Skocz do zawartości

twarde lutowanie


pacek

Rekomendowane odpowiedzi

mam pytanie czy ktoś ma jakieś doświadczenia z tego typu lutowaniem, muszę w moim camelu połączyć kilka elementów tą metodą.

 

z lutowaniem miękim jakoś sobie radzę, ale twardych lutów nigdy nie robiłem.

 

ewentualnie gdzie w Polsce można kupić spoiwo do tego typu lutu, będe lutował stall ze stalą. mam co prawda w zestawie troche drutu (srebra?) i jakiś proszek, ale widziałem że np. great planes robi takie zestawy dla modelarzy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przede wszystkim do lutowania twardego musisz mieć kolego mocne źródło ciepła. Lutownice tu na nic, za mała temperatura (i czasem pojemność cieplna) jako że lutuje się w temperaturze 600-1000°C w zależności od rodzaju spoiwa. Takie temperatury zapewnić mogą między innymi palniki gazowe np na propan- butan http://allegro.pl/rem-tech-palnik-gazowo-powietrzny-gp-virax-i1859006824.html (nie wszystkie palniki, niestety osiągają wystarczającą temperaturę do twardego lutu)

lub pewniejsze gazowo-tlenowe, mające wyższą temp. płomienia np taki

http://img03.allegroimg.pl/photos/oryginal/19/02/74/01/1902740140 http://allegro.pl/palnik-do-spawania-fix-3100-tlen-propan-cfh-i1902740140.html

używam- wystarczy w zupełności do nie za wielkich elementów, lub taki

http://img07.allegroimg.pl/photos/oryginal/18/96/33/13/1896331337

poza tym potrzebne będzie spoiwo, np mosiądz (częściej stosowane), miedź, srebro , lub ich wzajemne gotowe stopy (ostatnie na stronie) http://allegro.pl/listing.php/search?category=0&description=1&p=2&string=spoiwo+do+lutowania+twardego

i topnik np Boraks http://allegro.pl/boraks-topnik-do-lutowania-na-mrowki-500g-krakow-i1899995371.html lub inne http://allegro.pl/pasta-hs-do-lutowania-topnik-do-lut-twardy-i1907387596.html znajdziesz tego multum w necie

http://www.youtube.com/watch?v=qqJmco6Okls&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=8IQ7sxZZTGI

tu poczytasz sobie trochę o tym

http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=lutowanie%20twarde&source=web&cd=4&ved=0CGMQFjAD&url=http%3A%2F%2Fwww.cocoon.internetdsl.pl%2Fmaszynoznawstwo%2FLUTOWANIE.doc&ei=-RqvTqfcMqLS4QTS5s2wAQ&usg=AFQjCNHxr5w2OTdPZzobuIqaC3ExyqAenw&cad=rja

http://www.leroymerlin.pl/multimedia-storage/7c/df/8c774dea41b982430208cb073e39-lutowanie-i-spawanie-gazowe.pdf

http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic717641.html#3692246

http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic399011.html

 

A i jeszcze jedno, to wcale nie jest takie trudne, jak się ma odpowiedni sprzęt, wystarczy raz czy dwa potrenować np na dwu dużych gwoździach, kawałkach blachy itp

pamiętać tylko aby dostatecznie rozgrzać lutowane detale - spoiwo musi się po nich rozpłynąć (podobnie jak cyna w miękkim) , koniec pręcika spoiwa (drut mosiężny) podgrzać palnikiem tak, aby zanurzywszy go w Boraksie spowodował przylepienie się topnika do niego - ułatwi to lutowanie, nie trzeba będzie posypywać nim grzanego miejsca przed topieniem spoiwa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dawno nie pisałem ale co tam :D

 

 

Idź popytaj znajomego hydraulika to ci pomoże :)

 

W hydraulice na twardo lutuje się miedziane instalacje solarne i gazowe. Spoiwo kupisz w sklepie i tam też kupisz palnik tz."turbo" albo poprostu podejdź do hydraulika i sobie polutujesz :D

 

A jak już bardzo nie masz jak to przyjedź/przyślij to do mnie to ci Tigiem pospawam :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do lutowania miedzi wystarczy jak najbardziej palnik turbo,jeśli drobniutkie elementy stalowe też.

Do stali może być różnie, zależy od gabarytów. ten mój jest malutki, ale do prac bardziej jubilerskich z pewnością za duży. No chyba, że pokombinowałby z dyszami.

