Skocz do zawartości

Czasza spadochronu


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

 

powiedzcie mi panowie bo szukam juz w internecie od dłuższego czasu

 

 

chciałem wykonać czaszę spadochronu okrągłą i dorobić do niej sterowanie

tylko jest pytanie jak to zrobić

 

czy wystarczy zamocować linki steru po dwóch bokach spadochronu i tam gdzie pociągnę za linkę to czasza będzie skręcać??

 

bo podejrzewam, że okrągłą czaszą spadochronu nie da się zbytnio sterować

 

... macie jakiś pomysły???

 

chciałem ją wypuszczać z samolotu

, ale tak żebym mógł jakoś ingerować w lot i tym samym mógł ją pokierować do siebie , a nie , żeby leciała gdzie ją wiatr poniesie

 

 

pomysły mile widziane

 

pozdrawiam Darek

Opublikowano

Spadochrony okrągłe te które miały wogóle jakieś sterowanie to były tak wykonane, że zawsze leciały do przodu z jakąś tam prędkością (np. L2-kadet miał 5m/s) a pociągając za linkę otwierałeś na czaszy z boku komorę (najprościej mówiąc robiłeś dziurę w czaszy) i w ten sposób obracałeś się w kierunku w którym chciałeś lecieć.

Natomiast desantowe to można było taki spadochron zmusić do lotu w danym kierunku ściągając odpowiednie linki i przenosząc środek ciężkości.

Skuteczność tego drugiego rozwiązania marna, to pierwsze przy małych ruchach powietrza nawet dało się mniej więcej celować w punkt, ale nie wiem czy taki mały spadochron to wogóle da się jakoś sterować chyba przy kompletnej ciszy w powietrzu.

Opublikowano

Spróbuj czaszy prostokątnej. To już inna bajka. Są dostępne nawet w handlu małe latawce w formie latające skrzydła, a nawet jest czasza dla modelu paralotniarza.

Spadochrony okrągłe, no cóż - miały za zadanie spuścić delikwenta na ziemię, robiąc mu przy tym jak najmniejsze kuku. Acz bez przesady, wystarczy że przeżył... :D

Opowieści z koszar są pełne historii o skoczkach, których zwiało w najdziwniejsze miejsca. :wink:

Opublikowano

Nie taka lipa lot do przodu zrealizować sprawa dość prosta wystarczy na czaszy z przodu zostawić mały otwór wtedy zawsze będzie leciał w danym kierunku, chyba że prędkość wiatru będzie większa niż spadochronu.

Natomiast na bokach czaszy można by zrobić po dwa nacięcia i do naroży nacięć przyszyć linkę sterującą która pociągając zwiększała by otwór i powodowała obrót po puszczeniu napór powietrza domykał by otwór.

 

Nawiązując do wypowiedzi madriana to ma rację oddałem sporo skoków na okrąglakach ale wycelować w obrany punk było na nich bardzo ciężko nawet przy słabych ruchach powietrza.

 

Co do dziwnych opowieści to nigdy w wojsku nie skakałem ale skakałem w jednym nalocie z dziewczyną która gdy ja już byłem na ziemi wisiała jeszcze z 700 metrów nad ziemią (ważyła 45 kg ja 80 :D) ostatecznie zniosło ja na miasto i wylądowała na dachu banku :)

Była straż, policja i ochrona z powodu "skoku na bank" :)

Opublikowano

hmmm no to ciekawie musiało być:D

 

 

no powiem Ci że ten pomysł z tymi otworami miałby sens

 

może zrobię taki patent

Opublikowano

No to może i ja swoje 3 grosze.. :D

 

Jeśli cię interesują okrąglaki, to wdzięcznym projektem jest nasz Polski SW-5. Po napełnieniu przypominał chełm :) Był bardzo zwrotny i nie wymagał wielkich sił do sterowania. jego parametry - 5m/s do ziemi i 5m/s do przodu. Posiadał 20 linek nośnych a czasza miała jedną linke centralną do wierzchołka.

 

Drugim spadochronem bardzo sterownym (oczywiście okrągłym) był UT-15.

 

Jednak prawdziwym hitem jeśli chodzi o spadochrony z tamtej epoki był spadochron ratowniczy w zestawie spadochronów plecy-plecy pod nazwą "tałka" (produkcji radzieckiej). W zapasie była "delta", która po napełnieniu do złudzenia przypominała lotnię :) No i poginała do przodu baardzo szybko przy małym opadaniu.

