Skocz do zawartości

JU-87D ESM


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Jesienią 2010 nabyłem w SilesiaAeroTeam ( http://sklep.silesiaaeroteam.pl/ ) model Ju-87D.

Dane katalogowe ze strony producenta - ESM:

Length: 1691mm(66.6ˇ) Wing span: 2032mm(80ˇ) Wing area: 60.3sq.dm(6.50sq.ft) Wing loading: 104.5g/sq.dm(34.2oz/sq.ft Flying weight: 6.3kg(13.9lbs) Radio: 6ch & 8servos Engine: 120 4-cycle - jest w nich błąd, bo serw powinno być 7 szt.

Zdjęcie z przymiarkowego składania:

Dołączona grafika

 

To mój pierwszy model z napędem spalinowym i w dodatku tak duży.

Problemy ze skompletowaniem całego osprzętu trochę przerosły mnie finansowo i dlatego kompletowanie i składanie modelu trwało cały rok.

cd. nastąpi.

Opublikowano

Za namową syna, jako napęd wybrałem silnik benzynowy. Chodziło o tanie latanie i przyzwoity dźwięk silnika. Pod maską Ju-87 w wersji D ciężko coś zmieścić. Chyba najbardziej zwartym benzynowym silnikiem 2-suwowym jest MVVS-26 IFS.

Dołączona grafika

Udało mi się taki odkupić. Poprzednio napędzał dużego Pipera. Jako napęd holownika się nie sprawdził (kilka wyciągnięć się jednak udało), ale do mniejszego i bardziej opływowego modelu powinno być OK.

O ile silnik jest nieduży, to fabryczne tłumiki do niego, są wielkie i bardzo nieustawne w modelu. Poratował mnie kolega Gabriel, który wykonał na miarę piękny tłumik:

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Silnik benzynowy to jednak bardziej rozbudowana elektryka (wydatki i waga), ale o tym póżniej, a tymczasem kilka fotek z budowy.

Najtrudniejsze, to równe wklejenie zawiasów. Zostały tu użyte pomocniczo kliny wykonane ze styroduru:

Dołączona grafika

Chłodnice z siatką do szlfowania gipsu:

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Mechanizm do bomby - http://www.hobby-lobby.com/bomb_for_r_c_airplane_1008_prd1.htm

Dołączona grafika

Dołączona grafika

serwo do mechanizmu bomby utopione w skrzydle:

Dołączona grafika

cdn.

Opublikowano

Dorobione karabiny i podstawa masztu antenowego (w zestawie brak).

Dołączona grafika

 

Wyposażenie modelu:

Serwa Hitec:

klapy HS-5485HB DIGITAL

lotki HS-6635HB DIGITAL

wysokość HS 5625MG DIGITAL

kierunek HS 645MG

gaz HS-??? (standard)

bomba HS-55

 

elektronika:

nadajnik Mx-12

odbiornik Graupner SMC20DSCAN 35 MHZ

menadżer zasilania DPSI Micro - DualBat 5.5V/5.9V JR

programowany wyłącznik elektroniczny DPSI Micro - RCS - do wyłączania zapłonu

JETI SP 06 - przełącznik prądowy do włączania syreny

3 szt Li-pol 2s 2500 mAh i 1 szt 3s 1200 mAh (syrena)

 

mechanika dodatkowa:

koła pompowane 100MM KAVAN (2 SZTUKI) No.0259

kołpak Alu 114 mm (4,5cal)

syrena 96dB/12V (elektromechaniczna)

 

Model gotowy do oblotu

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

 

Zaczyna się nie najlepiej - od drgań odpada jedna z chłodnic, drugą odrywam bez wysiłku

- żywica słabo złapała do farby skrzydła - nie dobra wróżba.

Ale walczymy dalej i oto filmik z całej imprezy:

http-~~-//www.youtube.com/watch?v=RrRrNCRPkxg

Opublikowano

Nie jestem pewien czy to wina wiatru musiałby być bardzo silny podmuch żeby tak przewalić na skrzydło model tej wielkości , moim skromnym zdaniem wina leży po stronie pilota ,ale to tylko moje spostrzeżenie

Opublikowano

Witam,

taka moja skromna uwaga,jeżeli oblatujesz model to czemu nie stoisz za nim tylko z boku?.Ja zawsze stoję z tyłu modelu mam łatwiejszą obserwację i czas na właściwą reakcję.Model naprawisz,a z oblotem poczekaj na lepsze warunki.

Opublikowano

Tak, był rewers na lotkach.

A było to tak.

Całą sobotę (15.10.2011) trwały gorączkowe prace przy upychaniu wnętrzności, wykonaniu układu tankowania i próbach uruchamianiu silnika.

W niedzielę rano udaliśmy się z synem na lotnisko.