Do drobniutkich elementów można też użyć takiego precyzyjnego zestawu (tyle, że cena) podobnego jak ten

http://www.wkociuba.pl/MALY-PALNIK-LITTLE-TORCH-PROPAN-BUTAN-TLEN-3-7%284,30,464%29.aspx

Kiedyś też sprzedawano podobne niemieckie zestawy butan-tlen gdzie w roli wymiennych dysz były użyte igły lekarskie o różnym przekroju.

http://dylaktadeusz.wordpress.com/2010/10/21/zlotnictwo-zloto-kamienie-szlachetne/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z tego co dopatrzyłem się na planach to najczęściej będę musiał łączyć drut stalowy od 1,2 do 1,6, elementy ze stali nierdzewnej grubości 0,7 czasem dolutować nakrętkę M2 M3 no i przy podwoziu troche grubsze rurki stalowe około 6mm.

 

jubilerka to raczej nie jest ale raczej małe rzeczy.

 

próbowałem już łaczyć druty stalowe palnikiem który posiadam, na propan-butan ale nie wychodzi :P no i to ustrojstwo ma strzsznie nie stabilny płomień w zależności od pochylenia palnika raz większy raz mniejszy, generalnie wielka :ass:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pacek, posiadam dwa palniki na propan ciekły w nabojach i niestety dobre to one są do lutowania miękkiego i pod warunkiem że palnik stoi nieruchomo no i nie jest zbyt zimno bo wtedy gaz słabo się rozpręża .

 

Nie wiem ile masz do Motyla jednak to będzie najszybsza metoda i najpewniejsza chyba

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do takich prac najlepszy jest palnik acetylenowy z jak najmniejszą dyszą, drut mosiężny bądź brązowy na lut i topnik, np. Borax.

Spokojny, wentylowany warsztat i imadło.

Można tak lutować do stali nawet bardzo drobne elementy z różnych materiałów (oczywiście o wyższej temperaturze topnienia niż użyty lut).

 

Palnikiem na P-B, można co najwyżej polutować cyną uszczelniania w rynnach, żeby nie przeciekały, a to i przy użyciu dobrej jakości i silnego kwasu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja lutuję lutem srebrnym twardym, zwykłym palnikiem na PB , jako topnika stosuję pastę HS, lut bez otuliny, w formie drutu 0,5mm i 1mm, zawartość srebra 65 procent. Lut zakupiłem kiedyś z wyprzedaży wojskowej, jest to szwedzki lut, koszmarnie drogi. Lutuje nim nierdzewkę 0H13, 4H13, jak i inne jej gatunki, mosiądze, brązy, stale sprężynowe jak 50Hs i 50Hf. Połączenia są trwałe i dość odpowiedzialne. Są to głównie wały do slizgów i różne ich elementy. Cały pic polega na właściwym dobraniu topnika i jego podaniu, nie dopuszczenia do skoksowania się na elementach lutowanych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj Arku.. ! Jako ,że prowadzę firmę jubilerską od 40-tu lat mam Ci różniste palniki -spoiwa-otuliny. Luty miękkie to naprawcze-gdzie niepotrzebne wysokie temperatury do montarzu lub do połączenia kilku detali na 1 elemencie. Rozpoczynam od łączenia lutami twardymi -by nie klapły mi ppzostałe detale. Luty twarde o które pytasz mają wiekszą wytrzymałośc na rozciąganie itp i obciażenia dynamiczne i łaczone detale mogą pracować w podwyższnych temperaturach . Moi przedmówcy bardzo dobrze przedstawili całą gamę palników i past-preparatów do lutowania / A TO SĄ OTULINY-które chronią łaczone elementy przed utlenianiem-przy grzaniu. Najskuteczniejszy-uniwersalny to "FLUORON'-lub "ABDEK". Przy lutowaniu stali musisz kilkakrotnie pendzelkiem nanieść preparat nagrzać całość i nanieść lut. Dobry srebrny. Kup w sklepie narzędziowym-spawalniczym elektrodę srebrną,zbij otuline. Ja taką potem walcuję - odpuszczam,zmiękczam palnikiem i tnę na palejki/malutkie kosteczki=1mmx1mm..podaję nr tel do hurtowni z preparatami chemicznymi do jubilerstwa=wysyłają za pobraniem pocztą. 61 6537801 A najlepiej weż graty do lutowania połączymy razem byś nie wydawał kasy-zabierz model-polatamy. W rezerwie mam agregat na plazmę z palnikiem z igły od szczykawki=PRECYZION do platyny-oprawy brylantów. W razie potrzeby pisz wyślę luty-preparaty wszak potrzebujesz mało. Pozdrawiam Janek-Konin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wielkie dzięki za oferowaną pomoc, ale jestem uparty jak koza i postanowiłem się sam nauczyć tej sztuki, dziś udało mi się połaczyć drut stalowy 2 mm ze śrubami M3 i M2

tzryma jak złe próbowałem rozerwać i się nie udało. wykorzystałem lut i proszek (boraks?) z zestawu Camela, palnik pozyczyłem od kolegi taki malutki firmy Yoto :mrgreen: gorzej było jak próbowałem połączyć dwa druty wzdłuż :( nie udało mi się.

