłem położenie punktu G. Wymiary 90-60-90 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Irek M Opublikowano 10 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 10 Czerwca 2011 Wymiary 90-60-90 O! widze, że kolejny zwolennik drobnych rozmiarów :mrgreen: Oczywiście chodziło o SC... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi