Mirek z Lublina Opublikowano 3 Lutego 2014 Autor Opublikowano 3 Lutego 2014 No to i ja dołaczam do grona Moskitowiczów :-) Wracam do modelarstwa po 35 latach przerwy i to będzie mój pierwszy model po powrocie. Zdjęcia z budowy pokaże, gdy przesyłka dotrze. Witam. Chciałbym donieść , że w miniony piątek, 31stycznia otrzymałem zamówiony i tak długo oczekiwany materiał w postaci balsy i sklejki topolowej, są też listwy spływu na lotki i klapy oraz listwy trójkątne na podłużnice kadłuba. Dzisiaj wysyłam materiał do cięcia zestawów. Panie Tomku, jeszcze chwila cierpliwości i będzie Pan składał laserowe puzle.
musty Opublikowano 6 Lutego 2014 Opublikowano 6 Lutego 2014 Mam pytanie: Jakie jest przewidywane obciążenie powierzchni i przy jakiej masie szybowca ??
Mirek z Lublina Opublikowano 8 Lutego 2014 Autor Opublikowano 8 Lutego 2014 Mam pytanie: Jakie jest przewidywane obciążenie powierzchni i przy jakiej masie szybowca ?? Witam. Powierzchnia modelu to 56,5dm2. Przy zakładanej wadze do lotu 1450g, obciążenie powierzchni wynosi 28,8g / dm2. Podana waga jest zawyżona w zależności od zastosowanego wyposażenia.
Krogulec Opublikowano 14 Lutego 2014 Opublikowano 14 Lutego 2014 Witam Zastanawiałem się czy nie otworzyć nowego tematu "MOSQITO 2" ale zdecydowałem się podłączyć do założonego przez Pana Mirka. Szybowiec ten składam powoli już od grudnia ale z braku czasu trwa to dość długo niestety. Przedstawię oczywiście trochę fotek z budowy, ale puki co nurtuje mnie jedno pytanie, może banalne. Jakie wychylenia sterów zastosować w tym szybowcu? Wojtek
jarro_1 Opublikowano 10 Marca 2014 Opublikowano 10 Marca 2014 Witam, jednak ja będę pierwszy i wyjawię trochę informacji odnośnie nowego Moskito ver. 2 Myślę , że jako nabywca obu wersji pewne spostrzeżenia widac gołym okiem ale dorzeczy: 1. Waga tajli już po odebraniu paczki zaskoczyła mnie niesamowicie, powiem szczerze pomyślałem wtedy -aha gazety w środku... a tak to wyglądało dalej Na ten widok żona uciekła do kuchni...wiedział co to znaczy (mądra dziewczyna) Tak na świeżo na pierwszy rzut oka wykonanie cięcia laserowego idealne, balsa i sklejka segregowane także idealne. To wszystko sprawia że składanie puzli jest przyjemnością. Gdyby nie "wypraski" nie było by co robić Pierwsze przymiarki -tak jak Pan Mirek wielokrotnie powtarzał na sucho. i kolejne coś co oko zadowoli..... To na tyle fotek .. Generalnie przez zastosowane materiały a i zmiany konstrukcyjne model jest lżejszy co się czuje po złożeniu choćby kadłuba. Zastosowanie trójkątnych listew spowoduje iż moskito nie będzie jak brat kanciatą cegiełką. Składając go należy zapewne pamiętać , że to balsa i sklejka dosyć krucha i można napytać sobie biedy zbyt mocno dociskając lub dopasowując siłowo. Coś o tym wiem Lece dalej składać puzzle . Ciekaw jestem czy ktoś ma podobne spostrzeżenia a może i sugestie dla laika jakim jestem.
mgd4-2 Opublikowano 10 Marca 2014 Opublikowano 10 Marca 2014 Ja też stałem się kilka tygodni temu szczęśliwym posiadaczem zestawu nowego Moskito od Mirka. Poskładałem już kadłub, nie przykleiłem jeszcze tylko dna, bo chcę najpierw wstawić serwa (których jeszcze nie mam) i ułożyć bowdeny, a myślę że w takim stanie będzie mi łatwiej. Jestem też dość zaawansowany w budowie skrzydeł, mam sklejony szkielet z dolnym poszyciem. W najbliższym czasie czeka mnie szlifowanie pomocniczej listwy natarcia i górnej powierzchni listwy spływu. Trochę się obawiam czy potrafię to dobrze zrobić, zwłaszcza to natarcie - nie bardzo wiem jak uzyskać właściwy kształt. Przed zaklejeniem górnego poszycia będę musiał poczekać na paczkę ze złączami MPX. Szkielet sterów też już posklejany. Jakoś nie mam wystarczająco samozaparcia i czasu aby rzetelnie dokumentować budowę, ale od czasu do czasu robię fotki.
jarro_1 Opublikowano 11 Marca 2014 Opublikowano 11 Marca 2014 No to liczę na Twoje zdjątka z ciekawości popatrzę co mnie czeka i wysłucham na co zwrócić uwagę. Napewno sklejka topolowa jest krucha , tyle to juz wiem:) Wczorajsze przymiarki na focie poniżej a dziś klejenie. Wszelakie podpowiedzi i pomocne słowa mile widziane. Oczywiście takze mile widziane bury i strofy
bart07 Opublikowano 11 Marca 2014 Opublikowano 11 Marca 2014 Na czym polega wzmocnienie centropłata w wersji v2?
jarro_1 Opublikowano 11 Marca 2014 Opublikowano 11 Marca 2014 Cześć, wiem , wiem nie dawało Ci to spokoju. Dziś zrobię fotkę i wrzuce pod wieczór. Napewno jest sporo trwalsze -zastosowano sklejkę o ile pamietam 3mm+2x1mm na długości trzech pierwszych sklejkowych żeber .Jak poprzednio wsuwane w osi dzwigaru. Mam nadzieję że opisałem to w miarę fachowo. Na zdjęciach owego wzmocnienia nie widać dokładnie .
bart07 Opublikowano 11 Marca 2014 Opublikowano 11 Marca 2014 Dlaczego przeciąłeś listewkę na centropłacie? Ciągła ugina się zgodnie ze wzniosem bez problemu, a tak masz łączenie które na pewno jest słabsze. Robiąc teraz dodatkowo nakleiłbym na ten dźwigar płaskowniki węglowe 1x5 (pod kesonem) od góry i od dołu. Wymagać to pewnie będzie podszlifowania kesonu. Tak jak to zrobił Piotr http://pfmrc.eu/inde...post__p__475491 (oczywiście cały centropłat jednym kawałkiem). Jak się zmuszę to dorobię u siebie w V1.
musty Opublikowano 11 Marca 2014 Opublikowano 11 Marca 2014 Dobry pomysł z tym płaskownikiem. A ciekawe jak by się sprawdził kilku-centymetrowy pasek rowingu wędlowego z góry i dołu dzwigara w jego centralnej części??
jarro_1 Opublikowano 11 Marca 2014 Opublikowano 11 Marca 2014 Dlaczego...to dobre pytanie ja poprostu zrobiłem to z niewiedzy. Ale to nauczka dla kolejnych takich laików jak ja. Właśnie dlatego tak często prośby wysuwa się w kierunków Tych co wiedze mają i doświadczenie. Naszczęście wszystko jest bez kleju więc jeśli to bardzo osłabia konstrukcje to zastosuję nową listewkę.
Rafal B. Opublikowano 11 Marca 2014 Opublikowano 11 Marca 2014 Zastosuj nową. Teraz osłabiłeś konstrukcję w najbardziej newralgicznym miejscu. Można by to wyprowadzić ale szkoda pakować niepotrzebnej masy w skrzydło.
mgd4-2 Opublikowano 11 Marca 2014 Opublikowano 11 Marca 2014 Hmmm, ja niestety też popełniłem taki błąd. Tylko niestety ze mną jest o tyle gorzej że już skleiłem szkielet w tym tę przeciętą listewkę z dolnym poszyciem balsowym.
Rafal B. Opublikowano 11 Marca 2014 Opublikowano 11 Marca 2014 Uuu toś se narobił kłopotu.Z grubej sklejki lotniczej wytnij paski na wysokość otworów między pasami dźwigara i na długość przynjamniej 15 cm. Wklejając taki klocek między dźwigary i przyklejając wypełnienie miedzy dźwigarowe do ścianki dźwigary wzmocnisz konstrukcje i bedziesz mógł bezpiecznie latać.
jarro_1 Opublikowano 12 Marca 2014 Opublikowano 12 Marca 2014 Panie Mirku może Pan wypowie się na temat tego problemu i coś podpowie ?
Mirek z Lublina Opublikowano 12 Marca 2014 Autor Opublikowano 12 Marca 2014 Witam. Proszę popatrzeć na rysunek który zamieściłem w poście " 78 " - jest tam pokazany i opisany przekrój centropłata. Moim zdaniem , jeśli łącznikiem jest pełna sklejka 3mm w postaci dźwigara grzebieniowego , to dźwigar z listwy sosnowej moze być przecięty , czyli zrobiony z dwóch osobnych listewek. Poza tym jako wypełnienie zastosowałem dźwigarek szczatkowy ze sklejki 1mm obustronnie.Całość mozna jeszcze owinąć nicią kewlarową i powinno wystarczyć. Z tymi płaskownikami węglowymi też myślałem tak zrobić, ale najpierw przetestuje ten sposów tańszy i bardziej dostępniejszy Podkreślam , że jest to model do lotów rekraacyjnych , a nie jakiś super szybki akrobat.
bart07 Opublikowano 12 Marca 2014 Opublikowano 12 Marca 2014 Mirku, nie mam nic do projektu, tym bardziej, że zawsze mówiłeś jaki jest to model. Niemniej z tego co czytałem, to chyba maksymalny rozmiar jaki można wykonać metodami i materiałami tradycyjnymi. Uważam, że każde wzmocnienie centropłata, jakie możemy dołożyć budując model, warte jest rozważenia. Sosna jest używana w górnictwie, bo śpiewa przez zniszczeniem, dając czas górnikom na ucieczkę. Ja swój model słyszałem
jarro_1 Opublikowano 12 Marca 2014 Opublikowano 12 Marca 2014 A kanarek zaś przestaje...Fakt faktem jeśli można coś wzmocnić w newralgicznym miejscu trzeba to zrobić bo skończy sie złożeniem skrzydeł jak to u mnie miało miejsce ( tu zaznacze zrobiłem to "celowo" - przegiąłem) Teraz wygląda na to że zastosowanie wzmocnienia pozwoli na ...frywolniejsze latanko . Ale ja już dziękuję.
bart07 Opublikowano 12 Marca 2014 Opublikowano 12 Marca 2014 Miałeś w v1 (tym co poległ) ten dźwigar przecięty czy ciągły? Zrobienie pełnego pokrycia z balsy przez 2-3 żebra też solidnie wzmocni. Kiedyś na forum mocno na ten temat dyskutowałem. A jak jeszcze zalaminuje się połączenie na załamaniu to będzie pancernik.
Rekomendowane odpowiedzi