Tutaj z pomocą poprzedniego właściciela silnika, udało się wszystko uruchomić. Po kilku godzinach regulacji, pomiarów, ograniczenia wychyłów sterów

i ważenia wszystko było OK. Waga bez paliwa niecałe 8 kg. Ciąg silnika w porywach do 6,6 kg.

SC w pobliżu tego z instrukcji, z paliwem bardziej na przód.

Piotr jeździ po pasie trawiastym kilka razy tam i z powrotem. Jest OK, nawet nie bardzo podskakuje przy kołowaniu.

Od rana mocno wieje i to z boku. Ale wiatr w końcu ustaje.

Start i w tym momencie silny boczny podmuch, kontrowany, ale niestety odwrotnie. Natychmiast po oderwaniu od ziemi następuje przewrotka przez skrzydło i upadek na kabinę.

Straty:

Kabina zmielona, śmigło złamane, statecznik pionowy rozdwojony, ster - urwana przeciwwaga, maszt anteny złamany, kadłub z dołu pęknięty wzdłuż

i popękany na bokach, gróź silnikowa złamana i oderwana od laminatu, maska silnika drobne pęknięcia z dołu.

Przyczyna rewers na lotkach! Jak to się stało,że nikt tego nie zauważył ?!

Początkowo do modelu przeznaczony był inny odbiornik (Multiplex PCM). Po wymianie na Graupner SPCM, wszystko w nadajniku musiało być robione od nowa.

Wiele ustawień było robionych na samym kadłubie, bo w pokoju nie mieści się samolot z założonym skrzydłem, a przed blokiem z powodu kłopotów z silnikiem zastała nas ciemność. Do kontroli sterów nie doszło i rewers nie został skorygowany, a potem nikt tego nie zauważył nawet przy pomiarach wychyłów.

 

Samolot jest w trakcie odbudowy.

Pozdrawiam

Grzegorz

Opublikowano

No ja sprawdzam stery przy oblocie po x razy - niestety też już poleciałem na reversach było to dawno i modelem renera, ale tak mi się to wbiło w głowę, że przed oblotem staję za modelem i wszystko po trzy razy. no ale wiadomo nowy model adrenalina no i... bam!

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Witam mam pytanko czy silnik mocował Pan bezpośrednio do wregi i robiłeś sklon i wykłon? czy przednia wrege pan wzmacnial? mam ki-84 ESM i nie wiem jak zamontawać do niege silnik pozdrawiam

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Witam,

 

Łoże silnika (z zestawu) zostało przykręcone do kadłuba śrubami M4, z nakrętkami kłowymi od wewnątrz kadłuba.

Taka śruba trzyma łoże i równocześnie przyciąga drewnianą wręgę do czoła laminatowego kadłuba. Podkładki wykonane z karty kredytowej (białe na zdjęciu) pozwoliły uzyskać wychylenie w prawo o wartość wg. instrukcji. Wychodzi to tak, że silnik nie jest w osi kadłuba, ale po wychyleniu jego oś w miejscu mocowania śmigła już w tej osi jest. Śruby przed ostatecznym przykręceniem posmarowane Loctite.

 

Pozdrawiam

Grzegorz

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Witam dziękuje za informacje bede musial przymieszyć tylko jest mały szczegół mam DLE 30 a on jest na tulejkach a ile mm Pan przesunoł w prawo patrząt od przodu od osi kadłuba?Pozdrawiam Marcin

Opublikowano

Starałem się robić wg instrukcji.

Punkt 39 pokazuje, że przesunięcie ma być 5mm (w prawo patrząc od przodu)

i tak zrobiłem.

Opublikowano

Ja jak pierwszy oblot RWD-5 robiłem to miałem resers na sterze kierunku źle ustawiony, ale dałem radę wylądować i to poprawić.

  • 6 miesięcy temu...
Opublikowano

Dzisiaj odbył się oblot modelu. Pilotem był Piotrek (syn). Był jeden dosyć długi lot.

Poszło OK, ale wyszło parę problemów:

1. samolot ciągło do góry - prawdopodobnie lotki i klapy mają zły kąt (w położeniu 0) względem skrzydła,

2. silnik się trochę przegrzał - maska do podpiłowania przed cylindrem,

3. syreny nie było słychać - jest za bardzo schowana w kadłubie i silnik ją zagłusza - ze względu na wagę (200g + 100g li-pol) do usunięcia z modelu,

4. jedna z rurek wydechu odłamała się za tłumikiem (być może była nadłamana przy transporcie) - do naprawy,

5. silnik daje się minimalnie kiwać góra-dół - pewnie przegroda znowu odeszła od laminatu

6. dwa wkręty od maski odmaszerowały w locie i następny się odkręcał.

 

Kolega kręcił, jak opublikuje to będzie link.

 

Pozdrawiam

Grzegorz

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.