 

Kiedyś, przed laty budowałem "makiety" spadochronów.. Zrobiłem SW-5, SW-12, wspomnianą "deltę" od Tałki, Para Foila a nawet paralotnię 30 komorową :(

 

Oczywiście owe "makiety" miały swoje pokrowce, pilociki i całe wyposarzenie jak na spadochron przystało.. Wyzwaniem był SW-12. Posiadał dość specyficzny system spowalniania otwarcia zrealizowany za pomocą liny ryfingowej.. dziś stosuje się "slider'y".. (To taki kawałek materiału, który w czasie otwierania zsuwa się do dołu pol linkach).

No cóż.. To jest temat - morze :) Można pisać i pisać.. Jeśli będziesz chciał konkretnych informacji - pisz.. Chętnie pomogę..

Opublikowano

Witam. U mnie jest tak ze mam spadochron(latawiec) 120cm rozpietosci, 60cm cieciwa na srodku i 50cm na końcach. Jakiej wagi moge zastosować system sterowania tak zeby spadochron spokojnie opadal? Zamontowałem do tego figorke Actionmena. Waga z czasza to 320g. Jak wyrzuciłem to z modelu z avatara to troche za szybko spadał. Wydaje mi sie ze przy 150g bylo by ok. No ale jakis wzór na optymalna mase względem powierzchni?

Opublikowano

Zarzuć zdjęcie, bo nie kumam nic.. Nawet nie wiem co to za latawiec-spadochron.

Praktycznie jeśli rozważamay spadochron typu "skrzydło", to ważny jest kąt czaszy i profil skrzydła.. Jak kąt będzie niewłaściwy, to cały zespół będzie rżnął do ziemi a nie szybował.. A jak wiadomo - prędkość zamienia się na silę nośną :) Nawet mała czasza z dużym obciążeniem powinna przemieszczać się szybko do przodu (przy sporym opadaniu oczywiście).

 

Mój kolega jest w posiadaniu uszytej przeze mnie makiety spadochronu RL-10 (skrzydło) o rozpiętości chyba 120 lub 140 cm. Mogę zapytać, ile za to chce. Oczywiście model powstał dość dawno (chyba połowa lat 90') i wykonany jest z ortalionu (w miarę cienkiego), bo tylko taki materiał był dostępny..

Opublikowano

Nie mam dostępu do komputera wiec zdjecia nie bedzie. Korzystam z internetu w telefonie. No ale chodzi mi o to czy istnieje jakis wzór na obliczenie max wagi dla danej powierzchni i znanej prędkości opadania. I jeszcze jedno pytanie, jaka to jest spokojną prędkość opadania dla takiego ustrojstwa?

Opublikowano

Zbyt wiele danych oczekujesz. Takie dziwadła są uzależnione od naprawdę wielu czynników:

1. Rodzaj materiału (najlepsza jest "zerówka" czyli materiał który nie przepuszcza powietrza)

2. Waga materiału na 1m/2

3. Profil skrzydła

4. Prawidłowy kąt czaszy

5. Grubość i ilość linek nośnych i zbędny opór

6. Dla doskonałości - wydłużenie (to głównie dla spadochronów o skrzydłach eliptycznych)

7. Odpowiedni projekt i rzetelne wykonainie szablonów brytów komór

8. Obciążenia powirzechni - im większa, tym lepiej, ale bez przesady. Niedoważone skrzydło jedynie opada a nie przemieszcza się do przodu. Sterowanie w spadochronie niedoważonym jest słabiutkie.. Za ciężki sprzęt - będzie latał jak wściekły, ale nie ma możliwości wyhamować po zaciągnięciu obu sterówek.

 

To są sprawy kluczowe.

Odpowiadając na Twoje pytanie w sprawie spokojnej prędkości opadania - odpowiem tak:

Jeśli po zaciągnięciu obu linek sterowniczych spadochron "wypuchnie" albo jeszcze lepiej - jego opadanie i lot poziomy choćby przez chwilkę będzie równy 0, to należy uznać za odpowiednio dobrany ciężar do powierzchni.. Dla porównania uszyty kiedyś spadochron eliptyczny (na wzór Stiletto) o wymiarach 145x52 (końcówki miały cięciwę 30cm zakończone pompowanym stabilizatorem) z 18 komorami latał doskonale z Rupertem (Skoczkiem) o wadze prawie kilogram.