 

muszę kupić więcej towaru i dalej ćwiczyć, cały czas zastanawiam się nad palnikiem, te super precyzyjne troche kosztują.

 

czy luty z tej strony będą się nadawały? http://www.artclaysilver.pl/k31,lutowanie.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę kolego, że prędzej czy później skusisz się na w sumie niedrogi zestawik PB-Tlen http://allegro.pl/palnik-do-spawania-fix-3100-tlen-propan-cfh-i1902740140.html

Wbrew wyglądowi, można nim zrobić już na prawdę sporo, a gdyby dorobić wymienną dyszkę o rozmiarze igły, pewnie da się zrobić i drobnicę bo zaworki są dość precyzyjne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę kolego, że prędzej czy później skusisz się na w sumie niedrogi zestawik PB-Tlen

:mrgreen: myślę nawet, że wcześniej, bo po dotychczasowych eksperymentach widzę, że temperatura ma kluczowe znaczenie.

 

już nawet dzwoniłem do sklepu ale troche mnie sprzedawca zbił z tropu jak powiedziałem co chce tym robić.

 

a masz jakiś pomysł na tą igłową dyszę :?:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W oryginalnych DDR-owskich zestawach końcówka palnika była ukształtowana jak końcówka igły lekarskiej (stożek), na którą zakładało się skrócone igły o różnej grubości. Przy tym palniku można by zakładać zamiast normalnych, dorobioną dyszkę z takim stożkiem do mocowania igieł. Igły wchodziły "na wcisk" i myślę, że to wystarczy, bo ilość wypuszczanego zaworami gazu ze względu na małą średnicę igieł i tak będzie dużo mniejsza niż normalnie (musi być dobrana tak aby był właściwy płomień, ale żeby nie wystrzeliło igły).

Poniżej DDR-owski oryginał

Dołączona grafikaDołączona grafika

Dołączona grafikaDołączona grafika

 

Poszedłem do garażu zrobić zdjęcia większego palnika dla porównania, otwieram rzadko otwierane pudełko z akcesoriami i... :shock:

Okazało się, że mój palniczek jest wyposażony w fabryczny zestaw igieł, razem z solidną końcówką do mocowania.. hmm, skleroza już chyba.. :mrgreen:

 

Dołączona grafikaDołączona grafika

 

http://www.hausundwerkstatt24.de/Microbrenner-fuer-Roxygeraete-von-Rothenberger

http://lubos.trminek.cz/view.php?cisloclanku=2009080002

http://ezermester.hu/cikk-974/Amit_a_langhegesztesrol_tudni_kell

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój dokładnie nazywa się "ROTHENBERGER ROXY PLUS"

Wygląda na to, że nie każdy zestaw zawiera igły, jak ten na czeskiej stronie, niektóre maja zwykłe dyszki. więc przy zakupie trzeba zwrócić uwagę na skład.

Ten ma http://www.tradecounterdirect.com/soldering-brazing/blow-torch/rothenberger-roxy-brazing-kit-120l_type.html

jak wynika z opisu w katalogu http://www.rothenberger.com/uploads/media/Loet-_und_Schweisstechnik.pdf

(str 26/42) ALLGAS 2000 PS 0,5/2 Basic ma "Schweißdüsen 0,2-1 mm"

(str 27/42) ROXY 400L też posiada "Mikrobrenner

0,3 mm (No. 3.5712) / 0,5 mm (No. 3.5696) / 0,7 mm (No. 3.5713),

Mikrodüsenadapter (No. 3.5585)"

http://www.hausundwerkstatt24.de/Schlauchpaket-fuer-Roxy-Kit-Plus-von-Rothenberger

 

Można by rozważyć zakup zestawu za 3xx zł http://allegro.pl/palnik-do-spawania-fix-3100-tlen-propan-cfh-i1902740140.html

i dokupienie samych igieł i końcówki za 22€ ze strony http://www.hausundwerkstatt24.de/Schlauchpaket-fuer-Roxy-Kit-Plus-von-Rothenberger

albo szukać dalej (w lipcu był taki zestaw na Allegro).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.