Opublikowano

Dzieki za wyczerpującą odpowiedź! A ja Myslalem ze to wystarczy tylko dwa serwa do linek zamontować... Pozostanę przy latawcu bo jak na moja głowę to troche za duzo ;)

To co mialem nie chcialo latac do przodu. Rozumiem ze ruch postępowy nadaje sie przez zmianę kąta natarcia?

Opublikowano

. Rozumiem ze ruch postępowy nadaje sie przez zmianę kąta natarcia?

Nie. Ruch postępowy zależy od kąta czaszy który jest ustalanay na etapie projektowania spadochronu i zależy w dużej mierze od profilu. Dobrze natomiast rozumowaleś, że wystarczą dwa serwa. Dziś zamieszczę rysunki poglądowe takiego prostego spadochronu szybujacego więc zobaczysz jakie to proste.. ;)

 

Edit:

 

Dla zainteresowanych wyznaczaniem kąta zaklinowania czaszy w spadochronach (i paralotniach).

Poniższy rysunek dotyczy spadochronów, gdyż paralotnia ma troszkę inny układ linek. Galeryjki w paralotni czasem łączą cztery do sześciu linek, a nie jak w przypadku spadochronu - dwie.

 

Dołączona grafika

 

 

Jak widać z rysunku, nasz ciężarek powinien znajdować się pod największą grubością profilu, prostopadle do cięciwy. Trzeba pamiętać, że linki sterownicze po wypełnieniu czaszy, powinny być lekko zaciągnięte (spływ lekko odgięty w dół).

 

Dla leniwych - profil który jest przedstawiony na rysunku jest profilem stosowanym w spadochronach i można go żywcem skopiować.

W konstrukcjach z lat 80' czy 90' profile były dość "tępe", to znaczy nosek (natarcie) było ordynarnie obcięte w profilu płasko-wypukłym pod odpowiednik kątem i generowało straszne opory. Teraz jak widzicie - profil posiada dość wąski wlot, a sam nosek posiada swój promień, co spowodowało przeniesienie wlotu powietrza bardziej pod spód. Węższy i bardziej schowany pod spód wlot powietrza pozwolił na znaczne zmniejszenie oporów, a tym samym zwiększenie doskonałości.

 

Nie będę się rozwodził w dalszym ciągu nad istotą projektowania spadochronów, oraz pewnych związanych ściśle ze sobą zależności, bo to jest ogromny temat. Mogę obiecać jednak pomoc w odpowiedziach na konkretne pytania.. Jeśli ktoś zechce pokusić się o zaprojektowanie modelu spadochronu lub paralotni - służę pomocą..

 

P.S.

 

Do podstawowej dokumentacji mogącej posłużyć jako plan budowy, brakuje jeszcze rzutu od przodu spadochronu. To jest ważne, gdyż nie każdy wie jak istotny znaczenie mają szerokości dolnych i górnych brytów komór.. ;)

  • 1 rok później...
Opublikowano

witam!dziś przypadkowo odkopałem ten temat,po przeczytaniu wszystkich wypowiedzi dużo się dowiedziałem.

 

na obecną chwilę realizuję ten temat:

 

http://pfmrc.eu/index.php?/topic/26364-rc-skydiving/page__st__40#entry436000

 

w nim wszystko jest opisane na temat budowy spadochroniarza RC.

 

kolego Waldi, czy dysponujesz dokładnymi planami takiego prostokątnego spadochronu ( ok 170cm x 70cm) wraz z układem linek?

 

będę bardzo wdzięczny za wszelką pomoc.

 

pozdrawiam!

Opublikowano

witam!właśnie dokładnie według tego planu robię spadochron.czaszę już uszyłem teraz motam się z linkami ... :mellow:

 

Szanowny kolego Waldi!

Widzę że wiesz nie mało na temat spadochronów.Ja ze swej strony znając co nie co Surf plan wykonałem "kupę" latawcy komorowych, ale spadochroniarza nie tzn spadochronu.Spróbuję wykonać to dla ogółu modelarzy i zamieszczę plany jeśli pomożesz!! :rolleyes:

Zakładam powierzchnię 1-1.4m2, A/R 1.9-^2.5, problemem jest profil czyli jego współrzędne w pfl-u, jego zakres kątowy pracy i grubość.Zakładam rip-stop o gramaturze nie większej niż 26 gr/m2, 6-cio celowy.

Jeśli nie, spróbuję wyrwać od producenta wymiary spadochronu i pomłodzić.Słyszałem coś o profilu Bartmann ale nic na jego temat w necie nie natrafiłem.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.